Bäst för hästen - forskning?

Sv: Bäst för hästen - forskning?

Varje häst har ett grundtempo där den går rent utan att ta emot sig framåt eller såsa bak. precis som varje gungbräda har ett jämnviktsläge

Få ryttare sitter så bra att hästen kan ridas där, utan ryttarens brist på sits får hästen att bli överilad eller underilad.:D

Frågan är väl då också om alla VILL komma till detta läge hyfsat tidigt i utbildningen? Eftersom det kräver så mycket av ryttaren. Därav att det t ex är frestande att ge hästen ett femte ben...
Sen tror jag inte alltid man behöver få detta läge i ett och samma tempo, utan att det beror lite på övriga faktorer också - framåtbjudning t ex.

Om jag skall utgå ifrån mig själv och mina problem dvs hästen bytte så fort jag råkade andas :angel:

Så har jag stärkt både mig och hästen i "possitition" i det svåra varvet.

dvs få hästen och mig att sitta ihop i utsidan och rida den på yttertygeln.

Särskilt viktigt i högervarvet var att jag inte kom efter i rörelsen

Jag övade så och la galoppen åt sidan ett tag, och när jag började igen med galoppen så var den så mycket bättre - hästen var stark i den koordinationen nu.

Och bara jag höll mig borta från innerbogen så behöll den rätt galopp.

Däremot orkade den inte så länge i början, och med tanke på tempermanent och att den när den blir trött börjar stå emot och tapapr pilbågen - så har jag börjat med galoppen i början i varje ridpass och så har det fått bli det det blir helt enkelt

Jag har stått i fältsits och låttit den 'rulla' den lilla sträcka den klarar, sedan har jag ridit lätt och återfått balansen, och för varje pass orkar den några meter till.

Jag har mest brytt mig om att den rullar = galoppen är rund, jag försöker inte styra med tygeln utan med vikten - för den fixar inte att bli störd i munnen, väldigt lätt kontakt så den kan sträcka framåt nedåt.

Om det skall gå långsammare så på stora volten, känns den seg i bakkärran så rakt fram.

Vi har väl liksom inte kommit så långt:crazy: - men med tanke på utgånsgläget och de bekymmer vi haft på vägen så....
Är det Nordis eller Tiff du skriver om?

Men det betyder såklart inte att det nödvändigtvis är fel att vara lite mer extrem åt något håll (lågt tempo eller högt tempo) bara att det finns fördelar resp. nackdelar med båda metoder som kan vara bra att ha i åtanke - att inte bananböja i lågt tempo resp. att inte glömma att förbättra rakriktningen i högt tempo... :p och inte pressa om hästen reagerar tvärtemot det man är ute efter.

Men det du skriver ovan innebär ju att se till varje hästs (individ) förutsättningar och rida efter det. ;) Det är inte någon metod, tycker jag, det är ett tankesätt.

Jag har stått i fältsits och låttit den 'rulla' den lilla sträcka den klarar, sedan har jag ridit lätt och återfått balansen, och för varje pass orkar den några meter till.

Jag har mest brytt mig om att den rullar = galoppen är rund, jag försöker inte styra med tygeln utan med vikten - för den fixar inte att bli störd i munnen, väldigt lätt kontakt så den kan sträcka framåt nedåt.

Om det skall gå långsammare så på stora volten, känns den seg i bakkärran så rakt fram

Det avr det jag menade. Hur ni gör och tänker och varför osv.

Ang. att inte ha kommit så långt är ju alla bitar en bit på vägen.

Frågan är väl då också om alla VILL komma till detta läge hyfsat tidigt i utbildningen? Eftersom det kräver så mycket av ryttaren. Därav att det t ex är frestande att ge hästen ett femte ben...

Men det läge Fredrik_ beskriver är väl ändå utgångsläget? Eller "bör" vara det. Att hästen går fram i ett tempo där den har balans, ren takt och i alla fall förutsättningar för jämvikt. Eller tänker vi kanske på olika saker? :confused:
All god ridning kräver mycket av ryttaren, och det finns många frestelser och hinder - men man måste ju ändå försöka. Trial and error.

Sedan håller jag med dig om att det tempot nog inte är något statiskt, utan något som skiftar med dagsform etc.

Jag brukar ju longera min dam en eller två gånger i månaden, bara "för att" i vanliga fall mellan uteritterna "utan jobb" i skogen och dressyrpassen. Senaste halvåret, har hon då alltid fattat fel galopp första fattningarna i vänstervarvet. Det har hon aldrig gjort förr. De här fyra veckorna som jag inte ridit, pga olyckan har jag longerat, tömkört, kompisen har longerat och tömkört, samt ridit två gånger... Och igår när jag longerade, gick hon SUPER i bägge varven i alla gångarter och fattade rättt galopp i både vänster och höger galopp.

Så det är väl som nån här brukar säga om AR, jag är den typ av AR-ryttare som valt AR för att jag inte är kapabel att rida. Utan jag ska nog erkänna det för mig själv och andra och fortsättningsvis endast syssla med longering och tömkörning av min häst hädanefter.

Men det viktiga för min häst fortfarande är att hon ska jobbas i SITT grundtempo , vare sig jag longerar, tömkör eller rider. DET är ett lägre tempo, än både jag och min häst tror. Det har de tävlingsdommare, Strömsholmsridlärare, AR-tränare, CR-tränare som jag varit i kontakt med under våra sex år tillsammans och även ridkompisar talat om för oss. Annars hinner vi inte balansera upp bakdel, framdel och YTTERbog, som är den bog vi alltid får problem med.

Likadant med galoppen, hellre många kvalitiva fattningar än långa obalanserade galopper, många kvalitativa fattningar stärker hästen och hjälper i slutänden till att utveckla samlingsarbetet.

Så tempot, övergångar, fattningar och korta upprepade tempoväxlingar är något som jag och min häst inte kommer ge oss på, vad folk HÄR än säger.

INGEN häst är utbildadd GP häst från födseln, trots att det låter som det här på vissa haltande argument när det är slut på argument för hur dåligt AR är

Alla hästar är inte ens födda att bli GP hästar, trots att det låter som det här på vissa haltande argument när det är slut på argument för hur dåligt AR är.

Alla människor är inte ens intresserade av att ha en fullfjädrad GP häst heller, trots att det låter som det här på vissa haltande argument när det är slut på argument för hur dåligt AR är.

Och jag är även inne på den linje som jag tror att du är. Varken människor, eller hästar är på topp 365 dagar om året utan både djur och människor har sina toppar och dalar.

Senast ändrad:

Men det viktiga för min häst fortfarande är att hon ska jobbas i SITT grundtempo , vare sig jag longerar, tömkör eller rider. DET är ett lägre tempo, än både jag och min häst tror. Det har de tävlingsdommare, Strömsholmsridlärare, AR-tränare, CR-tränare som jag varit i kontakt med under våra sex år tillsammans och även ridkompisar talat om för oss. Annars hinner vi inte balansera upp bakdel, framdel och YTTERbog, som är den bog vi alltid får problem med.

Hallelulja moment :bow::bow::bow:

Och för att återkoppla till TOTOLA så måste hästen bjuda/tänka framåt i detta grundtempo annars funkar inte det Ingela Skriver om

Det avr det jag menade. Hur ni gör och tänker och varför osv.

Ang. att inte ha kommit så långt är ju alla bitar en bit på vägen.

Har man ridit en häst fel i 16 år både beroende på okunnighet och kroppsskada så rättas det inte till på en pisskvart :D

Både häst och ryttare måste rehabiliteras - svårast verkar vara hindrena i huvudet hos oss båda tror jag :D

Och därför är det psykologiskt viktigt att det blir Rätt. Vi får vila i det ett tag

Men likafullt är ju varje "pisskvart" en pisskvart på vägen. Om man nu ska tänka så. ;)

Det är jobbigt att ha en hjärna. :devil:

Det är jobbigt att ha en hjärna. :devil:

:D Ja

Det är jobbigt när man tänker för mycket :crazy:

Men å andra sidan - tänkte man för lite så skulle man ju göra bort sig ideligen:o

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror inte att människan har psykisk möjlighet att försöka sätta sig in i hur det är att inte kunna tänka på den nivå vi gör, att vara... hm.. en molusk? Ett kvalster? Lite som att försöka förstå hur stort universum är, eller vilken form det har. Men ibland försöker jag ändå.. Och blir helt snurrig. Hopplöst. :crazy: :p

Ehm, och med det ville jag väl få fram att lika bra att göra det bästa av det man har - hjärna eller ej. Alla tankar leder någonstans, även om det är en återvändsgränd så kommer du utvecklas som (i det här fallet) ryttare när du ska luska ut hur du ska ta dig därifrån. :D

Men det läge Fredrik_ beskriver är väl ändå utgångsläget? Eller "bör" vara det. Att hästen går fram i ett tempo där den har balans, ren takt och i alla fall förutsättningar för jämvikt. Eller tänker vi kanske på olika saker? :confused:
All god ridning kräver mycket av ryttaren, och det finns många frestelser och hinder - men man måste ju ändå försöka. Trial and error.

Sedan håller jag med dig om att det tempot nog inte är något statiskt, utan något som skiftar med dagsform etc.

Ja, man tycker såklart det. Och egentligen borde väl ryttare som inte har stadig sits och balans nog rida "färdiga" hästar som har bra balans. Men det känns som lite av en utopi, det finns inte såå många självgående välridna hästar, och framförallt skulle de nog snabbt avläras med fel ryttare :p
Så egentligen skolar vi alla våra hästar när vi rider, oavsett hur rutinerade vi själva är.. Då får man prioritera - höga krav på kvalitet med risk för att det blir pannkaka, eller prioritera bort en del av kvalitén för att kunna göra det man vill. Och det är SVÅRT att rida en häst som går bra... som sagt :p (eller snarare att rida den till hästens bra läge och sen kunna hålla den där). Även vi ryttare måste ju lära oss gradvis, man kan inte ha för höga krav på att hoppa innan man kan krypa ;)

Ja, man tycker såklart det. Och egentligen borde väl ryttare som inte har stadig sits och balans nog rida "färdiga" hästar som har bra balans. Men det känns som lite av en utopi, det finns inte såå många självgående välridna hästar, och framförallt skulle de nog snabbt avläras med fel ryttare :p

Men, förstår du inte vad jag menar? :D
Det är utgångsläget enligt boken, vilket vi alla bör se som något av en mall och sträva efter. SEN, hur jäkla mkt alla än hamnar UTANFÖR det så spelar det ingen roll - det finns något man kan rikta in sig på för att göra det hela mer konkret.

Det går ju inte att rida/lära sig rida om du inte hittar det balanserade, taktmässiga tempo som du och hästen kan arbeta i, eller hittar det ibland eller letar efter det. Med ridning menar jag då inte åka häst.
Sedan om du faktiskt kommer dit helt och fullt IRL är en sak, men det är väldigt viktigt tror jag att ryttare är medvetna om VAD de bör försöka leta efter. TANKEN måste vara god.

Jag menar inte att alla hästar och ryttare ska kunna arbeta i det rätta tempot innan de övht får börja jobba (det vore helt störtomöjligt), utan bara att det är viktigt att sånär veta vart man är, vart man vill/ska och hur man tänker försöka ta sig dit. Hur sjutton ska man kunna lära sig känna igen något och ta sig dit igen om man inte ens kan sätta ord eller en beskrivning/tanke på det?

lånar tråd...

jag tycker man ska skilja mellan långsam ridning och långsam takt..

Vissa hästar behövs ridas med långsam takt för att kunna bära sig, dvs hästar som gärna trippar iväg. det betyder inte att dessa hästar rids långsamt.
en häst som arbetar framåt i bra tempo kan man rida sk. långsamt genom att sätta den i en lånsam takt, där den måste vila på steget.
tempot behöver inte vara långsamt.

det är där många Ar ryttare gör fel (inte alla), de rider bara långsamt...
med konsekvensen att hästen iförsig har rätt form i kroppen men rids i ett så långsamt tempo att bakbenensläpar två mil efter kroppen.
Visst man har lyckas positionera hästen, men hästens bakben kommer aldrig närmare tygndpunkten för det... resultat häst på bogarna

inte heller är alternativet bra, då häst och ryttare rusar runt o en ojämn takt och ojämn balans.... resultat häst på bogarna...

En häst som är långsam i bakbenen, stort långsamt steg kan behöva ridas in en snabbare takt och en häst med kort energiskt steg i en långsammare så den börjar vila på steget...

dessto starkare hästen blir dessto längre steg kan den ta i kontrollerad takt.

Men jag tror många rider för långsamt framförallt i trav då det är bekvämt, känns bra, stilla rygg, benen pinnar på... en sne häst (vilka de flesta är) som arbetar korrekt känns oftast inte bra att sitta på... steget ojämt pga att bakbenens ovana att arbeta lika, rygg som gungar, ryckigt... Vissa hästar känns ibland halta när de börjar arbeta, efter vidare gymnastisering kommer den bekväma känslan tillbaka, då ryggen iförsig gungar men i takt och med swung framåt, swungen transporterar även ryttaren framåt och gör det igen möjligt att sitta bekvämt:) Passagekänslan i traven
ej att förväxla med balanstrav....

Det är lätt att fastna i behvämlighetszonen, och bara rida i tempot som känns bekvämt- jag vet men man komer aldrig vidare. är det jättesvårt att sitta, jobba tempoväxlingar, men se till att hästen går framåt men i takt...

Min åsikt

Det går ju inte att rida/lära sig rida om du inte hittar det balanserade, taktmässiga tempo som du och hästen kan arbeta i, eller hittar det ibland eller letar efter det. Med ridning menar jag då inte åka häst.
Sedan om du faktiskt kommer dit helt och fullt IRL är en sak, men det är väldigt viktigt tror jag att ryttare är medvetna om VAD de bör försöka leta efter. TANKEN måste vara god.

Jag menar inte att alla hästar och ryttare ska kunna arbeta i det rätta tempot innan de övht får börja jobba (det vore helt störtomöjligt), utan bara att det är viktigt att sånär veta vart man är, vart man vill/ska och hur man tänker försöka ta sig dit. Hur sjutton ska man kunna lära sig känna igen något och ta sig dit igen om man inte ens kan sätta ord eller en beskrivning/tanke på det?

Alltså - jag är helt med på vad du skriver, men jag tror fortfarande i praktiken att inte alla ryttare strävar efter det. Medvetet eller omedvetet... Men sen kan ju prion förändras utefter att man lär sig mer teoretiskt och praktiskt som ryttare.
Visst vore det trevligare om alla strävade efter hästens bästa läge, men det skulle nog inte hålla i alla lägen :p upp till var och en vad man vill ha för tanke! ;)

Självklart strävar inte alla ryttare efter EXAKT det, alla är ju olika. Men det är inte riktigt det jag menar heller, utan mer det att alla människor/ryttare behöver ha något att sträva mot och känna att de har lite koll för att få något mer konkret att ställa sig till. Människor vill/behöver "alltid" ha lite koll på nutid, dåtid och framtid, tror jag. Blev det rörigt nu?

Sedan tror jag att även om man kallar något olika saker, inom olika läror etc så är det ändå samma sak i praktiken, i grunden. Sedan pratar jag ju inte om "hästens bästa läge", utan ekipagets bästa läge - tillsammans. Och det är nog vad alla strävar efter, inbillar jag mig, vad de än kallar det och hur de än gör. ;)

Ber om ursäkt för mitt röriga skrivande på förhand, läser igenom det igen och ser knappt vad jag själv menade så jag har full förståelse om inte andra gör det heller. :D

Sedan tror jag att även om man kallar något olika saker, inom olika läror etc så är det ändå samma sak i praktiken, i grunden. Sedan pratar jag ju inte om "hästens bästa läge", utan ekipagets bästa läge - tillsammans. Och det är nog vad alla strävar efter, inbillar jag mig, vad de än kallar det och hur de än gör. ;)

Jag tror de flesta har grovt sett samma strävan och mål, ja, och att lärorna i stort sett bygger på samma sak. Med lite olika åsikter om hur man når sitt mål men som ibland är förvånansvärt lika när man tänker efter :p Var det ungefär så du tänkte?

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 096
Senast: Korven
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 405
Senast: AW
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 704
Senast: Animor
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat