Avbrott - inbrott - utbrott

malinsky

Trådstartare
Inledningsvis tänkte jag skriva att jag ska ta detta med min tränare nästa gång, men för tillfället är hon sjuk.

I går när jag red så blev det ännu en gång tydligt att jag har dålig koll på hästen vid avbrott från galopp till trav. Han "slafsar på" och det jag insåg var att jag gärna kan ställa honom lite utåt så får jag "fatt" på honom igen och kan ställa tillbaka rak så har jag hittat tillbaka i konceptet igen.

Så tills jag träffar min tränare igen, har ni några tips om hur jag kan göra? Det blir ju några ridpass tills det är dags igen och jag hade tänkt att galoppera :D

Antagligen är det ytterbogen som trillar ut iom att jag får tillbaka den när jag ställer honom utåt. (detta är vänster varv, höger går lättare och vi har generellt sett lite mer trixigt med bogen i vänster varv)

Eller kan det vara att jag på ngt vis placerar mig annorlunda när jag ställer lite utåt :confused: Helt omöjligt för er att veta utan att ha sett oss in action, men har ni några generella tips för att få avbrotten mer samlade/sansade - de första stegen går till att jag ska hitta tillbaka till balans och få ordning på form osv, så mycket har med min egen balans att göra, självklart!! Han är inte heller så stark än att han går att samla så mycket i galopp.

Jag släpper honom lite allt eftersom i galoppen, tappar en gnutta tygel här och där och han blir längre och längre. Jag bryter av när jag känner att jag är på väg att tappa honom helt så det inte blir kajko. Problem med att hålla ihop honom och behålla trycket bakifrån en längre stund :crazy:

Har ni några förslag som jag kan testa för att hitta ett annat sätt än att ställa honom utåt, eller är det ett bra sätt och jag kan fortsätta med det? :)

Det känns som jag mest har flummat nu, någon som förstår vad jag är ute efter?

Sv: Avbrott - inbrott - utbrott

Ojsan, här känner man igen sig...:crazy: Tycker det här med att ställa utåt låter som en aldeles utmärkt idé. Träna även på att lägga dig en halvmeter innanför fyrkantsspåret på ridbanan, eller i mitten på en väg så att pållen själv för öva på att "samla ihop sina kroppsdelar".

Lycka till!

Förbered med miljoner halvhalter/förhållningar eller vad man nu väljer att kalla det :) så att avbrottet inte kommer som en överraskning för hästen.
Gör avbrottet själv innan hästen börjar ramla iväg för dig. Så småningom kommer du att kunna rida längre och längre bitar med hästen i balans.
Om det funkar bra att ställa utåt tycker jag att du kan göra det, huvudsaken är att hästen hittar sin balans.
Annars kan man tänka lite sidvärts (öppna) i avbrottet, det brukar hjälpa. Lägg gärna nån volt om hästen vill älga iväg rakt fram direkt efter galoppen.

Om du vill ha tips från mig så skulle jag tipsa om väldigt korta intervaller med galopp och bara koncentrera mig på att "samla" enbart i övergångarna till trav, inte i själva galoppen, om du förstår vad jag menar. Skritta en liten stund på lång tygel efter varje "intervall" och fatta galopp igen. Enbart fattningar och koncentration på snygga övergångar till trav ger bättre resultat än att fila både på galoppen och övergången till trav. Iaf tills hästen har blivit starkare. Det viktigaste när det gäller "tygeln" är att hästen inte ställs utåt, om det går, hellre rak då om det inte går med ställning inåt just nu. Eventuellt skulle jag även hålla pisken i ytterhanden och touchera något försiktigt i "halvhalten" före övergången till trav. Inte så mycket att hästen går innanför med bak, du förstår säkert vad jag menar.

Ja, jag instämmer med bla PF (utom ang att ställa utåt).Lite öppna har jag fått tänka medan vi jobbade med detta mest.

Halvhalter och förbereda. Samt bromsa med mellandelen av dej, magen. Kräva att han lyssnar på halvhalterna exakt när du ber om dem, jag har själv gärna slarvat där.:o

Att samla strax innan, det du kan, (tror E skrev det). Gör det med hjälp av just halvhalterna, använd musklerna i magen.

OCH det som är svårt, bli inte kvar i tygeltaget när han slafsar, utan lätta i alla fall.

OCh många övergångar av alla slag, inte bara galopp-trav.

Att ställa utåt är jag inte för, men däremot att ha hästen på yttertygeln.

Delvis KL - svarar alla :) (E = klart jag vill ha input från dig också :) )

Jag tränade just igångsättningar och avbrott i går, att ha kvar galoppen så länge jag kunde göra det i balans och välja själv avbrott innan det blev "lång häst - dålig inverkan".

Jag försöker att samla innan, men inser nu att jag måste bli mer tydlig och kanske också touchera m spö. Han har det jobbigt med styrka och lite dåliga vinklar generellt sett så att sätta sig är inte riktigt vad som ligger för honom så jag får DRIVA en hel del för att få till balansen förhållning - aktivering, det kanske är då jag ska lägga spö på rumpan för att just aktivera och få till avbrottet bakifrån.... -typ :angel:

Jag ska också testa öppnatänket, helt klart!

Men stumpan;) Allt är ju beroende på hur du har förberett avsaktningen.
Kör tempoväxlingar o minska så mkt du kan utan att han tappar aktiviteten. Det gör att han kommer ihop o blir kortare i älgkroppen.:angel:
Driv ej med benen när du minskar o dra inte, utan krama på ytter- sen rider du fram 3 språng igen o tillbaka osv. Glöm ej att pusta o berömma.

du behöver inte tänka att han ska samla sig direkt, utan att han ska lyssna på gas o broms.
Sen när du vill sakta av så andas UT o börja inte att rida förrän han har hittat sin trav efter si eller så många steg. samma sak i igångsättningarna.
Renodla!
1.Minska
1 sakta av
3 åk ett par steg o halvhalt v.b o

visst är öppna ett alternativ, men tror att det blir svårt för honom.
Öva då fattningar ur den först.

Tack gullunge :)

;)

Du har rätt, kanske blir öppna för svårt. Tänkte på dig när jag red igår och red mycket tempoväxlingar, vilket jag annars är rätt dålig på. :bow:

Men vad menar du med

3 åk ett par steg o halvhalt v.b o

Ska jag låta honom "slafsa på" (vilket faktiskt är det han gör) ngr steg först alltså och inte inverka så mkt?

Om du har minskat galoppen innan så att han inte behöver bromsa/ hamna på bogarna eller hamna i 7-milakliv så tycker jag inte att han skulle behöva klafsa iväg.

Ja, jag skulle låta honom hitta balansen först, sen när han blir starkare kan man öka kraven.

njae, det är nog mer att vi tappar konceptet vid avbrotten. Jag tappar säkert lite i balans och han spänner sig lätt åsså petar bogen ut gärna.. Jag släpper kanske yttersidan vid avbrotten. Det är inga sjumila kliv, men han/jag orkar/kan inte bibehålla formen vid avbrotten helt enkelt.

Det är det jag menar att om jag ställer honom lite utåt så har jag lättare att fortsätta rida i hyffsad balans.

Att ställa utåt är givetvis inget som är optimalt, och inget man generellt kan rekommendera.
Men i en övergångsperiod kan det vara ett sätt att hjälpa hästen att hitta sin balans, särsk om den gärna förböjer sig inåt.
När styrkan finns sen kommer det givetvis inte att behövas utan då kan man tänka svag öppna. Men om hästen inte orkar med sig i öppna riktigt eller om man inte klarar det själv just i avbrottsögonblicket kan man få ta en annan väg, medan man trimmar på öppnan utan övergången från galopp först - sen kan man lägga ihop avbrott och öppna och få ett bra resultat.

*KL*

En liten 'varning' ang ställa utåt bara. Jag har använt det i samma situation (vid avbrott till trav från galopp). Fungerade bra, och jag kunde sen 'låta bli' det och göra rakställda avbrott. Bra ibland (dåliga dagar typ) jag behövde ta till det.

Sen jag lärde hästen byten har jag fått rejält med problem med det där dock, minsta lilla jag ens tänker på att ställa utåt i avbrottet så slår hästen om. Nu gör det ju oss inte så mycket att det blir så ibland, men skulle han fått fortsätta tävla så.. För man får ganska häftiga poängavdrag om de byter innan avbrottet. Typ en sjua blir överkryssad till en 4:a i en LC :crazy:

Så akta lite så inte hästen 'förutsätter' att det ska utåtställas i avbrotten och 'lär' sig det..

Jag fick bte tipset (för 'sent' dock) att istället för att ställa utåt så flytta bakdelen litegrann inför avbrottet. Dock inget jag testat så kan inte uttala mig varken om det fungerar eller om det också kan ge oönskade bieffekter..

I övrigt håller jag med halvhaltsförespråkarna, och att fatta - galoppera några språng och bryta av INNAN det faller isär, dvs stärka.

Nu kanske det inte fungerar, men om du kan bryta av för enbart rösten, så brukar det kunna ge ganska bra svar hur mkt som är hästen, och hur mycket som är piloten. Mer än en gång jag haft ganska stora problem med något, och sen gjort det med så minimal inverkan som möjligt och hmm, kolla det gick visst prima. Då är det bara att försöka räkna ut vad det är för något omedvetet man säger till hästen som gör att det blir soppa av det hela..

En liten 'varning' ang ställa utåt bara. Jag har använt det i samma situation (vid avbrott till trav från galopp). Fungerade bra, och jag kunde sen 'låta bli' det och göra rakställda avbrott. Bra ibland (dåliga dagar typ) jag behövde ta till det.

Sen jag lärde hästen byten har jag fått rejält med problem med det där dock, minsta lilla jag ens tänker på att ställa utåt i avbrottet så slår hästen om. Nu gör det ju oss inte så mycket att det blir så ibland, men skulle han fått fortsätta tävla så.. För man får ganska häftiga poängavdrag om de byter innan avbrottet. Typ en sjua blir överkryssad till en 4:a i en LC :crazy:

Så akta lite så inte hästen 'förutsätter' att det ska utåtställas i avbrotten och 'lär' sig det..

Jo precis det är såna effekter jag tänker på, som kan bli en följd.

Nu kanske det inte fungerar, men om du kan bryta av för enbart rösten, så brukar det kunna ge ganska bra svar hur mkt som är hästen, och hur mycket som är piloten. Mer än en gång jag haft ganska stora problem med något, och sen gjort det med så minimal inverkan som möjligt och hmm, kolla det gick visst prima. Då är det bara att försöka räkna ut vad det är för något omedvetet man säger till hästen som gör att det blir soppa av det hela..

Man lär dem ju ofta orden när man longerar eller tömkör tex och det brukar jag använda också vid ridning. Tex när man lär galoppfattning så säger man "galopp". Samma vid avbrott som du föreslår. Mkt praktiskt tycker jag. Om man lyckas tajma det man säger och gör förstås. :idea:

kl

I själva avbrottet är han rak, det är när jag börjar trava och vi har "tappat konceptet" som jag ställer lite utåt, så inte i själva avbrottet. Jag har testat att göra det I själva avbrottet också, men vill helst undvika det.

Det är nog "bara" så att jag inte orkar hålla ihop honom i avbrottet och tappar honom. Jag tappar också av min balans.

suck, ja... nu är transporten halvtrasig också, så när jag får proffshjälp hänger på plånbokens möjlighet att sponsra mig på en renovering....

SUCK!!

För att stärka hästen i galoppen så att han kan sätta sig aningen mer (och därmed orka även mera i avsaktningarna) tycker jag att jag fått bra resultat mha ryggning-fattning, avbrott efter några bra språng innan hästen känns "flack", sen börjar man om med ryggning och ny galopp. Då kan man få en trevlig bärig galopp och en uppmärksam häst som är med på noterna och även förbättra avbrotten.

Det ska jag testa!!
Jag galopperar inte så långt heller, försöker bibehålla kvalitén, men det är skit bakom spakarna och jag som inte orkar hålla ihop mig i avbrotten. Samt att han givetvis också måste stärka sig.

Jag vet:crazy: Det är det där med att sluta följa med i rörelsen och bromsa genom det, det krävs en jäkla massa magmuskler för det, när hästen är lite på och vill fortsätta, jag kommer få träningsvärk i magen:o sen jag idag jobbat med detta ute och försökte att bara genom sätet få avbrott och tempoväxlingar.

Bytena blev krumbukter som höll på att kasta mej ur sadeln ibland:mad: när hästen tyckte att det skulle passa bättre att sträcka ut lite:cool: OCh som sagt, övergångarna och tempoväxlingarna kommer att ge mej träningsvärk.:crazy:

Men det gick rätt bra. Så en och annan muskel kanske blir kvar:idea:

Japp...:crazy:

Men kanske att om jag kämpar på med avbrotten kanske jag ser mer ok ut i bikini i sommar??

:rofl:

Har inte läst hela tråden men har du provat lika som i traven att du kortar med drivning och bromsar med sätet och rider fram ur detta för att nästa gång göra avbrott med samma kortning och avbrott för innertygel ?

Du kan t.o.m lägga spö på korset när du kortar för att ge ordentligt energi till bak så h*n sätter sig, samlar ordentligt och sen fram.

Ryggningar har du fått tips om och kan vara bra men en del hästar kan ta bort framåtbjudningen med ryggningar....

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 873
Senast: Ajda
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 641
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 580
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!