Barnhygien

Spirit

Trådstartare
Hur sköter ni barnhygienen?
Dvs vad lär ni era barn?
När lär ni dem tvätta händerna efter "toabesök" är det när dom släppt blöjan?
Tvättar händer innan måltid.
Hur ofta duschar alt badar ni barnen? Har dom några hudproblem?
Hur ställer ni er till näspetning & pillande i underlivet?
Får era barn vara skitiga ibland dvs fulla med grus, lera osv utan dom tvättas av omedelbart?
Lär ni era barn att sprita sina händer?

Är lite inspirerad av en tråd på ett annat forum där diskussionen går väldigt hett & det är många olika bud. Meningarna svänger kraftigt mellan lägrerna.

Jag kan börja med att svara:
Jag tvättar händerna på dottern innan måltid då hon fortfarande har blöja 1½ år gammal.

Hon duschar/badar med olja varannan till var tredje dag, hade gärna gjort det mer sällan då hon blir så torr. Men hon är en fena på att kleta diverse mat i sitt hår. Krasst sett så skulle hon behöva duscha varje dag. Överväger seriöst att köpa en badmössa som bärs vid måltiderna. ;)

Jag avleder henne när hon har fingrarna i näsan & säger bestämt nej när finger inkl innehåll är på väg in i munnen. Tar fram papper alt våtservett & avlägsnar "fyndet".

Petning i underlivet har jag inte bestämt mig än hur jag ska förhålla mig, så där är jag neutral & ignorerar för tillfället. Sitter hon & det grävs ordentligt så avleder jag med en leksak eller aktivitet. (är ofta naken efter dusch/bad för att lufta baken innan ny blöja tas på inför natten.)

Dottern kan vara ett riktigt mögsvin imellanåt, dvs lerig från topp till tå med svarta naglar osv, självklart tvättas hon ren innan läggdax.

Jag spritar inte hennes händer, inte ens mina förutom när det är sjukdom i familjen, då spritar jag efter toabesök, innan jag lagar mat osv.

Sv: Barnhygien

Hm, jag är inte ett dugg känslig. Normal hygien i den här familjen är handtvätt innan mat, ofta efter toabesök (men inte konsekvent eftersom det ofta kissas på gräsmatta, i buskar, på gödselstack mm, utan tillgång till vatten).

Barnen duschar ibland på morgonen och badar alltid på kvällen. Efter frukost brukar de bajsa och då passar det bra att de duschar under tiden som jag gör mig i ordning. Storkillen har kanonskinn och lillkillen är en torris, så det är smörja efter varje blött tillfälle. Men han är ju så liten så det går snabbt :D De får vara hur leriga som helst under dagen, det bekommer mig inte alls. Inte heller är jag känslig för att släppa iväg dem från bordet med en chokladbit eller låta dem äta i lekrummet, saker går att tvätta.

Dock vill jag gärna att de är rena och har rena kläder om vi ska iväg någonstans offentligt, till affären eller stan.

Angående underlivspill så är det fritt fram här än så länge. Om vi har främmande här så tar jag på dem kläder men om de är nakna på kvällen eller dagen så säger jag aldrig åt dem att inte pilla. När de blir så stora att det stör kommer jag be dem göra sånt när de är ensamma och hoppas att det kommer funka :)

Kanske ska tilläggas att vi typ aldrig är sjuka. Vi bor på landet och har hundar, katter, hästar, höns och säkert en massa möss och råttor runtomkring oss. Vi städar när det är mellansmutsigt och vi byter sänglakan alldeles för ofta. Om jag inte måste duschar jag bara två gånger i veckan.

Vi tvättar sällan händerna innan måltid. Det är nästan bara när vi kommer utifrån, eller är uppenbart smutsiga.
Däremot tvättas händerna efter varje toabesök. Båda sönerna torkar sig efter att ha kissat och tvättar sen händerna med tvål.
Pilla i näsan får de göra, fast inte bland folk. Pilla i underlivet gör bara 4-åringen fortfarande så jag ser. Har nog aldrig sagt nåt om det till 9-åringen, men han slutade med det ändå.
Jag släpper aldrig iväg dem med smutsiga kläder.
Händerna spritas på dem när de är magsjuka.
De badar ca varannan dag.

Dottern fyller snart 2 år.

• När lär ni dem tvätta händerna efter "toabesök" är det när dom släppt blöjan?
    Toabesök händer ju inte här än eftersom hon är blöjbarn än. Så nej hon behöver inte tvätta händerna efter blöjbyte. Men hon vill oftast eftersom jag tvättar mina händer
  • Tvättar händer innan måltid.
    Japp
  • Hur ofta duschar alt badar ni barnen? Har dom några hudproblem?
    Det beror på, vi tvättar varje kväll och duschar/badar några kvällar i veckan. Dottern har fått min hud = extremt torr
  • Hur ställer ni er till näspetning & pillande i underlivet?
    Underlivspill händer så himla sällan, men hon måste ju få undersöka när hon badar/duschar tänker jag. Näspet händer mer ofta och då ignorerar jag helt, då slutar hon.
  • Får era barn vara skitiga ibland dvs fulla med grus, lera osv utan dom tvättas av omedelbart?
    Hon tvättas av när vi kommer in, är det fullt med lera/grus runt munnen så kan jag tvätta av det värsta med våtservett..
  • Lär ni era barn att sprita sina händer?
    Nej hon tvättas mer frekvent med tvål när magsjukan går, jag spritar av i hemmet och vuxna använder sprit.

Inte efter varje kissbesök, men alltid efter bajsning. Eftersom jag tvättar händerna efter jag bytt bajsblöja åker bebis händer med där en sväng oxå.
Inte alltid
När det behövs, kan vara 1 ggr i veckan eller 4 gånger om dagen. Nej de har inga hudproblem men vi är torrisar hela familjen.
Mina barn har tidigt lärt sig snyta sig, men sitter de en buse där inne som inte kommer ut såklart den måste petas ut! Sonen hämtar papper själv och kastar kråkan och tvättar sig.
Pilla i underlivet får man självklart göra om man är själv på sitt rum och tvättar händerna efteråt.

Får era barn vara skitiga ibland dvs fulla med grus, lera osv utan dom tvättas av omedelbart?
Absolut, det hör väl till leken skulle de hållas rena skulle de få byta flera ggr om dagen.
Sonen kan sprita händerna, men är inget vi gör jämt. Han tycker det är kul.

Båda mina barn har fått tvätta händerna efter toabesök, oavsett om det är blöjbyte eller "riktigt" toabesök. L gör det gärna, och frivilligt, D mer under "hot" om smutsiga händer... Detta har de fått göra sedan de kan stå på pallen, inte beroende av när blöjan har tagits bort. Innan dess tvättade jag deras händer med tvättlapp och tvål

Det gör inte jag själv jämt, så det har vi ingen rutin på alls. Vi tvättar händerna när vi kommer utifrån och ska äta, men är vi inne och bara har lekt med leksaker eller så slipper de. Jag finner ingen anledning att tvätta då.

De här killarna badar kanske tre gånger i veckan, däremellan ingen tvätt av kroppen, om de inte har blivit jätteskitiga då. Till våren kommer de bada oftare, då jag har två pojkar som ÄLSKAR att leka i lera och vatten... Inga hudproblem alls.

Peta näsan är okej, bara det inte görs precis vid mat eller fika. Pillande i underlivet är såklart okej med, men jag vill helst att de inte sitter och leker med snoppen vid maten, eller när vi alla sitter och ser på tv tex. De får gärna vara i sin säng eller annat ställe där de får vara ifred med sitt pillande. D VILL numera vara ifred när han ska undersöka sin kropp, just nu är stjärten det mest intressanta stället han vet. Efter "kroppsundersökning" är det handtvätt som gäller, jag anser att det är en bra vana att grundlägga redan nu.

Japp, det är till och med önskvärt att L får lov att vara smutsig ibland, då han mer än gärna tvättar och gnor sjuttitolv gånger om dagen annars.... Skitiga barn är lyckliga barn tänker jag hela våren, sommaren och hösten, när det finns vatten och därmed lera i deras liv!

Ja, vi spritar när vi har varit i affären (kundvagnar är EXTREMT äckliga...) och när vi är sjuka. Vi spritar också när vi varit på offentliga toaletter, man vet aldrig vad som finns där i bakterieväg.... Annars är vi rätt restriktiva med sprit, lite bakterier är bara bra, tror jag.

Senast ändrad:

Ja vi har gjort så.
Men iom att vi tvättat händerna efter blöjbyte också så har även han gjort det då också.

Det gör vi inte alltid.
Isak duschar varje kväll, är han väldigt trött eller inte mår helt bra så får han välja själv dock om han vill duscha. Han har inga hudproblem men blir torr så han lär smörjas in efter varje dusch.
det är ok så länge det inte görs vid matbordet och inte bland folk. Dock får man passa Isak lite för han petar gärna in saker i näsan annars.
Självklart. Men han tvättas såklart noga innan sov och matdags.
Vi spritar inte om det inte går magsjuka eller så

Emilia är 2 år och Maja 5 månader

Emilia vill gärna tvätta händerna efter jag bytt blöja, hon ser att jag gör det.

Emilia hjälper oftast till att laga maten och då tvättar vi händer innan, sen blir hon oftast kladdig när vi lagar och då tvättar vi.

Båda barnen har ganska torr hud. Maja badar max en gång i veckan. Emilia älskar att duscha så det är i stort sätt omöjligt att duscha själv om hon inte är med. Så det blir varannan dag ungefär.

Inget Emilia har visat intresse för. Men när hon gör det kommer vi försöka se till att hon bara gör det hemma (pillet) men inte säga att det är fel. Pet i näsan har jag inte funderat så mkt på

Ute ja! Inne tvättar jag av det värsta så det inte blir smuts överallt. Byter tex. byxor om dom är grusiga. Ska vi iväg till stan så vill jag att hon är hel och ren.

Har aldrig haft sprit hemma.

När lär ni dem tvätta händerna efter "toabesök" är det när dom släppt blöja?
My älskar att tvätta händerna och gör det gärna oftare än vad jag tycker är nödvändigt. Vi har ingen speciell rutin på tvätt efter toabesök om det inte är så att hon har bajsat (hon använder blöja för det mesta) och vi slänger bajset i toaletten, för då vill hon gärna tvätta händerna eftersom jag gör det (hon har alltså bajsat i blöjan och jag slänger det i toan, hon har ingen kontakt med bajset själv).

Om vi varit ute eller om hon hjälper till att laga maten, inte annars.

Här badas det varje dag, mest för att My tycker att det är underbart skoj. Lite olja i vattnet och insmörjning efter behov.Inga speciella hudproblem, men hon har varit lite torr under vintern.

My har ofta fingret i näsan men jag ignirerar det oftast. Ibland hittar hon en "kåka" och då tar vi lite papper och slänger den.

Underlivspill händer ofta i badet och när hon är naken. Hon får gärna pilla om hon vill och när hon är större får hon göra det för sig själv. Vill jag inte att hon ska pilla är det ju bara att sätta på kläder.

Hon får vara hur skitig hon vill =)

Nej

kl

Intressant att flera av er har barn med torr hud och ändå skickar in dem i duschen/badet varje dag.

Varken jag eller mina tre barn har torr hud, som tur är. De duschar och eller badar ca varannan dag. De tvättar sällan händerna innan måltid så länge de inte synligt skitat ner sig, så klart. Efter toabesök oavsett vad de gjort så ska händerna tvättas och efter de ätit ska de tvätta ansikte och händer.

De får lov att skita ner sig rejält ifall de vill, de går ju att få rena igen, har jag märkt ;)

De får inte peta näsan var och närhelst de vill, utan de får gå undan lite och torka av innehållet på papper.

Underlivspill är inget jag bryr mig direkt om, men när man är i mina barns åldrar så är det absolut dags att göra det i sin ensamhet, tycker jag.

Att sprita händerna har jag aldrig lärt dem. För mig är det absolut viktigare att tvätta dem regelbundet med tvål och vatten vid sjukdomar om man nu inte vill bli smittad.

Nu är jag inte en av dom som duchar min dotter varje dag, men ibland blir det fler dagar än vad som egentligen är bra för hennes hud. Mest pga att hon geggar och smutsar ner sig på förskolan ( vilket är fullt förståeligt ).

Nu under vintern får man ju avväga och smörja smörja smörja, men så intressant vette 17 om jag tycker det är ;)

Våra tjejer (5 år) började tvätta händerna efter toabesök när de började gå på pottan (ca vid 2 år). Det är väldigt befäst.

Om det behövs, annars inte.

Hur ofta duschar alt badar ni barnen?
När de är sugna på att bada eller att vi tycker det är läge att duscha för att håret börjar bli fett. Kan vara allt från 3-7 dagar per vecka.

Har dom några hudproblem?
Ena tjejan har min "superhud", den andra har alltid varit torr och henne smörjer vi oftast efter dusch eller bad och därför har vi många gånger olja i badvattnet.

Jag tycker väl inte att det är hela världen om de petar näsan utan erbjuder ngt att snyta sig i ist'llet och så får de tvätta sina händer. Däremot säger vi till direkt vid minsta tendens till att stoppa det i munnen. De har inte pillat sig speciellt i underlivet men det är fritt fram i deras egen säng.

Jajemensan!!!

Vi har en spritflaska i badrummet som vi använde när det gick magsjuka men annars inte.

Lägger till en egen; äta snö. Ena tjejen bestämde sig för att sluta som 3-åring medan den andra inte alls är sugen på att sluta... Vi pratar en del om det.

det är inga problem för varken mig eller mitt torrisbarn att bada var dag. jag har i en dl olja i badet och smörjer vid behov. Mina barn älskar att bada.

Vilka samvetsfrågor... jag tycker nog vi är lite slarviga ibland med detta med hygien... :angel:

Sonen blev torr dagtid för ca 7 månader sen. I början var just målet att bara gå på pottan så då var vi medvetet slarviga med tvättande av händer. Men vi har nog fortsatt slarva lite med den saken en del. Så; det är lite olika, ibland tvätt, ibland inte. Efter bajs så torkar han aldrig själv i alla fall -det gör vi (och tvättar våra egna händer.)

Glöms ofta bort... men det gör vi inte alltid själva heller.

Två gånger per vecka badar han. Blir lätt röd runt munnen, men det är nog för att han gärna sticker ut tungan och slickar sig mycket runt den.

Näspetning: uppmuntrar att använda papper. Om han petar innan man märkt det så säger han alltid till "snorkråka!" och visar på fingret - då tar vi bort den med papper. Pillande på snoppen: får han göra när/om han vill än så länge, säger inget om det alls. Någon gång har han själv kommenterat att "Nu är den tjock... och nu är den smal!" och då har jag förklarat att snoppen blir tjock när man pillar för att det känns skönt.

Absolut!

Nej.

Nu kommer vi säkert bli mer strikta med hygienen när nummer två kommer, för att skydda mot att smitta den lilla. Det blir bra det så får han in vanan bättre.

Det känns som att vi svarar väldigt lika... spirit jag blir nyfiken, berätta hur diskussionen blev på det andra stället!

När lär ni dem tvätta händerna efter "toabesök" är det när dom släppt blöjan? Mina började tvätta händerna efter blöjbyte när de var runt året. Det är ju kul att plaska med vatten :D

Tvättar händer innan måltid. Ja alltid

Hur ofta duschar alt badar ni barnen? Har dom några hudproblem? Lite beroende på ålder och vad de har gjort men ungefär varannan dag . De har duschats efter behov och badat när vi har haft badkar. Dottern har extremt torr hud medans sonen har motsatsen.

Hur ställer ni er till näspetning & pillande i underlivet? Näspetning gör man på toa och stoppar inget i munnen vilket mina barn aldrig har varit intresserade av. Man tvättar händerna efter att fingrarna har varit i näsan. Sitt underliv får man pilla på hur mycket man vill när man är ensam.

Får era barn vara skitiga ibland dvs fulla med grus, lera osv utan dom tvättas av omedelbart? Självklart! De tvättades innan läggning allra senast.

Lär ni era barn att sprita sina händer? Nej. Jag har aldrig ens haft handsprit hemma. Tvättar man händerna ordentligt och har egen handduk så räcker det långt.

Håller med.

Diskussionen på andra stället var såhär:

Näspetning var jätteäckligt & det var bara barn med äckliga föräldrar som gjorde det.

Dom skulle duscha/bada dagligen inkl tvätta håret, annars var man ohygienisk
Underlivspetning var strängeligen förbjudet, enda gången man rörde där nere var när man hade papper eller våtservett mellan hand & underliv.

Kläder byttes så snart dom var skitiga, inte alls ok att ha samma kläder 2 gånger i rad.

Barnet fick inte vara skitigt, utan skulle alltid vara hel, ren & välvårdad

Finns ingen acceptans till att barn kunde ha hudproblem utan det är bara att smörja alt olja in dem efteråt, bada/duscha dagligen skulle dom oavsett.

Självklart spritar man händerna på sina barn dagligen inkl alla dörrhandtag, skåpsluckor osv.

Ärligt talat så känns det som om jag tillhör den äckliga katergorin av förälder enligt deras norm som låter mitt barn vara just barn. Dvs skitig, är kläderna godkänt rena åker dom på en runda till. Använder samma pyjamas 2-3 nätter innan den tvättas, byter bara sängkläder en gång i veckan osv.

Det är ett stort föräldrarforum där många inte kan ha hjärnan med sig.. :eek:

Jag undrar om inte just familjeliv är en inspirationskälla för Solsidan och föräldragruppen där.

Liknande trådar

Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 653
Senast: Voeux
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 483
Senast: Zewz
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 246
Senast: Amk
·
Småbarn Nåhon som känner igen sig, kan stötta eller ge råd? Vi har en dotter på 4 månader och min man lever med kronisk ryggsmärta (diagnosen...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
7 372
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V