Båtflyktingar och Greklandssemester

Nej.
Min erfarenhet är att sådant brukar ta en ände med förskräckelse när det upptäcks.
Jag har sett det hända andra och det var ingen rolig syn.
Så eftersom att jag mår bäst av att leva i fullständig sanning så gör jag det.
Lögner gör mig illamående.
Hittills så har det dessutom varit ett mycket lönande koncept om vi skulle värdera det på ditt vis.
Att vara fullständigt pålitlig är en egenskap som verkar värderas högt.

Jag är pålitlig. Varför skulle du ljuga när du är artig? Fullständigt onödigt då lögner har en tendens att uppdagas.

Jo, du låter som en bra person. Är du normativ som de flesta människor är kan du vara mer öppen eftersom dina tankar inte skrämmer andra.

Om du syftar på flyktingläget så behöver du inte vara orolig. Kolla på kartan var Korfu ligger och var öarna som tagit emot mycket flyktingar ligger (Lesbos, Kos osv.) så ser du att de ligger väldigt långt ifrån varandra.
Jamen precis! Flyktingarna kom ju från Turkiet och det går väl knappast att komma längre från Turkiet än Korfu :D

Jag är tveksam till det där att man kan välja/välja bort dåliga sidor när man är på semester. Vi är liksom mitt ibland det, men jag har ju också erfarenhet av en relativt liten medelhavsö och där ser man inte flyktingarna särskilt mycket. De göms så att säga väldigt väl i vidriga fängelser som ingen får komma in i. De som fått asyl kan man dock stöta på, men inte så det blir besvärligt.

Någon skrev att som man bäddar får man ligga om flyktingarna. Tråkig attityd, kan man sin historia vet man att det inte är mellanöstern som bäddat utan att reslutatet där är mycket av västvärldens utrikespolitik under 1900-talet som resulterat i den situation vi har idag och att människor inte kan bo där de bor.

Tyvärr är det väl så, har jag hört från säkra källor, att båtflyktingarna ökar från Nordafrika, flera båtar har kantrat senaste tiden från framförallt Egypten. Det verkar dock på mina bekanta inom röda korset att de varit på väg till Italien men Grekland lär ju inte slippa flyktingarna eftersom båttrafiken har ökat markant från framförallt Egypten när Turkiet och EU har träffat den överrenskommelsen, och trots allt, Grekland ligger ju närmare Egypten än Italien tänker jag.

Tyvärr är det väl så, har jag hört från säkra källor, att båtflyktingarna ökar från Nordafrika, flera båtar har kantrat senaste tiden från framförallt Egypten. Det verkar dock på mina bekanta inom röda korset att de varit på väg till Italien men Grekland lär ju inte slippa flyktingarna eftersom båttrafiken har ökat markant från framförallt Egypten när Turkiet och EU har träffat den överrenskommelsen, och trots allt, Grekland ligger ju närmare Egypten än Italien tänker jag.
Fast det är väl känt - man har redan sett att flyktingströmmen ökat från Nordafrika till Italien. En längre och farligare väg.

Det förstås. Har ju inte stoppat folk tidigare men de kanske fått upp ögonen mer för det nu.
Ja det verkar så (vet inte om du såg länken jag la till).

Paradoxalt nog tjänar Grekland på det. Där är turismen på väg uppåt igen - och en del av ökningen kanske är folk som väljer bort Turkiet i år och åker till Grekland istället.

Ja fast du sa enligt säkra källor - det lät som om det skulle vara något okänt.

Sedan såg det inte så klart ut eftersom det i början av tråden står ganska tydligt från vissa användare att det inte kommer nya flyktingar till Grekland , så uppenbarligen har inte alla insett att det finns trafik även från andra sidan sjön :angel:

Ja det verkar så (vet inte om du såg länken jag la till).

Paradoxalt nog tjänar Grekland på det. Där är turismen på väg uppåt igen - och en del av ökningen kanske är folk som väljer bort Turkiet i år och åker till Grekland istället.
Har märkt det när jag sökt resor. Grekland och framför allt Kroatien är betydligt dyrare. Hittade en resa till Turkiet för 800 kr från Luleå och det har jag inte sett på många år.

Har märkt det när jag sökt resor. Grekland och framför allt Kroatien är betydligt dyrare. Hittade en resa till Turkiet för 800 kr från Luleå och det har jag inte sett på många år.
Ja precis. Turkiet och Egypten är jättebilligt - av samma skäl.

Lesvos är billigt just nu. Flyktingkrisen slog hårt mot turismen där.

Men gud, var bara lite spydigare om du kan ...

Du kan ju läsa t ex den här. Om Italienrutten. http://www.svt.se/nyheter/utrikes/antalet-flyktingar-pa-rutten-till-italien-okar
Javisst kan jag läsa det. Eller så kan jag ha kontakt med min vänner som plockar upp flyktingar dagligen och som jag själv har jobbat med på just den rutten (sedan är det också från EGYPTEN det ökat markant, mitt gamla jobb på Malta har fortfarande inte sett någon större ökning, de tar upp ungefär samma antal nu som då). Vet inte ens vad du tjafsar om faktiskt? Det är Du som har skrivit
"I sommar kommer det heller inte att komma några nya flyktingar, pga EU:s avtal med Turkiet." Jag är nog inte riktigt beredd att hålla med där faktiskt om man ser hur det utvecklar sig. Däremot kommer de säkert till andra öar än nuvarande, men till Grekland lär de nog komma ändå. För mig var det därför INTE självklart att alla insåg att de kommer flyktingar från andra håll. Men bra om du vet det.

Jag är tveksam till det där att man kan välja/välja bort dåliga sidor när man är på semester.
Givetvis är det upp till var och en var man väljer att semestra. Om jag har två veckor ett år som jag kan resa bort på så står det mig ju väldigt fritt att avstå från att resa någonstans där jag kommer att må dåligt av att vara.

Jag har rest mycket och sett mycket som skär i hjärtat men jag dömer ingen som inte vill åka dit där jag har varit. Jag känner många som inte skulle stå ut i min favoritstad och jag förstår dem och tycker att det är helt naturligt och mer än okej att de helt enkelt väljer ett annat resmål. Ja - turism gör mycket gott men man ska inte se sig själv som messias som räddar världen bara för att man väljer att åka på semester till ett fattigt land eller ett område som kämpar med problem.

Javisst kan jag läsa det. Eller så kan jag ha kontakt med min vänner som plockar upp flyktingar dagligen och som jag själv har jobbat med på just den rutten (sedan är det också från EGYPTEN det ökat markant, mitt gamla jobb på Malta har fortfarande inte sett någon större ökning, de tar upp ungefär samma antal nu som då). Vet inte ens vad du tjafsar om faktiskt? Det är Du som har skrivit
"I sommar kommer det heller inte att komma några nya flyktingar, pga EU:s avtal med Turkiet." Jag är nog inte riktigt beredd att hålla med där faktiskt om man ser hur det utvecklar sig. Däremot kommer de säkert till andra öar än nuvarande, men till Grekland lär de nog komma ändå. För mig var det därför INTE självklart att alla insåg att de kommer flyktingar från andra håll. Men bra om du vet det.
Om du läser vidare i vad jag skrivit så mildrade jag det där till att sannolikheten är liten att det kommer nya flyktingar i sommar. Och vi talade om öarna Samos och Rhodos, dit flyktingarna kommit från Turkiet. Men du behöver verkligen inte "tjafsa" med mig, det är bara bra om du låter bli.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag jobbar på ett företag som har totalt 7 anställda, men bara 5 av oss sitter på samma kontor. Av de här 5 är 3 chefer, och jag samt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 905
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 364
Senast: Petruska
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 524
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar