Avla på fånghäst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Apollo 13
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 120
  • Visningar Visningar 10 769
Sv: Avla på fånghäst

Självklart kan man inte veta om inget syns på hästen. Men du vet ju...

Om man har en häst som opereras för struppipning och sen är symptomfri, är det ok att avla på den?

Om man har en häst med exem som hålls symptomfri, är det ok att avla på den?

Gärna ingen pajkastning, som ni ser frågar jag för att jag inte vet och vill ha svar innan jag utsätter de stackars djuren för eventuellt lidande. Raka och ärliga svar men som sagt ingen pajkastning tack.

Skulle inte betäcka en fångmärr.
Detta p.g.a. att fång i sent dräktighetsskede är inget man vill vara med om.

För många år sedan fick en av våra "tomma" märrar fång.
Avlivades.

AM

Sant!!
Man kan inte veta vilka som haft fång om inget syns...men nu vet du det.
Vad har det med saken att göra om det syns eller inte???
Det är ju en sak om man avlar på ett sto som man absolut inte haft en aning om att hon haft fång hos tidigare ägare...men du vet....
Det är tyvärr för att vissa skiter i att regler finns som andra får problem. Känns som en svag ursäkt att ingen av avkommorna fått fång. Det vet du ju omöjligt när du betäcker o vad gör du när det börjart dyka upp på 2-3 avkommor e 4 år. Sätter dem i avel??
Ska vi stoppa alla cystaraber i avelsboxen också??
Känns föga seriöst att sitta här på buke o i princip rekommendera folk att skita i reglerna o avla på djur med defekter.
Människor som kanske aldrig avlat o som de inte har en aning om vilken kunskapsnivå de ligger på. De kanske inte kan avgöra hur illa fången var osv.
Låt det räcka med att man inte ska bryta reglerna som finns o inte avla på djur som har defekter som kan medföra lidande för avkomman.

Skulle inte betäcka en fångmärr.
Detta p.g.a. att fång i sent dräktighetsskede är inget man vill vara med om.

För många år sedan fick en av våra "tomma" märrar fång.
Avlivades.

AM
Vi får ju tex. våra fölisar redan i feb. Detta gör ju att vi minskar fångrisken massor. Dels så betar dom inte dels så är fölisen stor då gräset har kommit upp. Då tar ju fölisen massor av mamman och på så vis så så minskar man risken.

Till alla.

Jag håller på att plugga till hovslagre och vi pratar mycket om fång i skolan.
Och för några dagar sedan så var vi på en föreläsning och då sa klinik hovsen att den vanligste åldern på det första fånganfalet är när hästen är 12år (av dom han har behandlat på en av svergest största kliniker) och vid den åldern så kan ju ett sto fått 9avkomor och en hingst nånga fler, skulle ni ta en sådan häst ur avel?

Bara nyfiken, kram

Till alla.
att den vanligste åldern på det första fånganfalet är när hästen är 12år (av dom han har behandlat på en av svergest största kliniker)
Bara nyfiken, kram

Blev nyfiken och undrar om det framkom några som helst teorier eller funderingar på varför det skulle vara vanligast just i den åldern?

Ja jag skulle ta ur avel, precis som jag skulle ta ur en häst med cystor eller lösa benbitar.
Eller andra ärftliga saker som medför lidande.
Finns nog med friska hästar att avla på.

Alla raser och kön kan få fång. MEN vi vet inte att alla individer av alla raser kan få fång. Jag vet flera hästar som släppts på bete plötsligt tex som aldrig fått fång.

Jag vet flera hästar som släppts plötsligt på bete som aldrig fått fång men däremot fått fång av ökad giva havre.........(halvblod i olika åldrar)

Har de några belägg för att fånghästar har ökat med åren eller är det bara att det kommer mer upp till allmän beskådan ?

Vad räknas som fång för en hovslagare?

Fast jag måste nog säga att jag tycker med att fången har ökat. Ta bara som i år. Här nere hoss mig har vi haft massor av fång. Hästar som aldrig har haft fång har helt plötsligt legat kanonsjuka i fång. Våran ponny på 25 år som ALDRIG i sitt liv har varit sjuk fick rejäl fång och var nära att tas bort. Så jag tror nog att det har ökat en hel del.

Knapplån...

Jag tror, och nu behöver ingen känna sig påhoppad för det gäller inte alla fångfall, att den ökade förekomsten beror på tre saker; minskad hästkunskap bland de som har häst (vilket leder till felaktig utfodring och konstiga betessläpp), ökad frekvens av anlagen för fång pga att man avlar på hästar med fång och bättre kunskap bland hovslagare och veterinärer som gör att fler fall upptäcks.

Jag tror snarare att "ökningen" beror på att man får höra talas om fler hästar med fång nu, med det informationssamhälle vi har.
Det har ALLTID avlats på hästar med fång, veterinärerna rekommenderar ju till och med att man betäcker stona för att hålla dem fångfria.

Vad gäller "upptäcka fång" så talar du emot dig själv tycker jag. För att fånganfall ska upptäckas av veterinär/hovslagare så krävs det ju att ägaren tar kontakt och frågar. Och om då ägaren inte har kunskap, varför tror du denne tar hjälp? Jo för att sen ser att ngt är fel... Veterinärer har nog i alla tider kunnat diagnosticera fång, det är en väldigt basic sjukdom som de ser OFTA, både hos hästar och även hos kor.

Sen är ju defektlistan väldigt inkonsekvent, eftersom det bara är ponnyer som ska kasseras pga fång, stora hästar behöver detbara noteras på. VARFÖR? Är fång värre för ponnyer än för halvblod? Knappast va....

KL
Sedan så kan man ju fråga sig vilket hästen mår bäst av. Att gå dräktig/med föl vid sidan i sin flock. Eller gå själv i en sandpadock och tugga hö utan föl......

Tycker inte alls att jag talar emot mig själv. Jag vet flera fall av hästar där det är hovslagaren som vid ordinarie verkning/skoning upptäckt att hästen har/har haft fång. Något som inte hästägaren noterat själv.

Vet också att inte alla veterinärer rekommenderar betäckning på fånghäst. Sen tycker jag det är viktigt att skilja på vad som är bäst för fånghästen själv och vad som är bäst för avkomma och kanske populationen i stort. I detta fall anser jag att det är två helt skilda saker.

Med att diagnosticera fler fall menar jag att man har en bredare definition av vad som är fång idag mot vad man hade förut.

Visst är defektlistan inkonsekvent, men jag tror att det beror på att det varit en långt mycket vanligare sjukdom på ponny än på stor häst. Sen misstänker jag att orsakerna till fången kan skilja sig också, men det är inget jag har vetenskapliga belägg för. Men för att göra listan konsekvent tycker jag att det ska vara kasserande även för stora hästar, inte att det ska tas bort som kassationsorsak på ponny.

Jag skulle vilja se belägg för att fång verkligen ÄR ärftligt innan jag respekterar defektlistan fullt ut i detta fallet.
Som det är nu så vet man inte, bara gissar.
Det kan kanske lika gärna bero på att mor, dotter och deras ättlingar bott och levt hos samma ägare att många av dem fått fång.
Av de fångponnyer jag har sett i avel (ganska många, främst andras än min egen, men de kan också räknas med) så har jag inte kunnat urskilja någon ärftlighetsgång på några generationer.

Man kan ju fråga sig vem som skrivit ihop defektlistan då albino tidigare fanns på listan:smirk:

Nu finns det ju flera typer av fång. En del av dem är kanske inte ärftliga. Men jag har mycket svårt att tänka mig att t ex fång beroende på insulinresistens inte är ärftligt.

När man gör en ärftlighetsstudie (jag vet inte om det är gjort på fång dock, ska kolla) korrigerar man för miljöeffekter. Så har man kommit fram till att det är ärftligt är miljö beroende på att hästarna haft samma skötare, foder etc bortkorrigerat. Precis som man gör vid beräkning av avelsvärden t ex.

Man kan ju fråga sig vem som skrivit ihop defektlistan då albino tidigare fanns på listan:smirk:

Att albino är borttaget är väl ett tecken på att den hänger med? Och att man prövar igenom den då och då.

Numera vet man ju att albino inte finns på häst, men eftersom man inte visste det förr anser i alla fall jag det berättigat att ha med det som kassaktionsorsak, baserat på den kunskap som finns om problem kopplat till albinism inom en del andra arter.

Kanske kommer fång tas bort som kassaktionsorsak med, men jag finner det mindre troligt.

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 874
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 054
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 916
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 973
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • tämja halvvuxna katter
  • Akvarietråden V