Att väja häst

Sv: Att väja häst

Naaaw, har du gått och blivit kär :D Hoppas allt går vägen då. Det är inte mkt som kan stoppa vad hjärtat känner...

Själv har jag en potentiell "Kära ner mig i"-häst som jag vill titta på. Rätt pris, storlek, kön, ras (även om ras inte kommer i första hand) osv. Verkar ruggigt pigg men det vet man ju aldrig vad det beror på. Kanske ska kika på den i helgen :) Spännande!

Åh, kan du inte berätta lite vad det är för ngt (jo, rasen kan vara väldigt viktig)..?? :)

Ja, vi får se vart vinden blåser!

Hur långt är det kvar till den icke-efterlängtade provridningen? ;)

Hehe.. en vecka. Ska dit på fredag nästa vecka.
Men jag ska inte vara negativ o hon ska få en ärlig chans. Jag har dock svårt att se hur hon ska kunna slå den fantastiska valacken som målmedvetet kastade av mig inför säljaren m dotter, syster med dotter och sambo samt en publik förfestare som salmades utanför ridbanan, mitt ute på vishan uppe i norrland. :love:

Se till att ta med en kameraman i helgen, det är hemskt kul o titta på sådana klipp efteråt. ;)

Jag tror att det är lätt att bli förförd vid första hästköpet.
Tycker man blir bättre ju fler man övat sig på:idea:

Mia erfarenheter är:

1.Sött, lurvigt, välutbildat gottlandsruss. Inte jag som valde.

2.Sur, svårriden halvblodsmärr med helt ok stam och bra gångarter.
Gav mig en fantastiskt fin avkomma med gott temperament och hög ridbarhet.
Helt mitt eget val, mycket känslomässigt

3.Shettis till sällskap. den första jag tittade på (tillsammans med en dressyrdomare) visade sig ha riktigt bra gång för att vara en shettis. Jag slog till direkt. Mycket lättlärd, skitkul att tömköra, önskar att han var en stor häst!

3.Liten skygg och ranglig ettårig welsh partbred med bra gångarter samt stam på hingstsidan. Kom ej närmare än 50 meter ute på stort skogsbete. Har visat sig vara otroligt ridbar och ett gott temperament som gjorde ett bra kvalitetstest. Inget betyg under sju och 10/10 veterinärt. Gångarter och exeriör samt stam avgjorde.

4.Liten ranglig och mycket söt welshcob hingst, ett år. Vid första tillfället jag skulle titta på den så hittades han långt ute på ett skogsbete där han gick med ett antal andra hingstar, med en pinne i kotan:crazy: Väldigt halt. Behandlad och hel igen nån månad senare= tre bra gångarter, en mycket bra halsansättning. Mycket bra stam med många högpresterande cobar.
Nu som treåring och precis inriden kan man konstatera att han är väldigt ridbar och har ett mycket gott temperament. Gångarter och exeriör samt stam avgjorde.

Jag har i alla fall lärt mig att titta efter vilka förutsättningar hästen har för det arbete jag vil att den ska kunna göra.

Nå, sämre saker kan väl hända ;) Jag själv har en fin historia med ett ljuvligt vackert nordsvenskt sto. jag var 14 och skulle gå över till stor häst. Kunde ha valt en bättre häst ;) Men hon hänförde mig! Spelade mindre roll att hon var yvig, pigg, smått vild och nästan stack med mig på provridningen :p

Idag, 8 år senare, står hennes avkomma ännu här :love: Han var en dag gammal första gången vi tittade på hans mamma. I guess it just was meant to be... ;)

Hon tappade förståndet när vi vande av fölet. Hon hade fått 2-3 föl "på raken" och nu när hon blev utan, utan att vara dräktig, slog det väl slint. Hon blev fullkomligt livsfarlig att rida. Jag bröt en handled, trasade sönder höften och underlivet vid en skentur, fick en massa småskador vid andra avramlingar och skenturer. Hon bara bestämde sig för att mopeder, cyklister och fotgängar var det absolut farligaste på denna jord, trots att hon inte reagerat ett dugg på dem tidigare.

MEN - tack vare henne och rädslan hon satte i mig, kom vi i kontakt med NH. Hon var underbar att jobba från marken. Vi fick hjälp och jag kom över rädslan till stor del. Men sålde henne ändå. Vi hade inget förtroende för varandra.

Okej, jo men det är ingen ide att ha kvar en häst som man inte känner sig trygg med. Bättre då att hon fick börja om på nytt med ngn annan. Hur gammal är hon nu?

Hon borde vara 15, om jag minns rätt. Vad tiden går :o Har dock ingen aning om var hon befinner sig, om de behöll henne eller nånting.

Nu har jag hittat en häst till att provrida! :o Är dock lite reserverad men blev ändå väldigt förtjust när jag pratade med ägaren.

En likadan som de övriga :angel: Valack. Med vissa skavanker, i övrigt så är den PERFEKT. Så jag är lite reserverad men han lät så himla trevlig så jag måste kika på honom ändå :p

Håller tummarna :) Idag är det söndag, berätta hur det gått när du kommit hem från provridningarna. :D

Jag har bokat av lite så det blir bara en provridning. Ringde en igår och jag sa först ja, men ringde sen och sa nej. Den var 17 år, kändes lite väl om man ser till framtiden. Just nu är ju inte 17 för gammalt men det känns lite som rysk roulette när man vill göra mer än att lulla i skogen.

Likaså hästen jag nämnde ovan, han har haft spatt i ett bakben, så jag tackade nej till den också. Den starkaste individen står kvar :D Så honom blir det provridning av idag. Ska nog mycket till för att jag inte ska ta honom, faktiskt! :)

Givetvis, kommer ju inte köpa nån 'bara för att'. Är bara så exalterad inför provridningen :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 695
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 024
Senast: Pilot
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 034
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17