Bäst för hästen - forskning?

Sv: Bäst för hästen - forskning?

Jag har gjort annat, så jag har inte hunnit sätta mig in i allt, men svarar utifrån detta....

Lätta beroende på vad du vill uppnå. I kapplöpning gungar ju jockeyen med rätt mycket för att inte störa aktionen.

http://dressagetrainingonline.com/videos/Sample Videos/SamplevideoLampingandWaddell.html

Kolla länken ovan! Där ser man när ryttaren blir stel i innerhanden och det blir kortare steg men ingen effekt i lederna i bakbenen. Ren slump att jag hittade denna, vore bättre att ha ett bra-klipp att visa...
Men - kolla nedan - streck, men man förstår.....

http://www.aciade.fr/allege/balancier/fra/balancier.htm

"Balancier Global" är en mycket bättre position att jobba från!/:cool:

Om man tittar på den första ryttaren så ser man allt som jag talar om. Man behöver itne ha oliak långa ben för att sitta SNETT.

Det skriver jag inte för att vara taskig, utan för att det är helt enklet inte balans. Finns ingen häst som kan röra sig korrekt när ryttaren sitter så snett.

Det går heller inte att rida om man sitter så fel.
Föst när man sitter i balans med hsäten tror jag man törs släppa handen - och låta handen förlja hästens huvurörelser.

och det håller jag ju med om. Hästens huvudrörelser skapas av bakbenen, hindrar man huvudrörelserna så hindrar man bakbenen

Sedan så ser jag en 5: eller 6:e variant på sitsen som inte finns med.

Senast ändrad av en moderator:

haha och jag som alltid gnäller på att tränarna inte är tillräckligt petiga! :rofl:
är man en renodlad perfektionist så kommer man känna när det känns sämre, faktiskt tycker jag tränare i regel flyttar NER min ribba, att man börjar slarva med sådant man egentligen tycker är viktigt på hästen... (vilket kan vara bra om man själv varit för petig och då kännt sig totalt misslyckad ett tag...)

då är du rent unik, som tycker det funkar bättre och att du har bättre kompetens att träna på egen hand än för tränare. trevligt för dig :angel: Eller så har du kassa tränare....eller en tränare som anser att man ska vara mindre detaljerad i en viss fas, för att greppa det generella och basic först.

Jag anser nog att jag är ganska noggrann.

Senast ändrad:

Plockar ett russin ur kakan

Ja men hästen kan ju inte bli kortare i själva kroppen, bara ändra sina vinklar. (Hm.. är löjligt övertydlig, eller otydlig..)
Så om överlinjen längs, kortas underlinjen, och hästen kan sedan samlas.

Så längning av överlinjen: Nödvändig för att hästen ska kunna upplevas kortare på rätt sätt. (inte tappa ryggen)
Och längden på överlinjen behålls senare då vikten överförs bakåt, hållningen reses upp och intrycket blir rundare och kortare.

Så tills hästen orkar bära bra med vikt med sina bakben genom hela sin rygg, bör väl överlinjen få vara lång i den låga formen så mkt som det behövs för att behålla en sund ryggverksamhet. ??

Vi tycker nog samma men vill kolla hur du eg menade.

Upplever du att det är en självklarhet att hästen alltid eller oftast kan bära sig eller bör man börja plocka ihop och resa upp innan den bjuder till riktig bakbensvinkling med sammanhängande överlinje?

Håller med om att resan mot bärighet bör påbörjas och uppmuntras så tidigt som möligt utan överbelastning, för att inte ligga och dra näsan i spånet i månader o år.
Måste säga att om man inte är insatt i andras terminologi kan inläggen vissa gånger ge en massa frågeställningar om vad som menas eg! Förmodligen mkt som är samma tänk, men av nyfikenhet ställer jag några korkade frågor!

I själva verket är det ju så att om hästen samlar sig korrekt så blir ju överlinjen längre ju mer hästen samlar sig och underlinjen blir kortare präsis som du skriver

Lite OT.
Om man tittar på hur tygeltaget fungerar på den övre bilden- ej på tygeln -så drar det bara i mungipan o dessutom uppåt- huvudet kommer upp ännu mer.

Även en häst som går lång o låg får den inverkan av bettet, därför måste man vara försiktig.

Om hästen däremot är rund så får man lanpåverkan.
Tog bara din bild som ett ex.

Bra bilder/ tack!:)

Vilka härliga bilder.

Ridning är ju en dialog där hästens reaktioner är ett SVAR på det man gör

:bow:

Det er det jeg vil fram til med bildene her. Jag har lært meg å kjenne hva som skjer når jeg gjør feil, og kan dermed løsne mye tidligere enn om jeg hadde måttet fått beskjed fra min trener. Det har vært nødvendig for min ridning å lære å stole på kjänslen. Hvis ikke hadde vi harvet rundt i skogen nå, eller hesten hadde vært solgt.

Og i de tilfellene jeg har hatt noen til å ta bilder, så viser det seg at i de øyeblikkene det kjennes bra, se ser det bra ut på bilde også.

Det er først og fremst hesten som har nøkkelen til hva som er bra for den eller ei. Men ofte så tar det et tag før det vises om vi har vært på rett vei eller ei...

Jeg har innimellom vært redd for at jeg har vært på ville veier i min AR trening, spesielt når jeg leser endel av de kommentarene som er på dette forumet.Sverige har jo en mye lenger tradisjon innen AR enn Norge. Men i de siste årene har hesten fortalt meg at jeg er på riktig vei, og da velger jeg å høre på han;)

Mvh Torill

Kul!
Väldigt bra illustration på vad som händer när hästen blir självbärig och i balans. Därav alla diskussioner i den klassiska litteraturen om vikten av lätthet. Allt stöd i handen som blir för starkt (kan vara mycket lätt stöd för en del hästar) påverkar mekaniken i bakdelen negativt.
Fin häst!
Gast

Ja. Min hest viser så tydelig hva som har vært rett for han, og han må ha ytterst lite stød i handen...

Og det er det AR som har vist meg. Jeg har tidligere tävlat opp tom MB og ridd for danske beridere, og også norgesmestere i dressur ( ikke at det akkurat er så høyt nivå, sånn internasjonalt:angel:))

Men alle skulle ha så mye stød i handen. Med det resultat at hesten åkte rundt på fremparten hele tiden. Så jeg mener med de erfaringer jeg har at filosofien AR har vært mye mere hälsosam for min hest...

Mvh Torill

Ja jösses vad snett hon satt- i bägge varven åt samma håll- stackars häst:eek:

KL. Spinner vidare. Smileys för mer lättläst

Angående balans och tempo och rena gångarter.
Och HUR man skall göra.:idea:
Så beror ju allt på vad hästen visar upp naturligt.

Om man tar en framtung häst som exempel så kommer den att galoppera i fyrsprång ute i skogen.:mad:

På kapplöpningshästar ser man att det ger enorma bakdelar men inte så mycket mer och framförallt inte det som en Dressyrhäst behöver.

Vägen till den framtunga hästens rena tretaktiga galopp är ju inte att bromsa för den kommer bara att galoppera långsammare i fyrsrpång då - och det vill vu ju inte ha.:(

Utan det vi vill ha är en laterar och longitudal balansändring ( sidled och längdled)

Ryttaren måste sitta på mitten - exakt. Såg på "so you think you kan dance" arr centrering i en piruett var förutsättningen får att få en bra piruett. Så Sallys Centrering är ju att sammföra tyngdpunkt och balanspunkt - då kan kroppen både göra piruetter, åka slalom eller galoppera en framtung häst i balans.:idea:

Det går aldrig om man kollapsar i ena sidan som rytatren på filmen och som alla normalt gör eftersom de är X -hänta...

Sedan har vi longitudal - balans i längdriktningen = en gungbräda.:idea:

En häst i fyrsprång har tippat framåt med sin sin gungbräda och ALLA gungbrädor strävar framåt ju högre tempot blir - (det är därför hästen måste vara urstark för att kompensera denna kraft i den ökade traven.) Att rida framåt på en redan tippad framåt gungbräda är därför värdelöst:mad:

Precis som Lord Owen skriver så; har man en gungbräda som tippar framåt av naturen så kan man stärka den i helt andar övningar så att den orkar gå med en horisontal gungbräda över huvudtaget i galoppen.

-----------------

PÅ en annan häst som med bättre exteriör så behövs det oftast få lite mer aktivitet bakifrån så bakbenen kommer in. Då kan man rida på framåt, men inom rimlig gräns för vad gungbrädan klarar av innan även del faller framåt.:cool:

Sedan ett tilägg: När både hästen och ryttaren kommer i balans i sidled och längdled då blir både takten och tempot lite långsammare eftersom hsäten inte längre behöver ta emot sig. Och av samma anledning så kan det också behålla aktiviteten bak, och med mindre fysisk ansträngning.

Långsammare kan betyde flera saker
helt enkelt bättre takt beroende på bättre balans :)
eller mindre bakbensaktivitet.:mad:

När man rider på framåt så gör man ju iten det för att få hästen att springa fortare - utan att fö mer aktivitet.

Allt handlar ju om att hitta balasn och aktivitet utifrån olika utgångslägen

och där är hästar olika

Senast ändrad av en moderator:

Jag blir ju alledeles knottrig när jag läser.

Visst skall du lita på hästen - det är den som tränar dig.

Självklart går det inte utan tränarhjälp, men det funkar ju inte heller om man inte lystnar på hästen. Hästen är ju ett kvitto :love:

En GO JOB :bow:

Fast just det där kan vara ett tecken på att man varit fel ute men inbillat sej att man har koll på vad som är viktigt:crazy: Tränaren KAN ju se att det är just vissa saker som du måste koncentrera dej på för att komma vidare, som måste sitta först.

Säger inte att det är så, visst finns tränare som inte "stämmer", för ryttare o häst. Men man ska som sagt vara medveten om hur fel man kan hamna om man harvar själv och då kan man tro att det som tränaren vill ha är "fel".:crazy:

Ja absolut!
Men om vi säger såhär - om en tränare skulle lyckas få mig att träna galoppfattningar i nuläget så skulle det enligt mig vara att flytta NER min ribba trots att det är en svårare övning för oss än att harva runt i trav. Just för att jag VET att det inte kommer bli någon bra kvalitet och att jag då måste acceptera det, trots att jag själv vill jobba upp grunderna mer innan jag gör något sånt! :p
Sen brukar tränare vara lite mer inriktade på själva resultatet snarare än vägen dit (lite individuellt såklart, men ändå) jag är mer petig i kvaliteten på det jag gör snarare än VAD jag gör just nu... Jag skiter fullständigt i om hästen inte kan rygga, gå skänkelvikningar, göra framdelsvändningar osv, för det är inget som jag tycker ger något i övriga ridningen just nu och övningarna i sig är inget "mål" att lära in. Två andra saker jag tycker tränare i regel är mindre petiga med (också individuellt också såklart..) är rakriktningen, den ärliga avslappningen och lika höga krav/mål vad gäller balans. Så länge hästen kan trava på ett sätt som ser snyggt och trevligt ut så räcker det, men eftersom känslan då blir sämre för mig - hänvisar till "kan kännas som att hästen rusar trots att den går i normaltempo" - så anser jag att det är ett rejält steg ner på ribban :rofl:

Sen finns det enstaka tränare som är tvärtom enligt mig - har samma prioriteringar och höga krav men är för duktiga och man riskerar att få FÖR bra resultat = risk att hästen känner sig pressad om den inte är redo eller att man råkar ta lite för mycket.
Så just nu rider jag ändå helst för den första varianten tills man känner att kuse klarar lite högre krav! :p

Hon är inte unik

lite mer än vanligt bara

Kul!
Väldigt bra illustration på vad som händer när hästen blir självbärig och i balans. Därav alla diskussioner i den klassiska litteraturen om vikten av lätthet. Allt stöd i handen som blir för starkt (kan vara mycket lätt stöd för en del hästar) påverkar mekaniken i bakdelen negativt.
Fin häst!
Gast

Nu tänker jag återkoppla till trådens titel.
För det har forskning visat - att skador i munnen av "brist på lätthet" är legio

då är du rent unik, som tycker det funkar bättre och att du har bättre kompetens att träna på egen hand än för tränare. trevligt för dig :angel: Eller så har du kassa tränare....eller en tränare som anser att man ska vara mindre detaljerad i en viss fas, för att greppa det generella och basic först.

Jag anser nog att jag är ganska noggrann.

Mja, som sagt, det beror ju mycket på vilka tränare det är. Men de väldigt duktiga (läs: som kräver mycket) vill jag inte utsätta hästen för just nu med risk för att den kommer känna sig för pressad. "kassa tränare" skulle jag dock inte vilja påstå, den bästa tränaren inom vanlig dressyr är väldigt duktig men jobbar på ett helt annat sätt än mig och det resultat jag får stämmer inte riktigt med mina mått, har helt andra prioriteringar som sagt.

OT: Etter det jeg leser av et du skriver, så tror jeg vi har mye av de samme tankene ang. ridning og trening av hest;)

Hmmmm... Kanskje det ikke er så skummelt å skrive her allikevel? Skal innrømme at jeg har syntes det har vært lit skremmende å hive seg ut i debatter her...:crazy: Spesielt når jeg skriver på norsk og det hele...

Mvh Torill

Inställningen till hästen kan ju överbrygga allt.

För mig personligen så är det ryttaren i 95 % som hindrar hästen att prestera, så jag börjar snarare i att "rätta mig" - istället för att försöka få hästen att prestera trots mig :crazy:

Så blir det väl också om man faktiskt upplevt balans i båda planen - i hur lätt det blir för hästen, man vill dit igen och igen.

Sedan så är ju skillnaderna så uppenbara om man har hästar som inte har så lätt för sig av naturen. Även om din har mycket lättare för sig än min nordis, men å andra sidan svårare för sig än min Oldenburg.

Diskussionerna blir alltid roligare här - ju fler vi är - tycker jag. Så hive deg in du :)

För min del är norskan inget problem. Skummel:D fick jag slå upp (dyster) sa ordboken.

Oj så mycket har hänt i tråden så jag vet inte var jag är riktigt:confused:

Välkommen in i diskussionen med dina bilder, fina:idea:

Jag tänker bara ang den första och i viss mån den andra att handen är bara en del, en stor del är att du viker dej i sidan också, men du vet nog det, (mindre på andra bilden = bätttre) Ungefär som ryttaren på tb:s film i galoppen.

Det där är ju så lätt hänt, dessutom:o

Äsch det är bara trevligt med nya "röster" i diskussionerna, du är så välkommen!:bow:

Jag tänker bara ang den första och i viss mån den andra att handen är bara en del, en stor del är att du viker dej i sidan också, men du vet nog det, (mindre på andra bilden = bätttre)

Det stemmer men i mitt tilfelle henger disse to så godt sammen, at det er vanskelig å si hva som skjer først... Når jeg blir hengende i tøylen, viker jeg også i midjen. Når jeg viker i midjen har jeg en tendens til å henge i tøylen...:crazy:

Ang. forskning så er det vel heller lite som er utført når det gjelder AR, men det begynner vel å bli noe forskning innen tävlingsdressur.

I allefall når det gjelder bittskader og slikt så taler jo det for at man skal ri med meget lett kontakt i munnen, og det taler vel for AR vil jeg tro... Jeg har aldri vært en rytter som har vært hard i hånden. Allikevel har min hest fått skader i munnen sin grunnet min ridning og hvordan utstyret har blitt brukt... Ikke noe gøy å tenke på i det hele tatt, men sånn er det, og jeg kan ikke skylde på noen andre enn meg selv... Som var dum nok til å høre på trener og ikke på hesten... Nå er det slik at om trener og hest forteller meg to ulike ting, er det hesten som har siste ordet.

Mvh Torill

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 096
Senast: Korven
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 405
Senast: AW
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 704
Senast: Animor
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka