Adoptioner är lite mer komplicerade än så. Frågan är om det är rätt att flytta ett äldre barn från sitt land eller om barnet mår bättre av att bo kvar i sitt land och bli omhändertagen där. Det är inte så enkelt så du försöker få det att låta att deras land är dåligt och Sverige är bra. Verkligheten är inte så svart och vit.
Sen ska ju alla barn vara önskade. Och känner man att man inte vill adoptera utan ha ett biologiskt barn (om man har den möjligheten) så tycker jag att det är fel att moralisera över det. Adoptera själv om du nu tycker att det är nåt för dig men håll inte på och shamea de som vill ha biologiska barn och lägger ner tid och pengar på det istället för adoption.
Jag vet mycket väl hur svårt och komplicerat det är med adoption, men det behöver inte vara barn från andra kulturer. Jag har inte ens nämnt att något land skulle vara dåligare än Sverige, så vet inte varifrån du fått det??
Här jag bor skriks det formligen efter fosterhem till barn och ungdommar, och flera av dessa blir adopterade så småningom. Har en bekant som "fått" sin dotter på det viset. Så det kan absolut vara ett alternativ med. Och ja, jag personligen får lite ont av att dagligen se "reklam" på barn här i närleken som sårt behöver ett hem, medan mina vänner och bekannta spenderar massor med tid och pengar på att skaffa biologiska barn. Förlåt om någon tar illa upp, men det känns som lite av ett paradox.
Det är väl högre krav på boende, ekonomi, sjukdomar osv som fosterfamilj också. Tester och intervjuer.....
Fast bör man skaffa barn alls om man inte har någorlunda ordnat boende och ekonomi?
Sedan så ser jag det som en stor fördel med dennna process att man får uppföjlning och stöd av kunniga folk hela tiden, och att de är måna om att matcha ihop barn och förälder som passar - därav intervjuer etc.
Givetvis finns risken att man kan förlora barnet, men även biologiska barn kan dö, eller flytta hemifrån och vägra ha kontakt med dig (när de blir lite äldre) etc... Större risk med fosterbarn så klart, men man kan inte gardera sig helt oavsett mot alla risker..
Jag har verkligen inget emot vare sig fosterbarn eller adoption men vill helst föda själv. Gå igenom hela processen med att vara gravid.
Förstår absolut det här, tycker själv att graviditet verkar otroligt fascinerande och fint, men har valt bort det av flera anledningar. Tror dock som du att det är ännu finare om man är två om det.