Avla på fånghäst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Apollo 13
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 120
  • Visningar Visningar 10 769
Sv: Avla på fånghäst

Nej. Fång står inte med under egen punkt i defektlistan (bilagan till DFS 2004:22). Men observera att det är väldigt få diagnosticerade sjukdomar som gör det, varken OCD eller patellaluxation (knäledsupphakning) eller krumma föl hos shetlandsponny finns med i bilagan trots att ärftligheten är ganska klarlagd vid dessa diagnoser.

Bilagan ger alltså utrymme för tolkningar, och det beskrivs mycket tydligt i 3§ DFS 2004:22, (all kursivering är gjord av mig, sic!)

Allmänna bestämmelser
3 § Nötkreatur, svin, hästar, får och getter, som visat sig nedärva letalanlag, defekter eller andra egenskaper som medför lidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga beteende eller som med stor sannolikhet nedärver sådana anlag, defekter eller egenskaper, får inte användas för reproduktion. En förteckning över sådana letalanlag, defekter och ärftliga egenskaper finns i bilagan till dessa föreskrifter. Förbudet gäller dock även andra ärftliga egenskaper än de i bilagan upptagna om de medför lidande eller onaturligt beteende hos avkomman.Nötkreatur, hästar, svin, får och getter får inte heller användas för reproduktion om det visat sig att djuret med stor sannolikhet nedärver disposition för hög frekvens konstaterade sjukdomsfall, förlossningssvårigheter eller dödlighet hos avkomma i samband med födsel.
Ett avelsdjur som genom sin härstamning eller genom sina egna egenskaper kan förmodas vara bärare av ärftliga anlag eller defekter som anges i första och andra styckena, och för vilka frihet kan bevisas med tester, får användas i avelsarbete under förutsättning att sådana tester med frikännande resultat har genomförts.

Så, som jag skrev i tidigare inlägg så finns utrymme för tolkningar, och det saknas prejudicerande domar, trots att det säkert skulle gå att driva att djurskyddsärende utifrån föreskriftens punkter.

Hlsn Helena, just nu paragrafryttare ;) ;)

*Kl*
Är fång ärftligt till fölet ?

Hur gör man har ett dräktigt sto som får fång? Är det då plötsligt fel att hon är dräktig?

Du har säkert rätt, men var står det att fång går in under den punkten?

Att ett pågående anfall är ett allvarligt problem det är ju solklart, men ett sedan länge utläkt fånganfall där hovbenet sitter fast och i rätt läge och där du inte med varken röntgen eller andra metoder ens skulle kunna ana dig till att hästen haft fång...

Jag håller med dig i ovanstående exempel, där det är i princip omöjligt att påvisa att hästen haft fång. Det stora problemet som jag ser med SJV's defektlista är att det (troligtvis?) saknas forskningsunderlag bakom, och att den ger ett stort utrymme för tolkningar (som dock sällan eller aldrig har avgjorts i rättsfall). Men till sist och syvene är trots allt meningen att Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom (2§ Djurskyddslagen 1988:534). Skall man i sitt avelsarbete vänta på att defekter uppstår hos avkomman när det finns misstanke om ärftlighet, och på så sätt utsätta avkomman för ett lidande? Det är en punkt jag tycker att man bör tänka efter extra på när man väljer att avla på sitt djur, oavsett vad diagnosen består i.

För övrigt är nog allmänna uppfattningen, även hos högt uppsatta veterinärer, att defektlistan är gammalmodig och bör revideras. Tydligen var detta på gång innan Djurskyddsmyndigheten lades ned, vi får väl se om SJV tar upp tråden igen.

Ser också fram emot SJV's svar, Welsh, även om jag tror att ämnet egentligen inte kan ges svar på här , idag, på detta forum. Jag tror frågan är betydligt mer komplicerad än så...:crazy:

Hlsn Helena

När det gäller fång så är det ju inte konstaterat att det är ärftligt, enbart att vissa länder håller på att forska i detta.

Vidhåller att alla hästar kan få fång om de behandlas på ett oriktigt sätt. Kanske det är så att just dina hästar inte fått fång så de skötts och fodrats på ett exemplariskt sätt MEN om de kommer till en mindre noggrann människa så får de fång.

Som Moflo så fint skrev, ska hon våga avla på sina ston då hon alltid har skött dem som om de skulle kunna få fång? Hur ska vi kunna avgöra om ston har tendens till att få fång såvida vi inte ska släppa dem på ett riktigt kraftigt klöverbete?

Tex welshar kommer ursprungligen från ett naturbete som är magert och inte gödslade vallar. Ska de dissas ur avel bara för att de inte fixar gödlsade vallar?

Kan förstå att man inte avlar på de djur som får fång för ingenting, där kan det vara svårt att hålla stoet i hull och smärtfri under perioden när hon går med föl i och vid sidan. MEN där träder djurskyddet in där inga djur ska behöva gå med smärtor och där avkomman inte kan leva i naturliga tillstånd.

Ett sto som har rotationer och hovbensänkning kan däremot få ont av att gå dräktigt och då är det djurskyddet som träder in.

Djurskyddet träder in under fler punkter än detta, ffa för ev lidande hos avkomman, se föreskriften som jag skrev av ovan.
Men frågan är oerhört komplicerad, och som sagt, utan prejudicat så ges utrymme för tolkningar åt flera håll.:crazy:

Hlsn Helena

Jag tror oxå att defektlistan är gammalmodig och bör revideras i flera fall. Jag sätter stort hopp till att SJV tar tag i saker och ting som inte togs tag i av djurskyddsmyndigheten.

Rätt ska vara rätt och jag är paragrafryttare jag med (det ingår i mina arbetsuppgifter som även de styrs av sjv och EU), men när reglerna är så luddiga som de är så behövs att någon kommer och styr upp det hela. I den här tråden har flera anklagats för att uppmana folk till att begå lagbrott, när det inte ens är klarlagt att det är ett sådant. Det är heller inte rätt.
Om SJV säger att det är OK så är det tekniskt/teoretiskt OK även om man kan ha funderingar kring etiken runt det hela.

Ärftligheten - ja vad ska man säga. Jag vet varken ut eller in, men vet ston som fått fång vars avkommor aldrig visat en tendens till detsamma. Tror att alla hästar kan få fång i fel miljö.

Det är ju det jag skriver, frågan är komplicerad, men det jag funderar på är om man verkligen skall vänta till avkomma får fång och sas "bevisa" ärftligheten, och på så sätt utsätta avkomman för onödigt lidande om man väljer att avla på ett sto med diagnosticerad fång... Ärftligheten på fång är ju inte vetenskapligt klarlagd, åtminstone inte i Sverige, och Jenny "Moflo" skriver ju ett mycket tänkbart inlägg med sina tankar angående arv och miljö. Forskas det utomlands är det inte heller säkert att resultaten direkt kan översättas till svenska förhållanden, precis som du skriver så har vissa populationer (raser) utveckats under olika förutsättingar, och gjort den olika känsliga för vissa sjukdomar i andra miljöer...
Men sen kan man ju samtidigt fundera på vad som ligger till grund för SH's tolkning i kassationslistan, är det många många års (århundrades??) samlade hästkuskap...:confused:

Sen har jag hållt mig utanför denna diskussion, men nu kunde jag inte riktigt låta bli att kasta mig in i debatten, ffa för att klarlägga skillnaden mellan kassationslistan i hingstreglementet och defektlistan som ligger som bilaga till DFS 2004:22...;)

Hlsn Helena

Det stora problemet som jag ser med SJV's defektlista är att det (troligtvis?) saknas forskningsunderlag bakom, och att den ger ett stort utrymme för tolkningar (som dock sällan eller aldrig har avgjorts i rättsfall).

Nu har jag letat (eller rättare sagt fått hjälp och tips om) och det finns forskning som indikerar en arvbarhet på fång (Treiber et al, 2006). Jag hittar däremot inga studier som visar på att ärftlighet inte är troligt. Naturligtvis behövs det mer forskning på detta, ff a vore det intressant om det genomfördes en studie under svenska förhållanden.

Jag ser fram emot detta svar!

:)
Nu har jag fått mitt svar från JBV. Finns inget hinder enl dem att avla på ett fångsto. DÄREMOT så bör man inte avla på ett sto som redan har ont i sina hovar då hon blir tyngre under dräktigheten.

Defektlistorna som finns bla hos SWF är till för nygodkännande av hingst då hingstar har hårdare krav på sig för att verka i avel. De får teoretiskt sätt fler avkommor än ett sto.

Nu har jag fått mitt svar från JBV. Finns inget hinder enl dem att avla på ett fångsto. DÄREMOT så bör man inte avla på ett sto som redan har ont i sina hovar då hon blir tyngre under dräktigheten.
Och just DET är väl en självklarhet. Man avlar inte på ett sto som har så ont!

(säjer hon som skickade sitt fångsto till himlen igår :cry: av just det skälet - hade hon däremot varit symptomfri hade jag, som sagt, avlat på henne)

Tack för att du delar med dig!

Att inte avla på ett sto som har ont, eller som vid ökad vikt/dräktighet kommer att få ont, är väl en självklarhet!

Och just DET är väl en självklarhet. Man avlar inte på ett sto som har så ont!

(säjer hon som skickade sitt fångsto till himlen igår :cry: av just det skälet - hade hon däremot varit symptomfri hade jag, som sagt, avlat på henne)

Det verkar inte vara en självklarhet här. Många tror att man avlar på hästar som har ont bara för att man avlar på ett sto som haft fång för 6 å r sedan. Själv tog jag bort ett dräktigt sto förra året som hade spatt :(

Defektlistorna som finns bla hos SWF är till för nygodkännande av hingst då hingstar har hårdare krav på sig för att verka i avel. De får teoretiskt sätt fler avkommor än ett sto.

Jag vill på intet sätt vara någon glädjedödare eftersom du fått ett så positivt besked av SJV, men jag tycker verkligen att deras svar är både endimensionellt och självklart.

Självklart ska man inte avla på ett sto som har ont. Men fler frågor - och svar tycker jag borde belysas i frågan, t ex
  • Vad grundar sig defektlistan i DFS 2004:22 på? Forskningsresultat, erfarenheter - eller kanske gamla fördomar?
  • Skall man hantera fång som en sjukdom med sannorlik arvbarhet i sitt avelsarbete? Det svar du fått tyder ju på att man inte ska det, och vad grundar sig detta på? ÄR det sannorlikt med ärftlighet vid fång, eller inte? (Denna fråga är ju i det närmaste filosofisk...)
  • Hur hanteras ett ärende där modern har haft fång, och avkomman får fång (och utsätts för onödigt lidande) - om man nu kunnat förebygga lidandet genom att inte avla på mamman?
  • Om modern haft fång tidigare och åter får fång under dräktighet/digivning, och förpassas till sandpaddock-vistelse tillsammans med sin avkomma, är det ok ur djurskyddsynpunkt eller strider det mot §2 och §4 djurskyddslagen?
  • Kan verkligen SJV uttala sig när föreskrifterna (som må vara förlegade och i behov av revidering) trots allt gäller - eller borde de vänta tills nya föreskrifter ev träder ikraft, utifrån den forskning - eller brist på forskning som finns? Det är ju en rättsäkerhetsfråga...
  • Hur hanteras andra diagnoser, defekter och sjukdomar om detta är en generell tolkning av föreskriften? Svenskt djurskyddslagstiftning och -arbete vilar på en grund att förebygga att djur utsätts för lidande, se DFS 2004:22 3 § Nötkreatur, svin, hästar, får och getter, som visat sig nedärva letalanlag, defekter eller andra egenskaper som medför lidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga beteende eller som med stor sannolikhet nedärver sådana anlag, defekter eller egenskaper, får inte användas för reproduktion.

Missförstå mig inte, men jag tycker att frågan är för stor och komplicerad för att kunna ges ett entydigt svar, och jag har svårt att se att det svar du fick från SJV förkastar hela föreskriften. Önskvärt vore om det finns prejudicerande domar, jag tror att detta saknas på häst, men det finns bl a på nötkreaturssidan. Nötkreaturen har dock ett försprång i sin forskning då veterinärerna har rapporteringsskyldihghet på sjukdomar, defekter o dyl, vilket gör att det finns ett helt annat forskningsunderlag än på häst.

Var det ett yttrande du fick från SJV eller ett muntligt svar från en enskild handläggare? Om du begärt ett yttrande, vem var föredragande?

Hlsn Helena

Via telefonkontakt med 2 handläggare. O ja de har som målsättning att gå igenom defektlistan

Vill bara påpeka att detta inte stämmer helt. Citat: "Förekommer defekt av betydelse, rapporterad efter ordinarie avelsvärdering, kan hingsten återkallas för ny undersökning och omvärderas."

Dvs hingsten kan närsomhelst tas ur avel på grundval av defekter från denna lista (teoretiskt i alla fall). Så är ju fallet med t ex krumma föl på shettis och pungbråck.

Och visst gäller denna defektlista hingstar i synnerhet, men jag tycker fortfarande det är en bra riktlinje att försöka ha samma krav på stona. Det är inte alla hingstar av alla raser som får fler avkommor än vad genomsnittsstoet får.

[*]Skall man hantera fång som en sjukdom med sannorlik arvbarhet i sitt avelsarbete? Det svar du fått tyder ju på att man inte ska det, och vad grundar sig detta på? ÄR det sannorlikt med ärftlighet vid fång, eller inte? (Denna fråga är ju i det närmaste filosofisk...)

Vill bara :bow: för bra inlägg (inte bara detta). Genomtänkta och sakliga!

Men jag håller inte med om ovanstående. Att det skulle vara en filosofisk fråga. Kan man få fram ett bra forskningsmaterial är frågan egentligen ganska lättbesvarad och jag är lite förvånad över att inget gjorts av svenska forskare med tanke på hur stor problematiken är idag.

Vill bara :bow: för bra inlägg (inte bara detta). Genomtänkta och sakliga!

Men jag håller inte med om ovanstående. Att det skulle vara en filosofisk fråga. Kan man få fram ett bra forskningsmaterial är frågan egentligen ganska lättbesvarad och jag är lite förvånad över att inget gjorts av svenska forskare med tanke på hur stor problematiken är idag.

Tja, det är ju mitt jobb...:o

Min filosofi-mening hoppade visst lite snett såg jag nu, den skulle ligga i anslutning till frågan
  • Hur hanteras ett ärende där modern har haft fång, och avkomman får fång (och utsätts för onödigt lidande) - om man nu kunnat förebygga lidandet genom att inte avla på mamman? (Denna fråga är ju i det närmaste filosofisk...)

Nu skall jag jobba resten av dagen - so long ;)

Hlsn Helena

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 874
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 050
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 915
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 973
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Malignt melanom?