Att väja häst

Sv: Att väja häst

*psst*

Min nordsvensk är knappt 155 men såhär ser vi ut ;)
14.jpg

På hästen jag provred räcker benen runt hela magen ;)

Lägger till: Jag 168-169, han avsevärt mindre!
7.jpg

Senast ändrad:

167.. ojdu, jag letade med maxhöjd på typ 160. 154-155 var förhoppningen. :D Det räcker bra för mina 171 (men man får leta efter en ngt kraftigare kuse). Hur lång är du?

VA förevigade ni inte uppsittningen?? :eek: Då ska ni minsann inte få se filmen på min "bockfattning" heller!

*ska se om jag kan skrapa fram lite bilder från min provridning*

Ojdu.. Men som sagt, det är ju ett fullblod du ska köpa. En nordig i den sizen har nog kännts en aning stor va? :D

Haha, en aning ;) Jag var lite tveksam till hans storlek, hade sagt max 160, eventuellt nån cm till men inte mer! Men fick som sagt ändra mig när jag satt upp :) Och han ser verkligen skitliten ut när jag sitter på, haha.

Längtar hem så jag kan titta på bilderna :angel:

Tycker förresten att du letar mkt trevlig ras! Fast det är mer kallblodstravare du är ute efter va? Red en sådan en gång i tiden - supertrevlig häst men oj så het!

Ja, bruksen är nog eg lite FÖR mkt massa för mig oftast. Men det beror ju på, den vi ska kolla på nu på fredag är ju bruks.

Det jag billar med kbl.travaren är att den är kompakt men samtidigt ganska nätt. Det finns ju bra och dåliga exempel såklart, men denna som jag hittat nu är så jädra perfekt. Mkt massa på rätt ställen.

Alla jag suttit på har varit ganska heta faktiskt. Men det handlar nog mest om inlärning. Det handlar om att lära sig varandra och mitt vbl var ju också travhäst från början. Där ska det ju gå fort. Man får lära om med tiden. :) Men jag som inte är så van vid den typen av hästar har faktiskt funderat en del på om det kanske går åt helvete när jag väl ger mig på en sån häst. :D

Ska bli jättekul o titta på bilderna. :) Vad för färg är han?

Jag har provat 3. På fredag blir det nr 4.
1. Den vackra :love: som kastade av mig.. :angel:
2. En seg, ovillig kbl-korsning, fux (såg ut som en ardenner)
3. Kbl travare, i rel. dålig kondition, helt fel typ (lång och tunn), stenhård i munnen.
4. Bruksnordis, westernriden, lugn o snäll.

Efter som att vi ändå inte ska ta hem någon häst förrän i månadsskiftet och den som det just nu lutar åt väntar på vårt svar ända tills dess (måste ändå hämta sig efter korsförlamningen) så provar vi lite hästar under tiden(säljaren vet om detta). Mest för att min syster vill göra det och för att ha ngt att jämföra med. Så vi får se, det kanske blir fler om vi hittar ngn intressant men det finns inte överflödigt av just såna hästar som vi vill ha, till det priset vi är villiga att ge.

Ska du prova ngn mer??

Jo, det är sant. Känns som om detta året dock bjudit på sina provridningar. Blev 2 eller om det var 3 st i våras, och så Czhisan nu i somras och så denna. Alla är OTROLIGT olika varann!

1 - korsningssto, såg ut som travare/quarter. Inte ens i närheten av att klicka med hästen trots att hon var helt okej. Tyckte hon var tråkig, rent av ful och alldeles för akademiskt riden.
(Här kan det va en häst jag glömt...:o)
2 - Hazze. Klick klick klick! Han var ju arab, unghäst och inte i form. Men blev kär, så kär. Perfekt i lynne, väl utbildad trots sin ålder.
3 - Czhisan. Inget klick direkt men ville ge det en chans ändå, rida nåt annat än vad jag var van vid.
4 - där är vi ju nu ;)

Men de kanske inte får räknas. Sen har vi ju alla andra hästar jag provridit genom tiderna, och allt folk man träffat på både som köpare, säljare, fodervärd, när man lånar ut till fodervärd och som stallägare.
Vill också se bilder på din, såklart :)

Jag har två grabbar varav den ena är 18 år och den andra 3 år.
18-åringen köpte jag för 10 år sedan och det var ingen som helst tvekan om att det var honom jag skulle ha. Hade redan haft honom på foder några år och var störtförälskad (vilket jag blev vid första ögonkastet)! :love:
När jag för ett drygt år sedan bestämde mig för att börja leta efter en till häst visste jag helt klart vad jag ville ha.
Jag skulle ha en halvblodsvalack mellan 6-10 år, omkring 165 i mkh, vara utbildad ca LA Dressyr samt ha underbara gångarter och vara rent ut sagt skitsnygg. Estet som jag är... :D
Letade i 6 månader och visst hittade jag många trevliga hästar som stämde överrens med vad jag sökte. Men ingen kändes ändå riktigt rätt.
Så jag började leta utanför mina uppsatta önskemål och 3 månader senare fick jag hem min nya guldklimp. En grundriden 3-åring på 172cm (visserligen valack och vacker som en gud). Det sa helt enkelt klick och i slutändan är det nog det viktigaste om tanken är att man ska ha kvar hästen en längre tid.
Sen skulle jag iofs inte ha köpt honom om han hade varit hopphäst och hade mindre bra gång. Jag köper ju en till häst i syfte att tävla dressyr och jag är inte tillräckligt intresserad av hoppning för att kunna erbjuda en hopphäst med kapacitet den utbildningen.
Man får nog helt enkelt göra en avvägning. Först hjärta, men satsar man på en speciell gren och har ett mål med ridningen/utbildningen bör man nog även se till hästens förutsättningar så att man kan tillvara på dessa på ett bra sätt.
Jag är glad att jag väntade och hade tålamod. Nu fick jag en häst som både passar mina framtidsplaner OCH som det klickar med! :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 695
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 024
Senast: Pilot
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 034
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17