Avla på fånghäst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Apollo 13
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 120
  • Visningar Visningar 10 769
Sv: Avla på fånghäst

Men om man tar en häst med kroniskt förlopp då? Eller i alla fall struntar i dem som drabbats en gång.

Ge gärna exempel på sjukdomar som bärs av flera hästar med låg arvbarhet? Eller tänker du på t ex OCD? Ingen kritik alltså, vill bara vara med i hur du tänker.

Det är inte mycket som är svart eller vitt i vår värld. Därför tycker jag det är jättebra med diskussioner om det som inte är det (så länge de hålls på en vettig nivå såklart).

OCD är en av sjukdomarna ja. Sen finns det säkert flera - jag är inte riktigt klar i knoppen idag så jag kommer inte på ngt mer just nu... :smirk:

Men om man tar en häst med kroniskt förlopp då? Eller i alla fall struntar i dem som drabbats en gång.
Definitionen på kronisk fång är om smärtan håller i sig i mer än 24 timmar - eller var det 48? Minns inte säkert :o - och/eller vid hovbensrotation.

Hmmm...det visste inte jag. Att det räckte med att smärtan var ihållande för att det ska räknas som kroniskt. Är det den kliniska defintionen alltså? Intressant!

Det är i alla fall den definition jag fick lära mig under teorilektionerna - ledda av veterinär - under hovslagarutbildningen.

Låter ju iofs rimligt. Om man antar att om hästen har haft smärta under den tiden har tillräckligt mycket förstörts för att det ska bli irreparabelt(?).

Definitionen på kronisk fång är om smärtan håller i sig i mer än 24 timmar - eller var det 48? Minns inte säkert :o - och/eller vid hovbensrotation.

Tack för svaret:bow: Enligt den så har mitt sto med andra ord inte fång:banana:

Har mailat med en doktorand på HUV, SLU på sistone angående mina funderingar ang orsaken till fång och hon skrev i förra mailet: "Man undersöker just nu i USA ett ev. genetiskt
samband, dvs att benägenheten att få fång kan ha
en ärftlig bakgrund. " Alltså forskas det rätt friskt på denna front nu. Personligen skulle jag inte riskera att avla på ett sto som jag vet har haft fång.

tack för ditt svar (och alla andras) stot kommer inte komma hem till oss så det blir för mycket problem kring betet osv. däremot kanske vi blir fosterföräldrar åt en liten spattshettiskille istället som behöver flytta hemifrån :(

*KL*

Nu har jag läst i defektlistan och ingenstans (vad jag kan se) står det att fånghästar kasseras för avel enligt gällande djurskyddsregler, utan endast som rasvisa krav.

Därmed inte sagt något om lämpligheten i sådan avel...

Det var svaret jag fick från JBV med. SHs defektlista är inte densamma som JBV.

Fång går in under punkten "Allvarliga problem i skelett, leder, muskler och hovar" i bilagan till Djurskyddsmyndighetens föreskrifter om avelsarbete (DFS 2004:22) Saknr L 115.

SH har i Hingstreglementet har gjort en tolkning av föreskrifterna och gjort en kassationslista utifrån gamla erfarenheter från hästkunnigt folk och forskningsresultat om vartannat, vilket har resulterat i kassationslistan, som alltså i grund och botten är en tolkning av djurskyddslagens krav.

Hlsn Helena

Men vad är då, ur djurskyddsavseende, skillnaden på en ponny som haft fång och en stor häst som haft fång? Om det nu ligger under djurskyddsmyndighetens föreskrifter så borde det gälla alla individer oavsett ras och då är ju SH:s tolkning och defektlista otroligt missvisande.

Fång går in under punkten "Allvarliga problem i skelett, leder, muskler och hovar" i bilagan till Djurskyddsmyndighetens föreskrifter om avelsarbete (DFS 2004:22) Saknr L 115.

Du har säkert rätt, men var står det att fång går in under den punkten?

Att ett pågående anfall är ett allvarligt problem det är ju solklart, men ett sedan länge utläkt fånganfall där hovbenet sitter fast och i rätt läge och där du inte med varken röntgen eller andra metoder ens skulle kunna ana dig till att hästen haft fång...

Skillnaden skulle kunna ligga i ärftligheten. Eller i vad man trott om ärftligheten. Dvs att ponnier och hästar får fång av olika orsaker.

Jag tror att man får tänka om om detta, om inte annat så för att gränsen mellan häst och ponny inte är så självklar längre. En ridponny t ex kan ha ett högt inslag av storhästras, var hamnar den då?

JBV har just nu i skrivande stund en konferens men jag ska få svar av dem när den är över. I deras defektlista står det
Rörelseapparaten
Allvarliga problem i skelett, leder, muskler och
hovar
Har fått svar på att tex mitt sto som inte har några som helst men av sin fångkänning inte har några som helst anledning att tas ur avel då man inte har bevis för att fång är ärftligt. DÅ hon kan leva som en naturlig ponny så går det inte under djurskydd.

Ett sto som har rotationer och hovbensänkning kan däremot få ont av att gå dräktigt och då är det djurskyddet som träder in.

Återkommer med ett utförligare svar efter deras konferens (som inte rör fång)

Men vad är då, ur djurskyddsavseende, skillnaden på en ponny som haft fång och en stor häst som haft fång? Om det nu ligger under djurskyddsmyndighetens föreskrifter så borde det gälla alla individer oavsett ras och då är ju SH:s tolkning och defektlista otroligt missvisande.

Ur djurskyddsynpunkt skall det inte vara någon skillnad. Tyvärr finns det så vitt jag känner till inga prejudicerande domar i Sverige angående brott mot DFS 2004:22 gällande häst.

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 874
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 050
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 915
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 973
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • tämja halvvuxna katter
  • Guldfasanerna