Avokado blev ju extremt trendigt kring 2015-2016 någon gång, framförallt bland div. hälsoprofiler och influencers. Dels för att det är en väldigt "Instagrammable" frukt, dels för att den är väldigt näringstät och en bra källa av bl.a. nyttigt fett och fibrer, dels för att den är populär som veganskt alternativ, och dels för att den är så mångsidig tack vare sin konsistens och relativt milda smak. På vissa ställen, inklusive den skotska staden jag bor i, öppnade till och med hela restauranger/caféer som baserade hela sitt utbud kring avokado.
I Sverige har ju t.ex. Espresso House flertalet smörgåsar/sallader med avokado (senast jag tittade i alla fall), och även hamburgerkedjor som t.ex. Max har eller har haft burgare med avokado, så jag tycker nog absolut att det är ett rätt framstående livsmedel även i Sverige även om trenden inte slog fullt lika hårt där som i t.ex. USA, UK och Australien.
Med det sagt är det självklart att man inte ska prova det ifall man inte vill, men det är det nog ingen som motsagt sig tror jag?