Sv: Bäst för hästen - forskning?
Jag tror vi är rätt överens. Det gäller ju att hitta just den hästens tempo där den hittar balans och får med sig hela kroppen/bär över ryggen.
Sen finns det säkert många ryttare som fastnar i det "startläget" och inte kommer vidare. Tror det är de som många ser och så tror de alla som tränar akademiskt rider i undertempo. Alla ryttare har ju olika förutsättningar. En mindre bra ryttare kan ha svårt att hänga med själv i högre tempo och behöver rida i väldigt kort tempo för att hinna med. Då blir det för ryttarens skull och inte för hästens. Men det är lätt att glömma att alla ryttare är på väldigt olika nivå. De som inte kommit så långt rider/tränar på annat sätt än de som kommit längre.
Absolut! Människor är inte mer än människor. Inte ens vägledning av en instruktör är ju alla gånger rätt väg att gå, det beror ju på instruktören.
Precis, men det förutsatte ju också att du kunde rida henne i det långsammare tempot. Jag säger ju inte att det är fel med lägre tempon, använder mig själv ofta av det, bara att jag upplever att själva grejen är som byggd för missförstånd (precis som mkt annat inom ridningen allmänt sett) - eftersom jag tror att det behövs en lite duktigare ryttare för att rida hästen aktiverat i ett långsammare tempo. Speciellt om hästen har svårt för sig, är lat, osv. But then again, handlar ju allt om att se till individen och anpassa sig därefter.
Jag tror vi är rätt överens. Det gäller ju att hitta just den hästens tempo där den hittar balans och får med sig hela kroppen/bär över ryggen.
Sen finns det säkert många ryttare som fastnar i det "startläget" och inte kommer vidare. Tror det är de som många ser och så tror de alla som tränar akademiskt rider i undertempo. Alla ryttare har ju olika förutsättningar. En mindre bra ryttare kan ha svårt att hänga med själv i högre tempo och behöver rida i väldigt kort tempo för att hinna med. Då blir det för ryttarens skull och inte för hästens. Men det är lätt att glömma att alla ryttare är på väldigt olika nivå. De som inte kommit så långt rider/tränar på annat sätt än de som kommit längre.