Barn och avlivning (av husdjur då..)

Barnet har varit med till veterinären flertalet gånger och jag har svårt att se att ett djur som bor ihop med ett barn blir stressat av det.

Ett djur kan bli rejält stressad av sin egna vuxna ägare som är hysterisk/nervös/upprörd/"rädd för blod" hos veterinären. Så bara för att djuret är van vid barn så betyder det inte att den inte blir stressad när miljön är främmande och barnet upprörd eller alltför uppspelt/flaxig.

Ett djur kan bli rejält stressad av sin egna vuxna ägare som är hysterisk/nervös/upprörd/"rädd för blod" hos veterinären. Så bara för att djuret är van vid barn så betyder det inte att den inte blir stressad när miljön är främmande och barnet upprörd eller alltför uppspelt/flaxig.
Tur att vi inte är sådana då

Fast just med tanke på det- är det inte bättre att åka hem efter besöket med en levande hund hur som och boka avlivning en annan dag om det skulle vara så illa? För barnets skull för att vara förberedd.
Jo, egentligen men är av någon anledning väntetid på ca en månad på tid till veterinären just nu (ringt de som finns)

Tur att vi inte är sådana då
Det var det jag ville visa med mitt inlägg om dottern som blev hysterisk. Dom har nämligen djur för slakt, så döda djur i sig är inget läskigt. Men när det gällde hennes älskade katt...Det kunde bara blivit bättre för alla inblandade.

När jag var liten så skulle vi åka på långsemester och då tog vi bort våran gamla sjuka hund precis innan. Det var ingen som sa nått. Jag gick och tjatade i flera månader efter och frågade om när vi skulle åka och hämta hem Lady. Tillslut så sa mamma att Lady är död. Jag blev helt förkrossad. Jag hade ju trott att hon bara var hos nån hundvakt. Hade mina föräldrar bara talat om att hon var död så hade jag kunnat smälta det även om jag hade varit jätteledsen. Det tog flera år innan jag kunde släppa att dom inget sa. Jag är sån att jag sörjer länge men jag måste få en chans att smälta. Sen kan jag börja bearbeta min sorg. Så jag rekommenderar inte att undanhålla. Bättre att prata om det och kanske som en del föreslår, låta vet förklara för barnet.

Jo, egentligen men är av någon anledning väntetid på ca en månad på tid till veterinären just nu (ringt de som finns)
För en avlivning!?
Kan du inte ringa vet innan besöket och förklara läget? Folk i allmänhet brukar ju trots allt försöka vara shyssta om de kan. En planerad avlivning går ju dessutom rätt fort om man jämför med ett besök för en utredning av något slag.

För en avlivning!?
Kan du inte ringa vet innan besöket och förklara läget? Folk i allmänhet brukar ju trots allt försöka vara shyssta om de kan. En planerad avlivning går ju dessutom rätt fort om man jämför med ett besök för en utredning av något slag.
Ja de här är riktigt schyssta, är egentligen det som är det värsta! Den kan kanske klämma in oss någon dag, ska kolla med dem på tisdag. Pratade med sambon igår och hunden är sämre så blir inga lunchpromenader längre :cry:

Varför frågar du då om du inte vill ha nån input?

Hur kan du veta hur din dotter kommer reagera? Har hon närvarat vid andra avlivningar tidigare?
Jag vet faktiskt inte hur min dotter kommer reagera, framförallt eftersom jag inte har någon dotter.
Jag tror jag vet på ett ungefär hur det skulle gå eftersom vi har nyligen haft ett husdjur som dog i hemmet. Fruktansvärt mycket tårar men inget hysterisk.
Just nu lutar det åt att han får följa med och så hoppas jag de kan klämma in oss snabbt efter besöket eller om jag kan hitta någon som vill göra det hemma.
Jag tycker han förtjänar att få ett ordentligt farväl och jag har fått bra svar här på olika sätt jag kan göra. Men även svar som jag inte kände passade min familj alls, då vi är jägare och sjukvårdspersonal hela bunten.

Jag vet faktiskt inte hur min dotter kommer reagera, framförallt eftersom jag inte har någon dotter.
Jag tror jag vet på ett ungefär hur det skulle gå eftersom vi har nyligen haft ett husdjur som dog i hemmet. Fruktansvärt mycket tårar men inget hysterisk.
Just nu lutar det åt att han får följa med och så hoppas jag de kan klämma in oss snabbt efter besöket eller om jag kan hitta någon som vill göra det hemma.
Jag tycker han förtjänar att få ett ordentligt farväl och jag har fått bra svar här på olika sätt jag kan göra. Men även svar som jag inte kände passade min familj alls, då vi är jägare och sjukvårdspersonal hela bunten.
Men det är väl rätt självklart att det kommer inlägg och svar som inte passar, det är ett diskussionsforum och vi är alla individer med olika tankar om saker och ting. Och vad har era yrken med saker att göra?

För en avlivning!?
Verkar som om mitt svar inte postades! Ja, tror det är pga sommaren men ringt runt lite olika och det är vad de kunnat erbjuda. Denna veterinärstation är dock otroligt snäll, så förhoppningsvis kanske de kan ordna något eller så får jag se om någon distriktare har tid att komma ut.
Känns så svårt det hela, hunden är bara sju år och varit kärnfrisk tills nu. Är en liten hundras dessutom så hade inte räknat med detta på sju år till.

Men det är väl rätt självklart att det kommer inlägg och svar som inte passar, det är ett diskussionsforum och vi är alla individer med olika tankar om saker och ting. Och vad har era yrken med saker att göra?
Nej, jag hade bara glömt varför jag hade dumpat buke :)

Fast du frågade om folks erfarenheter och tankar - och det bara det du fick svar på. Och vi tänker alla på lite olika sätt. Det är väl inget konstigt???
Nej, dock har buke generellt en otrevlig ton enligt mig och jag hade glömt hur jag reagerar på den.

Nej, dock har buke generellt en otrevlig ton enligt mig och jag hade glömt hur jag reagerar på den.
Fast du har ju faktiskt inte på något sätt fått otrevliga svar? Du har fått några svar / råd som uppenbarligen du inte tyckte var bra, och vad man väljer att ev uppskatta och ta till sig väljer man ju själv efter sina egna förutsättningar och värderingar. Även om man inte tycker som alla som svarar (självklart) så är det ju faktiskt så att de / vi har svarat för att vara shyssta mot dig för att du ställde en fråga.
Vet att den här diskussionen varit uppe med andra användare som verkat bli stötta när de fått svar de inte riktigt tyckt var bra, och det är ju inte meningen. Man frågar efter andras åsikter och det är liksom de man får.

Lycka till med alltihop och hoppas det går så bra det kan!

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 651
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 149
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 346
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar