Bäst för hästen - forskning?

Sv: Bäst för hästen - forskning?

Absolut! Människor är inte mer än människor. Inte ens vägledning av en instruktör är ju alla gånger rätt väg att gå, det beror ju på instruktören.
Precis, men det förutsatte ju också att du kunde rida henne i det långsammare tempot. Jag säger ju inte att det är fel med lägre tempon, använder mig själv ofta av det, bara att jag upplever att själva grejen är som byggd för missförstånd (precis som mkt annat inom ridningen allmänt sett) - eftersom jag tror att det behövs en lite duktigare ryttare för att rida hästen aktiverat i ett långsammare tempo. Speciellt om hästen har svårt för sig, är lat, osv. But then again, handlar ju allt om att se till individen och anpassa sig därefter. :)

Jag tror vi är rätt överens. Det gäller ju att hitta just den hästens tempo där den hittar balans och får med sig hela kroppen/bär över ryggen.
Sen finns det säkert många ryttare som fastnar i det "startläget" och inte kommer vidare. Tror det är de som många ser och så tror de alla som tränar akademiskt rider i undertempo. Alla ryttare har ju olika förutsättningar. En mindre bra ryttare kan ha svårt att hänga med själv i högre tempo och behöver rida i väldigt kort tempo för att hinna med. Då blir det för ryttarens skull och inte för hästens. Men det är lätt att glömma att alla ryttare är på väldigt olika nivå. De som inte kommit så långt rider/tränar på annat sätt än de som kommit längre.

Oj tack! Att bli kallad lugn och saklig tar jag till mig. Jag brukar bli kallad hetlevrad annars. (det kanske är åldern? börjar jag bli gammal?)
Men visst hamnar jag i undertempo jag också ibland. Komfortzonen brukar jag kalla den. Det är behagligt men utvecklingen blir ju noll. Som tur är har jag en bra instruktör som lotsar oss framåt. Min äldsta son har nyss fått en filmkamera och han ska allt få filma min ridning.

Jag ska köpa en t o m har jag bestämt:eek: Måste kolla över finanserna, enligt bla sonen är det de dyra som gäller, men det räcker om det bara syns:cool:

Jag vet att det är en stor hjälp och saknar det mycket, så himla bra att se själv och kunna rätta....

ang undertempo blev jag filmad med en gång med en gammal kamera som inte ens gick att se på tv:n (som var för modern:cool: ) och upptäckte att galoppen när jag ville samla var betydligt lägre tempo än jag trodde:angel:

Ja, det är vi nog. Jag gillar det mesta du skriver.
Jag tycker generellt sätt att många som börjar med något mer "alternativt" (väljer det ordet för ridstilar som Craig Stevens, akademiskt osv) lätt blir fast, blinda, insnöade eller hur man nu ska säga (samma fenomen som med barfota-tänket tror jag). Läser/hör något och SÅ ÄR DET och kan inte/har inte förmåga att tänka längre - se de individuella. Då blir det farligt med saker som "långsammare tempo". Eller för den delen "gå på tygeln" inom den "vanliga ridningen". Uttryck som är som fallgropar.
Det är väl där jag funderar mer, inte kring huruvida ryttare som faktiskt klarar av de verktyg de får och har och kan rida utifrån de förutsättningar de har, inte de de tror sig ha. Där något faktiskt fungerar.

Jag skriver inget vidare tydligt idag känner jag, ber om ursäkt för det. :o

och upptäckte att galoppen när jag ville samla var betydligt lägre tempo än jag trodde:angel:

Kom att tänka på en sak.. När jag rider galopp på min irländska ångvält upplever jag det alltid som något i stil med storgalopperande sken och brooommmsssar upp hela tiden. När jag sedan ser filmer på det är det nästan långsamt = hästen kan inte ta för sig framåt eller galoppera på ordenligt för jag stoppar. :crazy: Jag är övertygad om att min "Det går för fort"-känsla beror på att jag inte har balans och teknik nog att kunna rida hans galopp riktigt ännu och därför omedvetet vill få det lättare för mig. :o

Ja det är nog så. Har varit med om samma på långbenshingsten och fick skällning:crazy:

I det här fallet var det istället så att jag fick mer samlad galopp än jag trodde, det kändes inte som om det blev så samlat som det sen såg ut att vara:confused: Dvs bra framåtgripande men hästen hade satt sej bra, och jag min idiot ville försöka mer:crazy: Det kändes inte alls så bra som det var, säger mer om ryttaren förstås...

Ja, det handlar ju mkt om att lära sig en känsla också. Min häst orkar inte samla sig i galoppen, därför blir det bara skit och fyrtakt när jag bromsar. :D Men det känns enklare för mig ändå, än när han går fram och tar i mer och får med bakbenen mer. För mkt rörelse att hantera för mig kanske?
Ibland kan jag känna att man nästan vill ha blixtar och fyrverkerier för att VETA när man verkligen gjort rätt, ridning är så inkonsekvent och har så många nyanser. :crazy:

Kom att tänka på en sak.. När jag rider galopp på min irländska ångvält upplever jag det alltid som något i stil med storgalopperande sken och brooommmsssar upp hela tiden. När jag sedan ser filmer på det är det nästan långsamt = hästen kan inte ta för sig framåt eller galoppera på ordenligt för jag stoppar. :crazy: Jag är övertygad om att min "Det går för fort"-känsla beror på att jag inte har balans och teknik nog att kunna rida hans galopp riktigt ännu och därför omedvetet vill få det lättare för mig. :o

Det där kallar min gamla tränare för "brist på styrfart". Jag som är farträdd satt hela tiden och tänkte "det går för fort, det går för fort" medan min tränare stod och gapade på mig att driva på och släppa fram hästen :o H*n jämför det med en fotboll, sätter man inte nog med fart på den blir det inget mål. Så som jag tror beror den där känslan på att man fegar ur och inte aktiverar hästen tillräckligt. Det är nog inte brist på teknik eller balans som är ditt problem utan brist på avlsappning. Jag har lyckats komma runt det där några få gånger och eftersom jag varken har teknik eller balans tror jag på avslappning istället:angel:

Oftast blir det kort och stötigt när man bromsar. Att rida framåt och lätta ger längre mjukare steg/språng - känns mycket mjukare.

Lite som att hoppa i kallt vatten på sommaren - när man väl kommit i vill man inte gå upp../:cool:

. Det är nog inte brist på teknik eller balans som är ditt problem utan brist på avlsappning. Jag har lyckats komma runt det där några få gånger och eftersom jag varken har teknik eller balans tror jag på avslappning istället:angel:

Där tror jag verkligen du sätter huvudet på spiken! Jag är ingen fartdåre och ogillar fart övht. :D Känns bara som att "NU VÄLTER VI" när man ska rida på mer på volt. När vi däremot galopperar på mer rakt fram på fält eller så och hästen är lugn så slappnar jag avoch det funkar. Vid minsta tecken på att jag inte har koll spänner jag mig och håller på att studsa av. :o Jag tänker mig ju att för att balans och teknik ska funka måste avslappningen finnas där -> vi tänker likadant.

Måste testa lite ikväll tror jag, känns som att jag fått en del nya grejer att bolla med. Tack!

Oftast blir det kort och stötigt när man bromsar. Att rida framåt och lätta ger längre mjukare steg/språng - känns mycket mjukare.

Menar du lätta som i lätta i händerna eller enbart inner? Behålla det lätta stödet i ytter behöver man ju men förutom det menar jag. Annars, håller jag med dig.

Jag spänner ofta knäna - drar upp benen och låser höftleden - när jag tappar avslappningen i galopp. Säger ju sig självt hur det ser ut..
Har också ett stort "köra motorcykel" problem med armarna när jag inte slappnar av och gungar med. Dvs ytterarmen fram, innerarmen bak, vika sig inåt i midjan och putta ut hästen och sen kan man ju lika gärna skita i att galoppera. :D

Lätta beroende på vad du vill uppnå. I kapplöpning gungar ju jockeyen med rätt mycket för att inte störa aktionen.

http://dressagetrainingonline.com/videos/Sample Videos/SamplevideoLampingandWaddell.html

Kolla länken ovan! Där ser man när ryttaren blir stel i innerhanden och det blir kortare steg men ingen effekt i lederna i bakbenen. Ren slump att jag hittade denna, vore bättre att ha ett bra-klipp att visa...
Men - kolla nedan - streck, men man förstår.....

http://www.aciade.fr/allege/balancier/fra/balancier.htm

"Balancier Global" är en mycket bättre position att jobba från!/:cool:

Aha, du menar lätta som i följa med eller mer följsam hand? Eller är jag ute och cyklar?

Jag kan tycka att det är svårt att få med sig hästen i ett kortare tempo om man står i lätt sits (slappnar av bättre sittandes med gung), men samtidigt funderar jag på om alla hästar faktiskt orkar bära ryttaren sittandes i början av galoppjobb - eller är det mer en fråga om följsam sits?

Får man lägga in filmer på folk man hittar som "felaktigheter":cool:

Jag har själv undrat och inte vågat, även om filmen är tex utländsk och ryttaren troligen inte läser på buke:angel:

Ang handen, jag det är ett bra exempel på hur det blir när innerhanden blir stum, och vad som händer i hela hästen, inte bara bakben utan även bogen tex vilket får konsekvenser för hela formen:cool:
Har också gjort det där:o

KL
Men om man starkt gillar fart o fläkt men ogillar känslan av att hästen går över från stor rund galopp till att börja "springgaloppera".
Där kan jag råka fastna i att tjata på för mkt i handen, oavsett tempo, så är det svårt att ignorera känslan av stumhet i rygg o nacke på hästen, och vill lossa och få det där mjuka svaret i munnen.
Att rida på (aktivera bärigheten i bakbenen) kan ju lossa det, men då det bara blir tempoökning utan "mjukning" känns det poänglöst...

Det är härligt då det funkar o hästen e stark nog att trava o galoppera i rejält temo med låånga kliv och ändå nå fram till tyngdpunkten och balansera upp allt.

Men då känns det ju oxå kontrollerat och inte som att man ska gå omkull i nån sväng.
Det kan ju kännas okontrollernart i skritt oxå då de inte bär sig. Kontrollkänslan kommer väl av bärigheten och den då snabba kommunikationen?

Första meningen du skrev.. Så kan det bli för mig när jag är ute och "långgalopperar", dvs kondis. Då upplever jag en stumhet i hästen eller snarare en ovilja att lyssna för att han vill springa. Då spänner jag mig och kan börja "tjafsa" utan att det egentligen händer något. Jag försöker i möjligaste mån undvika att sådana situationer uppstår, för om de går för långt finns det bara handbromsen kvar och den gillar jag inte att ta till.

Men du menade nog inte såhär. Det vara bara vad jag kom att tänka på.

Jag upplever också känslan av att nu går vi omkull mer pga att jag spänt mig och studsar omkring och totalt tappat förmågan att styra, inte pga att hästen kommer gå omkull. Jag (mkt jag nu) brukar alltid känna en känsla av stress när jag tappat min balans, och det understryker säkert känslan att det går för snabbt.

Jag tror kontrollkänslan kommer av hur lätt/bra signalerna/inverkan/hjälperna uppfattas och följs av hästen, dvs hur bra man själv är med i rörelsen och hur uppmärksam hästen är på ryttaren (= kontrollkänsla för mig).

Ja hästar kan ju älga ifrån sina bakben och nästan tappa hela baken även i skritt. :crazy:

Kontroll, om vi menar samma nu, kommer tycker jag av att ha hästen i balans oavsett farten, och med lätt sug i handen. Det kan var i ökad galopp, t o m galopp i hög fart, eller i samlad galopp, trav eller skritt.

Så vi är nog överens där.:D

Senast ändrad av en moderator:

Ja hästar kan ju älga ifrån sina bakben och nästan tappa hela baken även i skritt. :crazy:
Men då blir den lång i kroppen.
Därför är jag inte med på det här att länga överlinjen hela tiden.- som stretching/ lösgörande- Ja!
Även om halsen inte ska dras ihop, så måste den bli kortare i hela kroppen för att orka hålla ihop. Det blir den bara om den är aktiv o börjar att böja bakbensledgångarna mer.

Därför är jag inte med på det här att länga överlinjen hela tiden.- som stretching/ lösgörande- Ja!
Även om halsen inte ska dras ihop, så måste den bli kortare i hela kroppen för att orka hålla ihop. Det blir den bara om den är aktiv o börjar att böja bakbensledgångarna mer.

Nej, om bakbenen inte är med på tåget (det låååånga tåget) så tappar den bakbenen och det är INTE bra för ryggen:crazy:

Fast, lång i överlinjen SKA hästarna vara även om de är samlade anser jag. Ett tecken på avslappning i överlinjen (vilket jag ser som en förutsättning för att öht få ut något av samlingen) och själva samlingen i sig defineras knappast av hur kort hästen är i hela kroppen, utan endast hur kort den är i "mittlinjen" om man ska se till längd.
Vanligt med hästar som spänner ihop sig när det kommer till samling och då kortar överlinjen också, nästa "trycker ihop" sig lite. Då blir det i princip ALLTID mer eller mindre bogtungt hur bra undervinklad hästen än är.

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 096
Senast: Korven
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 405
Senast: AW
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 704
Senast: Animor
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka