Sv: Att väja häst
Jag tror att det är lätt att bli förförd vid första hästköpet.
Tycker man blir bättre ju fler man övat sig på
Mia erfarenheter är:
1.Sött, lurvigt, välutbildat gottlandsruss. Inte jag som valde.
2.Sur, svårriden halvblodsmärr med helt ok stam och bra gångarter.
Gav mig en fantastiskt fin avkomma med gott temperament och hög ridbarhet.
Helt mitt eget val, mycket känslomässigt
3.Shettis till sällskap. den första jag tittade på (tillsammans med en dressyrdomare) visade sig ha riktigt bra gång för att vara en shettis. Jag slog till direkt. Mycket lättlärd, skitkul att tömköra, önskar att han var en stor häst!
3.Liten skygg och ranglig ettårig welsh partbred med bra gångarter samt stam på hingstsidan. Kom ej närmare än 50 meter ute på stort skogsbete. Har visat sig vara otroligt ridbar och ett gott temperament som gjorde ett bra kvalitetstest. Inget betyg under sju och 10/10 veterinärt. Gångarter och exeriör samt stam avgjorde.
4.Liten ranglig och mycket söt welshcob hingst, ett år. Vid första tillfället jag skulle titta på den så hittades han långt ute på ett skogsbete där han gick med ett antal andra hingstar, med en pinne i kotan
Väldigt halt. Behandlad och hel igen nån månad senare= tre bra gångarter, en mycket bra halsansättning. Mycket bra stam med många högpresterande cobar.
Nu som treåring och precis inriden kan man konstatera att han är väldigt ridbar och har ett mycket gott temperament. Gångarter och exeriör samt stam avgjorde.
Jag har i alla fall lärt mig att titta efter vilka förutsättningar hästen har för det arbete jag vil att den ska kunna göra.