Att väja häst

Sv: Att väja häst

Lite allmämt:

Det är så SJUKT mycket hästar till salu nu för tiden. Har det alltid varit det eller är det jag som har lärt mig leta bättre? På vissa sidor är det upp till 6-7 nya sidor PER DAG med hästar. Det är inte illa vad det säljs... Och grymt mycket islandshästar. Nu är det ju ett tag sedan jag letade häst att köpa (förutom i våras och då var det ju samma trend som nu, fast kanske liiiite lugnare) så jag har väl inte märkt upptrappningen så noga :p

Vår och höst är ju högsesonger. På våren ligger priserna högst (de flesta köper inför sommaren) och då passar man på att sälja. Och på hösten säljer många lite brådskande då de helst vill bli av med hästar som de inte lyckats sälja, innan vintern.. Men jag håller med, har aldrig förut noterat att det är så mkt hästar som är till salu.

En salusida får in typ 20-30 (!) annonser per dag (om man väljer att titta på alla saluannonser, avsätt ras, kön pris etc).. Den får man uppdatera ofta för att inte missa. Men många verkar också få svar väldigt snabbt..

Okej, bara en kvar alltså. Jag hade inte heller köpt en fd spatthäst och inte heller en 17-råing. Man vill ju ha lite tid på sig att utvecklas tillsammans innan hästen börjar få problem med åldern.

Så, bara en häst kvar. När var den provridningen?? :)

Ja, det är nästan svårt att hänga med i svängarna! Fast det är såklart extra roligt att leta när det finns lite utbud ;)

Och nu känns allting JÄTTEBRA! Har inte mått såhär bra på väldigt länge... Har ju själv ute annons, och hon med 17-åringen ringde mig igår innan hon satte ut annons på honom för hon tyckte jag lät så bra. Likaså hon med spatthästen, hon har sagt nej till många som inte lät helt okej men tyckte jag verkade jättebra och perfekt för hennes häst. Det höjer ju självförtroendet en aning, även om man aldrig träffats :)

Provridningen är idag, åker vid två och är väl hemma senare ikväll :) Börjar bli lite pirrig nu, ska bli så roligt! Där hade jag tur och var den som ringde först, så jag får bestämma mig först, känns också bra.

Åh, tack för denna tråden.. *ironisk*

Bara för det så var jag tvungen att kolla över annonserna som finns. Haft i baktankarna att köpa en stor häst för ridning (Har två shettisar som jag ska köra med) så jag slö-kollade efter det i annonserna. Vad hittade jag om inte den pållen jag haft på foder en gång innan och som min kompis äger... Hon har svårt för att sälja hästen och annonsen har visst legat ute ett tag. Hon har sagt att jag gärna får ha hästen på foder hos mig eller köpa henne för ett bra pris, för då vet hon att hon kan hälsa på och att hon får det bra..

Så, nu börjar tankarna rulla på igen.. Är det ödet? Är det den hästen jag är menad att köpa? grrrr...! Nu kan inte jag sova inatt.. :mad:

Tack annars för en intressant tråd! :D

Jag valde inte min häst, han valde mig, Det var bara jag som hamnade betala :rofl:
Och på den vägen är vi nu, och bra har det gått :laugh:
Det var helt på känsla och efter första besöket.
Men det hela är en historie för sig ;)

Hösten är alltid bästa tiden att köpa häst. Folk kommer på att sommaren är slut och att det börjar bli dax att stalla in..

Hur gick provridnngen då?

Ja det märks, varannan annons har ju "måste bort fort" i rubriken... :p

Provridningen gick kalasbra :D Jag är helt lycklig. Det stod Chili på hela hästen! Vaknade med ett sånt leende på läpparna idag. Vet inte ens om det kändes såhär bra i våras för Hazze.

Jaså, tänk det har flera säljare sagt till mig med. Undrar om det är ett säljknep. ;) Fast jag tror att det har att göra att man fastnar för personer som har liknande värderingar som en själv. För många så är ju hästarna ens bebisar. Inget man säljer vidare till vem som helst om man får välja.

Va KUL att det gick bra! Berätta mer. Hur var han?? :)

Mm superkul! Han är jättretrevlig. Lite ouppfostrad men han har ju varit allmänt bortglömd ett tag och mest gått i hagen, så det är ju inte så konstigt. En liten gosegris som älskar kel - jag gillar inte hästar som är rädda om öronen, inte vill kela eller bli klappade i ansiktet. Lugn och sansad, ingen stress eller så. Hovarna på fullblod är ju ofta dåliga, dessa var ganska platta men annars tycktes de vara av bra kvalité, mkt bra :)
Han är inte svårfödd eller extra frusen, också plus i kanten.

I ridningen är han också mkt trevlig, framåt men inte het. Inte särskilt tittig heller, men blir väl mer livlig på nya platser som han inte känner till. Han gör det man ber honom om, gör jag rätt så gör han rätt :) Och så SNYGG :d

Jo det ringde en igår, som jag nog ska kika på 'bara för att'. Lät inte så intressant men det är det iof ingen som har gjort mot den här :p om man ska väga pris, ålder, storlek, utbildning.

Åh det låter ju super! Men såklart kan det ju ändå vara en ide att titta på fler. Bara så att man har ngt att jämföra med. Det behöver inte ens verka jätteintressant i annonsen.

Den som jag så gärna vill ta hem nu var också en riktig gullunge - dvs han kan stå i gången i timmar o bara bli pysslad med. Han är gårdens ferdinand som alla ungar vill hålla på med då han verkligen älskar det. På provridningen provade vi 3 olika sadlar i 30-40 minuter och han rörde inte en fot. Han bara stod o mös.

Håller med. Sånt betyder så mkt, ffa för oss som tycker om att hålla på med våra hästar, och inte bara vill rida.

Vad är planen nu? Har du tackat ja? Bett om att få avvakta? Ska nån mer provrida??

Håller oxå på och ska köpa en till häst. Min sambo vill ha en egen så vi kan rida tillsammans! Det får bli en läromästare, westernriden, inte för stor. Drömhästen har vi redan hittat o ska åka o titta på, bara orolig att någon annan hinner köpa honom...:cry:
Vi har nämligen älgjakt denna veckan, min sambo är upptagen hela veckan...åker inte utan honom...

Jag la oxå märke till att det var mycket hästar till salu. Har haft svårt att hitta något förut, nu var det svårt att välja några st istället. :rofl:

Min första häst, den jag har nu alltså, var oxå förälskelse.:love:
Det har varit mycket jobb men det är värt det! :banana:

Väntar nu otåligt på, att ägaren till hästen vi vill titta på mest, ska höra av sig när vi kan komma!!

Denna väntan..............

Håller tummarna att ni får chans att provrida den. Vart finns den nånstans?

Jag som letar bland nordsvenskarna tycker mig se en hel del westernridna hästar i stl 150-155.. :) Så det finns säkert fler att titta på. Men såklart ska man köpa den man känner mest för.

Berätta gärna hur det går för er. :)

Det är en connemara på 148 cm som är 16 år.
Jag har träffat hästen o ägaren ute på tävling. Helt underbar häst, man kan inte hitta någon bättre. Priset är ju därefter såklart...men men...måste köpa en större transport också...tycker att den är lite liten när man ska åka med två stora hästar...

Vi åker en del med hästarna så det är ju viktigt!

Ah, jag vill också köpa transport! Har aldrig varit i behov tidigare, har ju inte åkt på träning/tävling, men blir nog mer aktuellt i framtiden :)

Fick med en transport när jag hade foderhäst en gång (snacka om generöst!), älskade den. Ingen dyr, men den hade fjäder i rampen så den inte bara ramlade ner när man öppnade och extra fönster på båda sidorna fram som hästen älskade att kika ut genom. :) Det kändes lite vardagslyxigt.

Jag funderar också på att köpa transport sen. Denna gång vill jag ha en häst som är lätt att köra med. Min förra var inte förtjust och jag som tycker att transporter är otäcka som dom är behöver en trygg häst som kan lugna mig i dessa situationer. :D

Behöver jag säga att gullungen som bara måste bli min, åkt massvis med transport och lastar sig själv. :angel:
Varför åker ni mkt?? Träningar?

Ja det där med storlek är lite lustigt! Min nordis korsning är 157. Men alla tror att han är högre, han är ju rätt kraftig i typen. :rofl:
Vi åker på olika clinics, ridhus 6 mil enkel resa, min häst är lätt att lasta så jag får åka till kompisarna om jag vill rida med dom. Min "tränare" bor 4 mil bort. När vi rider på tur, var med på Lucky rider trailen nu det sista!

Senast ändrad av en moderator:

Fördelen med nordisar. Mycket massa gör att man kan ha nära till marken utan att känna sig som ett kylskåp. :D

*vill gärna inte ha så långt att ramla och inte heller så högt att klänga sig upp på igen*

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 695
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 024
Senast: Pilot
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 034
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17