Azteca -en "riktig" ras eller benämning på en korsning?

pinky

Trådstartare
Är Azteca en egen hästras med stambok etc, eller är det bara ett namn på en vanligt förekommande korsning?

Sv: Azteca -en "riktig" ras eller benämning på en korsning?

I en bok jag har, amerikas färgstarka hästar, står det ungefär så här;

"Mexico hade ingen egen hästras men en dröm om att få en. Man förförkligade detta på 1970-talet och resultatet blev den vackra aztecan. För att få fram rasen användes andalusier, quarter och criollo. 1982 upprättades ett eget register för aztecahästar. Aztekahästen ska ha minst tre åttondels och max fem åttondels andalusier eller quarterblod och inte mer än en fjärdedels criolloblod."

Så i boken benäms den som en egen ras. :laugh:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 121
Senast: mamman
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 845
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 281
Senast: Tiger tok
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 897
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit