Sv: Baby P

För om du hade levt ett likartat liv som den här tjejen så hade du inte dömt. Så kom inte och säg att du haft det lika svårt, för det tror jag inte en sekund på.

Det där är jag inte så säker på. Jag tror att många av dem som är snabba med att döma, klandra och letar fel hos alla andra har svårt med både förståelse och empati, just på grund av att de fått för lite själva av den varan.

Jag tror att vi människor ser till våra egna behov i första hand, och det är rätt. När vi växer upp har vi ett visst behov av bekräftelse, kärlek, att bli lyssnade på o s v. Om vi inte får tillräcklig av det där (eller vissa bitar) går vi runt med MINUS på det kontot, och vi kan inte själva börja ge förrän vi fyllt upp det hålet.

Om man t ex fått för lite bekräftelse som barn, fortsätter man jaga bekräftelse som vuxen, kanske till och med av sina egna barn, trots att det då vore dags att börja GE bekräftelse istället. Det är SKITSVÅRT att ge det som man själv hett efterlängtar och saknar. Det gör ont, det känns typ som avundsjuka. Att se ett litet barn få det man aldrig själv fick, och som man längtat efter hela livet - det är en sorgeprocess. Samtidigt är det förstås fantastiskt att kunna bryta kedjan.

du var aldrig rädd för honom,du tog dig tid,därför söker han kontakt med dig

Det där är så coolt! Du är antagligen en av väldigt få som respekterar honom på samma sätt som du respekterar alla andra människor. :bow:

Den egenskapen hos dig tror jag kan fungera lite som ett skydd. För din egen säkerhet, alltså. Det är inte vattentätt förstås. Men instabila människor (eller alla?) triggas mer av människor som verkar rädda, som vill dra sig undan, som tycker att man är onormal.

En 15 åring betraktar jag inte som ett barn.

Åldern spelar ingen roll. Det finns 50-åringar som i vissa avseenden fortfarande bara är 4. Och det finns 4-åringar som på vissa områden har mer erfarenhet och har sett mer än en 80-åring, tyvärr.

Det är inte tiden (antal år vi levt) som får oss att utvecklas.

*KL* Något jag funderar över är varför Baby p`s pappa aldrig såg något. Han hade ju pojken ibland.

Så mycket som de gjorde mot honom och pappan aldrig såg,det går inte riktigt ihop. Även om soc nu inte såg vilket också är väldigt märkligt borde man ju som förälder se mer, tex blåmärken och skador eftersom man byter på och tvättar sitt barn. Bara det att pojken låg i flera dagar i sin säng med samma blöjor borde ju sätta ordentliga spår,varför ifrågasätter man inte sånt?

Misshandeln varade ju så länge.
Det har jag också tänkt på.
Vart fanns han? Varför gjorde han inget?

Soc såg visst vad som hände, hon blev ju ifråntagen sitt barn en eller två gånger. När hon skulle få tillbaka honom sista gången tyckte varken soc eller polis att det var en bra idé men beslutet fattades av en person på högre nivå sas. Så visst visste folk vad som pågått.

-------------------------------------------------------------

Angående att människor kan må dåligt och triggas till att skada barn (som någon skrev): jag kan förstå att man, som slutkörd mamma/pappa, kan bli tokig av att aldrig få sova om man har ett barn som kanske gråter mycket eller är stökigt (generellt alltså). Men steget därifrån till att dra loss barnets naglar med tång (!!) är ju ENORMT. Vad som har triggat de här människorna vet jag inte, men inte fan är det vanliga "åh stackars slutkörd morsa som inte fått sova på 17 månader"-anledningen som ligger bakom.

Det är ju det sjukaste av allt, att folk VISSTE men sket i det.
De hade kunnat hjälpa honom men gjorde det inte.
HUR kan man göra så?

Vi bodde i Gävle när jag var liten, våra grannar betedde sig lite märkligt, bilar kom mitt i natten, olika varje gång, var där en stund och åkte sedan.
Dem hade också två småbarn. En kväll mitt i vintern i full snöstorm kom dem och knacka på hos oss. Barfota, i bara pyamaser. Det var alltså mycket snö ute och rejält kallt! Sent var det också, vi sov för länge sedan.

Då hade mamman kastat ut dem medan hon sålde sex i hemmet för att få pengar till knark. :crazy: Var en flicka på ca 4-5 och en pojke på 1-2 ungefär. :cry:

Mamma tog in dem, gav dem mat, varm choklad och ett varmt bad.
Sedan fick dem lite av våra kläder och soc kontaktades omedelbart.
Barnen omplacerades på stubben och mamman greps.
Har undrat många gånger hur det gått för dem.

Det låter som en hemsk bok (och där fick mirre griller i skallen och kastar sig över skrivprogrammet) men det är sant.
Barnen stod där i snön med nalle och snuttefilt och bad att få komma in för de frös så

Senast ändrad:

Det är ju det sjukaste av allt, att folk VISSTE men sket i det.
De hade kunnat hjälpa honom men gjorde det inte.
HUR kan man göra så?

Vi bodde i Gävle när jag var liten, våra grannar betedde sig lite märkligt, bilar kom mitt i natten, olika varje gång, var där en stund och åkte sedan.
Dem hade också två småbarn. En kväll mitt i vintern i full snöstorm kom dem och knacka på hos oss. Barfota, i bara pyamaser. Det var alltså mycket snö ute och rejält kallt! Sent var det också, vi sov för länge sedan.

Då hade mamman kastat ut dem medan hon sålde sex i hemmet för att få pengar till knark. :crazy: Var en flicka på ca 4-5 och en pojke på 1-2 ungefär. :cry:

Mamma tog in dem, gav dem mat, varm choklad och ett varmt bad.
Sedan fick dem lite av våra kläder och soc kontaktades omedelbart.
Barnen omplacerades på stubben och mamman greps.
Har undrat många gånger hur det gått för dem.

Det låter som en hemsk bok (och där fick mirre griller i skallen och kastar sig över skrivprogrammet) men det är sant.
Barnen stod där i snön med nalle och snuttefilt och bad att få komma in för de frös så

Herregud så sjukt...! Eloge till din mamma som tog hand om barnen!!!:bow:

Tyvärr så blir man inte förvånad längre när man hör/läser sådant.

Man blir förbannad och ledsen, men inte förvånad.

Vad är det här för jävla sjuk värld egentligen?

Visst är det sjukt.
Hade de inte kommit hos oss eller någon annan hade de säkerligen frusit ihjäl.
Dessutom var det absolut inte något säkert område att springa runt i nattetid, spec inte för barn.:crazy:

Visst, när det gällde mamman var det drogerna som talade, men jag kan ändå inte förstå hur man kan göra så mot barn. Ens egna eller ej.

Det där är så coolt! Du är antagligen en av väldigt få som respekterar honom på samma sätt som du respekterar alla andra människor. :bow:

Den egenskapen hos dig tror jag kan fungera lite som ett skydd. För din egen säkerhet, alltså. Det är inte vattentätt förstås. Men instabila människor (eller alla?) triggas mer av människor som verkar rädda, som vill dra sig undan, som tycker att man är onormal.

Ja det var verkligen coolt, dock kom jag ju inte på det föränn i efterhand.

Undrar fortfarande varför jag aldrig var rädd för honom, dels hade jag ju hört vad han gjort tidigare då han varit intagen, dels berättade han själv vad han gjort mot andra,personalen,närstående osv. Dels var mordet han utfört väldigt läskigt,nog för att alla mord är otäcka men det finns ju olika sätt att ta livet av någon och detta var verkligen inget trevligt sätt.

Tänker faktiskt på killen än idag och undrar hur det gått för honom,jag hoppas verkligen att det skall gå bra speciellt med tanke på att han skall bli pappa och därav hade han lagt in sig själv, samtidigt som allt talar emot att han skulle klara det. Men som sagt han berörde väldigt mycket.

En tanke skulle ju kunna vara att det var något skumt med honom också.
Det osar lite katt tycker jag.

Alla dessa skador samt att man borde märka hur barnet förändrats mm, där borde man ju som förälder regagera.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 600
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 408
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 224
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning, långt inlägg. Jag har skrivit förut att jag dejtade en kille via nätet som skickade mycket dikter och dylikt, som dock var...
2
Svar
28
· Visningar
5 142
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Valet i USA