Avla på fånghäst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Apollo 13
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 120
  • Visningar Visningar 10 769
Sv: Avla på fånghäst

Har de några belägg för att fånghästar har ökat med åren eller är det bara att det kommer mer upp till allmän beskådan ?

Vad räknas som fång för en hovslagare?

Antal fånghästar på kliniken som han jobbar på har ökat men man vet ju inte om det är fler som åker till kliniken med en fånghäst.

Beror på vem man frågar, en del när lamelen brädas och andra när hovbenet ändrar läge.

Kram

KL
Då detta intresserar mig så har jag tagit kontakt med JBV. De ska återkomma med svar senare i veckan. Jag frågade ang mitt sto i avel och fick spontant svaret att det knappast är tillräckligt för att vara kasserande. Ska bli intressant att se deras svar.

Vet också att inte alla veterinärer rekommenderar betäckning på fånghäst. Sen tycker jag det är viktigt att skilja på vad som är bäst för fånghästen själv och vad som är bäst för avkomma och kanske populationen i stort. I detta fall anser jag att det är två helt skilda saker.

Det är väl "pudelns kärna", att fångrisken för det fångbenägna stoet minskar när hon är dräktig är kanske bra för stoet men inte för avkomman om fångbenägenheten förs vidare.

Exakt i vilken rapport /artikel har du läst att fång är bevisat ärftligt?
Det vore intressant att veta hur dessa studier är gjorda.

Din teori om att just insulinresistens inte skulle höra till den ärftliga "fången" verkar lite ologisk. Det är ju oftast feta lättfödda ponnyer av naturras som blir insulinresistenta och lätt får fång. Där finns ju åtminstone någon form av "röd tråd"
Dessa raser hör ju egentligen inte hemma här i vår miljö utan är ju ämnade att leva i karg miljö där de får kämpa för födan. De är "inprogrammerade" att äta hela tiden för att överleva.
Släpps de sedan fritt på frodiga åkermarksbeten så ökar ju risken för fång markant. Likaså med för kraftig utfodring och för lite motion. På samma sätt så minskar risken för fång betydligt av dräktighet och framförallt digivning. Dessa raser är enligt mitt sätt att se det alla potentiella fångriskfall. Ärftligheten hör ju då egentligen hela rasen till. Ska man då utesluta avel på alla sk native ponies? Eller helt enkelt försöka anpassa miljön till dem i stället?

Att bedöma ärftlighet på en så miljöberoende sjukdom som fång måste ju anses både svårt och osäkert.

Vad beträffar defektlistan så gäller den NYGODKÄNNANDE av hingstar. Det finns äldre godkända hingstar som fått fång senare i livet. (Både ponnyer och halvblod) dessa har vad jag känner till INTE kasserats för användning i avel. Inte heller deras avkommor.

Din teori om att just insulinresistens inte skulle höra till den ärftliga "fången" verkar lite ologisk.

Men hon skrev ju att hon tror att fång beroende på insulinresistens ÄR ärftligt?!:confused:
Nu finns det ju flera typer av fång. En del av dem är kanske inte ärftliga. Men jag har mycket svårt att tänka mig att t ex fång beroende på insulinresistens inte är ärftligt..

Knapplån!
Ni får ursäkta men ni sitter här på webben o skriver att det är ok att bryta lagen... o närmast rekommenderar andra att göra det också..
Känns för mig mycket oseriöst.
Kanske fång tas bort från kassationlistan...men då är det för att man vet att det inte är ärftligt, men just nu finns det med på listan o då får man F-n e mig rätta sig efter den.
Det finns en lag mot incest...men vad f-n vi skiter i den också...vem säger att barnen kommer lida av det???
Föräldern mår ju bra av det...kör på.

Quinn: Läs inlägg nr 14 så ser du att det gäller alla hästar.

Senast ändrad:

Om du nu stör dig så otroligt mycket på alla dessa fångtrådar som poppat upp på sistone, varför bryr du dig ens om att svara då?
Allt du tillför är massa utryckstecken och dumförklaringar utav alla andra som skriver i tråden
Gör som Welsh istället och leta reda på sakkunnig expertis utlåtande utifrån rådande situation, istället för att sitta här och citera defektlistan såsom Fan tolkar Bibeln :mad:

Inte alla andra i tråden. De som faktiskt går mot gällande regler o dessutom rekommenderar det.
Kanske welsh skulle gjort det innan hon avlade. Vad är det som säger att bara för att en vet säger det så är den inläst på fång???
Dumförklaringar tycker jag de står så bra för själva...

Visst är det konstigt att vissa saker står med på listan som sagt, det finns vissa saker som står på listan som kan framkallas av "yttre faktorer"...
Det är dock så att JUST NU anses defekterna MÖJLIGT arvbara, detta räcker tydligen för att avelsdjur ska kasseras... Om några år kanske de inte längre räknas som sådan och kommer att tas bort, vem vet...

En annan sak man kan ha synpunkter på är att det av regeringen utsetts 3 avelsorganisationer (SH, SG och STC) som har huvudansvaret för de öviga 31 stamboksförande föreningarna, men hur ser STC på detta med lösa benbitar? Det avlas ju hej vilt på hästar som har dessa problem, men så har de idag också väldigt stor utbredning av detta inom rasen... - Dubbelmoral???
Man ifrågasätter ju syftet med lagen om en av de ansvariga avelsorganisationerna kan göra som de vill...

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

En fråga jag ställde mig när jag såg den här tråden är huruvida det inte är möjligt att "provocera fram" fång på vilken häst som helst, rent teoretiskt? Och i så fall, var skall då gränsen gå för kassering för avel? Som nämns tidigare så beror väl fång till största delen på yttre faktorer?

Enligt den jag pratat med på JBV så kan man provocera fram fång på i stort sätt vilken häst som helst. De flesta hästar är väldigt känsliga mot tex gödningsmedel. Gödsla och släpp din häst på betet så ska du se att du säkert får fång.

Inte alla andra i tråden. De som faktiskt går mot gällande regler o dessutom rekommenderar det.
Kanske welsh skulle gjort det innan hon avlade. Vad är det som säger att bara för att en vet säger det så är den inläst på fång???
Dumförklaringar tycker jag de står så bra för själva...

Du är alltid lika trevlig:crazy: Innan jag satte detta sto i avel så hann jag faktiskt prata med fler än 1 veterinär. Hann både tala med JBV och 3 olika hästkliniker. mitt sto var dessutom avelsvärderad och har meriter. Hon tillför sin ras något trots att hon en gång i sitt liv har reagerat på att bli släppt ut på en klöveråker av föregående ägare. Kanske alla dessa veterinärer är idioter och de som jag varit i kontakt med tidigare på JBV också är inkompetenta idioter? Trots att jag uppenbarligen är en idiot som inte är laglig så har jag uppenbarligen fått mitt § 16 tillstånd för att få föda upp hästar. Mitt stuteri har nog granskats under flera luppar än dina uppfödningar har gjort och jag har hitills klarat alla med glans. Jag har dessutom lärt mig massor av både äldre "hästkarlar" som av yngre utbildade kvinnor. Dessa är säkert också idioter. Så länge mitt sto kan leva ett normalt liv med bete och proteinrikt foder utan tillstymmelse till fång, så länge hennes avkommor är friska och rastypiska och sålänge som de av vår stat utnämnda till djurskydd inte protesterar mot att hon verkar i avel så kommer jag avla på henne med gott samvete.

Vill börja med att tacka Sar för att hon visade vad jag skrev, bock o bug! Så då kan vi släppa den biten?

Jag har inte skrivit att jag har någon artikel att hänvisa till, jag håller på att leta, vet inte om några ärftlighetsstudier gjorts på fång (vilket jag skrivit i tidigare inlägg). Men om en studie görs går den förmodligen till som så att man tar de fångfall man kan få från t ex klinik/hovslagare lägger till stam och jämför mot en kontrollgrupp. Detta data körs sedan i avancerade dataprogram där man får fram en arvbarhet. Självklart med korrigerande för miljöfaktorer.

Angående defektlistan så används den inte bara vid nygodkännande. Det finns t ex flera exempel på hingstar som fått pungbråck senare i livet som tagits ur avel med hänvisning till just defektlistan. Sen tycker jag det är en bra rekommendation att följa för att veta vilka djur som är lämpliga att ha i avel.

Enligt den jag pratat med på JBV så kan man provocera fram fång på i stort sätt vilken häst som helst. De flesta hästar är väldigt känsliga mot tex gödningsmedel. Gödsla och släpp din häst på betet så ska du se att du säkert får fång.

Men menar du själva gödningsmedlet eller att gräset är gödslat och sedan växt? Jag tycker det är en viss skillnad.

Som jag skrev i början; om man har ett sto som haft ett lindrigt anfall och som har betydande meriter och ett mycket högt avelsvärde kanske det kan vägas mot varandra.

Men om vi vänder lite på frågan; Om nu fång visar sig vara ärftligt och inte drabbar alla individer. Skulle det kännas bra att ha avlat på individer med fång då?

KL

Jag vill bara sända en tanke till den här tråden..

Jag köpte min första ponny 1980, en valack som tidigare haft fång och som hos mig fick två fånganfall sommaren 1981 och 1982 - båda gångerna pga. min okunskap. Båda gångerna löste det sig och han levde sedan till 1989 och fick inte fång något mer.

Jag köpte mitt första welshsto 1990 (fullt frisk och utan fång). Med tanke på tidigare erfarenheter av fång, och hur man gör för att undvika det, så har jag alltid hanterat mina ponnyer som potentiella fång-ponnyer, även om de inte har haft fång. Det betyder inte att vi svälter dem, tvärtom går de på bete, har fri tillgång till grovfoder på vintern, utfordras med kraftfoder som unghästar och som högdräktiga, men allt görs alltid med försiktighet, vi slussar ut dem på bete, skördar vårt hö sent till de vuxna osv.

Vi har fått 65 föl och har haft ca. 20 inköpta hästar/ponnyer, alltså ungefär 85 st. totalt. Vi har inte haft en enda med fång här hemma. Däremot känner jag till två uppfödningar som fått fång hos nya ägare i vuxen ålder. Det är 3% av våra uppfödningar.

I några fall har vi avlat i fyra generationer där ingen av våra individer har haft fång. Men samtidigt har vi alltså aldrig givit fången en chans att visa sig heller.

Gör vi rätt eller fel? Behöver vi provocera fram fång för att se om vi skall avla på våra ponnyer eller ej, eller är det ok att fortsätta hantera våra ponnyers foder som vi gör för att undvika fång även om vi aldrig haft det?

Jag vill tillägga att våra ponnyer under sensommaren går på riktigt kraftiga, sådda beten. Det är alltså inte tal om att vi bara låter dem gå och gnaga mossa.

mvh
Jenny

Jag tycker att alla borde fatta nu.
Man ska inte avla på ett fångSto, det är inte värt att ett till liv kan drabbas?
Jag anser det som djurplågeri...
Så sluta avla med era fångsto'n,
Det är inte ni som drabbas, (Ni bryr er väll inte alls som ni håller på) Det är bla. fölet som kan drabbas.
Är det verkligen värt det? :mad:

Jag tycker att alla borde fatta nu.
Man ska inte avla på ett fångSto, det är inte värt att ett till liv kan drabbas?
Jag anser det som djurplågeri...
Så sluta avla med era fångsto'n,
Det är inte ni som drabbas, (Ni bryr er väll inte alls som ni håller på) Det är bla. fölet som kan drabbas.
Är det verkligen värt det? :mad:

Vet inte ens om du läst mitt inlägg? :confused:

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 874
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 054
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 916
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 973
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • tämja halvvuxna katter
  • Akvarietråden V