Båtflyktingar och Greklandssemester

Okej, jag tycker att det är ganska stor skillnad på att inte vilja "drabbas" av flyktingar eller tiggare för att dom stör och är i vägen, och att få ett hugg i hjärtat av medlidande.
Håller med.

Det finns faktiskt en flyktingrelaterad grej som påverkar mina val i Grekland - och det är hur flyktingarna tas emot. På "min" ö finns en fantastisk, mycket liten grupp som volontärar arslena av sig. Som tur är har de borgmästaren med sig, utan henne hade nog motvinden från övriga öbor blivit för stor.

Men det finns en ö jag undviker, som är ännu mindre än "min" och där situationen för flyktingarna är katastrofal. De behandlas illa, för att öborna inte klarar av det. Det skulle jag inte klara att se, därför strök jag den ön från min lista redan för några år sedan.

Intressant diskussion.
Personligen skulle jag inte låta mig hindras att resa till Grekland pga flyktingsituationen, kan jag göra något så gör jag det om det så "bara" är att bidra med mina euros till Greklands ekonomi.

En kollega till mig sa en gång vid ett besök i Calcutta då vi virrade bort oss och hamnade i kvarter där huvudsysselsättningen var prostitution (alla åldersgrupper från gamla tanter till små barn). Vi mådde ganska illa av det som mötte oss och jag kommenterade att jag vill inte se. Då sa hon "vet du jag tycker det är lika fel att blunda som att titta" . Hon menade att blundar vi låter vi det fortgå, tittar vi så ser vi att det är illa och då kan vi göra något.

Någon annan än du alltså?
Så att du slipper och andra kan göra jobbet.
Det var ju konstruktivt.
Vilka är dessa då som till skillnad mot dig kan låta sina nära och kära komma i kläm av den storpolitik som du inte ids ta i?

Alla medborgare i demokratiska länder är en del av det demokratiska systemet så du har fel. Ja, jag röstar.

De som arbetar med frågorna professionellt behöver inte låta nära och kära komma i kläm.

De som arbetar med frågorna professionellt behöver inte låta nära och kära komma i kläm.
Den demokratiska processen bygger på att oerhört många arbetar ideellt med politik.
Vilket betyder att du anser att andra skall göra det jobbet åt dig medan du tycker att du gör din del när du röstar.
Vet du på riktigt hur det fungerar?
Att sitta på ett forum och trycka åsikter i halsen på andra medan man inte själv gör ett dugg för att förbättra världen tycker jag är oerhört osmakligt.

@mandalaki
Gissar att din ö är Tilos, men blev nyfiken på vilken ö som är ännu mindre än Tilos och som sköter situationen dåligt. Dit vill inte jag heller åka!

Då är vi överens om att vi uppfattar saken olika

Ja, absolut.
Men tänker du alltså att du och en random typ SD-are har samma orsak till att tycka t ex att det är ledsamt med tiggeri? Bara olika sätt att uttrycka det på?
Jag skulle tänka tvärtom, att vi har väldigt olika anledningar till vad vi känner och varför.

Den demokratiska processen bygger på att oerhört många arbetar ideellt med politik.
Vilket betyder att du anser att andra skall göra det jobbet åt dig medan du tycker att du gör din del när du röstar.
Vet du på riktigt hur det fungerar?
Att sitta på ett forum och trycka åsikter i halsen på andra medan man inte själv gör ett dugg för att förbättra världen tycker jag är oerhört osmakligt.

Nej, det betyder det inte. Läs vad jag skriver istället för att gissa hej vilt. Jag skrev precis att jag anser att du ska sätta nära och kära i främsta rummet. Det inbegriper allt.

Läs vad jag skriver
Jag läser vad du skriver och svarar på det.
Du vill inte lägga energi på annat än dina nära och kära och klär dig väl och uppträder trevligt för att skaffa dig fördelar.
Att göra något för någon annan är dig helt främmande om det inte direkt gagnar dig och dina nära och kära.
Den beskrivningen är vad jag får fram från den här tråden.
Och det är inte en typ av person som jag skulle vilja ha att göra med alls.

Jag läser vad du skriver och svarar på det.
Du vill inte lägga energi på annat än dina nära och kära och klär dig väl och uppträder trevligt för att skaffa dig fördelar.
Att göra något för någon annan är dig helt främmande om det inte direkt gagnar dig och dina nära och kära.
Den beskrivningen är vad jag får fram från den här tråden.
Och det är inte en typ av person som jag skulle vilja ha att göra med alls.

Du skulle gilla mig om du träffade mig. Jag är oerhört skicklig på att låta personen spegla sig i mig. Jag vet vilka knappar man ska trycka på.

Manipulativ med andra ord.
Jag brukar se igenom sådant.
Även om jag uppskattar ett gott uppträdande så räcker inte det för mig i det långa loppet.
Men visst även jag kan bli lurad till en början.

Jo, jag är machiavellisk men det är något positivt enligt mig. Agerar du aldrig "falskt" för att åstadkomma resultat på sikt?

Agerar du aldrig "falskt" för att åstadkomma resultat på sikt?
Nej.
Min erfarenhet är att sådant brukar ta en ände med förskräckelse när det upptäcks.
Jag har sett det hända andra och det var ingen rolig syn.
Så eftersom att jag mår bäst av att leva i fullständig sanning så gör jag det.
Lögner gör mig illamående.
Hittills så har det dessutom varit ett mycket lönande koncept om vi skulle värdera det på ditt vis.
Att vara fullständigt pålitlig är en egenskap som verkar värderas högt.

*kl*

Hur är det på Korfu i sommar tror ni?

Om du syftar på flyktingläget så behöver du inte vara orolig. Kolla på kartan var Korfu ligger och var öarna som tagit emot mycket flyktingar ligger (Lesbos, Kos osv.) så ser du att de ligger väldigt långt ifrån varandra.

Ja, absolut.
Men tänker du alltså att du och en random typ SD-are har samma orsak till att tycka t ex att det är ledsamt med tiggeri? Bara olika sätt att uttrycka det på?
Jag skulle tänka tvärtom, att vi har väldigt olika anledningar till vad vi känner och varför.
Jag reagerade på att flyktingfrågan över huvud taget kom upp i ts bekantskapskrets när hen hade beställt biljetter till Grekland. Av vilken anledning flyktingarna utgjorde någon typ av störningsmoment (emotionellt eller annat) i de bekantas ögon har för mig ingen betydelse.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag jobbar på ett företag som har totalt 7 anställda, men bara 5 av oss sitter på samma kontor. Av de här 5 är 3 chefer, och jag samt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 905
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 364
Senast: Petruska
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 524
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar