Jag tror det fanns för med men kallade "dåliga hovar" eller liknande. Alltså man såg symptomen men inte förstod orsaken.
Sen om jag får gissa är det nog vanligare nu. Dels åtminstone här är det "annat väder" vilket gör att det är torrare somrar, och blötare höstar och vintrar. Dessutom går nog många hästar i mindre hagar/fler hästar på mindre yta nu än förr i många fall (dvs mer upptrampat osv).
Kanske spelar avel in med? Tänker om hästar med "för dåliga hovar" slogs ut förr, medan man nu kan hjälpa dem - och det således inte blir utslagsgivande för aveln utan avlas (omedvetet) lite mer på dåliga fötter?
Och slutligen tycks slump vara inblandat. Jag hade grymma problem med strålröta ett år. Riktigt ful strålröta, köpte så mycket kopparsulfat att färghandeln började undra. En sommar, en torr sommar. Alla hästarna drabbade och djävulskt drygt bli av med. Innan och efter i princip aldrig haft problem mer än nån som inte mått bra av sulor och därför fått minimala besvär. Men den där sommaren måste nån bakterie/svamp etablerat sig i marken/etc - för att sen försvinna.