Barnets bästa?

Sv: Barnets bästa?

Det är nog dina egna dåliga minnen som spökar.
Och de har egentligen ingenting med sonen nu att göra.
Du måste sätta dig över det där.

Sonen är inte du.

Nej så är det inte. Även om pappan skulle få ensam vårdnad så har ni rått till umgänge. Väljer han att flytta så långt ifrån så ligger det honom mer till last. Det finns en viss gräns, jag vet inte om det är 5 eller 10 mil som man inte "får" flytta om man inte är tvungen på grund av jobb. Flyttar han så långt så är det han som flyttar från sitt barn du bor ju kvar.

Han har sitt jobb här... (egen företagare)

Om det inte finns en sån "regel" så borde det verkligen införas! Det är ju helt absurt att man kan få flytta hur som helst när man har barn.

Jamen då så!
Då måste du i princip kunna bevisas vara rejält olämplig för att boendet ska ändras mot din vilja.

Nja, olämplighet bedöms främst om det är en vårdnadsfråga. Vid tvist om var barnet skall bo huvudsakligen tar man hänsyn till vad som är bäst för barnet ur ett helhetsperspektiv. Men om barnet bor huvudsakligen hos TS i dag och om barnet har ett halvsyskon som det är "otroligt tight med" så talar det för att det kanske skulle vara förenligt med barnets bästa att bo kvar hos TS.

TS: kontakta ditt hemförsäkringsbolag och hör om rättsskydd. Har du en hemförsäkring har du rättsskydd i denna försäkring. Rättsskyddet kan ersätta dig med 80% av dina rättegångskostnader OM det skulle bli en tvist av detta. Det låter ju som om ni sannolikt kommer att hamna där tyvärr. Rättsskydd kan du dock bara få om du och pappan varit separerade i mer än ett år då tvisten UPPKOMMER.

Räkna dock också med att det blir kostnader för dig och börja spara redan nu. 20 % av rättegångskostnaderna kan bli avsevärda summor!!! Enligt min erfarenhet brukar en boendetvist landa på mellan 50 och 100 tusen och då bör du alltså vara medveten om att du själv måste betala mellan 10 000 och 20 000 kronor :eek:

Dessutom har sådana här familjerättsliga tvister nackdelen att en förälder i princip kan väcka frågan hur många gånger som helst. Med andra ord kan pappan till barnet om han förlorar, välja att lämna in en ny ansökan till domstolen när han vill...

Jag vill inte skrämma upp dig men jag vill att du ska känna till detta så att du kan planera utifrån de faktiska förutsättningarna.

Lycka till!!!!

/Jenny (som jobbar med rättsskyddsfrågor)

Jag skulle tro att utredningen ställer frågan om varför han vill flytta utan att ha någon särskild anledning. Om nu den nya inte har några barn finns det ju ingen anledning till varför de inte skulle bo i närheten av dig, så att ni kan fortsätta med delat boende.

Jag tror också det är viktigt att kämpa så att inte barnet känner sig övergivet! Att bara lämna över boendet utan att det finns någon riktigt bra anledning tror jag skulle ifrågasättas av barnet längre fram.

Det är förmodligen så.

Den som bor kvar i ursprungsbostaden har alltid förtur, om inte andra skäl föreligger för att denne skulle vara ett sämre alternativ.

Den som flyttar blir alltid ifrågasatt.

Snälla, snälla, säg att du VET det, säkert!

Obs! Jag bor inte kvar i ursprungsBOstaden, utan i ursprungsSTADEN

??????? Nu har jag nog missat något? På svenska, tack!

Mabuse refererar till ett drama av Brecht, där ett barn blir föremål för strid mellan den biologiska modern och fostermodern. I slutscenen ställer domaren barnet i en cirkel och uppmanar mödrarna att dra i barnet från varsitt håll, och den som lyckas dra ut det ur cirkeln vinner.
Fostermodern vill inte delta i dragkampen eftersom hon inte vill göra barnet illa, varvid domaren (Azdak) ger henne vårdnaden, eftersom hon därmed visat att hon älskar barnet mest.

(Jag tycker dock inte att det finns några paralleller till ditt fall)

Senast ändrad:

Snälla, snälla, säg att du VET det, säkert!

Jag kan ju inte veta något om hur det kommer dömas i ert specifika fall, tyvärr :(
Men i alla fall jag hört talas om hittills har det ansetts som en stor nackdel för den part som flyttat.

I ert fall kommer pappan förmodligen bli ifrågasatt eftersom han flyttat och därmed satt stopp för växelvis boende. Det är ju inte du som satt dig emot det, vilket talar till din fördel.

Du ska under inga omständigheter låta honom få VÅRDNADEN om barnet.

Boendet och umgänget är det ni ska reglera. Vårdnaden kan fortsätta att vara gemensam även om barnet bor hos den ena föräldern. Ger du upp vårdnaden så har du gett upp alldeles för mycket...

Om jag förstår dig rätt så vill du att barnet ska bo hos dig och pappan vill att barnet ska bo hos honom? Hur gammalt är barnet? Har barnet självt någonting att säga i frågan? Går barnet i skolan där det bor nu?

Okej, ni har rätt. Vådnad, boendeförälder. Min hjärna är inte helt klar just nu i och med all stress...

Barnet är sex och det går i skolan här.

I det läget så kan ju inte pappan göra något utan ett domstolsbeslut.

Varför skall du bara vika dig utan strid?
Då så blir det ju ditt fel att barnet måste ryckas upp med rötterna.
Och det är inte bra.
Man kan inte gå med på vad som helst bara för att slippa konflikter.
Är det signaler som du vill ge till ditt barn?
Bara man hotar litet så får man som man vill.
Eller om andra hotar så är det lika bra att ge sig på en gång.

Ord och inga visor...
Kanske det jag behöver för att få tillbaka mitt j***ar anamma.

Till er alla: Jag har nog aldrig varit så glad (skriver jag med tårar som rinner)över att ha startat en tråd, även om det satt långt inne... Ni har gett mig hoppet åter. Tack!

??????? Nu har jag nog missat något? På svenska, tack!

Men "den kaukasiska kritcirkeln" är väl svenska??? Eller vilket språk skulle det vara?:confused:

Det är en anekdot som återberättas i en pjäs av Brecht med samma namn. Två mödrar är osams om ett barn, bägge hävdar att de är barnets riktiga mamma, och det går inte att fastställa vem som har rätt. Domaren drar då upp en cirkel på marken, lägger det lilla barnet i mitten och säger att "Jaha, ni får ha dragkamp om barnet. Den som drar ut barnet åt sin sida av cirkeln får det". De börjar, men den riktiga modern kan inte med att slita så i barnet, det gör ju ont för barnet, utan släpper för att barnet inte ska lida av dragkampen. Den falska modern däremot drar allt vad hon kan och får över barnet på sin sida cirkeln, medan den äkta modern hellre förlorar det än utsätter det för den smärtsamma dragkampen.

Domaren tilldömer då barnet den äkta modern. Cirkeln var ett test - endast den som verkligen älskade barnet och var dess riktiga förälder skulle sätta barnets bästa framför smärtan att förlora det. Genom cirkeln kunde man se vem som var den riktiga modern.

Parallellen till ditt fall är uppenbar - pappan vill ha dragkamp om barnet i domstolen, du funderar på om det är bätttre för barnet att slippa dragkampen, även om det innebär att du förlorar det.

Mabuse refererar till ett drama av Brecht, där ett barn blir föremål för strid mellan den biologiska modern och fostermodern. I slutscenen ställer domaren barnet i en cirkel och uppmanar mödrarna att dra i barnet från varsitt håll, och den som lyckas dra ut det ur cirkeln vinner.
Fostermodern vill inte delta i dragkampen eftersom hon inte vill göra barnet illa, varvid domaren (Azdak) ger henne vårdnaden, eftersom hon därmed visat att hon älskar barnet mest.

(Jag tycker dock inte att det finns några paralleller till ditt fall)

Jag tycker parallellerna är uppenbara. Hur kan man inte se dem?

Nja, olämplighet bedöms främst om det är en vårdnadsfråga. Vid tvist om var barnet skall bo huvudsakligen tar man hänsyn till vad som är bäst för barnet ur ett helhetsperspektiv. Men om barnet bor huvudsakligen hos TS i dag och om barnet har ett halvsyskon som det är "otroligt tight med" så talar det för att det kanske skulle vara förenligt med barnets bästa att bo kvar hos TS.

Barnet bor varannan vecka, även nu. Har valt att göra så eftersom det inte är långt kvar på terminen. Långa resor, ja. Tanken är att detta ska vara löst innan nästa termin börjar. Optimistiskt? Förmodligen.

TS: kontakta ditt hemförsäkringsbolag och hör om rättsskydd. Har du en hemförsäkring har du rättsskydd i denna försäkring. Rättsskyddet kan ersätta dig med 80% av dina rättegångskostnader OM det skulle bli en tvist av detta. Det låter ju som om ni sannolikt kommer att hamna där tyvärr. Rättsskydd kan du dock bara få om du och pappan varit separerade i mer än ett år då tvisten UPPKOMMER.

Inga problem där

Räkna dock också med att det blir kostnader för dig och börja spara redan nu. 20 % av rättegångskostnaderna kan bli avsevärda summor!!! Enligt min erfarenhet brukar en boendetvist landa på mellan 50 och 100 tusen och då bör du alltså vara medveten om att du själv måste betala mellan 10 000 och 20 000 kronor :eek:

Ok

Dessutom har sådana här familjerättsliga tvister nackdelen att en förälder i princip kan väcka frågan hur många gånger som helst. Med andra ord kan pappan till barnet om han förlorar, välja att lämna in en ny ansökan till domstolen när han vill...

Och där föll mitt hopp igen. Pappan har gott om pengar...

Jag vill inte skrämma upp dig men jag vill att du ska känna till detta så att du kan planera utifrån de faktiska förutsättningarna.

Lycka till!!!!

/Jenny (som jobbar med rättsskyddsfrågor)

Det är nog ändå bäst att vara realist

.

En fråga bara: är domstolen skyldig att behandla en ny ansökan omdelbart efter det att den förra avslagits?

Men "den kaukasiska kritcirkeln" är väl svenska??? Eller vilket språk skulle det vara?:confused:

Det är en anekdot som återberättas i en pjäs av Brecht med samma namn. Två mödrar är osams om ett barn, bägge hävdar att de är barnets riktiga mamma, och det går inte att fastställa vem som har rätt. Domaren drar då upp en cirkel på marken, lägger det lilla barnet i mitten och säger att "Jaha, ni får ha dragkamp om barnet. Den som drar ut barnet åt sin sida av cirkeln får det". De börjar, men den riktiga modern kan inte med att slita så i barnet, det gör ju ont för barnet, utan släpper för att barnet inte ska lida av dragkampen. Den falska modern däremot drar allt vad hon kan och får över barnet på sin sida cirkeln, medan den äkta modern hellre förlorar det än utsätter det för den smärtsamma dragkampen.

Domaren tilldömer då barnet den äkta modern. Cirkeln var ett test - endast den som verkligen älskade barnet och var dess riktiga förälder skulle sätta barnets bästa framför smärtan att förlora det. Genom cirkeln kunde man se vem som var den riktiga modern.

Parallellen till ditt fall är uppenbar - pappan vill ha dragkamp om barnet i domstolen, du funderar på om det är bätttre för barnet att slippa dragkampen, även om det innebär att du förlorar det.

Det var precis så jag menade, även om du kanske satte bättre ord på det.

Förtydligande: Om inga nya omständigheter tillkommit, kan domstolen/åklagaren neka till att ta upp ärendet?

Vet ditt barn om att det kan komma att bli en vårdnadstvist? Och vad tycker barnet i så fall?

*skickar styrkekramar till dig så att du orkar*

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 765
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
15 611
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar