Båtflyktingar och Greklandssemester

Nu när jag funderat lite så ser jag det dessutom som att jag snarast hjälper Grekland vars ekonomi ju som bekant är riktigt ansträngd.
Varför skulle det vara hemskt att åka dit på grund av flyktingarna?
Vad är det jag inte förstår här?
Det handlar bara om olika åsikter.
Självklart skall du åka.
Grekland behöver sina turister, nu mer än någonsin.
Ju bättre Greklands ekonomi mår desto bättre kan de ta hand om alla flyktingar som kommer.
Och desto mindre kommer de att belasta den EU-ekonomi som vi alla är en del av.

Är det ingen mer än jag som får en besk smak i munnen av den här tråden?

Om man är orolig för att "drabbas" av obehagliga syner så kanske man ska hålla sig till någon öde ö någonstans eller stanna hemma. Flyktingarna har nog betalat minst lika mycket för sin biljett till "frihet" som semesterfirarna från Skandinavien. Vem har mest rätt att synas? Man blir ju spyfärdig!

Alltså så här:

Förra året såg det ut ungefär som @Zoya beskriver på Samos, Kos, Chios och Lesvos. Det kom hundratals flyktingar per dygn till varje ö, situationen var kaotisk. Flyktingarna skulle registreras och därefter åka vidare till Pireus/Aten. Eftersom de var så många hann polisen inte med och de blev kvar på öarna längre än nödvändigt.

Det mesta talar för att det inte kommer att se ut så under turistsäsongen som börjar nu. Sedan 20 mars ska flyktingar som kommer till Grekland tillbaka till Turkiet, om de inte söker asyl i Grekland. De som finns kvar på öarna sedan innan 20 mars ska vidare till fastlandet. Där bygger man just nu baracker för att kunna hysa fler än de som redan vistas där.

Häromdagen läste jag att det gått fem dagar utan en enda flykting kommit till Grekland. Avtalet verkar alltså ha den effekt som avsetts. Både människosmugglare och flyktingar väljer andra (längre och farligare) vägar. Förra året dumpades de på någon strand eller klippa och om inte kustbevakningen spanat in dem ringde de 112 så att de kunde spåras via sina mobiler, och räddas. Det händer alltså inte just nu.

Om man är orolig för att "drabbas" av obehagliga syner så kanske man ska hålla sig till någon öde ö någonstans eller stanna hemma. Flyktingarna har nog betalat minst lika mycket för sin biljett till "frihet" som semesterfirarna från Skandinavien. Vem har mest rätt att synas? Man blir ju spyfärdig!
Som återfallsgrek har jag funderat mycket på det här. I somras blev det lite cirkus i England, efter att en tidning tagit bild av en människa i bikini på en strand där det också fanns flyktingar, och citerat folk som inte ville få semestern förstörd på det viset. Det väckte stark upprördhet.

Men jag tycker inte att frågan är lätt. Jag kan faktiskt förstå om man inte vill turista i andras misär. Så kände jag mig när jag var på charter i Goa i Indien. Vältrande välbärgad västerlänning mitt bland prostituerade tiggare med sovande (drogade?) barn. Det var en tuff resa. Alla kanske inte frivilligt väljer den.

När jag kom till "min" grekiska ö i höstas stod en stor grupp syrier på kajen, de skulle mot Pireus med samma färja som jag klev av. Jag gjorde en deal med mina grekiska vänner att messa mig om jag behövdes, jag var och tittade på det enkla lilla lägret de strävade med att bygga upp. Jag hittade flytvästar och skor på min favoritstrand och hade uppmärksamheten ständigt skärpt, eftersom jag ofta rör mig på ställen som är så avlägsna att man brukade dumpa flyktingar där. Jag ville slå larm om det kom några.

Nu slumpade det sig så att det inte kom några flyktingar till ön under den månad jag var där, jag hjälpte till med pengar och saker istället.

Så man kan se det på det viset också. Okej, nu har jag valt att åka till ett ställe där flyktingarna är vardag, hur kan jag hjälpa till? Trots allt är flyktingkrisen ett större problem för öborna än för mig - och allra störst är det för flyktingarna.

För ett par veckor sedan träffade jag några syriska och irakiska flyktingar härhemma, de hade kommit via just den ön. Fina, trevliga människor. Alla flyktingar är inte utblottade trashankar, de har mobiler, pengar att ta sig runt med. En natt på Rhodos i höstas tillbringade jag på ett hotell där jag var en av de få gäster som inte var flykting, de andra bodde där för egna pengar i väntan på att få åka till Aten. Det var också en nyttig erfarenhet att reflektera kring.

Det handlar bara om olika åsikter.
Självklart skall du åka.
Grekland behöver sina turister, nu mer än någonsin.
Ju bättre Greklands ekonomi mår desto bättre kan de ta hand om alla flyktingar som kommer.
Och desto mindre kommer de att belasta den EU-ekonomi som vi alla är en del av.
Hade nog åkt oavsett vad som sades. är inte sådan som avbokar en resa så länge det inte verkligen avråds från officiella håll.

Men nu förstår jag väl något bättre varför folk "förfasar" sig lite.
Men det verkar också finnas nya regler nu och tydligen flyr många den tuffare vägen över Libyen (tror jag det var) sades det på radion i morse.
Så flyktingar som sover överallt på gatorna lär det nog inte vara i alla fall.

Hade nog åkt oavsett vad som sades. är inte sådan som avbokar en resa så länge det inte verkligen avråds från officiella håll.

Men nu förstår jag väl något bättre varför folk "förfasar" sig lite.
Men det verkar också finnas nya regler nu och tydligen flyr många den tuffare vägen över Libyen (tror jag det var) sades det på radion i morse.
Så flyktingar som sover överallt på gatorna lär det nog inte vara i alla fall.
Det beror på hur snabbt man lyckas få dem till Aten. Grekland har varken poliser eller byråkrater i tillräcklig mängd för att lösa den här nya processen, varje fall ska bedömas individuellt och få en möjlighet att söka asyl.

Okej, ja. Vi får se hur det ser ut då. men som sagt känns ändå bra att stötta med lite turism åtminstone samtidigt som man får sol och värme (hoppas vi).

Jag är redan tacksam. Ska jag se till så att mina barn blir lika privilegierade som jag har varit så måste jag hålla fokus. Människor får ligga som tidigare generationer bäddat för dem.

Att komma ihåg att det är ens egna barn samt familj man ska ta hand om och inte låta den omvårdande ådra man fått skölja över på annat.

Med andra ord anser du att det är människornas som flyr fel att de måste fly? Att det är deras tidigare generationer som sett till att det blir krig?
Det kan inte vara så att det är ett gäng idioter med skev världsbild som startat kriget och att anledningen till att det nu finns flyktingar är deras och ingen annans?
På vilket sätt anser du att de här människornas tidigare generationer skapat kriget och lidandet?

Hur tycker du att vi ska göra för att få en fredligare planet där många fler människor ska kunna leva ett bra liv när vi bara ska bry oss om vår närmaste familj?
Eller är det helt enkelt så att du skiter i alla andras välmående så länge du mår bra?

Fast jag tror kanske inte tanken är att "drabbas" av en massa flyktingar som förstör ens semester, utan snarare att man känner sig jävlig som går där och semestrar och har det gött bland en massa människor på flykt som har det fruktansvärt.

Inte "fy fan tiggare sabbar stadsbilden" utan "usch, här går jag med alla mina pengar samtidigt som det sitter folk som behöver tigga. Hur fan kan jag med?"

Fast jag tror kanske inte tanken är att "drabbas" av en massa flyktingar som förstör ens semester, utan snarare att man känner sig jävlig som går där och semestrar och har det gött bland en massa människor på flykt som har det fruktansvärt.

Inte "fy fan tiggare sabbar stadsbilden" utan "usch, här går jag med alla mina pengar samtidigt som det sitter folk som behöver tigga. Hur fan kan jag med?"
Jag tycker det är två sätt som säger exakt samma sak. Grunden är att man vill slippa se/ ha flyktingar runt sig för att slippa ha dåligt samvete för att man är fri och har möjlighet att semestra i Grekland själv medan andra kommer dit på helt andra villkor.

Att se till att kommande generationer har en bra värld att leva i innebär att man även måste tänka på att ta hand om sin omvärld.

Det håller jag med om men det gäller att göra det på rätt sätt, då gynnas barnen. Gör man det på fel sätt missgynnas dem.

Det håller jag med om men det gäller att göra det på rätt sätt, då gynnas barnen. Gör man det på fel sätt missgynnas dem.
Och då så menar du att bara du vet vad rätt sätt är?
Eller?
Sådana där saker som Fred på Jorden och Global Rättvisa och så är inget som du anser att du bör lägga din energi på alltså?

Det här gör riktigt ont i magen att läsa.
Menar du att vi ska vara så upptagna med vårt eget att vi inte ska bry oss om andra och att man om man försöker hjälpa andra per automatik tar sämre hand om sina egna?

Det beror på hur du gör det. Så länge inte någon missköter sig ska du vara artig mot omgivningen såväl vad gäller kläder som beteende, då beteende smittar av sig. Därav upplevs jag som betydligt trevligare än gemene man. Det resulterar också i diverse privilegier då människor ger fördelar till människor som utstrålar respekt.

Och då så menar du att bara du vet vad rätt sätt är?
Eller?
Sådana där saker som Fred på Jorden och Global Rättvisa och så är inget som du anser att du bör lägga din energi på alltså?
Jag tycker att det är en viktig fråga men det är inget som jag personligen skulle lägga energin på nej. Det skulle drabba mina nära och kära.

Jag tycker det är två sätt som säger exakt samma sak. Grunden är att man vill slippa se/ ha flyktingar runt sig för att slippa ha dåligt samvete för att man är fri och har möjlighet att semestra i Grekland själv medan andra kommer dit på helt andra villkor.
Okej, jag tycker att det är ganska stor skillnad på att inte vilja "drabbas" av flyktingar eller tiggare för att dom stör och är i vägen, och att få ett hugg i hjärtat av medlidande.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag jobbar på ett företag som har totalt 7 anställda, men bara 5 av oss sitter på samma kontor. Av de här 5 är 3 chefer, och jag samt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 905
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 364
Senast: Petruska
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 524
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar