Sv: Bäst för hästen - forskning?
Vad tror/vet/anser du att tygelhälta kommer från?
Det ni pratar om är tygelhälta.
Vad tror/vet/anser du att tygelhälta kommer från?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det ni pratar om är tygelhälta.
På travare - JA!
De kan inte koordinera sig annat än i ökat tempo- de flesta.
Jag kan hålla med om att det är vanligare för travare, men det känns ibland som att det är samma sak man är ute efter i dressyren som när någon brassar på med sin travare för att kunna "rida den i balans"
Nu kan det säkert vara rötägg jag tänker på, men även erkänt duktiga ryttare. Som vill "rida fram" vingliga hästar.
Nej du har missförstått
Tygelhälta är en halt häst som man inte låtsas om är halt
VAD anser du/ni (uppmanar fler att svara!) att är rätt metod för att hantera en häst som inte klarar av att arbeta i balans i ett lägre tempo? För att få den att utvecklas? Menar då inte snigel utan normalt arbetstempo. Hur gör/tänker ni?
Självklart är det då smart att arbeta den på andra sätt, i andra gångarter i olika stärkande övningar men bortsett från det. Om du vill använda dig av exempelvis galopp, och det är den gångart som hästen vill ha högre tempo i.
Utgå ifrån att hästen är frisk, dvs inte halt eller något i den linjen.
Själv brukar jag i viss mån anpassa det efter hästen, har hästen taskig teknik eller taskig koordination i samband med att den har dålig balans, då låter jag den gå fram såpass att den hittar balansen. Förutsatt att den inte behöver gå fram så mycket att tempot i sig ger sämre balans, då försöker jag hellre träna upp balansen i lägre tempo. Från det läge hästen känner sig bekväm i så saktar man successivt ner under ridpasset för att tänja på gränserna. Och använder sig av annat för att stärka teknik/rakriktning/styrka, för när det sitter bättre bör man kunna börja i ett lägre tempo redan i övergången och få några sådana bra steg, bara så många att hästen kan bibehålla sin balans, och ökar stegen ju mer hästen klarar av.
Men olika hästar får bättre balans av olika pusselbitar känns det som, därför kan det variera en del.
Alternativt,som jag lärd emig på stenåldern,en "hälta"som uppkommer av att ryttaren stoppar up bakbenet(ens) aktion,eller obalanserra häsen så kraftigtatt den fåttförkortad aktion.
Har set några sådana,enklast att se om det är äkta är att be dem sluta dra hästen i munnen
Är rytmstörningen kvar så är dte remiss tillveterinärklinik
Oavsett häst så utgår man från grundtempot där takten är ren och stretchar gränserna där - lite kortare steglängd och mer samling. Och längre steglängd - utan att trilla fram.
Precis så tänker jag också. Du skriver egentligen ner vad jag tänker ovan faktiskt.
Men, jag vet inte riktigt. Det känns mer som om det är sunt "hästförnuft", en sund inställning till ridning, än att det är en fråga om vilken "lära" man tillhör. Eller menar du på något annat sätt?