Bäst för hästen - forskning?

Sv: Bäst för hästen - forskning?

Jag kan inte heller göra mina hästar rättvisa, men brukar resonera att alla bra hästar kan inte hamna hos skickliga ryttare- man gör så gott man kan.

sen tror jag att de har större livskvalité hos mig:banana: Även om en har fått Fång o annat skit av betet:eek:

Det är det här med frälsning för det ena eller andra, vare sig det gäller ridning, Nh eller GI-mat eller vad det nu när....En del av det mänskliga sättet att fungera kanske.

Jag har ju upplevt frälsning själv. Kommer man från ngt som är helt uppåt väggarna, utan minsta stöttepelare - helt enkelt något som inte funkar och känns skit. Så välkomnar man nästan vad som helst som fungerar lite grann, som öppnar en ny väg och känns bra att luta sig mot i sin ridning och hästhantering. :crazy: Ofta binder man sig så starkt till detta att man försvarar det med näbbar och klor mot all kritik och det tar ett bra tag innan man inser att den här "nya vägen" inte funkar i alla lägen - att den hjälpte mig och hästen en bra bit på vägen men nu är det dags att börja söka efter annat att komplettera med. :idea:

Jag kan inte heller göra mina hästar rättvisa, men brukar resonera att alla bra hästar kan inte hamna hos skickliga ryttare- man gör så gott man kan.

sen tror jag att de har större livskvalité hos mig:banana: Även om en har fått Fång o annat skit av betet:eek:

Vad snäll du är. :bow:

Jag är mkt av en perfektionist och det för ju med sig både dåliga och bra saker. Brukar trösta mig med att han kan ju i hagen så då går han ju inte sämre med mig på för att han mår dåligt i alla fall. :D De mår bra och är lyckliga, och vi har roligt tillsammans! :bump:

Men jag tror det är lika illa att "plocka mycket russin" då står man där till slut med en gigantisk hög med russin men utan kaka.

Det är russinen som BYGGER kakan, annars har man plockat fel russin. Det är en av sakerna jag tycker visar att man börjar bli en skicklig ryttare - förmågan att måla upp sin egen väg.

Jag tycker inte att travare har lika muskler som en travare- av ngn sort.
de är ganska outvecklade- som regel- med undantag för några- som Jaggen, men den var ju dopad:mad:
De ser mer ut som 5-10000 m. löpare.
Det finns heller inga maraton eller gångare som är muskulösa.
Seniga bara.

fullblod ser ut som deffade muskelpaket o ston har som regel mindre muskelmassa, med undantag för FL´s häst:bow:;)
Sprinters har ju mest- stora explosiva muskler.

När vi körde våran travare klagade farsan på att han måste luta sig långt åt sidan för att se framåt på grund av att baken var för bred :p Andra varmblodet hade också väldigt bred och musklad bakdel, den var visserligen mer riden men inte "bra" riden, aldrig lärt sig gå i form då utan stjärnkikare, dessutom låångt i från i kondition från början (hade stått ett halvår).
Säkert individuellt men jag upplever bakbensmuskulaturen som stor, på ett annat sätt än hur ridhästar brukar ha stora muskler. Dock ser det inte lika stort ut för att musklerna är långa, kollar man bakifrån däremot ser det brett ut. Precis som att en startande travare kan se väldigt lång ut i kroppen, men när man väl mäter den visar sig vara högrektangulär - muskelsynvilla :p
Sen är det såklart lite individuellt.

Totola.

det är ju skillnad på om den har grovt skelett.
Såg en liten hingst på valla i onsdags som var riktigt smal om rumpan, men hade nog lite muskler där- under täcket:rofl:

Senast ändrad:

Totola.

det är ju skillnad på om den har grovt skelett.
Såg en liten hingst på valla i onsdags som var riktigt smal om rumpan, men hade nog lite muskler där- under täcket:rofl:

Men jag pratar inte om grovt skelett! :p
Jag pratar om gigantiska muskler längst bak på rumpan som även syns på insidan och utsidan av låren sett bakifrån. Och ganska stora längst upp på rumpan! (kan inte namnen på musklerna så jag hoppas du hänger med! :angel: )
Dock klen knämuskulatur i regel och tunnt precis i mitten av sidorna på rumpan, brukar vara lite urgröpt där i förhållande till resten av muskulaturen.

Tycker nog att galoppöerna har betydligt mer av den varan.

Ser sällan snygga travare, men ofta snygga fullblod- med undantag av "råttorna";)

Ser sällan snygga travare, men ofta snygga fullblod- med undantag av "råttorna";)

Håller med :bow: Fast jag är ju partisk:cool: Men ärligt talat NEJ, travare är byggda på annat sätt, och som jag skrivit i annan tråd, det SKA vara det enligt travtränare jag pratade med - de ska vara byggda för sin uppgift.

Jag pratar inte om snyggheten heller! ;)
Tycker inte travarmuskulaturen brukar vara snygg, men att säga att de har lite muskler på rumpan låter inte rättvisande. Sen har de såklart inte den typ av muskler man vill ha vid ridning om de inte är tränade till det. Finns garanterat mycket snyggare raser rent överlag än varmblodiga travare, men fina individer finns det! :)
Och så skrutten med sina söta öron! :d

Ser ärligt talat inte så stor skillnad på vbltravare och fullblod mer än ngt muskulärt så det kan jag inte uttala mig om.

KL

Idag var hästen ganska på och nästan lite överilad. Tröttnade och red mkt skrittskolor samt övergångar. Mängder av skrittslutor främst.

Och fick lättheten fram - i kombination med energin :idea: kombination av tänk:banana: :D

Takt - Lösgjordhet - Stöd - Schwung - Rakriktning - Samling

Jag ska inte svära... varken i kyrkan eller här... Men om jag inte är helt ute och cyklar, kommer scwung EFTER rakriktning inom AR om man jämför mot den traditionella. Jag har letat som en gun efter källa här på nätet då jag under min sjukskrivning har bott/bor ute på landet och inte har tillgång till mina skrivna källor.

Mvh

IngelaH

Jag ska inte svära... varken i kyrkan eller här... Men om jag inte är helt ute och cyklar, kommer scwung EFTER rakriktning inom AR om man jämför mot den traditionella. Jag har letat som en gun efter källa här på nätet då jag under min sjukskrivning har bott/bor ute på landet och inte har tillgång till mina skrivna källor.

Mvh

IngelaH

:rofl: Förlåt Ingela jag skrattar gott åt ditt stavfel där - aldrig vetat att man kan leta som en GUN också och inte bara en GNU. :rofl:

jätteletandet Gunnsan :rofl:

sorry dålig humor såhär på eftermiddan :o

:rofl: :rofl: :rofl: Du har inte träffat min moster, som HETER Gun, hon är en hejare på att leta... *försöker förklara... och tror mig ha hittat en trovärdig förklaring.*

Ärligt. Jag har upptäckt nu under de här veckorna att jag fått in en hel del stavfel. Men det beror på ögonskadan jag fick vid bilolyckan och som jag hoppas ska ge med sig. Jag fick en blödning i ochunder näthinnan. Den kommer att försvinna med tiden. Dessutom har jag alltid varit gravt närsynt och det blev sämre. Där finns ett problem, som kan göra att det kommer bli gula fläcken i förtid för mig... om jag har tur. För det går att operera. Annars får ni nog räkna med ett och annat mer stavfel. :cry::cry::cry: Att det inte blir mer än det är, beror på att jag har "skrivmaskinssättningen" i fingrarna sen 25 år tillbaka och "känner" när det blivit fel.

Mvh

IngelaH

Jo, det känner jag igen. Schwungen ses av många (?) inom AR som ett kvitto på att hästen är lite samlad och har en ärlig överlinje. Vilket ju ofta uppnås mer eller mindre genom skolor, så oavsett om det komemr före eller efter så lär rakriktningsträning ha högre prio utbildningsmässigt :p
Känns dock fullt möjligt att ha bra schwung innan man fått rakriktningen att klaffa, till skillnad från att få bra schwung utan ärlig avslappning/sökning (då blir det ju snarare stötigt än svingande rygg).
Det som för mig känns som störst skillnad är alltså att schwung kommer före samling, för den typen av schwung som man får då är nog inte samma typ av schwung som en AR-ryttare tänker på.?

Jo, det tror jag! Kanske beror det på att det är så jobbigt att på allvar ta tag i det man har!? Hade en kompis som hela tiden flyttade till nya orter, köpte nya hästar och skaffade nya karlar och nya barn. Ett extremfall, men visst har vi alla lite drag av det där..;)

Apropå ditt "schabrak" :rofl:. Fick en ny sadel utprovad förra veckan och sadelkvinnan tipsade om mjuka, tunna schabrak i filtmaterial (minns ej vad de hette) - jag trodde det var ett sådant du hade.. Hästen får skav av kanten på vanliga schabrak:crazy:

Jo såna personer känner man igen:cool: OCh visst är det lättare ibland att bara "byta ut" men på sikt brukar det inte vara en lösning:crazy:

Aha, ang schabrak, men dukanske kan ta en riktigt mjuk mysig frottéhandduk o dela eller i liknande material. SOm går utanför vanliga schabraket. :idea:

Jag har också haft en hsät som fick skav av kanten särskilt vid pälssättning.......den hade jag bla skott med fårskinn på vissa schabrak tex. i kanten alltså (med textillim, inte jättesmart men det fick vara så dessa perioder)

:rofl: :rofl: :rofl: Du har inte träffat min moster, som HETER Gun, hon är en hejare på att leta... *försöker förklara... och tror mig ha hittat en trovärdig förklaring.*

Ärligt. Jag har upptäckt nu under de här veckorna att jag fått in en hel del stavfel. Men det beror på ögonskadan jag fick vid bilolyckan och som jag hoppas ska ge med sig. Jag fick en blödning i ochunder näthinnan. Den kommer att försvinna med tiden. Dessutom har jag alltid varit gravt närsynt och det blev sämre. Där finns ett problem, som kan göra att det kommer bli gula fläcken i förtid för mig... om jag har tur. För det går att operera. Annars får ni nog räkna med ett och annat mer stavfel. :cry::cry::cry: Att det inte blir mer än det är, beror på att jag har "skrivmaskinssättningen" i fingrarna sen 25 år tillbaka och "känner" när det blivit fel.

jag VET. din stackare - ang. olyckan! :(
Tur att det inte gick värre!
jag har inga problem med stavfel och känner generellt inga behov av att kommentera dem heller (har sett betydligt värre och gravare :angel:). men detta var bara rolig humor så det var enda anledningen att jag skrattade!

sorry övriga - totalt OT.

Mvh

IngelaH

Jag skulle oxå vilja ha rakriktning före schwung och det är jag inte ensam om vet jag. :D

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 096
Senast: Korven
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 405
Senast: AW
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 704
Senast: Animor
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka