Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En häst utan ryttare klarar av att balansera upp sig i ett friskt tempo. Den stora skillnaden ligger i ryttarens påverkan.
Jag anser att det är bättre att ryttaren lär sig att balansera sig i ett för hästen bra tempo- än tvärtom.
annars ändrar man på hästens naturliga sätt att bära upp sig- försvårar för den- för sin egen skull.
Att man är följsam o inte bromsar hästen för att man inte klarar av det.
Men det är ju det jag menar, att det är individuellt hur långsamt/rappt tempo man klarar av att rida hästen med bibehållen energi i. Det är därför det blir så konstigt när man ev. som nybörjare läser att "hästen ska gå långsamt för att orka bära sig".
Jag tror inte att man i alla fall behöver börja sakta för att börja i balans. Däremot inte för fort heller. Och det tempo en ryttare rider bäst i är troligtvis mkt individuellt och varierande med dagsform etc.
Ja, det är väl logiskt att hästen får mer framåtbjudning när den orkar mer. Orkar man mer blir det inte lika jobbigt att ta i lite mer. Men jag tycker inte för den sakens skull att man ska börja med bärigheten och styrka istället för framåtbjudningen - även om det nog inte var så du menade.
Och visst är det viktigt att ta saker utifrån hästens svagheter/styrkor, det håller jag helt med om. Men jag ser mer som att vissa saker måste fungera - innan man går vidare, annars blir det inte rätt när man går vidare, liksom
Om vi nu pratar om ridhästar så menar jag inte alls att de ska öka öka, utan arbeta i ett bra tempo FÖR DEN individen.
Sen kan en häst med skapliga gångarter bära upp sig om den är taktmässig o arbetar med bak.
Att den BÄR sig, behöver inte alls vara att den är samlad, utan att den arbetar genom kroppen o håller ihop i en ändamålsenlig form med ett sug på bettet- tar för sig utan att hamna i framvikt eller bli överilad.
Så är det väl inom alla discipliner, att många försöker göra rätt, men det blir ganska fel. Tanken är säkert god, men har man inte vägledning av instruktör emellanåt är det inte lätt att göra rätt.
Min häst hade väldigt svårt att bära sig i början och när jag började trava fick hon trava i relativt lugnt tempo där hon orkade bära sig. I början blev det ca ett halvt varv på en volt. Sen orkade hon inte mer och då blev det lite skritt och sen ett halvt varv i trav igen. Sakta men säkert blev hon starkare. Om man fortsätter istället för att sakta av när hästen inte orkar mera då blir det säkert såsigt och framtungt.
Ehm, kanske uttryckte mig lite luddigt. Vad jag menade var att en del ryttare som jag träffat/sett/hört börjar med det långsamma tempot ("det tempo hästen orkar bära sig i") men någonstans på vägen glömmer de att hästen också måste vilja gå framåt, vilja arbeta, oavsett tempo. Jag menade att det nog är lättare att tappa bort framåttänket om man koncentrerar sig på att hästen ska gå så långsamt att den orkar bära. Förstår du? Så egentligen menar jag inte det KORREKTA utförandet av "långsamt tempo som hästen kan bära sig i" utan missförstånden som uppstår. .
Jag tycker inte att alternativet till långsamt tempo är, som du skriver, "friskt tempo". Det blir för friskt för mig, samtidigt som långsamt blir för långsamt. Är dock osäker på hur du menar med friskt tempo?
När det gäller skritten tror jag att det är extra knepigt att applicera "långsammare"-tänket.. Kanske för att det blir en för långsam gångart = ännu svårare för ryttaren? Sedan tror jag, baserat på min egen häst, att om jag övht skulle försöka börja rida honom långsammare i skritten skulle hela skritten bli förstörd - tappa energin. Men så kan jag inte rida skritten särskilt bra på honom heller.
tänker snarare att ju saktare den kan gå och bibehålla framåttänk, desto bättre brukar de jobba och desto bättre tränar de balansen för att sen kunna hålla dessa grunder även i lite högre tempo.
Tempot i sig tycker jag egentligen inte man behöver låsa sig för mycket på, en häst kan ju gå "sakta" och samlat men ändå ha ett normalt tempo, precis som den kan öka på utan att öka tempot.
Måste säga att jag beundrar dig för ditt lugn o saklighet i alla diskussioner
Jag anser nog att de flesta rider i lite undertempo- även jag.
måste bli påmind o filmad ibland- för att komma till insikt.- nyttigt!
Eller hur Mimus
Jag brukar bli kallad hetlevrad annars. (det kanske är åldern? börjar jag bli gammal?)