Sv: Baby P
De vanvårdade småbarnen väcker mångas empati, men ju äldre (och mer skadade) barnen blir, desto mindre förståelse får de av sin omgivning. Och när de blivit tonåringar eller vuxna hatar nästan alla dem, tyvärr. Om de inte vänder all sin frustration inåt och blir enbart självdestruktiva - då finns det fortfarande en chans att någon kan/vill/vågar älska dem. Men det är nog väldigt ovanligt att någon som är trasig i själen inte (oavsiktligt!) låter det gå ut över någon annan.
Det där är något jag också funderat på.
När jag läste psykiatri hade vi ju praktik.
Till avdelningen kom en kille (tung missbrukare, samt att han mördat,misshandlat och gud vet allt)
Hela avdelningen suckade djupt åt att han kom igen, de flesta hade redan dömt honom,kom han innebar det problem.
han presenterade sig väldigt trevligt för mig (och då visste jag inte ens att det var han) han gjorde ett gott intryck faktiskt.
Hur som helst larmade han mycket,ville prata, svamlade och sluddrade. Han frågade efter mig, till sist sa de att jag fick gå trots att jag bara var praktikant bara jag hade dörrn öppen och larmet i handen. Satt säkert 4 timmar den kvällen,lyssnade och lyssnade. På hans barndom,hans liv,hans missbruk,vad folk visste om honom och tyckte om honom.
Efteråt var jag väldigt fundersam, Jag hade suttit ensam hos en mörare,någon som felrtal gånger visat sig vara livsfarlig, och endå kände jag bara ledsamhet,vanmakt och något annat jag inte kunde sätta ord på.
Pratade med en som jobbade där för jag behövde venilera mina känslor jag inte förstod. hennes förklaring var
-" ***** har så många tomma hål **** fyllt med dåliga saker,droger våld mm, men egentligen är han så liten ,han tyckte om dig, du var aldrig rädd för honom,du tog dig tid,därför söker han kontakt med dig, i det är han inte vuxen,han söker kontakt som ett litet barn,ungefär som din lilla pojk gör när han är ledsen"
Där kom min insikt, de vibbarna jag inte förstod var precis samma sak man känner för ett ledset litet barn, egentligen var han bara ett stort barn och en produkt av sin uppväxt som likande baba p´s faktiskt till stor del.
Man får inte glömma att alla de där jobbiga tonåringarna som går runt slår ner gamla tanter, och beter sig allmänt illa troligtvis är en produkt av sin uppväxt. Vissa har turen att själv kunna berabeta sig,söka hjälp eller dyl eller har stöd någonstans ifrån men många har aldrig det.