F
Fredrik_
Sv: Bäst för hästen - forskning?
Jag har gjort annat, så jag har inte hunnit sätta mig in i allt, men svarar utifrån detta....
Om man tittar på den första ryttaren så ser man allt som jag talar om. Man behöver itne ha oliak långa ben för att sitta SNETT.
Det skriver jag inte för att vara taskig, utan för att det är helt enklet inte balans. Finns ingen häst som kan röra sig korrekt när ryttaren sitter så snett.
Det går heller inte att rida om man sitter så fel.
Föst när man sitter i balans med hsäten tror jag man törs släppa handen - och låta handen förlja hästens huvurörelser.
och det håller jag ju med om. Hästens huvudrörelser skapas av bakbenen, hindrar man huvudrörelserna så hindrar man bakbenen
Sedan så ser jag en 5: eller 6:e variant på sitsen som inte finns med.
Jag har gjort annat, så jag har inte hunnit sätta mig in i allt, men svarar utifrån detta....
Lätta beroende på vad du vill uppnå. I kapplöpning gungar ju jockeyen med rätt mycket för att inte störa aktionen.
http://dressagetrainingonline.com/videos/Sample Videos/SamplevideoLampingandWaddell.html
Kolla länken ovan! Där ser man när ryttaren blir stel i innerhanden och det blir kortare steg men ingen effekt i lederna i bakbenen. Ren slump att jag hittade denna, vore bättre att ha ett bra-klipp att visa...
Men - kolla nedan - streck, men man förstår.....
http://www.aciade.fr/allege/balancier/fra/balancier.htm
"Balancier Global" är en mycket bättre position att jobba från!/
Om man tittar på den första ryttaren så ser man allt som jag talar om. Man behöver itne ha oliak långa ben för att sitta SNETT.
Det skriver jag inte för att vara taskig, utan för att det är helt enklet inte balans. Finns ingen häst som kan röra sig korrekt när ryttaren sitter så snett.
Det går heller inte att rida om man sitter så fel.
Föst när man sitter i balans med hsäten tror jag man törs släppa handen - och låta handen förlja hästens huvurörelser.
och det håller jag ju med om. Hästens huvudrörelser skapas av bakbenen, hindrar man huvudrörelserna så hindrar man bakbenen
Sedan så ser jag en 5: eller 6:e variant på sitsen som inte finns med.
Senast ändrad av en moderator: