Barnets bästa?

Sv: Barnets bästa?

Jag är inte bevandrad i föräldrabalken - eller vad det heter. Men man tycker ju att du borde ha förtur till vårdnaden då det är fadern som VÄLJER att flytta från barnet. Det är ett aktivt val från honom, vilket jag då tycker att han har gjort från barnet också.

Men visst förstår man din känsla och sorg för barnet. Det är hemskt att den nya betyder mer än barnets bästa. :cry:

Om du vill ditt barns bästa i detta, visa då att du går genom eld och vatten för honom/henne. Inget i hela världen är viktigare är han/hon och att du strider till sista droppen. Det tror jag är jätteviktigt. Dessutom har du hela Buke bakom dig, vi stöttar dig. Lovar! Pepp till dig!:banana::banana:

Det tycker jag också är det logiska. Speciellt eftersom han inte har någon annan förklaring än att han bara inte vill bo här. Det tycker inte jag är ett bra argument. Är det ens ett argument?

Jag är en väldigt privat person. Tvekade länge innan jag startade tråden, men det känns skönt att skriva...

Så fungerar det inte alls.
Man kan ga gemensam vårdnad även om man bor på olika ställen.
Däremot blir en av er boförälder, vilket är den plats där barnet är skrivet.

Olika.

Du har rätt, boförälder heter det.
Men i praktiken blir det väl ensam vårdnad när barnet inte träffar den andre...

En av oss kommer att få ensam vårdnad eftersom barnet bara kan bo på ett ställe.

Det stämmer inte. I själva verket är det extremt svårt att få enskild vårdnad om man redan har gemensam - det krävs i princip att man kan bevisa att den andra föräldern är totalt frånvarande, alt fullständigt olämplig som vårdnadshavare (typ dömd för våldsbrott)

Det är ju den kaukasiska kritcirkeln, men i verkligheten. Och i verkligheten finns nog tyvärr ingen domare Azdak.:(

Det är klart att det spelar roll om det blir fler barn med i bilden. Det kan bli antingen något positivt eller något negativt. Det är förstås oerhört viktigt hurdan den nya partnern är. Är hon beredd att älska ditt barn som (nästan) sitt eget?

Det som ger mig dåliga vibbar är detta med att pappan "vill ha rätt" till varje pris, att han vill hävda sig på din bekostnad. Det kommer kanske att visa sig på andra sätt också, i framtiden.

Det är ju svårt att säga hur det kommer att bli i framtiden. Efter vad pappan sagt till mig så planerar dom att skaffa barn.

Här hos mig har barnet ett syskon, inte biologiskt, det är min makes från tidigare förhållande, men dom är otroligt tajta.

Nej så är det inte. Även om pappan skulle få ensam vårdnad så har ni rått till umgänge. Väljer han att flytta så långt ifrån så ligger det honom mer till last. Det finns en viss gräns, jag vet inte om det är 5 eller 10 mil som man inte "får" flytta om man inte är tvungen på grund av jobb. Flyttar han så långt så är det han som flyttar från sitt barn du bor ju kvar.

Jag skulle tro att utredningen ställer frågan om varför han vill flytta utan att ha någon särskild anledning. Om nu den nya inte har några barn finns det ju ingen anledning till varför de inte skulle bo i närheten av dig, så att ni kan fortsätta med delat boende.

Jag tror också det är viktigt att kämpa så att inte barnet känner sig övergivet! Att bara lämna över boendet utan att det finns någon riktigt bra anledning tror jag skulle ifrågasättas av barnet längre fram.

Det är ju den kaukasiska kritcirkeln, men i verkligheten. Och i verkligheten finns nog tyvärr ingen domare Azdak.:(

Fast en boendeutredning är inte direkt samma sak som att slita sönder barnet.

Förresten hade nog Mikael fått ha egna synpunkter om den utspelats idag...han är ju rätt stor när historien kommit till slutet ;)

Här hos mig har barnet ett syskon, inte biologiskt, det är min makes från tidigare förhållande, men dom är otroligt tajta.

Ytterligare ett argumentsom talar till din fördel

Processen blir jobbig för barnen om ni bråkar, håll dig saklig och låt det inte påverka vardagen för mycket.

Det är skillnad på vårdnad och boende. Man kan ha gemensam vårdnad fast barnet bor hos den ena föräldern.

Du kommer med största sannolikhet ha förtur till boendet eftersom fadern väljer att flytta.
Varför skulle du bara ge upp? Det sänder ju snarare signaler till barnet att du inte bryr dig om det?

På socialen säger dom att det är helt omöjligt att förutsäga vilken linje domstolen väljer.
Varför tror du att jag har förtur? (Vill ju hemskt gärna tro dig, men inte hoppas för mycket)

På socialen säger dom att det är helt omöjligt att förutsäga vilken linje domstolen väljer.
Varför tror du att jag har förtur? (Vill ju hemskt gärna tro dig, men inte hoppas för mycket)

Den som bor kvar i ursprungsbostaden har alltid förtur, om inte andra skäl föreligger för att denne skulle vara ett sämre alternativ.

Den som flyttar blir alltid ifrågasatt.

Det behöver inte bli en uppslitande process. Verkar pappan vettig så ta det lugnt. Det mest troliga är att ni får fortsatt gemensam vårdnad och att domstolen bestämmer var barnet ska bo och där ligger du bra till. Sedan kan ni upprätta avtal om umgänget.

Är barnet boskrivet hos dig?
Är pappan boskriven på annan ort?
Domstolen försöker att inte ändra på det som är. Barnets situation bör förändras så lite som möjligt.
Du betalar % på vad du tjänar så kostnaden behöver inte bli orimlig.
Ta det lugnt och ställ upp på förundersökningen, svara sakligt på frågor.

Ja, barnet är skrivet hos mig.
Pappan är skriven på annan ort

Nej det blir det inte.
Utan dels så har "den andra" föräldern umgängesrätt.
Och dels så innebär gemensam vårdnad att båda föräldrarna måste skriva på papper som gäller barnet.
Som t.ex. folkbokföring, pass, inskrivning i skola o.s.v.
Vilket ger båda föräldrarna möjlighet att påverka barnets framtid.

Du ska under inga omständigheter låta honom få VÅRDNADEN om barnet.

Boendet och umgänget är det ni ska reglera. Vårdnaden kan fortsätta att vara gemensam även om barnet bor hos den ena föräldern. Ger du upp vårdnaden så har du gett upp alldeles för mycket...

Om jag förstår dig rätt så vill du att barnet ska bo hos dig och pappan vill att barnet ska bo hos honom? Hur gammalt är barnet? Har barnet självt någonting att säga i frågan? Går barnet i skolan där det bor nu?

Ja, barnet är skrivet hos mig.
Pappan är skriven på annan ort

I det läget så kan ju inte pappan göra något utan ett domstolsbeslut.

Varför skall du bara vika dig utan strid?
Då så blir det ju ditt fel att barnet måste ryckas upp med rötterna.
Och det är inte bra.
Man kan inte gå med på vad som helst bara för att slippa konflikter.
Är det signaler som du vill ge till ditt barn?
Bara man hotar litet så får man som man vill.
Eller om andra hotar så är det lika bra att ge sig på en gång.

Att ge upp är att överge. Så tror jag att barnet skulle tänka och känna. Om du nu förlorar så VET barnet att du inte har valt bort det med flit. Utan helt emot dina val och önskningar. Då har du inte gett upp och du har inte övergett det.

Jag är inte en person som ger upp. Problemet är nog att jag oftar kämpar för länge... Men den här gången... är helt under isen. Bara att kliva ur sängen på morgonen är vissa dagar ett omöjligt projekt. All kämparglöd är borta.

Det känns inge bra att ge upp. Inget av hela historien känns bra. Känner mig så rådvill...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 765
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
15 611
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Mata småfåglarna