Avel, stamtavlor, linjer och uppfödare...

Sv: Avel, stamtavlor, linjer och uppfödare...

Trädskällarna har ju också krav på jaktmerit för att kunna få utställningschampionatet.

Ja, det är nog kanske bara kvar att faktiskt gå med på nåt jaktprov eller en praktisk jakt. Jag kommer liksom inte längre hur mkt jag än läser och jämför och studerar stamtavlor/hemsidor/statistik...

Förra hunden valdes ju utifrån att min sambo jagat ihop med hanhundsägaren och gillade den hunden och sen gick med tiken på prov och gillade det han såg där. Ingen av de djuren är särskilt högt premierade, inga "superhundar" på så sätt, men en typ av hund vi båda gillar. Den känslan är ju svår att få utan att se dem live, och när man är relativt ny i rasen "känner" man ju inga hundar på det sättet...

Låter som om ni har gjort ett vettigt val av valp, både meriter och egna/bekantas erfarenheter som fått väga in, stort lycka till!

Jag kan inte svara för varken Weimaraner eller retrievers, men t ex Wachtelhundar kan inte få cert om de inte är jaktprovsmeriterade, och då blir det ju inga champions heller.
Dock räcker det med unghundsprov, vilket egentligen är löjligt lågt och egentligen inte visar särskilt mycket om hunden.

Retriever har fuskchampionat (Utan jaktmerit). Och för Setter delas CERT ut i jaktklass, och jag tror man måste ha 3e pris på unghundklass för att få ställa i jaktklass? Om jag inte minns helt fel!

Åh vad jag längtar tills någon tar sitt förnuft till fånga och tar bort parenteschampionaten :love:

Jag tycker det är jättesvårt att sätta sig in i linjer osv!

Jag har hållit utkik på tävlingar, träningar och alla andra ställen jag kan tänkas snubbla över rasen. De individer som tilltalat mig har jag lagt på minnet och kollat upp linjerna på. Gjort listor och sett till att formulera vad jag faktiskt vill ha för egenskaper och vad jag prioriterar.

Gått efter hälsostatus, arbetsegenskaper, meriter (till viss del), Mh/MT, delvis även på utseende (inte för att lyckas på utställning utan efter en typ som tilltalar mig, vilket är långt ifrån samma sak). Kollat på krav för valphänvisning och i RAS. Inavelsgraden har jag kollat upp men inte lagt nån vikt vid, tror inte det är ett stort problem i min ras. Hade dock inte valt en med hög inavelsgrad just därför.
Vad säger tex RAS om jaktlinjer kontra linjeavel?
I val av uppfödare har det varit viktigt med en uppfödare jag tycker prioriterar rätt saker. Personkemin har stämt men den ser jag egentligen inte som det viktigaste.

Retriever har fuskchampionat (Utan jaktmerit). Och för Setter delas CERT ut i jaktklass, och jag tror man måste ha 3e pris på unghundklass för att få ställa i jaktklass? Om jag inte minns helt fel!

Åh vad jag längtar tills någon tar sitt förnuft till fånga och tar bort parenteschampionaten :love:

Tror det finns en del "fuskchampionat" som alla raser kan få då det inte krävs cert, tex international showchapion som istället kräver CACIB som inte krävs några bruksmeriter för att få, men jag vet inte om vi har några "svenska" versioner på detta.

/Camilla

Hade jag letat irländsk setter med jaktinriktning hade jag enbart gått på jaktmeriter.

Det behövs inget mh eller dylikt om de klarar jaktprov med riktigt bra meriter.

Däremot är inte låga priser i lägsta klassen något jag tar på större allvar. Då skulle jag mer fundera vad i hundens egenskaper som gör att de inte tar sig vidare till nästa klass. Går hunden ur handen och varför? Hur är nervkonstitutionen osv?

Tror det finns en del "fuskchampionat" som alla raser kan få då det inte krävs cert, tex international showchapion som istället kräver CACIB som inte krävs några bruksmeriter för att få, men jag vet inte om vi har några "svenska" versioner på detta.

/Camilla

Flat iaf har C.I.B (Internationell utställningschampion med jaktmerit) och C.I.E (Internationell utställningschampion utan jaktmerit), så där är det precis samma som på det svenska utställningschampionatet. Alla kan plocka cacib men två olika titlar.

Bra input, tack!

Det känns nu som att jag bara kommer visst långt med information jag kan läsa mig till, jag skulle behöva lära känna fler hundar för att få den där sista uppfattningen om "hur de är"...

RAS säger inget specifikt om just linjeavel, men har en viss koefficient som krav för att få valphänvisning från klubben. Har varit i kontakt med ett par uppfödare som har parningar på gång som inte finns med på klubbens valpförmedling och jag tror att det är pga inavlesgrad, men har inte fått något svar på det ännu. Detta är uppfödare som har bra hundar, och som är välrennomerade, så jag vet inte riktigt hur jag ställer mig till valpar därifrån. Dessa uppfödare har naturligtvis bättre kolla än vad jag har och borde veta vad de gör, men har de bättre koll än avelsrådet eller hur tänker man?

Jag tänker som så att jaktmeriter är ett måste liksom grundläggande hälsokrav. Men likaväl kan ju hundar som har goda jaktmeriter skilja sig som individer och alla typer passar ju inte med alla förare... Och det är där jag har svårt att sålla.

Är du minsta lilla insatt i rasen får du gärna skicka ett PM, alla input välkomnas :)

Flat iaf har C.I.B (Internationell utställningschampion med jaktmerit) och C.I.E (Internationell utställningschampion utan jaktmerit), så där är det precis samma som på det svenska utställningschampionatet. Alla kan plocka cacib men två olika titlar.

Jag lär mig så sakta det här, kanske någon gång till och med kan påstå mig ha koll sen någon gång i framtiden, men tror vägen dit är lång ;)
Förstår inte varför allt inom hundvärlden ska vara så invecklat :p

/Camilla

Jag har en bekant som fött upp några kullar. Men jag har ingen aning ens om vad hundarna heter. Någonstans klingar en klocka om att de använt en del norska linjer.

I övrigt har jag tränat ihop med settrar och det är jäkligt imponerande med en bra hund som har jaktlust för en hel dags sök med hyfsat viltfattiga marker samtidigt som de har hjärnan med för att stanna när de ska stanna. Jag tror inte det finns något mh i världen som kan ersätta det.

Är det en uppfödare med många bra hundar med många olika förare hade jag kollat närmare på dem. Då tror jag inte det är jättespeciella hundar och lättare att hälsa på om det är färre att sålla bland.

Men jag kan ana att de klockrena uppfödarna kanske inte ens finns? Det kanske mest är spridda skurar?

Jo, det är mycket norska linjer i sverige, norska rasklubben har gjort ett jättejobb med att stärka upp irländarna som jakthundar.

Har pratat med uppfödare och lite annat folk inne i rasen och tror mig ha hittat rätt kombination med väldigt fina meriter i linjerna och en trevlig typ av hund som jag gillar! Så nu är det bara att hålla tummarna för att det föds nog många tikvalpar :D

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 575
Senast: Gunnar
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 678
Senast: cirkus
·
Hundavel & Ras Ursäktar eventuellt förvirrande rubrik, men det skulle bli lite väl långt med "meriterande avelshundar" i den också. ;) Det är inte...
2
Svar
39
· Visningar
5 196
Senast: HeleneK
·
Hundavel & Ras Läste ledaren i Hundsport Special om skribentens funderingar ang Danmarks sätt att ta bort alla regler och ersätta med rekommendationer...
2
Svar
21
· Visningar
4 986
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka