Avbrott - inbrott - utbrott

Sv: Avbrott - inbrott - utbrott

Är inte ryggning/galopp en gigantisk balansförändring för en häst som inte är riktigt stark nog förresten? Hästar som inte är riktigt starka bör man väl annars vara försiktig med att göra allt för stora balansrubbningar på, eftersom de brukar hålla i sig då, och inte gå över lösgjordhet?

För att stärka hästen i galoppen så att han kan sätta sig aningen mer (och därmed orka även mera i avsaktningarna) tycker jag att jag fått bra resultat mha ryggning-fattning, avbrott efter några bra språng innan hästen känns "flack", sen börjar man om med ryggning och ny galopp. Då kan man få en trevlig bärig galopp och en uppmärksam häst som är med på noterna och även förbättra avbrotten.
Om det ska ha god effekt, så måste hästen kunna rygga korrekt
mao inte kasta sig bakåt eller sega sig bakåt.
Sen måste den kunna fatta på en gång.

Jag är helt inne på axels linje här, som beskrivs i inlägg 7.

Jag tycker inte du ska konstla till det så mycket, utan det viktigaste är att han själv hittar sin balans i avbrottet, när han gör det DÅ kan du börja korrigera.

Sitt på stora mittvolten, rid en galopp där han balanserar sig så bra han kan, sitt "mitt upp och ner" och rid galopp-trav-galopp-trav osv.

Renodla hjälperna som axel skriver, start och broms är viktigast att de funkar. Tänk att inte göra det för svårt, och beröm när han försöker, oavsett hur avbrottet blir.

Jobba så ett par veckor och öka kraven allteftersom du får en känsla av att ni behärskar det.

Beträffande att rygga, så är det säkert en bra övning, men är hästen inte "med på noterna", så kan den ta ryggningen som en bestraffning.

Just galopp-trav-galopp är svårt.

Ja det är väldigt svårt. OM jag rider rätt får jag väldigt fin trav efter
men det behövs så lite för att tappa några steg. Jag brukar få tänka öppna en aning, men har inte behövt det sen. Det gäller att vara snabb och inte ge hjälperna för sent, och fånga upp direkt framåt, jättesvårt.

Jag har mest haft problem åt andra hållet, att jag eller snarare hästen minskar för mkt o har då ingen fart. hästen tycker att den är jätteduktig som kan gå i piruettgalopp o det blir inte avsaktning till trav.

Det är där som det där med andningen kommer in- att när den ska bryta av till trav så andas man uuut.

En jätte bra övning som ger rak häst- är att rida på medellinjen o bara titta i spegeln.
Då rider man oxå mer på känsla o börjar inte att fixa o dona dvs korrigera o överkorrigera.

Om man vill ha raka uppridningar o sen framridning ur halten så rider jag bara på.
en gång när jag tävlade så fick jag först sned uppridning åt ena hållet o sen åt det andra. gjorde sen som ovan o Voilá- rakt.

Senast ändrad:

Jag är helt inne på axels linje här, som beskrivs i inlägg 7.

Jag tycker inte du ska konstla till det så mycket, utan det viktigaste är att han själv hittar sin balans i avbrottet, när han gör det DÅ kan du börja korrigera.

Sitt på stora mittvolten, rid en galopp där han balanserar sig så bra han kan, sitt "mitt upp och ner" och rid galopp-trav-galopp-trav osv.

Renodla hjälperna som axel skriver, start och broms är viktigast att de funkar. Tänk att inte göra det för svårt, och beröm när han försöker, oavsett hur avbrottet blir.

Jobba så ett par veckor och öka kraven allteftersom du får en känsla av att ni behärskar det.

Beträffande att rygga, så är det säkert en bra övning, men är hästen inte "med på noterna", så kan den ta ryggningen som en bestraffning.

Just galopp-trav-galopp är svårt.

:bow: Kloka reflektioner håller med om varje ord! Övergångarna är dessutom både avslöjande och "kvitto" på hur man egentligen lyckats och huruvida hästen verkligen ÄR på hjälperna och loss i rygg. både kvitto och uppbyggande samtidigt - gillar jag!

delvis kl

Jag:

Ska tänka på utandningen vid avbrottet!
Ska tänka mer på att samla det jag kan innan avbrott
Ska låta honom ha en "start/avslut-sträcka" efter avbrott där vi hittar vår gemensamma balans igen.

Tandis har varit här idag, tar bara ett lättare pass idag. Jag ska testa i morgon och träna just på avbrott!

Tack alla för era tips. :bow:

:)

Ja, övergångar är extremt avslöjande. Och man kan aldrig träna för mycket oavsett vilken nivå man rider på.

Tömkör du din häst något?

I går när jag tömkörde min så tänkte jag på dig.
Det är väldigt bra att träna övergångarna på töm, trav-galopp-trav osv.

Det kan vara lättare för hästen i början att träna sin muskeltonus och egna balans utan ryttare.

Menar du TK på volt?
Jag longerar sällan. Mest pga av att stoet alltid fattar hö. galopp o båda varven o sen byter i vä.
Fattar inte det:confused:
Hon har ju aldrig fattat fel-uppsuttet o visst är den ngt sämre än hö.

Val. däremot fattar från skritt-lite samlat- jättesöt:love:

Jag longerar hellre o inspänt- för att få den rak o ha en yttertygel som jag inte kan fixa med.
Tömkör gör jag bara i skogen o då även i galopp:angel: :bump: :bump:

Tömkör du din häst något?

I går när jag tömkörde min så tänkte jag på dig.
Det är väldigt bra att träna övergångarna på töm, trav-galopp-trav osv.

Det kan vara lättare för hästen i början att träna sin muskeltonus och egna balans utan ryttare.

Vad gullig du är :)

Tömkör ibland, nu har jag inte gjort det på ett tag då jag ska undvika böjda spår, och jag tömkör inte rakt fram mer än i skritt och lite trav (Igångsättningar/avbrott mellan dem) Galopp finns inte, klarar nog inte av att hålla jämn takt med honom :angel:

Jag tömkör på volt om jag tränar övergångar. Men jag tömkör även rakt fram och sidvärts.

Jag tömkör aldrig på vägar eller i skogen, och longerar med inspänningstyglar gör jag bara på unghästen.

Tänk vad olika man gör!:)

I perioder tömkör jag en till två gånger i veckan, i perioder inte alls.

Har man en häst som min, så är det nästan det bästa sättet att få den avspänd och lösgjord. Det är svårt att tömköra, det medger jag, men det är "skitkul".

Jag tycker just fördelen med att arbeta på töm är just att man kan välja mellan att ha rakställd, innåt ställd eller utåtställd, på inspänning tycker jag det blir mera "statiskt", men visst måste man se upp så man inte blir hård i handen när man tömkör.

Vad gullig du är :)

Tömkör ibland, nu har jag inte gjort det på ett tag då jag ska undvika böjda spår, och jag tömkör inte rakt fram mer än i skritt och lite trav (Igångsättningar/avbrott mellan dem) Galopp finns inte, klarar nog inte av att hålla jämn takt med honom :angel:

Ja, jag tänkte på det sen, att du skulle undvika böjda spår, men när du kan börja med det, så är det kanske värt att prova.

Har du långa tömmar och själv rör dig på en liten volt med sviktande steg, så är det inga problem att hänga med dem i galoppen.

Är inte ryggning/galopp en gigantisk balansförändring för en häst som inte är riktigt stark nog förresten? Hästar som inte är riktigt starka bör man väl annars vara försiktig med att göra allt för stora balansrubbningar på, eftersom de brukar hålla i sig då, och inte gå över lösgjordhet?

Du får ursäkta att jag inte har svarat....uppfattade inte att du svarat mig.

I detta läga skulle jag inte andvända ryggningar- dels av den anledningen att den kan strypa framåt.bjud och att det kräver en stark häst för övningen.

Däremot med mitt problem där min pålle bara biter tag i bettet och förhållningen inte går vägen till bakbenen....då kan jag hålla kvar tygeltaget och mjukt rygga tills han själv väljer att ge en eftergift.

Då funkar ryggningen bra.

Till TS
hur har det gått för dig och hur har du fått avbrotten att funka ?

Njaaa.. ngt fel gör jag då han tappar ryggen lite vid avbrotten. Jag ska inte fundera så mycket mer då jag kommer att få tillgång till min tränare nästa vecka och prata om det då.

Tack alla för tips, jag testar dem kan jag rapportera :D

Om han slår sig fri eller blir hög vid avbrott- lägg honom lägre innan.

Det som hjälper är att "skåla ur" honom och ett understödjande tygeltag!

Kanske måste göra så tills han blir starkare, och jag med för den delen

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 992
Senast: Ajda
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 772
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 606
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Valp 2025