Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du har säkert rätt, men var står det att fång går in under den punkten?
Att ett pågående anfall är ett allvarligt problem det är ju solklart, men ett sedan länge utläkt fånganfall där hovbenet sitter fast och i rätt läge och där du inte med varken röntgen eller andra metoder ens skulle kunna ana dig till att hästen haft fång...
Ett sto som har rotationer och hovbensänkning kan däremot få ont av att gå dräktigt och då är det djurskyddet som träder in.
Det stora problemet som jag ser med SJV's defektlista är att det (troligtvis?) saknas forskningsunderlag bakom, och att den ger ett stort utrymme för tolkningar (som dock sällan eller aldrig har avgjorts i rättsfall).
Nu har jag fått mitt svar från JBV. Finns inget hinder enl dem att avla på ett fångsto. DÄREMOT så bör man inte avla på ett sto som redan har ont i sina hovar då hon blir tyngre under dräktigheten.Jag ser fram emot detta svar!
![]()
Och just DET är väl en självklarhet. Man avlar inte på ett sto som har så ont!Nu har jag fått mitt svar från JBV. Finns inget hinder enl dem att avla på ett fångsto. DÄREMOT så bör man inte avla på ett sto som redan har ont i sina hovar då hon blir tyngre under dräktigheten.
Och just DET är väl en självklarhet. Man avlar inte på ett sto som har så ont!
(säjer hon som skickade sitt fångsto till himlen igårav just det skälet - hade hon däremot varit symptomfri hade jag, som sagt, avlat på henne)
Nu har jag fått mitt svar från JBV. Finns inget hinder enl dem att avla på ett fångsto. DÄREMOT så bör man inte avla på ett sto som redan har ont i sina hovar då hon blir tyngre under dräktigheten.
Defektlistorna som finns bla hos SWF är till för nygodkännande av hingst då hingstar har hårdare krav på sig för att verka i avel. De får teoretiskt sätt fler avkommor än ett sto.
Hej!
Enligt SH defektlista så medför fång på ponny kassering från avel.
Alltså ska man inte avla på en ponny med fång.
http://www.asvh.se/document/defektlista.pdf
Defektlistorna som finns bla hos SWF är till för nygodkännande av hingst då hingstar har hårdare krav på sig för att verka i avel. De får teoretiskt sätt fler avkommor än ett sto.
[*]Skall man hantera fång som en sjukdom med sannorlik arvbarhet i sitt avelsarbete? Det svar du fått tyder ju på att man inte ska det, och vad grundar sig detta på? ÄR det sannorlikt med ärftlighet vid fång, eller inte? (Denna fråga är ju i det närmaste filosofisk...)
Varför skulle man inte få avla på en fånghäst????
Självklart inte om den har ont eller är i ett akut skede...men vaför inte annars???![]()
Vill baraför bra inlägg (inte bara detta). Genomtänkta och sakliga!
Men jag håller inte med om ovanstående. Att det skulle vara en filosofisk fråga. Kan man få fram ett bra forskningsmaterial är frågan egentligen ganska lättbesvarad och jag är lite förvånad över att inget gjorts av svenska forskare med tanke på hur stor problematiken är idag.