Barnets bästa?

Sv: Barnets bästa?

Nu har jag inte läst igenom hela tråden utan bara den första sidan av den. Jag orkar inte läsa igenom den nu då jag precis kommit hem från 12h nattjobb och ska hoppa i säng. Men jag vill ändå dela med mig av lite erfarenheter.

Jag gjorde som din fd, dvs jag flyttade långt från mina barns pappa. Med facit i handen var det ju inte så smart på många sätt men samtidigt var det ändå det. Jag har flyttat tillbaka till den förra orten efter ett antal år då det delade boendet inte gick att lösa när sexårsverksamheten skulle starta. Före det hade vi dagis på båda orterna och det fungerade perfekt, för just vårt barn, det är ju inget som säger att det skulle fungera för alla.
Jag orkar inte gå in på nu varför osv jag flyttade, det är en annan historia.

Grejen jag ska komma till är följande;
När barnet skulle börja sexårs så velade vi hit och dit hur vi skulle göra, vi ville ju båda ha h*n hos oss och vi visste inte hur vi skulle göra. Vi träffades varannan vecka och fikade ensamma, pappan och jag för att försöka reda ut var h*n skulle bo. Vi kom aldrig fram till något eftersom båda kände att vi inte kunde vara utan h*n.
Tillslut blev det advokater inblandade, vi var fortfarande inte osams på något sätt men kunde inte komma fram till något. Min advokat berättade då för mig att jag antagligen skulle förlora boendet vid en boendetvist, trots att barnets halvsyskon bor hos mig. Detta enbart på grund utav att resten av släkten bor där han bor. Dvs, det sociala kontaktnätet fanns på min gamla ort där pappan bodde. Rätten skiter fullständigt i oss föräldrar, de ser till barnets bästa. (Precis som det ska vara!) Så man ska absolut inte ta förgivet att de alltid dömmer till mammans fördel för det har inte ett skit att göra med att man är mamma. De ser enbart till vad som är bäst för barnet, inte föräldrarna. Jag har dessutom en killkompis som har fått boendet om sitt barn istället för mamman, så visst får pappor det.
Just detta med det sociala kontaktnätet borde ju tala för din fördel eller hur? Som jag har fattat har både du och ditt x familjerna där du bor?
När jag fick höra detta av min advokat beställde jag en flyttbil samma vecka, då fanns det ju inget att snacka om. Fanns det en risk att jag skulle förlora skulle jag aldrig riskera det! Nu bor vi jättenära varandra och har fortfarande delat boende.
Men jag tycker att det är bra att ni tar hjälp av socialen, det kanske inte behövs mer än lite hjälp att prata med varandra. Ta kontakt med en advokat och se vad denne säger, det är bra att få hjälp och reda på vad man har för rättigheter/skyldigheter.
Du får gärna skriva om du har några frågor, antingen här eller pm:a mig.
Jag önskar dig all lycka och jag hoppas att ni kan lösa det här på bästa sätt.

Ps. Du har inte funderat på att flytta du med? Det kan ju vara ett allternativ Ds.

Det är nog ändå bäst att vara realist

Ja det tycker jag också, jag vill bara tillägga att jag med flit målade upp lite av ett worst-case-scenario i mitt inlägg. De flesta föräldrar vill inte utsätta barnet för många tvister och därför brukar det ge sig efter en eller två omgångar i alla fall.

Det är trots allt inte pengarna som är den stora investeringen/kostnaden i en process - det läggs också stora resurser i form av känslomässigt kapital, inte minst för barnet.

Tack!

Både jag och min make har ju jobb här. Min make har barn sedan ett tidigare förhållande så det är inget alternativ för oss att flytta.

Jag är glad att det löste sig för dig!

Du verkar väldigt klok!

Jag tycker ändå inte att du ska "lägga" dig, utan redovisa dina synpunkter i en ev utredning lika klokt och förnuftigt som du gjort här i tråden. Hjälper det inte, så har du inte lagt dig utan strid. Striden i ditt fall har då skötts på ett snyggt sätt, och då borde det inte bli alltför jobbigt för barnet.

Jobbigt blir det om föräldrar råskäller, förtalar varandra och kommer med osakliga påståenden.

Men hur funkar det. Accepterar rätten nya förhandlingar utan att ny information kommit fram?

Du verkar väldigt klok!

Jag tycker ändå inte att du ska "lägga" dig, utan redovisa dina synpunkter i en ev utredning lika klokt och förnuftigt som du gjort här i tråden. Hjälper det inte, så har du inte lagt dig utan strid. Striden i ditt fall har då skötts på ett snyggt sätt, och då borde det inte bli alltför jobbigt för barnet.

Jobbigt blir det om föräldrar råskäller, förtalar varandra och kommer med osakliga påståenden.

Tack så mycket!

Falla med flaggan i topp? Ja, det har du nog rätt i...

Faktiskt!

Du har ALLT att vinna på att hävda din sak på ett bra sätt! Och jag önskar dig lycka till med hela ditt hjärta, trots att det är en lose-lose situation.

Har sett alltför många exempel på konstiga ex - min och andras, och hur de beter sig när det är prestige med i bilden.

Nu har jag vaknat igen och är förhoppningsvis lite klarare i knoppen än när jag skrev mitt förra inlägg.;)
Jag hoppas du inte såg det som att jag skrev det för att vara "syster duktig", det var absolut inte det som var min avsikt! Jag ville bara berätta hur det fungerade med det här med det sociala kontaktnätet, för det är oerhört viktigt i dessa frågor. Sen att jag gjorde misstaget att dra in hela mitt liv i det var ren klantighet pga av att jag var rätt mosig i bollen efter natten. Men nu får jag leva med det, men som sagt jag hoppas verkligen att du inte tog mitt inlägg på "fel" sätt.
Jag håller med flera andra här i tråden att du absolut inte ska "lägga" dig(eller hur man nu ska säga).
Jag förstår att det inte är ett allternativ att flytta när du har man och bonusbarn där hemma, då blir det ju samma sak för din man och hans x, dvs ond cirkel= funkar ju inte.
Det finns massor av saker jag vill skriva här men när jag gör det så låter det så jädra klychigt och blir fel så allt blir suddat innan det hamnar här :crazy:
Jag skickar en stor korg med pepping och en varm kram istället för att skriva nåt klantigt.
---Kram---

Jag tyckte du sa att han flyttat långt. En timmes resa är väl ingenting. Det är ju kortare tid än vad det tar att åka från norra Stockholm till södra.

Förvisso kommer barnet behöva bo hos bara en av er under veckorna för skolans skull, men i övrigt behöver ingen av er förlora barnet. En timme åker man lätt fram och tillbaka över dagen. När barnet blir äldre kan denne göra resan själv om kommunikationer finns.

Jag tycker inte det hela verkar så hemskt faktiskt. Oavsett var barnet kommer att bo så är ni fortfarande nära varandra alla tre.

Att pappan dessutom vill ha sitt barn emd sig ser jag bara som positivt. Det gnälls dagligen på fäder som inte är närvarande för sina barn och här har vi nu en som vill ha sitt barn hos sig. Att det handlar om prestige kan vi inte vara säkra på.

Det är en dryg timmes resa, enkel väg. (Med detta väglag tar det lätt en och en halv timme.) Det betyder nästan tre timmar i bil för barnet om dagen. Det är inte rimmligt för en sexåring.
Självklart så kommer inte kontakten att försvinna helt, men det är svårt att ha en vettig relation om man träffas fyra dagar i månaden, vilket varannan helg blir.
Det hade nog varit i ett annat läge om barnet varit i tonåren och haft en ordentlig grundrelation till båda föräldrarna.

Bussförbindelser är det tyvärr dåligt med.

Jag tycker också att det är bra att han vill vara nära sitt barn. Problemet är att det blir på bekstnad av barnet som hur vi än gör förlorar en förälder. Jag tycker inte att man är intresserad av att lösa det till barnets bästa om man sätter sig i den här situationen.
Jag önskar att mitt barn fick ha båda sina föräldrar nära nog för att ha en regelbunden relation med båda genom växelvis boende.

Senast ändrad:

men tre timmar blir det väl inte varje dag?om ni har varannan vecka så blir det ju tre timmar en gång i veckan? kan ni inte ha dagis i mitten?

Den veckan barnet är hos sin pappa blir det nära på tre timmar i bil om dagen, till och från fritids. Det gör också att de inte får speciellt mycket tid över för att umgås hemma.
Om barnet ska gå i skola i "mitten" så blir det ingen riktig fast punkt. En umgängeskrets hos sin pappa, en hos mig, och en i skolan. Känns inte som en bra lösning.

Om ditt barn hade bott i vår kommun så hade 1,5 timmes resa till skolan varit helt okej med kommunens bussplanerare.
Här är det nämligen helt ok att barnen från sex års ålder går tre km (tar kanske 20-30 minuter, längre i snön) och sedan sitter på bussen en timme innan de kommer fram till skolan.

Jag tycker att ni först ska prova hur det fungerar med växelvis boende om det är vad ni egentligen vill, tycker ni inte att det fungerar efter ett halvår så ta nytt beslut då.

Skickar dej massor av peppkramar och försök bortse ifrån dina egna dåliga minnen, jag vet att det är svårt men eftersom du är medveten om hur det kan bli så kommer du att vara så uppmärksam på hur din son mår att det aldrig kommer gå för långt.

Det är ju helt galet att man anser att en sexåring ska åka buss i en timme för att komma till skolan.:eek:

Jag skulle helst vilja ha växelvis boende eftersom jag tycker att barn ska ha regelbunden kontakt med båda sina föräldrar. Men det förutsätter att pappan bor närmare. Jag tycker inte att det är okej att barnet skickas som ett paket fram och tillbaka flera timmar om dagen.
Pappan vill ha ensam vårdnad/vara boförälder.

Det är ju helt galet att man anser att en sexåring ska åka buss i en timme för att komma till skolan.:eek:

Jag skulle helst vilja ha växelvis boende eftersom jag tycker att barn ska ha regelbunden kontakt med båda sina föräldrar. Men det förutsätter att pappan bor närmare. Jag tycker inte att det är okej att barnet skickas som ett paket fram och tillbaka flera timmar om dagen.

Jag tycker inte heller det låter rimligt att han skulle behöva åka så länge.

Det är ju pappan som har valt att omöjliggöra växelvis boende genom att flytta från barnet - då får han rimligtvis ta konsekvenserna av den handlingen, dvs att barnet bor kvar hos mamman och hos pappan varannan helg och halva loven.
Och JA, jag hade tyckt likadant om det varit mamman som flyttat.

Har man barn så har man. Det är ett livslångt ansvar som innebär att man får göra en hel del uppoffringar, bland annat att kanske inte kunna flytta hur som helst.

Det finns faktiskt fler lösningar än att just ha varannan vecka alternativt varannan helg.

När mina egna föräldrar skilde sig så var vi barn hos pappa varannan helg PLUS att min lillebror hämtades av pappa varje onsdagkväll och skjutsades av honom till skolan dagen efter. (jag var inte där på onsdagarna av flera skäl, som jag inte orkar rabbla nu...) Den lösningen ger ju mer av regelbundet umgänge än bara varannan helg.

men barnet ska väl inte bo varannan natt hos er eller?kan man inte testa två veckor i taget?eller blir det för lån tid? tre timmar i bil blir det inte direkt för barnet utan bara en och en halv i och med barnet åker en väg sen tillbaka veckan därpå

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 764
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
15 611
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar