Sv: Att väja häst
Jag har två grabbar varav den ena är 18 år och den andra 3 år.
18-åringen köpte jag för 10 år sedan och det var ingen som helst tvekan om att det var honom jag skulle ha. Hade redan haft honom på foder några år och var störtförälskad (vilket jag blev vid första ögonkastet)!
När jag för ett drygt år sedan bestämde mig för att börja leta efter en till häst visste jag helt klart vad jag ville ha.
Jag skulle ha en halvblodsvalack mellan 6-10 år, omkring 165 i mkh, vara utbildad ca LA Dressyr samt ha underbara gångarter och vara rent ut sagt skitsnygg. Estet som jag är...
Letade i 6 månader och visst hittade jag många trevliga hästar som stämde överrens med vad jag sökte. Men ingen kändes ändå riktigt rätt.
Så jag började leta utanför mina uppsatta önskemål och 3 månader senare fick jag hem min nya guldklimp. En grundriden 3-åring på 172cm (visserligen valack och vacker som en gud). Det sa helt enkelt klick och i slutändan är det nog det viktigaste om tanken är att man ska ha kvar hästen en längre tid.
Sen skulle jag iofs inte ha köpt honom om han hade varit hopphäst och hade mindre bra gång. Jag köper ju en till häst i syfte att tävla dressyr och jag är inte tillräckligt intresserad av hoppning för att kunna erbjuda en hopphäst med kapacitet den utbildningen.
Man får nog helt enkelt göra en avvägning. Först hjärta, men satsar man på en speciell gren och har ett mål med ridningen/utbildningen bör man nog även se till hästens förutsättningar så att man kan tillvara på dessa på ett bra sätt.
Jag är glad att jag väntade och hade tålamod. Nu fick jag en häst som både passar mina framtidsplaner OCH som det klickar med!