Bäst för hästen - forskning?

Sv: Bäst för hästen - forskning?

Valda delar ur stycket ang formgivning...

ang framåt - neråt

...Därför skall du till en början rida din häst framåt - neråt för att få en reaktion och kontakt med bettet och för att få ryggen att bära

angående framåt uppåt (samling, m anm.)

Kandaret med bridongen är den optimala utrustningen under denna utbidlninsgsekvens. Så länge som formgivningen inte är befäst kommer hästen i vissa moment behöva den uppåt gående inverkan av tränset och i andra moment kandarets hävstångsverkan om den kommer för högt.

Hästens mun kommer att tala om för den känsliga ryttarhanden om bakbenen utvecklar för mycket skjutkraft, varvid hästen kommer för djupt och börjar hänga på tränset..........Om ryggen bär eller ej kan man kontrollera genom att öppna handen för att se om hästen fortfarande söker sig framåt neråt)... Om handen sluter sig så måste hästen förtroendefullt kliva till handen..... De bästa övningarna ur i denna utbidlningsfas är tempoväxlingar....

:D

Vad skall man säga. Inga egentliga konstigheter här. ( även om klassisk a la SRS placerar halsen med sitsen och inte med handen = huvud upp - driv med sätet, huvud bakom - driv med skänkeln)

Att somliga rider på blank stång tolkar jag som en övertro till sin egen förmåga och hästens utbidlninggrad liknande somliga deltagare i idol.

Bent får nog klä en hel del skott, för att vissa förvanskar hans lära...

En lär ju till och med ha startat kurser efter att ha deltagit som fotfolk en gång :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Bent får nog klä en hel del skott, för att vissa förvanskar hans lära...

En lär ju till och med ha startat kurser efter att ha deltagit som fotfolk en gång :crazy:

Som instruktör? Nähä!?! Vi är fria människor och får göra vad vi vill inom ramen för lagen och Bent är ju tvungen att lita till varje individs förnuft. Men det var ju allt annat än förnuftigt!:eek:

Altså jag har ju ingen möjlighet att kolla upp det, men jag har hört det från flera håll. Och h*n är vädligt populär.

Interesting!:)
Oj vad saker kompliceras då det visar sig att det man trodde var ett äpple helt pötsigt ser gult och långt ut.. Nu blev det fruktsallad! Bara att peta ut det man gillar kanske. eller till o med våga prova den där läskiga slemmiga exotiska frukten som man tittat snett på ett tag! Eller nåt..:p

Om jag börjar göra konstifga inlägg (stavningen)så har sambon käkat knäckebröd över tangentbordet...
Vissa bokstäver har en smula under sig!!:mad:

Ja man blir alltid roat överaskad när man läser på.

jag har nyligen fått en revelation angående NH

Den lektion jag fick - var kraftigt förvanskad från originalet

och så är det ju inom TävlinsgDressyr också.

Det finns många :crazy: upplevelser i världen

enjoy.

( bara för det måste jag ju läsa boken om blank stång också... :D)

Själv upplever jag det så att en häst i balans är en häst som går att påverka. En jämn, taktmässig känsla genom hästen i den gångart den rör sig. T.ex. galopp - rullande mjuk rörelse framåt som kan kortas och längas (efter styrkenivå) utan taktstörning etc. En häst som bär sig själv, givetvis i förhållande till utbildningsnivån.

Däremot är jag/blir jag förvirrad när jag funderar över det där ibland, hur är det - hur ska jag förklara :crazy: - betyder balans automatiskt att hästen aktiverar sig mer genom kroppen, blir mer lätt fram och kommer upp eller är det bara grundförutsättningen för att det ska kunna hända sen? Fast nu har jag väl svarat på min egen fråga - balans = taktmässighet (+ viss mån av lösgjordhet)?

Jisses. Ursäkta trådkapningen.

Nej det är ingen trådkapning tycker jag, egentligen. Jag tycker det stämmer bra som du skriver. Takten och balansen hänger ihop, och är en förutsättning för resten. När hästen bär sig själv avspänt utan att falla framåt tex är den i balans.

Ja det är inte så annorlunda som man kunde tro......om man läser här ibland. Där man läser att det är HELT olika sätt och HELT olika mål:cool:

Ang sättet att "rakrikta" så är det ju så man får hästen mer liksidig, vilket är en del av rakriktningen, men inte allt. Som jag ser det.
Men frågan är om överböjningen man ser är det som avses eller eget påhitt:confused: Har för mej att jag sett det även på hans filmer o kurser:o (Ja filmer från kurser, jag har inte gått några som alla nu vet:rofl:)

Intressant att piaffen kommer efter bytena:cool: jag har fått intrycket att man trampar innan man ens kan rida i galopp men det är ju då inte avsikten, förstår jag. Eller räknas trampsteg inte som början till piaff kanske.

Intressant också ang handen o träns o kandar:idea:

Det verkar som sagt som att man tolkar lite själv emellanåt av lärorna då. :o Funderar även över det återkommande undertempot, var det kommer in i trappan.

Tack för infon, och kommentarerna. Intressant. Det jag menade med PK var att han ifågasätter utb skalan, vad han kallar sej har jag inte koll på:o Bara att han återfinns här på forumet emellanåt. Tack för klargörande.

Nej det är ingen trådkapning tycker jag, egentligen. Jag tycker det stämmer bra som du skriver. Takten och balansen hänger ihop, och är en förutsättning för resten. När hästen bär sig själv avspänt utan att falla framåt tex är den i balans.

Vad bra.

Mer inom trådens ämne är kanske följande tanke. Jag tror inte att det finns många hästar som funkar helt efter en och samma "trappa", utan att varje häst kräver en mix mer eller mindre - dvs en ryttare som kan se behovet och vågar prova sig fram.
Just pga det tror jag det är svårt att fråga sig vilken "trappa" som är mest gynnsam för hästen, alla hästar behöver inte samma sak och mår inte bra av samma saker/ridning. Precis som olika ridstilar gynnar olika ryttare. Det tycker jag är viktigt att tänka på, hur lite svarta och vita hästar/ryttare det faktiskt finns.

Däremot kan man ju alltid fundera över det i det stora hela. Tror jag.

Ang sättet att "rakrikta" så är det ju så man får hästen mer liksidig, vilket är en del av rakriktningen, men inte allt. Som jag ser det.
Men frågan är om överböjningen man ser är det som avses eller eget påhitt:confused: Har för mej att jag sett det även på hans filmer o kurser:o (Ja filmer från kurser, jag har inte gått några som alla nu vet:rofl:)

Jag tror att vissa anser att en rejäl böjning gör det lättare för hästen att höja ryggen/koppla in överlinjen (knappast många som har den motiveringen dock, bara en grej jag snappat upp när jag själv ifrågasatt det hela) men sen är ju alla barn i början. Det är SVÅRT att rida hästen med en ärlig böjning, den typ av ridning som oftast används inom AR är väldigt blottande eftersom hästen som utgångsläge ska vara "fri" och endast styras av ryttarens egna position och tyngdpunkt. Ofta väljer hästarna att överböja sig tills de fått upp styrkan och det kan vara svårt att korrigera utan att förlora andra viktiga pusselbitar - avslappning och lugn, längning i yttersidan och kortande av insidan, inte använda för hårda hjälper eller många samtidigt som blir motsägande eller riskerar spänningar osv. Men som sagt, tror de flesta strävar efter en bra böjning, inte en FÖRböjning.

Intressant att piaffen kommer efter bytena:cool: jag har fått intrycket att man trampar innan man ens kan rida i galopp men det är ju då inte avsikten, förstår jag. Eller räknas trampsteg inte som början till piaff kanske.

Tror det är olika vad man vill åstakomma och vad hästen redan har för styrkor/svagheter. Jag har REDAN börjat med att smyga in halva steg-övning i samband med travvolterna/lätt öppna-/slutatänk. För att stärka hästen, men har inga planer på piaff eller piafftramp än på länge. Hästen har såpass lätt för sig i traven att det inte skulle räknas som svårt för den, använder det egentligen som övning för att hästen ska kunna behålla samma takt trots att den omvandlar det mer uppåt än framåt.

Det verkar som sagt som att man tolkar lite själv emellanåt av lärorna då. :o Funderar även över det återkommande undertempot, var det kommer in i trappan.

Det som ibland ses som undertempo är helt enkelt det tempo hästen klarar av att bära sig i. Man rider inte i högre tempo än hästen för närvarande klarar av.

Inte riktat till dig bigganl utan mer vad jag kom att tänka på..

Jag tycker generellt sätt att det är lättare att tappa energin genom hästen om man rider i ett lägre tempo - oavsett om det är det tempot hästen klarar av att bära sig i eller ej. Det knepiga är väl i sådant fall att klara av att rida hästen i det lägre tempot och samtidigt hålla kvar energin i hästen. Och inte bara låta det bli lull-lull.

Liten fundering bara, tycker alltid det blir så luddigt när folk börjar prata om att undertempo, att endast orka bära sig i lägre tempo osv. Utan koppling till AR egentligen.
Vad jag menar är väl att precis som med mkt annat, är grundtanken god men i praktiken blir det många som småjoggar runt med sina oaktiverade hästar i tron att det är rätt.

Eller så är det bara jag som är dum. :D Och frågan är om det här inlägget ger någonting i diskussionen.

En häst utan ryttare klarar av att balansera upp sig i ett friskt tempo. Den stora skillnaden ligger i ryttarens påverkan.

Jag anser att det är bättre att ryttaren lär sig att balansera sig i ett för hästen bra tempo- än tvärtom.
annars ändrar man på hästens naturliga sätt att bära upp sig- försvårar för den- för sin egen skull.

Att man är följsam o inte bromsar hästen för att man inte klarar av det.

En häst utan ryttare klarar av att balansera upp sig i ett friskt tempo. Den stora skillnaden ligger i ryttarens påverkan.

Jag anser att det är bättre att ryttaren lär sig att balansera sig i ett för hästen bra tempo- än tvärtom.
annars ändrar man på hästens naturliga sätt att bära upp sig- försvårar för den- för sin egen skull.

Att man är följsam o inte bromsar hästen för att man inte klarar av det.
man kan då hellre rida lätt tills hästen orkar att samla sig lite o inte rida långsamt i galoppen, utan växla tempo ofta- där man inte blir kvar i handen.

Precis! Du uttryckte det mkt bättre än mig med den sista meningen. Jag tror egentligen att det handlar mer om att hästen inte orkar bära upp sig i ett högre tempo pga ryttaren och hans/hennes ridning än pga sin egen kropp och styrka. Även om det nog också spelar in. Ryttarens "jobb" är ju i princip att smälta in, dvs i största möjliga mån bara finnas där (guida) men inte störa.

Jag håller med dej:idea: Att gå i lägre tempo kräver mer av hästen, om den verkligen bär sej och inte bara lullar, som sagt. Det är det jag har svårt att förstå, för man ser det ibland och jag ser då inte bärande med ryggverksamhet utan just lullande med sänkt rygg....:crazy För att den inte orkar.

Det är ju här rutin, timing o kunskap kommer in.

En duktig ryttare ändrar inte på hästens egna förutsättningar, utan hjälper den med sin balans- iom med koll på sin egen.
SEN kan man förbättra grundgångarterna.

att lära sig att ha egen balans får man göra utan att för den skull ändra på hästens- strypa till bekvämt tempo där hästen inte kan arbeta.
Bakbenen kan bara ta korta steg som inte bär upp den- hamnar mer bakom den o belastar frambenen mer än vad den gör av sig själv.
För var sitter ryttaren?
Inte på korset iallafall;) men tanken är att det så småningom ska KÄNNAS som om man sitter där.

Ja, och definitivt mer av ryttaren. Jag har funderat en del på det eftersom det väl är ett av gruntänken inom AR och jag tycker det är skitsvårt att rida i ett långsammare tempo OCH hålla energin och engagemanget där.
Det blir en så konstig ekvation tycker jag - nybörjar ekipage inom disciplinen + svår övning och prövning för balansen plus samspelet. Men jag är inte direkt insatt så djupt inom AR heller.

En duktig ryttare ändrar inte på hästens egna förutsättningar, utan hjälper den med sin balans- iom med koll på sin egen.
SEN kan man förbättra grundgångarterna.

Ja!
Jag ser det väl som att hamna i balans = mitten mellan att springa för fort (ifrån) och gå för långsamt (inget engagemang). Men det är ju enklare sagt än gjort att hitta mitten.

När jag rider (har rätt kass sits med många problem) är det ett stoooort företag bara att komma dit, att känna att nu kan jag räkna ett två ett två i traven och följa det och påverka därifrån. SEDAN börjar vi jobba, när framåtbjudningen och balansen finns - så fort vi hamnar ifrån mitten (någon av oss) backar vi och hittar mitten igen.

Jag är jätteflummig. :angel:

Ett bra riktmärke är att det hästen förlorar i längd- ska den vinna i höjd.
Om den rör sig markbundet och / eller med helt raka ben- ingen samling eller bärande av sig själv o även ryttaren.

Man kan minska lite- för att sen rida framåt igen.
Man bör ha koll på att motorn alltid är igång eller på tomgång- inte med backen i:smirk:

Som L. Owen skrev- får hästen det jobbigare att trava o galoppera sakta, o iom det- tappar då gärna lusten att gå så- blir seg.
Lär sig att gå a la Pleasurehäst- korta markbundna steg= 0 schwung

Senast ändrad:

Som L. Owen skrev- får hästen det jobbigare att trava o galoppera sakta, o iom det- tappar då gärna lusten att gå så- blir seg.

Sen tror jag också att en häst som går mkt så, dvs för långsamt utan engagemang gärna blir "bekväm" och sedan protesterar när ryttaren kräver mer energi FRAMÅT. Varför gå framåt liksom, var ju lungt och skönt här bak. :D

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 096
Senast: Korven
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 405
Senast: AW
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 704
Senast: Animor
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka