Bäst för hästen - forskning?

Sv: Bäst för hästen - forskning?

Helt OT men när jag ser din (?) häst tänker jag på Eldfuxen :love:, har för mig att jag läste böcker om nån Eldfux när jag var liten.

Ha ha ska framföra det :bow:, hon blir nog nöjd, med sitt eldfängda humör:rofl: Fast så rar :love:

Kl

Ang tråden så funderade jag på vad ni tror om vad som passar olika hästar, som någon skrev, kanske AR träning passar vissa typer av hästar bättre tex? Eller är skillnaden i själva verket kanske inte så jättestor ändå, (beroende på vem man frågar i o f s), så att det inte har någon större betydelse?

Jag tror ju själv att det är bra med intryck från olika håll, förstås, oavsett häst. Verkar som om många är inne på samma tankar:bow:

Har även läst här ibland att en del som först såg "bara" AR tänkt om och blivit mer flexibla. Kanske är detta det vanligaste? Bara funderingar....

Varför nedvärderar du dig själv så mkt:confused:

Hästen har ju blivit bättre- som sig bör.

Tycker att den ser trevlig ut på ridbilderna- ta åt dig istället:banana:

Läser igen lite jag inte hann igår:o

Jag upplever också känslan av att nu går vi omkull mer pga att jag spänt mig och studsar omkring och totalt tappat förmågan att styra, inte pga att hästen kommer gå omkull.

Det tror jag du har väldigt rätt i.:idea:

Jag tror kontrollkänslan kommer av hur lätt/bra signalerna/inverkan/hjälperna uppfattas och följs av hästen, dvs hur bra man själv är med i rörelsen och hur uppmärksam hästen är på ryttaren (= kontrollkänsla för mig

Ja det är en bra beskrivning. tycker jag, även om hästen är kanske lite överfrisk och t om vill annat än ryttaren :angel: så blir det inte okontrollerat så länge den svarar på hjälperna och man är i balans.

Håller f ö med axel, du ser inte alls ut att leva upp till dina egna beskrivningar när man sett dina bilder:D

Valda delar ur stycket ang formgivning...

ang framåt - neråt

angående framåt uppåt (samling, m anm.)

:D

Vad skall man säga. Inga egentliga konstigheter här. ( även om klassisk a la SRS placerar halsen med sitsen och inte med handen = huvud upp - driv med sätet, huvud bakom - driv med skänkeln)

Att somliga rider på blank stång tolkar jag som en övertro till sin egen förmåga och hästens utbidlninggrad liknande somliga deltagare i idol.

Bent får nog klä en hel del skott, för att vissa förvanskar hans lära...

En lär ju till och med ha startat kurser efter att ha deltagit som fotfolk en gång :crazy:
Såg detta först nu:angel:
Även trappan.

vi har ju 2 st. här som säger sig rida Ar o har olika instruktörer.
den ena har traditionell bakgrund, men rider islänning:confused::rofl:

Den eleven rider på o överböjer inte alls, men åker häst o tränaren får rida varje gång för att överhuvudtaget få den att gå framåt.

Den ryttaren red ganska OK förr på annan häst.
Den andra överböjer trampar o skrittar bara- framåt o numera nästan lika mkt bakåt:confused:

Har lagt av kandaret med skarp stång, men lyfter upp huvudet- för att den inte ska gå på bogarna:confused:- kör barnvagn.

Så här går det när det finns få etablerade instruktörer. Samma sak inom NH- där det finns EN enda.
Alla gör sin egen metod av ursprunget.

Håller med Flash att ingen kan byta galopp, men vill gärna piffa.

Kl

Ang tråden så funderade jag på vad ni tror om vad som passar olika hästar, som någon skrev, kanske AR träning passar vissa typer av hästar bättre tex? Eller är skillnaden i själva verket kanske inte så jättestor ändå, (beroende på vem man frågar i o f s), så att det inte har någon större betydelse?

Jag tror ju själv att det är bra med intryck från olika håll, förstås, oavsett häst. Verkar som om många är inne på samma tankar:bow:

Har även läst här ibland att en del som först såg "bara" AR tänkt om och blivit mer flexibla. Kanske är detta det vanligaste? Bara funderingar....

Tycker du har helt rätt! Farligt att stirra för mycket på en väg - som blir "helig". Man ser inte vad som är negativt med den vägen.

Väldigt OT - på bilden har du ett shabrak som ser ut som ett sådant jag är på jakt efter - var hittar man ett sådant??? :idea:
Väldigt fin häst förresten..

Jag gillar allra bäst tränare som säger att de inte TYCKER / håller med om ngt som en annan tränare har påstått.

Alltså inte avfärdar helt, men kan förklara bra om anledningen till tyckandet. De som dessutom kan sitta upp o visa skillnaden.

De har oxå varit de skickligaste ryttarna. Det som vi har pratat om förr- de mest ödmjuka:bow:

De har heller inte tyckt att "min" fiskpassagemetod har varit dum, som man har tyckt här:D

Jeg mener også det er viktig å se seg om, og ikke glemme alt annet man kan bare fordi man har fått en ny impuls.

En rytter som rider på kommando og ikke føler og tenker selv, blir ikke noen bedre rytter av å ri AR.... Men den kan bli en bedre rytter av å ri AR om det fører til at den begynner å ri på følelse og tar bedre til seg hva hesten forteller en! I de tilfellene jeg har vært borti har det vært mere rom for dette innen AR enn hos de andre trenerne jeg har ridd for. Men det er opp til hver enkelt rytter å begynne å tenke selv og følge hesten. Ikke den beste trener i verden kan hjelpe om ikke rytteren gjør dette...

Mvh Torill

Tycker du har helt rätt! Farligt att stirra för mycket på en väg - som blir "helig". Man ser inte vad som är negativt med den vägen.

Jag tycker inte heller att man ska stirra sig blind på en väg utan vara medveten om att det kan komma upp saker som inte är bra. Men jag tror det är lika illa att "plocka mycket russin" då står man där till slut med en gigantisk hög med russin men utan kaka.

Tror tex att om man plockar olika delar kanske de inte passar tillsammans med de andra delarna man plockat och då får en hel väg skulden. Trots att delarna egentligen var genialiska i sitt ursprungliga läge. Man får nog tänka noga på vad man plockar in och vad man plockar bort. Det viktigaste är nog att ge vägen en chans och testa ett tag - ingen ridstil är någon mirakelmetod där man kommer till piaff och galoppiruett på två veckor.

Jag gillar allra bäst tränare som säger att de inte TYCKER / håller med om ngt som en annan tränare har påstått.

Alltså inte avfärdar helt, men kan förklara bra om anledningen till tyckandet. De som dessutom kan sitta upp o visa skillnaden.

Jag tycker det är viktigt att tränaren är så. Det ofta de som själva ridit alla typer av hästar och på så vis ganska snart kan se vad "min" häst är för nån. På så sett kan h*n hjälpa mig lägga upp den ultimata träningen för oss. Istället för de tränarna som tror att samma metod funkar på alla hästar.

Väldigt OT - på bilden har du ett shabrak som ser ut som ett sådant jag är på jakt efter - var hittar man ett sådant??? :idea:
Väldigt fin häst förresten..

Väldigt OT :rofl: Tack, :bow:! Jo "schabraket" är en mycket mjuk frottéhandduk:rofl: under fårskinnsvojlocken som jag har till hoppsadeln:D Jag brukar ha ngt mjukt under som skydd för att slippa tvätta fårskinnet för ofta.

Ang vägar, ja jag tycker det är intressant med olika infallsvinklar, men jag tror nog många andra tänker så också:idea: Det är nog i själva verket ganska få som håller något heligt och slår ifrån sig om allt annat.

Senast ändrad av en moderator:

Ha ha ska framföra det :bow:, hon blir nog nöjd, med sitt eldfängda humör:rofl: Fast så rar :love:

Kl

:D Hon har verkligen en härlig färg!

Jag tror att det inte finns en enda väg (inriktning) som funkar för en speciell häst, utan att det måste bli många som flätas ihop till en väg - den individuella, fungerande mixen. :idea: Jag är också av åsikten att den skickliga ryttaren är den som kan se VAD inom olika discipliner och tankesätt som kommer hjälpa just han/henne och hans/hennes häst.

Ang. det sista du skrev, JA så upplever jag det verkligen. Många jag känner har varit BENHÅRDA och bara sett en lära.. För att sedan börja se det hela mer realistiskt. Men det gäller nog inte bara AR. Och fenomenet verkar främst uppstå när man upptäcker något nytt, som man anser fantastiskt.

Varför nedvärderar du dig själv så mkt:confused:

Hästen har ju blivit bättre- som sig bör.

Tycker att den ser trevlig ut på ridbilderna- ta åt dig istället:banana:

:o
Jag vet inte riktigt, jag utgår ifrån att det är jag som blockerar min häst, har väl ofta känt att han är värd ngt bättre även om jag vet att jag gjort honom till en mkt mer livsglad häst än när jag köpte honom. Jag är inte så duktig på att ge mig själv beröm i ridningen. Har aldrig varit det heller. Har alltför lätt att missa berömmet och glädjen när ngt gått bra, börjar istället fokusera på nästa grej. :crazy: En stressad själ.

Tack, jag försöker verkligen prioritera det. :)

Haha, hur menar du? Mina negativa beskrivningar eller mina positiva? :D

Dina negativa förstås:idea: De positiva tror jag stämmer:bow:

Jo håller med om det här:

Många jag känner har varit BENHÅRDA och bara sett en lära.. För att sedan börja se det hela mer realistiskt. Men det gäller nog inte bara AR. Och fenomenet verkar främst uppstå när man upptäcker något nytt, som man anser fantastiskt.

Det är det här med frälsning för det ena eller andra, vare sig det gäller ridning, Nh eller GI-mat eller vad det nu när....En del av det mänskliga sättet att fungera kanske.

Jag tycker inte heller att man ska stirra sig blind på en väg utan vara medveten om att det kan komma upp saker som inte är bra. Men jag tror det är lika illa att "plocka mycket russin" då står man där till slut med en gigantisk hög med russin men utan kaka.

:rofl::rofl:

Nej, det håller jag med om! Lagom med russin ska det vara och en bit kaka kvar!

Tack för dagens roligaste liknelse!!
:rofl::rofl::rofl:

även om hästen är kanske lite överfrisk och t om vill annat än ryttaren :angel: så blir det inte okontrollerat så länge den svarar på hjälperna och man är i balans.

Precis, jag undviker att försätta mig och min häst i situationer jag på förhand vet jag bli okotrollerbara. T.ex. hästen är lite piggare = jag drar inte ut på en åker för att galoppera. Han har så mkt att dra emot med (stark hals) att jag inte har en chans när han sätter emot den = ingen kontroll. Då blir det bråk, vilket inte direkt är plus för kommunikationen. :angel:

Jag väljer arbete och uppgifter efter hästens humör och allmänna dagsform, i den mån det går. Allt för att få en positiv upplevelse, vilket jag tror är extra viktigt med en häst som min som har mkt negativa hjärnspöken i samband med ridning (speciellt bett/hand) = se till individen. :)

Det är det här med frälsning för det ena eller andra, vare sig det gäller ridning, Nh eller GI-mat eller vad det nu när....En del av det mänskliga sättet att fungera kanske.

Jo, det tror jag! Kanske beror det på att det är så jobbigt att på allvar ta tag i det man har!? Hade en kompis som hela tiden flyttade till nya orter, köpte nya hästar och skaffade nya karlar och nya barn. Ett extremfall, men visst har vi alla lite drag av det där..;)

Apropå ditt "schabrak" :rofl:. Fick en ny sadel utprovad förra veckan och sadelkvinnan tipsade om mjuka, tunna schabrak i filtmaterial (minns ej vad de hette) - jag trodde det var ett sådant du hade.. Hästen får skav av kanten på vanliga schabrak:crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 096
Senast: Korven
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 405
Senast: AW
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 704
Senast: Animor
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka