Båtflyktingar och Greklandssemester

Givetvis är det upp till var och en var man väljer att semestra. Om jag har två veckor ett år som jag kan resa bort på så står det mig ju väldigt fritt att avstå från att resa någonstans där jag kommer att må dåligt av att vara.

Jag har rest mycket och sett mycket som skär i hjärtat men jag dömer ingen som inte vill åka dit där jag har varit. Jag känner många som inte skulle stå ut i min favoritstad och jag förstår dem och tycker att det är helt naturligt och mer än okej att de helt enkelt väljer ett annat resmål. Ja - turism gör mycket gott men man ska inte se sig själv som messias som räddar världen bara för att man väljer att åka på semester till ett fattigt land eller ett område som kämpar med problem.
Sant. Det jag menade var nog ansarare att kan man undvika det? Reser man inom Europa stöter man nog på människor på flykt överrallt tänker jag? Men de ställen jag jobbat med flyktingar på har varit ganska bra på att gömma undan dem, antingen i läger, eller i egna områden....

Om du läser vidare i vad jag skrivit så mildrade jag det där till att sannolikheten är liten att det kommer nya flyktingar i sommar. Och vi talade om öarna Samos och Rhodos, dit flyktingarna kommit från Turkiet. Men du behöver verkligen inte "tjafsa" med mig, det är bara bra om du låter bli.
Tycker nog att det är du som tjafsar ganska ofta i trådar. Men visst. Som sagt, för min del var det inte självklart att alla förstod det... Var väl en båt som kantrade med 40 drunknade utanför Grekland från just Egypten här om dagen.

@Cambrie Nä absolut. Och kan man undvika en sorts lidande så kommer man definitivt komma i kontakt med en annan sort. Världen är ju som den är.

Jag för min del är väldigt härdad vad det gäller vissa saker men inte alls vad det gäller andra. Just specifikt flyktingar är nåt jag inte kan hantera, jag blir bara så fruktansvärt ledsen. Och ibland undrar jag om jag verkligen vill bli mer härdad egentligen? Mina vänner som bor i väldigt fattiga städer ser inte ens gatubarnen längre. De suckar och blir irriterade och har helt och hållet skärmat bort sig från verkligheten för att stå ut. De är jättefina människor men har väl skärmat av för att orka med liksom.

(ursäkta för svammel)

Att åka utomlands dit flyktingar kommer i båtar, till byar där jag ska gå, passera där jag ska shoppa, och flyta iland där jag ska bada... så hemskt. Kan inte ens tänka hur det skulle kännas för de människor som hittat barn och vuxna från båtar som sjunkit. Jag kommer att stanna hemma. Länge.

@Cambrie Nä absolut. Och kan man undvika en sorts lidande så kommer man definitivt komma i kontakt med en annan sort. Världen är ju som den är.

Jag för min del är väldigt härdad vad det gäller vissa saker men inte alls vad det gäller andra. Just specifikt flyktingar är nåt jag inte kan hantera, jag blir bara så fruktansvärt ledsen. Och ibland undrar jag om jag verkligen vill bli mer härdad egentligen? Mina vänner som bor i väldigt fattiga städer ser inte ens gatubarnen längre. De suckar och blir irriterade och har helt och hållet skärmat bort sig från verkligheten för att stå ut. De är jättefina människor men har väl skärmat av för att orka med liksom.

(ursäkta för svammel)
Ja, det där är nog tyvärr sant att man blir härdad. Jag blir dock mer illa berörd när ankomstländer inte kan eller framförallt inte VILL hantera flyktingar på ett reko sätt, de flyr från krig och de blir kastade i fängelser för att de är illigala typ?

Hade också velat åka till Istanbul, verkligen, jag är ju inte rädd överhuvudtaget, har rest som ensam tjej tidigare i länder med relativt hög brottslighet och så i, men jag tvekar faktiskt att besöka staden för hur de nu väljer att behandla de flyktingar som kommer till dem. Samtidigt är ju inte det den enskilda människans fel, utan politiken. Turism hjälper ju den enskilda handlaren liksom, vare sig det är i Istanbul eller Samos eller någon annanstans...

Jag blir dock mer illa berörd när ankomstländer inte kan eller framförallt inte VILL hantera flyktingar på ett reko sätt, de flyr från krig och de blir kastade i fängelser för att de är illigala typ?
Ja, alltså, jag blir illa berörd av många saker. Jag tycker inte på nåt vis att hantering av flyktingfrågan är acceptabel på något vis bara för att jag OCKSÅ blir illa berörd av annat.
Hade också velat åka till Istanbul, verkligen, jag är ju inte rädd överhuvudtaget, har rest som ensam tjej tidigare i länder med relativt hög brottslighet och så i
Haha ja, jag har rest ensam i länder med väldigt hög brottslighet så för mig handlar det inte alls om det. Inte alls. Men skit samma, det var ett sidospår.

(ursäkta för svammel)

Du måste skärma av dig. Det är den enda fungerande livsstrategin.

Åh så avundsjuk jag blir @Jeps ! Rodos lär ju ska vara riktigt härligt så här under försäsongen. Glöm inte att äta på Tamam ifall du bor i stan.

@niphredil Dina inlägg om semester och dina två veckor fick mig att fatta varför jag resonerar som jag gör. När jag åker till Grekland ser jag det inte som semester, jag ser det som att jag åker till min plats på jorden, för att dra i med något riktigt högtravande. Och då tar jag vardagen där som den är, ekonomisk kris, flyktingkris eller inte. Det tillhör livet där just då och då får jag förhålla mig till det. Det är dock inte busenkelt. Förra året satt jag på en terrass med en bedövande havsutsikt och avslutade lunchen med att scrolla igenom Facebookflödet. Då kom bilden av Alan Kurdi upp och jag började tjuta. Jag satt och njöt av samma hav som tar livet av små barn ... Det ställer fortfarande till det för mig.

(Synd bara att min arbetsgivare inte ser det som jag, så att jag kunde få 30 semesterdagar utöver mina Greklandsresor :meh:)

Och, @Dahlianna, kanske ska säga att Tilos inte är min enda plats på jorden, det låter lite enkelspårigt. Jag har en del favoriter (som Sifnos och Amorgos) som jag varierar mellan. I år hade jag planerat en av resorna till en för mig ny ö (Alonissos), men är för slutkörd för det.

@mandalaki Jag förstår :). För mig var det dock ett exempel bara, har inte bara två veckor utomlands per år och åker sällan på "riktig" semester :p.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag jobbar på ett företag som har totalt 7 anställda, men bara 5 av oss sitter på samma kontor. Av de här 5 är 3 chefer, och jag samt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 905
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 364
Senast: Petruska
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 524
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sånger som du hatar
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hyresrätt villa