Bäst för hästen - forskning?

Sv: Bäst för hästen - forskning?

Jag skulle oxå vilja ha rakriktning före schwung och det är jag inte ensam om vet jag. :D

Nä, jag menar det. Det är ju egentligen ganska logiskt. Kan man inte rakrikta hästen i "sansat" tempo, hur "arton" (jag har lovat mamma att försöka dra ner på fula ord :angel:) ska man fixa det när man börjar få rejält schwung och påskjut på kusen?

Men jag tycker att en häst i bättre tempo mer jobbar loss sig själv- lättare att rakrikta o schwung:smirk:en kommer med posten.

Det är lättare för en häst att jobba ojämnt eller spara på ngn kroppsdel i långsamt tempo- hängmatta.

Nä, jag menar det. Det är ju egentligen ganska logiskt. Kan man inte rakrikta hästen i "sansat" tempo, hur "arton" (jag har lovat mamma att försöka dra ner på fula ord :angel:) ska man fixa det när man börjar få rejält schwung och påskjut på kusen?

Schwung i den meningen i utbildningsskalan är väl kopplat till takt och lösgjordhet som en logisk följd, det kommer av de två första och är HUR hästen använder kroppen för att röra sig.
När den går i balans, med taktmässigighet och lösgjord kan den använda kroppen mer effektivt och rörelserna blir smidigare, större osv, hästen rör sig med schwung.

Rakriktningen däremot handlar om samling. En häst kan inte gå samlad utan att vara rakriktad. Därför är det nästa steg det innebär högre krav.

Jag förstår hur du tänker, kan en inte rakriktad häst gå med schwung? Ja, om man definierar som ovan.

När jag tänker schwung tänker jag nog en även rakriktad och samlad häst. Men vad jag lärt mej ang utb skalan är ovanstående.

Senast ändrad av en moderator:

Det är lättare för en häst att jobba ojämnt eller spara på ngn kroppsdel i långsamt tempo- hängmatta.

Finns det inte risk då att man döljer problemet snarare än att joba bort det? Här känns det ju lite som varandras motsatser - AR är väldigt "blottande" och tvingar mer eller mindre ryttaren att träna rakriktning om man INTE vill vara en av dessa som sammanknippas med bananböjande AR-ryttare! :angel: När man driver fram hästen till handen så kan hästen fortfarande vara ojämn men det märks inte på samma sätt. Behöver ju inte vara någon märkbar ojämnhet för att hästen ska få böj i ryggraden.
Det jag tänker på är väl snarare att man jobbar med "rakriktning" utan att jobba med rakriktning.. Alltså steg 1 - dölja ojämnheten (genom att rida hästen fram till handen) så åtminstone en dressyrdomare inte ser någon nämnvärd ojämnhet, steg 2 - jobba bort ojämnheten genom bl a skolor.
Det är här den stora kulturkrocken kommer in! ;)

jAG ANSER ATT DET ÄR LÄTTARE ATT SE OM EN HÄST JOBBAR OJÄMNT I ETT HÖGRE TEMPO- ATT DEN INTE KAN TA FÖR SIG LIKA MKT.

sORRY-versaler:angel:

menar tvärtemot- att lägre tempo döljer.

Finns det inte risk då att man döljer problemet snarare än att joba bort det? Här känns det ju lite som varandras motsatser - AR är väldigt "blottande" och tvingar mer eller mindre ryttaren att träna rakriktning om man INTE vill vara en av dessa som sammanknippas med bananböjande AR-ryttare! :angel: När man driver fram hästen till handen så kan hästen fortfarande vara ojämn men det märks inte på samma sätt. Behöver ju inte vara någon märkbar ojämnhet för att hästen ska få böj i ryggraden.
Det jag tänker på är väl snarare att man jobbar med "rakriktning" utan att jobba med rakriktning.. Alltså steg 1 - dölja ojämnheten (genom att rida hästen fram till handen) så åtminstone en dressyrdomare inte ser någon nämnvärd ojämnhet, steg 2 - jobba bort ojämnheten genom bl a skolor.
Det är här den stora kulturkrocken kommer in! ;)

Nu fattar jag inte:confused: Varför skulle man vilja dölja ojämnheter? varför skulle de märkas mer i AR? jag trodde böjandet hörde till,?

Hur hänger steg 1 o 2 ihop menar du:confused:

Jag ska inte svära... varken i kyrkan eller här... Men om jag inte är helt ute och cyklar, kommer scwung EFTER rakriktning inom AR om man jämför mot den traditionella. Jag har letat som en gun efter källa här på nätet då jag under min sjukskrivning har bott/bor ute på landet och inte har tillgång till mina skrivna källor.

Mvh

IngelaH

Har glömt/ inte hunnit svara på detta.

Den grudnläggande rakritningen ligegr i takten - du kan iten få en bra takt utan att hästen är rak.

Det som menas med Rakritkning (geraderichtung) är den liksisighet alltså jämnstarkhet som krävs för att hästen skall kunna samla och inte peta ut med rumpan :angel:

KL

Först när Takt avspänning och rätt kontakt med bettet är uppnått - så kanman börja leta efter schwunget.

Schwung är helt enklet att hästen tar ut större rörelser i lederna.
Det är ett måste för att så småningom börja röra sig i de yterlägen som samling och ökning innebär.

Schwung är helt enkelt att börja tänja på gränserna först - rundare sedan samling - längning.

Kommer inte av sig själv, utan är some andar stegen en kvalitet att rida fram

Impulsion inbegriper ryggswinget som _är_ impulsion. Utan ryngswing inget schwung - utan bensprattel :angel:

Och swinget måste också till in för att bibeålla det diagonala rörelsemönstret. i både arbetstempo samling och ökning.

Om det skall vara enligt TR

Nu fattar jag inte:confused: Varför skulle man vilja dölja ojämnheter? varför skulle de märkas mer i AR? jag trodde böjandet hörde till,?

Hur hänger steg 1 o 2 ihop menar du:confused:

Jag menar inte att man med flit döljer ojämnheter (eller jo, vissa gör nog det men inte som regel), utan att man när man rider hästen fram till handen dvs driver sig till en mer lättstyrd och till synes jämnare häst i bakbensstegen, då finns det risk att ojämnheten, t ex böjningen i ryggen, ändå finns kvar men inte SYNS på samma sätt, och inte blir lika akut för ryttaren att rätta till eftersom man inte påverkas lika mycket av det. Även om det faktiskt blir lite jämnare av att få bättre energi i hästen och fånga upp det i handen så tror jag det är svårt att enbart med det få bort böj i ryggen. Ibland gör nog också tempot det svårare att se små ojämnheter.

För att ta ett extremt exempel så var det en hästägare som fick för sig att om hästen markerade efter en gammal senskada på ett framben i lågt tempo men inte i högt tempo - då fanns inte någon markering.

Man vill ju få den att arbeta lika med bakbenen= ryggen rak.

en häst som joggar använder bara kroppen på halvfart. sparar sig.
Sen vet jag inte hur du menar med att fånga upp i handen.

Sen är det ett brett spann mellan lågt/ högt tempo.

Jag menar arbetstrav. inte ökad eller ngn form av kort trav.

jAG ANSER ATT DET ÄR LÄTTARE ATT SE OM EN HÄST JOBBAR OJÄMNT I ETT HÖGRE TEMPO- ATT DEN INTE KAN TA FÖR SIG LIKA MKT.

sORRY-versaler:angel:

menar tvärtemot- att lägre tempo döljer.

Lägre tempo döljer knappast rakriktning, hästar tenderar att bli extremt svårstyrda i lågt tempo om de inte är hyfsat rakriktade eller har otroligt bra balans... :p

Man vill ju få den att arbeta lika med bakbenen= ryggen rak.

Ja absolut. Det förutsätter jag att "alla" seriösa dressyrryttare vill, oavsett disciplin. Men personligen tror jag inte att det verkligen blir "rakt" bara av att försöka få hästen skjuta på lika med båda bakben, lite rakare kan det säkert bli men svårt att veta säkert iom att det är vanligt att ryttaren låter hästen stödja i handen och kan då dölja mindre avvikelser. Sen tränar man ju förr eller senare rakriktning på andra sätt, t ex genom skolor. En viss risk jag ser dock är att man tror att hästen är rak, när den ändå har krök på ryggraden, och tar den "riktiga" rakriktningsträningen väldigt sent i förhållande till vad hästen skulle behöva.
Men det är säkert väldigt individuellt.
Vill inte påstå heller att AR skulle vara "bättre" för har man mindre skjutkraft och ram och då "blottar" felen mer, då är det ju också svårare att få det ens halvbra. Så tills ryttare och häst lärt sig är det som bekant vanligt att det blir pannkaka av rakriktningen :p

en häst som joggar använder bara kroppen på halvfart. sparar sig.
Sen vet jag inte hur du menar med att fånga upp i handen.

Sen är det ett brett spann mellan lågt/ högt tempo.

Jag menar arbetstrav. inte ökad eller ngn form av kort trav.

Jag tänker också på arbetstrav, fast även i arbetstrav kan man ha högre eller lägre tempo. Att hästen går i friskt tempo betyder ju inte nödvändigtvis att det blir ökad trav :p
Att den joggar ser jag inte som något hinder för att träna rakriktning, men ur andra hänseenden är det såklart sämre om en häst "sparar sig".

KL Övertempo och kort tygel döljer

Det syns jättetydligt i snigeltempo och lång tygel

Jag menar inte att man med flit döljer ojämnheter (eller jo, vissa gör nog det men inte som regel), utan att man när man rider hästen fram till handen dvs driver sig till en mer lättstyrd och till synes jämnare häst i bakbensstegen, då finns det risk att ojämnheten, t ex böjningen i ryggen, ändå finns kvar men inte SYNS på samma sätt, och inte blir lika akut för ryttaren att rätta till eftersom man inte påverkas lika mycket av det. Även om det faktiskt blir lite jämnare av att få bättre energi i hästen och fånga upp det i handen så tror jag det är svårt att enbart med det få bort böj i ryggen. Ibland gör nog också tempot det svårare att se små ojämnheter.

För att ta ett extremt exempel så var det en hästägare som fick för sig att om hästen markerade efter en gammal senskada på ett framben i lågt tempo men inte i högt tempo - då fanns inte någon markering.

Jag tror du satt fingret på något här. Jag uppfattar det också så. (men det är sånt folk inte vill prata om)

Det har jag nog inte hört någon säga förut. Tvärtom, ett högre tempo döljer. Genom ett högre tempo gör sig hästen styvare och rullar på. Det är också enklare att rida för en ryttare som inte kan så mkt om rakriktning i ett högre tempo.

Det är i skritten mästarna visar upp sin kunnighet. En taktmässig, rak häst i skritt oavsett tempo visar på en välskolad häst och en ryttare som läst på i rakriktningsboken.

Minns också att Anky var förvånad under sin clinic att svenskarnas främsta mål var att rida fortare. Hon frågade varför, men ingen kunde ge något bra svar. Jag tror det råder lite missuppfattningar faktiskt kring det här med tempot.

När hästen håller för det, kan man ösa på i vilket tempo man vill, innan den kan det är det relativt meningslöst ur dressyrhänseende. Ur konditions-, glädje-, omväxlingshänseende är det dock viktigt förstås!

Allt är relativt vad man menar med ett högre tempo.
Återigen- ett högre tempo där hästen kan fungera o inte såsa sig fram. Med pinnigt steg eller släpande ben.

Varför ska det travas på vid hältutredning.:confused: om hältan maskeras.
Ska trava/ jogga sakta o säga åt Vet. att det syns mer där:devil:

Det ni pratar om är tygelhälta.

Jag tycker att det varit mest intressant att studera hästars rörelser i skritt för att hitta problemen. Att stå och smygkolla på hältutredningar är skoj.
Det kan visa sig redan då hästen kliver in genom dörren att det finns problem på vissa ställen. Och efter enormt många bedövningar och springande brukar det kommas fram till att det just sitter där det visade sig i skritt. Men jag tittar mest efter orsaken såsom störd rörelse i hela den delen av hästen.

Traven och farten har alltid förvillat tycker jag. Att kolla i skritt o några vändningar. sedan palpera o känna att, ja det var visst här det satt brukar vara tillförlitligt.
Att kuta på och värma ur saker döljer mer än det ger.

Håller nog med om att farten döljer! Oj vad många som ser knackiga ut i låg fart men stabiliseras i traven. Svävmomentet träder in och döljer. fast muskelmässigt gör ju motionsaspekten av ökat tempo att spänningar mjukas upp, vilket är svårt i långsam skritt. Mindre genomblödning och uppvärmning.

På travare - JA!
De kan inte koordinera sig annat än i ökat tempo- de flesta.

Jag tycker att det varit mest intressant att studera hästars rörelser i skritt för att hitta problemen. Att stå och smygkolla på hältutredningar är skoj.
Det kan visa sig redan då hästen kliver in genom dörren att det finns problem på vissa ställen. Och efter enormt många bedövningar och springande brukar det kommas fram till att det just sitter där det visade sig i skritt. Men jag tittar mest efter orsaken såsom störd rörelse i hela den delen av hästen.

Intressant, då veterinärerna tvärtom hävdar att man gjort utförliga studier på just hältor och lokaliserande av hältor på hästar, och kommit till slutsatsen att man sällan kan bedöma var en skada sitter/har sin källa, baserat på hur hästen rör sig och vart det för ögat "ser ut" att det sitter.

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 096
Senast: Korven
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 405
Senast: AW
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 704
Senast: Animor
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka