Praefatio
Trådstartare
Är du säker på att hunden hör ordentligt? Om handtecken fungerar, är det nödvändigt att kunna använda enbart verbal kommunikation? Jag hade nog fokuserat att använda det som hunden fungerar bäst med, och om det är handtecken hade jag tränat in det i första hand och sen kombinerat med verbala kommandon när det sitter (under förutsättning att hörseln är bra).
100 % säker att han hör! Han vänder på en femöring och kommer som en skållad råtta vid inkallning till exempel, även när han/jag är utom synhåll. Han hör också när saker händer utanför hemmet och kommer springande för att vakta. (Visste ni hur vanligt det är att främmande hundar kommer uppflygande på balkonger, tar sig in i lägenheter och förstör allt och alla i sin väg? Balder vet, han har hört att det är supervanligt, så han är skitnoga med att se till att alla grannskapets hundar (och några suspekta människor också) fattar att det är no-go hemma hos oss! Hittills med gott resultat )Tänkte också det! Kolla hörseln! Pga att jag använder teckenspråk i mott jobb så använder jag mycket tecken på hundarna också, funkar utmärkt med det också!
Lycka till!