Barnets bästa?

Sv: Barnets bästa?

men barnet ska väl inte bo varannan natt hos er eller?kan man inte testa två veckor i taget?eller blir det för lån tid? tre timmar i bil blir det inte direkt för barnet utan bara en och en halv i och med barnet åker en väg sen tillbaka veckan därpå
Det blir varje dag barnet ska åka eftersom barnet ska till skolan varje dag. Man kan inte ha skolgång i ena kommunen varannan vecka och andra kommunen varannan...

Jags er faktiskt inte problemet. Jo, jag förstår hur det blir problematiskt för dig men inte för barnet. Att flytta när man är sex år går alldeles utmärkt och det är inte alls så dramatiskt som det påstås. Barnet har ju dessutom lika mycket familj hos sin far som hos dig så där fallerar det argumentet. Helt ärligt så tror jag inte att det här handlar så mycket om barnets bästa utan om att du inte vill släppa ditt barn ifrån dig. Det är såklart helt förståeligt, men samma gäller för fadern. Barnet får det nog lika bra var han än bor.

Med trygga föräldrar kan barn flytta vart som helst i världen.

Jags er faktiskt inte problemet. Jo, jag förstår hur det blir problematiskt för dig men inte för barnet. Att flytta när man är sex år går alldeles utmärkt och det är inte alls så dramatiskt som det påstås. Barnet har ju dessutom lika mycket familj hos sin far som hos dig så där fallerar det argumentet. Helt ärligt så tror jag inte att det här handlar så mycket om barnets bästa utan om att du inte vill släppa ditt barn ifrån dig. Det är såklart helt förståeligt, men samma gäller för fadern. Barnet får det nog lika bra var han än bor.

Med trygga föräldrar kan barn flytta vart som helst i världen.

Om du läser tråden från början så ser du att TS är beredd att lämna över vårdnaden till pappan. Alla andra som skrivit har peppat henne att inte bara ge upp!
Och nej, det stämmer inte alltid att barn kan flytta vart som helst i världen med trygga föräldrar, det finns mycket annat som spelar in också.

Till TS hur har det gått? Det jag läst och förstått så handlar det inte om en vårdnadsfråga egentligen utan om en boende/umgängesfråga. Hur ska det lösas på bästa sätt för barnet? Hoppas att ni får hjälp av soc och inte blir stjälpta.

Lycka till!

Jag kan berätta lite om min historia:

Min dotters far bor 18 min enkel väg ifrån sin dotter. Han har alltid krånglat med umgänge sen det tog slut mellan oss när hon var 1 år. Nu idag är hon 6 år.
Men han startade helt plötsligt att han skulle ha henne på heltid. Jag fick ta kontakt med våran famile advokat.
Jag blev både arg och ledsen att han utsatte sin egen dotter för detta. För jag visste vad det handlade om. det var bara pengar. Om han hade sin dotter på heltid så skulle han han slippa så mycket och få underhåll samt barnbidraget.
Det blev utredning, det var människor här som utredde mig, min sambo och vårat hem. Dotterns dagis, förskola, min omgivning.
Min dotters far smutskastade mig inför socialen och domaren. Jag blev så ledsen det han sa var inte sant men som tur var så insåg dom hur han var som. Då tyckte dom bara att han var dum som höll på på det sättet.
Min advokat, domaren och även HANS advokat till slut tyckte att han skulle lägga ner detta.
Det slutade med att samma dag som vi skulle in till rätten så ville han prata. Så han gav sig.
Jag tänkte inte ge mig. Jag hade planer för dottern. Hon har talsvårigheter och jag had skaffat hjälp till henne här osv. Och enda han ville var att få pengar och det sa även hans advokat.

Det har gått nu 8 månader sen beslutet kom hem till brevlådan. Men han kan krångla endå lite. Och allt ska handla om pengar fortfarande.Jag är glad att domaren insåg vem som ville dottern bästa och det var inte han. För det skulle handla om honom hela tiden och han nämde inget om dottern. Utan det blev bara jag jag jag.
Idag har vi gemensamvårdnad, hon bor heltid hos mig och varannan helg hos sin far. Vi gjorde så att hon åker till sin far torsdag kväll och kommer hem söndagen. Han ville först ha henne ifrån onsdagen men det vägrade jag för hon behövde så mycket hjälp med sin talsvårigheter inför skolstarten. Men inte ens det insåg han att det behövde hon inte alls hjälp med.

Om du vill prata så finns jag via PM.:)

Mvh

I "förundersökningen" ingår det bland annat intervjuer med barnet, hemma hos sin pappa, hemma hos mig, och på socialen. Jag har varit i den här situationen som barn. Jag vill inte att mitt barn ska gå igenom samma sak som jag.

Jag har funderat på vilka signaler det sänder. Jag känner mig väldigt kluven.
Det känns som att det inte går att göra rätt. Kanske kan man göra minst fel? Men vad är minst fel?

Är det en vårdnadstvist eller en umgängesfråga? Bägge kan det beslutas om i tingsrätten.

Jag har också fått vara med om vårdnadstvist som liten och det var inte alls kul!

På nära håll har umgängesfrågor (olika fall/familjer) varit uppe i tingsrätten rätt nyligen och det går inte alls att jämföra med 70- och 80-talets vårdnadstvist! Du behöver nog inte oroa dig att ert barn ska fara illa av den anledningen. Däremot gäller det för er föräldrar att avdramatisera! Det är inte mamma eller pappa som ska "vinna" utan ert BARN!!

Hoppas allt löser sig till det bästa för ert barn!:)

kl
Pappan har gjort en helomvändning och jag känner stort hopp om att vi kommer att lösa det här själva utan domstolens inblandning. Som det ser ut nu så kommer barnet att bo hos mig tills vidare. Pappan och hans nya sambo ska försöka hitta bostad här så att vi så småningom kan gå tillbaka till varannan veckas boende.
Jag är otroligt lättad.

Jag vill tacka er alla som skrivit i denna tråd!:bow::bow: Tusen tack!

Ge inte upp! Det finns alltid lösningar! En bekant till mig är uppvuxen med skilda föräldrar där det var trettio mil ifrån dem. De löste det så att varannan jul, varannan påsk periodvis av sommaren och sedan höstlovet var den hos pappan och resten av tiden hos mamman. Syskon spelar stor roll i en process, men det viktiga är att man inte får ge upp! Som många har påpekat här så gäller det för dig att förmedla rätt signaler. Ger du upp, förmedlar du som många har påpekat att barnet inte är värt att kämpa för.

Det är ju bra att det verkar lösa sig, men annars finns det lösningar när föräldrarna bor på långt håll! Det viktiga är att man ser till barnets bästa.

Oj, vad skönt för dig! Jag kan tänka mig att du är otroligt lättad.

God fortsättning och lycka till med samarbetet med fadern! :D

kl
Pappan har gjort en helomvändning och jag känner stort hopp om att vi kommer att lösa det här själva utan domstolens inblandning. Som det ser ut nu så kommer barnet att bo hos mig tills vidare. Pappan och hans nya sambo ska försöka hitta bostad här så att vi så småningom kan gå tillbaka till varannan veckas boende.
Jag är otroligt lättad.

Jag vill tacka er alla som skrivit i denna tråd!:bow::bow: Tusen tack!

Har läst den här tråden först nu. Grattis till er! Vad skönt att pappa istället konstaterat att det bästa är att ni bor nära varann!

Förresten; en allmän fråga till "någon" som kanske vet: jag har för mig att man vid gemensam vårdnad måste just komma överens med varandra om man väljer att flytta till annan ort? Jag menar; det kan ju inte vara den kvarboendes ansvar att liksom "släppa" sitt barn till den som faktiskt väljer att flytta? Det måste ju vara den som flyttar som har ansvaret att före flytten diskutera en vettig och möjlig lösning för boendet?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 764
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
15 611
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar