Sv: Baby P

Man kan bl a läsa om den 15 åriga flickvännen till den som var inneboende som faktiskt HÖRDE när baby p: s ryggrad gick av. MEN hon valde att hålla för öronen och gå ut i trädgården. Nuförtiden har hon försökt ta livet av sig flera gånger pga av dessa händelser..och jag hoppas verkligen hon lyckas, men inte fullt ut. BARA så hon blir ett jävla kollo eller annat....Jag vill hon ska lida.

Hon var 15 år och rädd. Ett barn i stort sett.
Nu önskar du i stort sett livet ur ett barn. eller om du vill att hon bara ska lida så önskar du tortyr av ett barn. Hur går det ihop med hur du känner över Baby P?

Jag blir oxå vansinnigt arg ibland när jag påminns om alla barn som lider, men då brukar jag tänka så här: De som torterade Baby P har varit en Baby P, men de överlevde. Baby P (och andra stackars barn som dött av vanvård) slapp i alla fall växa upp och bli helt empatistörda vuxna.

Hur kan du tänka så? Alla som blir illa behandlade som barn blir inte empatistörda, många blir tvärtom väldigt kärleksfulla och medkännande människor. Det finns många människor som har haft en bra barndom som blir/är empatistörda också. Det låter som om du önskar att jag dog som liten, det känns ju kul, eller inte.

Nuförtiden har hon försökt ta livet av sig flera gånger pga av dessa händelser..och jag hoppas verkligen hon lyckas, men inte fullt ut. BARA så hon blir ett jävla kollo eller annat....Jag vill hon ska lida.

Du vill att en 15 åring ska lida men inte en bebis? Vad är skillnaden? Hade du vågat göra något som 15 åring? Det är lätt att sprida sitt hat till de människor som varit närvarande men frågan är hur hade du reagerat själv? Ringer du och anmäler grannen när dennes barn skriker eller tänker du att de trotsar och skriker därför? Ringer du och anmäler när ett barn har blåmärken eller tror du att barnet har ramlat?
Det är lätt att vara efterklok och det är lätt att döma när man inte varit inblandad själv, men att anse att en 15 åring ska klara det som de flesta vuxna väljer att inte se det är alldeles för hårt.

Jag håller med dig.

Antingen blir man som sina föräldrar ( om det är föräldern som utsätter sitt barn för misshandel ) eller så ger man sig fan på att verkligen inte bli som sina föräldrar när man själv får barn.

Om man ska gå på det Havreflinga säger så skulle jag inte finnas eftersom min mamma haft en fruktansvärd uppväxt.

Men hon bestämde sig där och då som 13 åring att hennes barn skulle minsann ALDRIG känna som hon känt och hon har lyckats..

Hon har varit en underbar mamma rakt igenom ..

Åh, samma med mig! Jag mår RIKTIGT dåligt över Max och Sagas öde. Jag ältar och ältar VARFÖR!!!? JAg bor i samma stad och det gör saken ännu värre.

Jag kan över huvudtaget inte se eller läsa om barn som på något vis råkar illa ut. För mig finns det inte. Det existerar inte att man gör ett barn illa. Önskar man kunde göra nåt för att förhindra det. :cry:

Usch... jag kan inte heller skriva här vad jag anser om tyskan, eller andra barnmisshandlare.

För mig var det händelsen ofattbar, jag kunde inte ta in att det hänt ngt så fruktansvärt inte alls så långt ifrån där jag bor. När det väl sjönk in så satte jag min in i situationen att som mamma vakna upp & inte längre ha sina barn i livet.. Pga att en idiots svartsjuka.

knapp

Tänkte på baby P på babyrytmiken idag när vi dansade med barnen.
Höll i min 8 mån gamla son och lyssnade på texten " I min famn är du trygg, hos mig kan du vila" Var nära tårar ett par gr där när man tänkte på vad som hänt

knapp

Tänkte på baby P på babyrytmiken idag när vi dansade med barnen.
Höll i min 8 mån gamla son och lyssnade på texten " I min famn är du trygg, hos mig kan du vila" Var nära tårar ett par gr där när man tänkte på vad som hänt

Har väl inte så mycket att tillföra, men jag kan själv bli sån, besatt av barns öden. Baby P klarar jag inte av att läsa mer om, jag orkar inte ta till mig mer än det som redan står i den här tråden. Herregud. Jag läste om en 1-årig flicka som blivit misshandlad av sin mammas nya pojkvän, så illa skadad att hon har men för livet och knappt överlevde. Han var barnvakt till henne en gång. Det fallet satt jag och ältade som nybliven mamma. Min dotter är nu 9-månader, och jag tror att det har med den känslomässiga öppenheten man (jag i alla fall) har nu när hon är liten. Jag är öppen och sårbar, för att kunna se henne och känna henne och för att känna att hon är viktigare än jag själv just nu.

Jag tröstar mig med att lilla baby P nu vilar i en trygg famn och upplever kärlek och värme. Och att förövarna aldrig mer kommer att få ro ifrån vad de har gjort mot honom. De blir tvungna att leva med sig själva resten av sina liv, och minnena av vad de gjort mot en oskyldig bebis finns ju där vare sig de vill eller inte. De får leva med att ha missat den finaste gåvan av alla: kärleken och glädjen ett barn kan ge tillbaka när man tar hand om det och älskar det. Istället hamnade de i våldsspiralen som inte ger något tillbaka utan som bara kräver mer och mer för att ge någon "kick". Man kommer dessutom ingen vart med våld. Det är en känslomässig återvändsgränd som inte leder vidare någonstans. Bildligt talat, om själens utveckling. Jag kan också bli väldigt arg, och känna väldigt starkt, och få hemska impulser och tankar. Så jag har funderat över våld och destruktivitet en hel del, precis som Jettan mådde jag inte bra första året med mitt första barn. Jag funderar ibland vad det är hos barn som triggar igång de här känslorna, vad är det de berör som sätter igång sådana primitiva känslor och impulser?

Jag vet inte, varför måste vissa lida? Kan man utrota lidandet, eller är det någon nytta med det?

Lilla, lilla bebis.

Senast ändrad:

Hur kan du tänka så? Alla som blir illa behandlade som barn blir inte empatistörda, många blir tvärtom väldigt kärleksfulla och medkännande människor. Det finns många människor som har haft en bra barndom som blir/är empatistörda också. Det låter som om du önskar att jag dog som liten, det känns ju kul, eller inte.

Min man är oxå en sådan, som efter många år av psykiskt lidande (efter misshandel i barndomen) lyckats bryta kedjan. Självklart önskar jag inte att han vore död - inte du heller!

Men i de fall där någon redan dött, är det för mig nån slags tröst att tänka att han/hon i alla fall slipper skadas mer och riskera att bli en vuxen som andra önskar ännu mer lidande.

De vanvårdade småbarnen väcker mångas empati, men ju äldre (och mer skadade) barnen blir, desto mindre förståelse får de av sin omgivning. Och när de blivit tonåringar eller vuxna hatar nästan alla dem, tyvärr. Om de inte vänder all sin frustration inåt och blir enbart självdestruktiva - då finns det fortfarande en chans att någon kan/vill/vågar älska dem. Men det är nog väldigt ovanligt att någon som är trasig i själen inte (oavsiktligt!) låter det gå ut över någon annan.

Min man är oxå en sådan, som efter många år av psykiskt lidande (efter misshandel i barndomen) lyckats bryta kedjan. Självklart önskar jag inte att han vore död - inte du heller!

Men i de fall där någon redan dött, är det för mig nån slags tröst att tänka att han/hon i alla fall slipper skadas mer och riskera att bli en vuxen som andra önskar ännu mer lidande.

De vanvårdade småbarnen väcker mångas empati, men ju äldre (och mer skadade) barnen blir, desto mindre förståelse får de av sin omgivning. Och när de blivit tonåringar eller vuxna hatar nästan alla dem, tyvärr. Om de inte vänder all sin frustration inåt och blir enbart självdestruktiva - då finns det fortfarande en chans att någon kan/vill/vågar älska dem. Men det är nog väldigt ovanligt att någon som är trasig i själen inte (oavsiktligt!) låter det gå ut över någon annan.

Varför skulle det vara ovanligt att en trasig själ inte låter det som den varit med om gå ut över någon annan?
Min erfarenhet är att de som haft en barndom utan problem tror att det är så eftersom de själva låter allt illamående gå ut över sin omgivning.
Eftersom man hela sin barndom spelade teater för att ingen skulle se så fortsätter man med det, man låter ingen veta när man mår dåligt och man låter inte sin ilska gå ut över någon annan eftersom det medför skuld.

Förståelse från omgivningen kan man aldrig räkna med, inte från de med en vanlig barndom som aldrig har fått lära sig att livet inte är så för alla och inte heller från dem som tar för givet att alla har haft det lika bra som dem. Om någon skulle kunna visa förståelse så skulle de också kunna sätta sig in i hur det känns att bli utsatt för diverse övergrepp och de flesta har väldigt svårt att ens tro att sådant förekommer, de jämför det med att de blivit mobbade i skolan, att någon sagt något elakt, eller att någon slagit till dem en gång på en rast. Den som inte har blivit utsatt kan inte förstå varför ett barn inte säger något till sin omgivning, de kan inte förstå och kan inte tro på berättelserna förren de kommer i tidningen möjligtvis, efter att barnet har dött.

Ett barn som varit utsatt för övergrepp ska fungera lika bra som alla barn som inte blivit utsatta för övergrepp, för folk vill tro att när övergreppen har slutat så läks barnets själ. Det är för smärtsamt att veta att barnet alltid kommer ha dessa såren kvar och det är då som tankar liknade dina kommer, de hade varit bättre om de hade dött, så hade omgivning sluppit se och kan istället förfasas över dödsfallet och att ingen gjorde något.

Man får ju givetvis ta hand om sig själv och sina sår, det kan aldrig någon annan göra.
Det finns ingen som kan laga såren som man fått som barn, om man tror det så lurar man sig själv. Det enda man kan göra är att se det med vuxna ögon och våga inse att det har hänt och gå vidare med den erfarenheten i bagaget.

Jag förstår inte varför någon skulle önska en person som haft en dålig barndom mer lidande? Det är en liten del av dessa som blir misshandlare/pedofiler och dylikt själva, det är de som redan från början haft en störning som inte kan skilja på rätt och fel.
En människa kan bli utsatt för oerhört mycket men ändå bli en fungerande människa utan behov av att trycka ner andra.

Många av dessa misshandlade barn får diagnosen borderliner, vet du hur hög självmords frekvensen är för någon med den diagnosen? Många "sållas" alltså bort eftersom många människor väljer att inte se deras behov och de själva kan inte heller inse hur de ska fylla sina behov.

Min ena ingifta moster är en människa som levt i över 65 år (när diskussionen kom upp) men som ändå aldrig förstått att det finns människor som behöver andningshål, hon har jobbat inom skolan hela sitt yrkes verksamma liv men ändå inte insett att alla barn inte har det lika bra.
Jag blev förvånad när jag insåg hur liten hennes värld var, att hon faktiskt inte trodde att barnmisshandel och övergrepp sker även i "fina" hem utan sådant bara förekom hos missbrukande föräldrar, och missbrukare är ju bara de som sitter på bänken utanför systemet enligt hennes sätt att se på det.
Det här kom upp när jag i 16 års åldern berättade att jag ville jobba med utsatta barn och ungdomar och hennes kommentar var att det behövdes inga som jobbade med sådant för de barnen tog ju skolan hand om. De som behövde hjälp fick ju den genom skolan menade hon, jag har aldrig vare sig sett eller hört talas om någon som fått stöd av skolan för att klara av att bo i ett hem där de misshandlas, de flesta går inte till skolan alls i de högre klasserna eftersom de inte orkar längre då. Men i hennes värld fanns det inga sådana barn som behövde mer stöd än att de behövde hjälp med att lära sig läsa och skriva. Hennes värld måste vara skön att leva i, och det är sådana som hon som förfasas mest över att dödsfall sker för att föräldrarna låter det ske.

Jag funderar ibland vad det är hos barn som triggar igång de här känslorna, vad är det de berör som sätter igång sådana primitiva känslor och impulser?

Lilla, lilla bebis.

Tror det har och göra med att det blir en sådan enormt omställning när man får barn och för en del slår det över. Men det måste nästan ligga något mer bakom också

Jag håller med dig.

Antingen blir man som sina föräldrar ( om det är föräldern som utsätter sitt barn för misshandel ) eller så ger man sig fan på att verkligen inte bli som sina föräldrar när man själv får barn.

Om man ska gå på det Havreflinga säger så skulle jag inte finnas eftersom min mamma haft en fruktansvärd uppväxt.

Men hon bestämde sig där och då som 13 åring att hennes barn skulle minsann ALDRIG känna som hon känt och hon har lyckats..

Hon har varit en underbar mamma rakt igenom ..

Exakt så tänker jag. Kommer aldrig någonsin bli som min "kära" mor som övergav och lurade sin familj, super som ett svin och stal dessutom 30,000 från sin egna son som då var 11.

Det här var det värsta jag har läst :cry: Har totalt missat detta men sökte nu efter läst tråden.

Fy fan vad hemskt, så fruktansvärt :cry:

Många av dessa misshandlade barn får diagnosen borderliner, vet du hur hög självmords frekvensen är för någon med den diagnosen?

Ja, det vet jag. Jag vet väldigt mycket om borderline, för det var just den störningen min man fick. (Han är dock frisk idag.)

Borderline går definitivt ut över andra, särskilt de allra närmaste. Det finns ju t ex en psykolog/författare (Stilling, tror jag han heter) som verkar så bitter av sina erfarenheter av människor med borderline att han beskriver dem nästan som monster. Han påstår t ex att de saknar empati.

Min erfarenhet är att borderline-personer har väldigt mycket empati (kanske för mycket?) men deras beteende på utsidan kan se väldigt kallt och manipulativt ut.

Jag tycker det är en farlig och romantisk myt att folk kan må dåligt på insidan och vara omtänksamma, vänliga och allmänt fantastiska på utsidan. Visst, det kanske finns en och annan som funkar så, men de allra flesta missar mycket av vad som händer runt omkring (för att de är upptagna med självtvivel och jobbiga tankar). Följden blir att de kanske missar att hälsa, glömmer ett löfte, tar på sig för mycket, svarar snäsigt o s v. De kanske uppfattas som lata, opålitliga, lynniga eller arroganta av sin omgivning - särskilt av sådana som tror att tror att man kan sköta sina sorger och problem vid utvalda tidpunkter då ingen annan ser. Resten av tiden ska man bita ihop och klara lika mycket som alla andra.:confused:

Ja, det vet jag. Jag vet väldigt mycket om borderline, för det var just den störningen min man fick. (Han är dock frisk idag.)

Borderline går definitivt ut över andra, särskilt de allra närmaste. Det finns ju t ex en psykolog/författare (Stilling, tror jag han heter) som verkar så bitter av sina erfarenheter av människor med borderline att han beskriver dem nästan som monster. Han påstår t ex att de saknar empati.

Min erfarenhet är att borderline-personer har väldigt mycket empati (kanske för mycket?) men deras beteende på utsidan kan se väldigt kallt och manipulativt ut.

Jag tycker det är en farlig och romantisk myt att folk kan må dåligt på insidan och vara omtänksamma, vänliga och allmänt fantastiska på utsidan. Visst, det kanske finns en och annan som funkar så, men de allra flesta missar mycket av vad som händer runt omkring (för att de är upptagna med självtvivel och jobbiga tankar). Följden blir att de kanske missar att hälsa, glömmer ett löfte, tar på sig för mycket, svarar snäsigt o s v. De kanske uppfattas som lata, opålitliga, lynniga eller arroganta av sin omgivning - särskilt av sådana som tror att tror att man kan sköta sina sorger och problem vid utvalda tidpunkter då ingen annan ser. Resten av tiden ska man bita ihop och klara lika mycket som alla andra.:confused:

Jag måste tyvärr göra dej besviken, borderline blir man inte frisk ifrån, man lär sig leva med det.

Jag har inte läst den här Stilling, men jag kan nog förstå vad han menar, en person med borderline är nog vad många skulle kalla monster men inte på brist av empati utan snarare att de har för mycket, annars hade de inte fått störningen från början eftersom det krävs en känslighet för att få det.
Ett monster kan ju vara någon som inte agerar "normalt" och som "alla andra" och det kan vara skrämmande att se någon gå från kärleksfull till totalt avstängd vilket borderlinepersonligheter kan göra eftersom det är enda sättet att överleva en sådan barndom.

En romantisk myt är det knappast att man kan leva med kaos inuti och visa en fin fasad, det är ju för att överleva man utvecklar en sådan strategi.
Gråta kan man inte göra när övergreppen sker, det får ske någon annanstans.
Hade man visat sitt kaos hade man inte överlevt eftersom de som utsätter barnet för kränkningarna då hade betett sig ännu värre mot barnet, förmågan att stänga av gör givetvis att man missar endel av världen runt omkring men det är ett sätt att överleva, man kan inte ta in och leva med övergrepp, de måste uteslutas ur den egna världen och fasaden (fantasi världen) sätts på.

Visst kan borderline gå ut över de närmaste, bättre fly än illa fäkta, bättre att lämna än att bli lämnad, känslor som säger att man inte ska våga lita på fast det är det man behöver mest. Mer eller mindre inbillade brytningar kan göra stor skada eftersom det i borderliners värld blir en upprepning av sveken från barndomen och för att undvika att bli sviken igen drar de sig inom sina skal och blir kalla och känslolösa.

Jag har läst att många överger sin nya familj och vänner just för rädslan för att bli sviken och det gör ju givetvis skada. Men visst kan man leva som om man mådde bra utåt, de flesta kan man aldrig gissa att de överhuvudtaget har borderline, de har ju lärt sig att passa in överallt och är duktiga på att spela teater och vara till lags.

Tror det har och göra med att det blir en sådan enormt omställning när man får barn och för en del slår det över. Men det måste nästan ligga något mer bakom också

Men nu när det gällde baby P och den lilla flickan jag läste om var det inte en förälder som utförde övergreppen, utan styvpappor i båda fallen. Och om man läser om baby P (som jag tyvärr gjorde igår:(:cry:) så var ju mamman ganska kallsinning angående sin son och styvpappan, ja, helt utan känslor för ett litet barn. Så varför ge sig på något så försvarslöst som en bebis, det är det jag menar, hur är impulsen och varför finns den? I båda fallen är det ju andras bebisar som blivit sönderslagna, jag menar, hur börjar det? Det är så obegripligt. Alla med egna barn vet ju hur arg man kan bli på dem, jag själv kan bli väldigt arg:devil: ibland och önska att de... bara inte fanns(:eek:). Men steget därifrån till att gå till handgripligheter som SKADAR barnet....usch. Vad saknas hos dessa människor som tar steget fullt ut och som verkligen ger efter för ursinningheten och skadar en bebis?

Men det märks att det är tabu att skriva att man kan bli arg på sin bebis, det är jättesvårt och jag väger verkligen mina ord! Jag är av den uppfattningen att man måste ta upp de här känslorna i dagsljuset och tala om dem för att kunna mota olle i grinden när det gäller allvarlig barnmisshandel. Jag tror att känslorna finns hos de flesta (särskilt om man själv mår dåligt och har en inte perfekt barndom med sig i bagaget), men bara det att känslorna finns gör att man känner sig som en dålig förälder och inkompetent. Inget man direkt dryftar i den lyckliga mammagruppen... Det tillsammans med vanmakt, sömnbrist, stor omställning och yttre krav på att vara lycklig över sin bebis....det kan ju få den bäste att gå under. Men jag tror att i de flesta fall av spädbarnsmisshandel/barnmisshandel är det vanliga människor som spårat ur, inga monster (gäller dock ej baby P, där det verkat handla om medveten tortyr av en bebis, tyvärr).

Jag tror att det rosa skimret som sprids av t e x Vi F*räldrar om bebistiden där allt handlar om gulliga kläder och små sömnproblem, tyvärr kan elda på känslan av vanmakt. Kanske att dra det hela till sin spets, men jag anser att diskussion om mer obehagliga känslor man kan hysa och hur man ska hantera dem, skulle kunna förebygga i alla fall en del fall av misshandel. Och större öppenhet och ärlighet kring ett tabubelagt ämne. Just nu känns det som om känslor som dessa kollektivt förnekas i samhället och man skjuter det obehagliga ifrån sig genom att utse syndabockar och kallar dem monster och psykiskt sjuka. När känslorna är vanliga mänskliga företeelser, däremot inte handlingarna. Därför undrar jag vad som får de här människorna att ta steget till handling, är allt redan så svart att det inte kan bli sämre, eller är det bara kontrollförlust eller, ja, vad?:confused:

Jag måste tyvärr göra dej besviken, borderline blir man inte frisk ifrån, man lär sig leva med det.

Du gör mig inte besviken. Jag tycker bara att det är löjligt att du vägrar ta in vad jag skriver. Min man blev faktiskt frisk - men vi fick kämpa hårt, både han och jag. Tyvärr är det nog inte många som har anhöriga som vågar/kan/vill/har råd att göra den helvetesresan.

Vad gäller borderline (som psykiska sjukdomar överhuvudtaget) finns det motstridiga teorier. Det finns inriktningar som menar att man inte kan bli frisk, och att man ska lära sig strategier för att hantera sina demoner. Det är ju smidigt och bra för samhället, för då slipper man bekosta psykoanalys som kan ta flera år innan den drabbade har tömt hela sin ryggsäck.

Jag tror däremot att nästan alla (utom typ rumänska barnhemsbarn, som inte ens under spädbarnstiden fått uppleva stunder av trygghet och kärlek) kan gräva fram sin egen personlighet (bygga upp självkänslan) och bli fria från störningar. Det är, som du skriver, grymt svårt att reparera bristande tillit. Men även misshandlade och vanskötta människor har oftast haft stunder då någon sett och respekterat dem. Om man vet hur det känns när det känns "rätt" - då finns det hopp. Men man kan inte göra jobbet själv, som du skrev innan. Att ta hjälp av en terapeut är förstås bra, men inte ens det räcker. Man måste ha någon som man kan öva anknytning med, och den personen får absolut inte försvinna, inte ens antyda att han/hon kanske inte orkar mer. Anknytningen måste ha samma karaktär som mellan bebisen och dess föräldrar.

Min man hade det väldigt jobbigt innan han bestämde sig för att försöka bli frisk, för han trodde inte att han kunde bli det. Han trodde hans störning var han själv. Han såg sig som en person med häftigt humör som slängde ur sig lite vad som helst när han blev upprörd, vilket han mer eller mindre tyckte att han hade rätt till när omgivningen jävlades. Att börja ta ansvar för vad han sa och gjorde kändes jobbigare än att dö. (Han hade mycket självmordstankar.) Han trodde att han hela tiden skulle behöva kämpa emot sitt eget humör. Men jag var övertygad om att det häftiga humöret inte var hans eget, det ingick inte i hans personlighet - det var bara ångest som pös över. Att bli frisk innebär inte att man lär sig tygla humöret, flyktinstinkterna och känslan av utanförskap! Att bli frisk innebär att det helt enkelt inte finns längre. Bara i en mild variant som alla människor har.

Jag är av den uppfattningen att man måste ta upp de här känslorna i dagsljuset och tala om dem för att kunna mota olle i grinden när det gäller allvarlig barnmisshandel. Jag tror att känslorna finns hos de flesta (särskilt om man själv mår dåligt och har en inte perfekt barndom med sig i bagaget), men bara det att känslorna finns gör att man känner sig som en dålig förälder och inkompetent.
---
Kanske att dra det hela till sin spets, men jag anser att diskussion om mer obehagliga känslor man kan hysa och hur man ska hantera dem, skulle kunna förebygga i alla fall en del fall av misshandel. Och större öppenhet och ärlighet kring ett tabubelagt ämne. Just nu känns det som om känslor som dessa kollektivt förnekas i samhället och man skjuter det obehagliga ifrån sig genom att utse syndabockar och kallar dem monster och psykiskt sjuka. När känslorna är vanliga mänskliga företeelser, däremot inte handlingarna.

:bow: Jag håller verkligen med dig! Det var ungefär så jag menade när jag skrev att det är en farlig myt att folk som mår dåligt (av olika anledningar) ändå är varma, kärleksfulla människor, som möjligen gråter lite stillsamt när de är helt ensamma.

Att gråta är nästan den enda accepterade vägen i vårt samhälle att få ur sig sorg, ångest och frustration. Möjligen kan vi även acceptera och visa förståelse för snälla flickor som svälter sig eller skär sig, men det får inte bli för mycket!:grin::confused:

Att gråta när man är ledsen och lätta sitt hjärta hos vänner/anhöriga - det kan man bara göra om man har någorlunda stark självkänsla och litar på sina medmänniskor. Att kräva att de som mår dåligt i själen ska hantera sin ångest på samma konstruktiva sätt är ju bara löjligt!

Jag tycker verkligen att det är hög tid att vi öppnar ögonen för att väldigt många, redan i barndomen, har fått lära sig att kväva gråt och ledsenhet. När man inte längre har en okomplicerad inställning till att gråta och vara ledsen - då verkar det som att väldigt många byter ut ledsen-känslan mot ilska. Eller hittar man andra pys-ventiler som mat, sex eller självskadande.

Det förvånar mig jättemycket att de flesta har så svårt för att känna igen de känslor dysfunktionella personer kan ha! Jag säger som du: Känslan är ju ganska lätt att känna igen, trots att jag personligen klarar att välja en konstruktiv handling.

Därför undrar jag vad som får de här människorna att ta steget till handling, är allt redan så svart att det inte kan bli sämre, eller är det bara kontrollförlust eller, ja, vad?:confused:

Jag känner några som funkar/har funkat så. Vi har jämfört vad som händer i våra hjärnor när en negativ känsla dyker upp. När jag får en negativ känsla identifierar jag den snabbt. Jag skäms inte för att jag känner mig arg/trött/kränkt eller vad det kan vara. Jag tror att det finns en förklaring, och antingen börjar jag analysera, eller bestämmer bara hur jag ska hantera den just för stunden.

När mina impulskontroll-svaga vänner får en negativ känsla skjuter de den infrån sig. Det går så snabbt att de själva inte märker det. De fortsätter verka glada och produktiva. När den växer sig större blir de arga/besvikna på sig själva. De känner sig besvärliga och barnsliga som reagerar. Känslan blir förstås bara större och starkare, och de känner att omgivningen inte visar någon som helst förståelse (och hur skulle omgivningen kunna göra det? när personen visar upp en positiv fasad?). De blir arga/jätteledsna och dras ner i ett svart hål. Där finns inga handlingsalternativ. Allt är bara ett kaos av olika känslor och tankar. Tankarna är flackiga, så de går inte hålla kvar tillräckligt länge för att analyseras. Allt går blixtsnabbt. Det finns inga "stoppskyltar", som en kompis kallar det.

Stoppskyltar fungerar så här:
A säger: "Vi ska gå ut och äta i morgon och jag har glömt fråga om du vill följa med. Men du kanske är upptagen?"
B tänker: De säger till mig så sent för de hoppas att jag inte ska kunna följa med. De vill slippa mig.
STOPPSKYLTEN dyker upp i hjärnan och ifrågasätter om B´s tolkning verkligen är korrekt. När B ser stoppskylten kan hon bestämma hon vill fråga A direkt om hennes känsla stämmer, om hon ska följa med och känna av stämningen, om hon ska avfärda sin tvivel som bristande självförtroende eller något annat alternativ.

I de lägen då stoppskyltar saknas blir B´s känsla den enda sanningen. Hon är tvärsäker på att A och vännerna är illasinnande och blir kränkt/ledsen/arg direkt och handlar helt känslostyrt.

När det gäller bebisar/småbarn verkar det vara vanligt att man feltolkar bebisens skrik som att den klagar på föräldern, att den är missnöjd med allt vad föräldern gör och inte tycker om sin förälder. Om stoppskylten då saknas kan det bli farligt...:(

Men nu när det gällde baby P och den lilla flickan jag läste om var det inte en förälder som utförde övergreppen, utan styvpappor i båda fallen. Och om man läser om baby P (som jag tyvärr gjorde igår:(:cry:) så var ju mamman ganska kallsinning angående sin son och styvpappan, ja, helt utan känslor för ett litet barn. Så varför ge sig på något så försvarslöst som en bebis, det är det jag menar, hur är impulsen och varför finns den? I båda fallen är det ju andras bebisar som blivit sönderslagna, jag menar, hur börjar det? Det är så obegripligt. Alla med egna barn vet ju hur arg man kan bli på dem, jag själv kan bli väldigt arg:devil: ibland och önska att de... bara inte fanns(:eek:). Men steget därifrån till att gå till handgripligheter som SKADAR barnet....usch. Vad saknas hos dessa människor som tar steget fullt ut och som verkligen ger efter för ursinningheten och skadar en bebis?

Att det inte är ens egna barn bidrar nog till risken. Barn är så ohyggligt krävande och provocerande att det är därför de drar på sig misshandel och blir dödande.
"Föräldrakänslan" dvs anknytningen agerar som en förhindrande åtgärd så att säga. Barnet drar till sig uppmärksamheten och bekräftar även förälderns åtgärder.
(Nu måste jag passa på och skriva att det är ett LIVSVIKTIGT beteende system, för att jag förlorade nästan alla poäng på tentan i det här ämnet genom att missa just det kodordet)
Så har man inte delat den anknytningen med barnet så är det troligen lättare att ta till våld mot det.

Ta de tillfällen även en frisk förälder men ett normalt barn och anknytning känner för att kasta ut barnet från fönstret, så kan ni ju gissa hur starkare känslan blir för nån som INTE har en normal anknytning till barnet. För då är det bara en skrikande besvärlig "sak" och inte en liten person som ler när man skrattar mot det, som vill hålla i ens fingrar och som blir tyst och nöjd när den är mätt...

Det har visat sig att barn som inte kan bekräfta föräldrarna (tex autism) i större grad än andra råkar illa ut.

Vad är egentligen borderline?

Werze: Det är obegripligt hur man kan göra något sånt.
Inte kan förövörna vara friska alla fall. Något allvarligt fel måste det
ju vara. Någon spärr som saknas eller något.

Visst kan man bli frustrerad ibland och bara vilja dra någonstans men man gör det ju inte. Man gör ju ändå sitt bästa för sitt barn.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 603
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 408
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 224
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning, långt inlägg. Jag har skrivit förut att jag dejtade en kille via nätet som skickade mycket dikter och dylikt, som dock var...
2
Svar
28
· Visningar
5 142
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30