Att väja häst

Yrja

Trådstartare
Är det något med första hästen man tittar på inför ett hästköp? Blir man alltid fast och förälskad i den första hästen?

Jag har bra köpt häst en gång tidigare och den gången var det ingen tvekan. Jag såg han, jag blev förälskad och det skulle bara vara han. Trots att han var sned o dan, galen och inte riden mer än lite smått i skogen. Han var den första vi tittade på och blev också den sista.

Denna gång blev jag återigen förälskad i häst nr 1 och jag kan inte släppa honom. Ingen annan häst känns intressant - vi har tittat på några efteråt. Trots att han kastade av mig på banan och har dåliga hovar...

Men så har jag nu en annan häst på g, som jag tror att min syster kommer att fastna mer för (vi ska dela häst) och som egentligen verkar perfekt på många sätt. Men ändå kan jag inte låta bli att vilja ha den första. Och jag är hemskt orolig för att min syster inte ska vilja ta hem honom när vi tittat på denna...

Är det så att jag vill ha honom bara för att han var den första vi tittade på, eller är han helt enkelt hästen jag ska ha?

Vad har ni fö erfarenheter? Hur väljer man? Med vettet eller med hjärtat?

Senast ändrad:
Sv: Att väja häst

förstår vad du menar, min förra häst såg inte heller fin ut i benen, men var jätte trevlig och snäll när vi kollade på han, var första köphästen vi kollade på hade tidigare kollat på 4 foder hästar men eftersom vi aldrig hittade något så kollade vi på han, var ett varmblod. Iaf så fick han ju problem med benen nästan på en gång och vi hade han inte ens ett år :(, men var världens underbaraste häst, du kunde göra typ vad som helst med han. Letar nu ny häst har kollat på 3 den andra vi kollade på gillade vi verkligen, hästen hade personlighet fast var lite enmanshäst. Visste innan vi kollade på henne att hon hade haft en liggamentskada men hade inte fått reda på varför och så, men skulle fått ringa den förra ägaren som hade journaler. Sen när vi ringde tillbaks och undrade om vi kunde ta hästen på prov och vi frågade om numret till förra ägaren så fick vi inte ringa :crazy: och han berättade att hästen hade fått en liggamentskada när den var 3 för att den tränats för hårt i western :crazy: kändes inte alls kul att höra men bestämde oss för att vi inte vågade chansa då, så har fortsatt leta även om jag tror att hästen hade passat oss bra.

Usch va jobbigt.. :(

Ja, denna häst är också lite av en ensamhäst. En häst man måste förtjäna förtroendet från. Underbar för alla att ha o göra med, men en häst som tyr sig till vissa. Han har något som jag bara fastnat för SÅ mycket. Men jag har ingen erfarenhet av såna hovproblem och jag ville ju inte ha en häst som ska gå sönder hela tiden, och ingen vet ju om han gör det... Han har hållt bra hittills men tänk om??..

Och om det står mellan den "perfekta" hästen utbildningsmässigt och fysiskt sätt, och den perfekta hästen rent känslomässigt, hur väljer man då?

Har du hittat någon ny häst att titta på?

Jag har tittat på flera "första" hästar och inte känt det där hoppet i bröstet när jag ser dem.
En var en fd travare som såg så jävlig ut... Helt rak rygg, fult huvud, smal och omusklad, dåliga hovar, tufsig och smutsig. Inget att rida heller, för den delen. Och som tur var blev jag inte förälskad ;)

Jag tror inte det har nånting att göra med att det är första hästen. Men man ska välja med hjärnan också. Min tränare varnar mig från att välja med hjärtat nu :p Det är då man tar hem den där stackars lilla hästen som man ska omvända och rädda och sen blir det pannkaka av allt... (för att vara cynisk).

Min förra häst sa det bara PANG! Vi kikade efter vart gården kunde ligga, jag såg hagar och skrek nästan HÄR ÄR DET! HÄR ÄR DET! och sekunden efter JAG SER HONOM! DÄR ÄR HAN! och diverse andra lyriska utrop :D Skulle bara ha honom, så var det!

Tror du ska lyssna på din syster också. Eller är det ett projekt du är ute efter? Du skrev säkert ner vad du var ute efter när du började leta häst. Kika på det igen, för då var du nykter och inte förälskad. Förälskelsen lägger sig till slut och då vill man ju inte stå där och ångra sig...

(Jag sitter själv och är studsig och rastlös... det börjar dra ihop sig till att titta på min "första" häst för den här omgången också!)

Jag kärar lätt ner mig i hästar:o, men har faktiskt 'avstått' första hästen jag tittade på nu sist jag letade.

Inte för att jag inte fastnade för henne, men för att det var en tveksam chans till rehabilitering samt ett enormt överpris begärt. (diffus hälta högt bak, ung outbildad häst med tydliga smärtsymptom i hela kroppen och medioker stam- begärt pris 30 000:crazy:)

Jag tror att man ska lyssna på den där magkänslan- känns det helt rätt och man har en rimlig chans att överbygga/rehabilitera eventuella problem, så tror jag att man ska försöka. Det ger en jädra kontakt att arbeta och utvecklas tillsammans...
Kan dock vara svårt om man ska dela häst- då gäller det ju att bägge känner likadant:(

*nyfiken*
vad är det för hovproblem?

lycka till i hästsökarsvängen:)

Och om det står mellan den "perfekta" hästen utbildningsmässigt och fysiskt sätt, och den perfekta hästen rent känslomässigt, hur väljer man då?

Jag väljer klart känslomässigt, iaf på en häst som jag ska ha som ridhäst till mig själv. Hellre jobbar jag med en individ jag klickar med, än med en "supertalang" som känns halvdant skoj att arbeta med!
Det är en kul resa att jobba med icke-talanger också, att lära sig plocka fram det bästa ur även de mer anonyma och gråa individerna. (Även om det säkert skulle vara jävligt skoj att kunna falla plask för en talang... om man har råd att köpa den;))

Jag har insett att jag är en person som bara väljer med hjärtat och inte med hjärnan. Jag faller som en fura för vackra individer. Men jag har haft tur, av de 3 hästar som jag köpt, har bara en inte hållit måttet och blivit utdömd och avlivad. Och i det fallet hade nog inte spelat någon större roll om jag varit en person som bara gått på hjärnan sas, för det kunde man ju inte veta vid köptillfället. Min nuvarande lilla pålle köptes bara på känslan och skönheten (jag vet att jag är en aningen naiv och jag är ändå över 30 år), men det visade sig vara ett mycket bra köp. Fast det är inte riktigt sant, för jag har alltid vissa kriterier som jag vill ha uppfyllda i fråga om ålder och ras. Men sen så...!

Svarar alla.
TACK för era svar! :bow:

Det verkar alltså inte som att ni andra fastnar direkt för första hästen, så kanske är det helt enkelt bara så att jag råkat titta på rätt häst från första början båda gångerna?..

Hästen är aktiv, relativt framgångsrik, travhäst (kbl) och har aldrig varit halt. Men han är plattfot fram och hans far hade dåliga hovar rent allmänt trots att han var mkt framgångsrik så det ärvdes väl ner. Hästen är 7 år och riktigt välmusklad, verkar dessutom ha haft det bra hos nuv ägaren som masserar sina hästar regelbundet och verkar väldigt nogrann. Han är den sundaste och friskaste häst jag sett i verklighet på väldigt, väldigt länge. Hovproblemet syns ju inte mer än på sulorna han har på framfötterna.

Hästen har som sagt aldrig varit halt eller dålig på ngt annat sätt, men har sulor då han ömmar på grusvägar med stora stenar. Men här i mellersta sverige där jag bor blir marken ofta knölig och hård på vintern och det stället ju till problem, samtidigt som det också är lerigt på höstarna vilket inte går ihop riktigt med sulor... (Hästen står nu i norrland).

Det är en kanonhäst som jag tror kan gå långt, han har utstrålning och en positiv inställning, och han är precis den modell på häst som är så svår att hitta. Och som jag så gärna vill ha. Att han inte kan mkt är för min del oviktigt, jag har utbildat en travhäst innan och vill ändå forma min egen, men min syster är inte riktigt på samma våglängd som mig när de gäller det, även om hon är öppen för en mindre utbildad häst sålänge den i övrigt är vad vi söker.

Han är det jag ville ha från början, förutom att han har detta fotproblem. Drömhästen.

Hästarna kostar ungefär lika mkt. Den välutbildade hästen säljs väldigt billigt. Jag tycker inte att jag har lätt att kära ner mig i hästar och ingen av dessa två verkar ha dåliga ägare, tvärt om verkar de ha det väldigt bra. Jag kan bara inte släppa den första ändå. Han tilltalar mig enormt..

Slå till!
Annars kan du skicka den hit, låter som min drömhäst också;)

/Migo
som letat häst aktivt en enda gång- de andra tillfällena har jag kärat ner mig och fyllt på hagarna oplanerat:angel:

Nä nu blir jag orolig, tänk om du tar han först! :o

Tänk om syrran kärar ner sig i häst nr 2 istället? Då dör jag. Jag bara måste ha den där jäkla hästen. Hur dåliga jäkla hovar han än har!

jaa är ju sånt som är så svårt, man måste ju ha en häst man trivs med oxå, även om jag tror lite på att man växer ihop och att upplevelser ger starkare band. Kan ju inte påstå att det klickade med min första häst första gången, men tyckte han var trevlig och hade personlighet, är typ det jag letar efter nu oxå, behöver liksom inte klicka men ska kännas som att det kan funka. Vill ha en häst som är intresserad och som inte bar står och sover när man kollar på den och knappt bryr sej att det är någon ny där. Ligger lite lågt den här veckan, har blivit lite avtrubbade och finns inget i närheten, men ska åka till en hästförmedling någon gång nästa vecka så hoppas väl hitta nånting där iaf :)

plattfot borde man väl kunna hjälpa på nått sätt ? och har den inte haft några problem när den gått på travet borde den ju inte få det av er ridning.

Plattfot går absolut att göra nått åt, till viss gräns. Jag skulle inte tveka att köpa en häst pga det iaf!

(sen att jag inte skulle välja att sko med sulor, det tror jag de flesta här vet;))

Hur hade du löst det utan sulor?? :)

Jo, jag känner det också. Han är på nåt sätt värd allt jobb som kan tänkas bli med fötterna.

:o

Hur barfotaverkar man en häst med plattfot?? *okunnig*
Jag vill ju dela häst med min syster och jag vill ha en häst som båda tkr om. Men denna alltså.. Han är bara så rätt.

Ska titta på den andra om 1 vecka - suck! Håll tummarna för att den inte alls faller min syster i smaken, snälla ni. :bow:

Vad har ni fö erfarenheter? Hur väljer man? Med vettet eller med hjärtat?

Jag har ju "bara" köpt en häst hittills i mitt liv (Honey) :angel:
Provred en häst innan henne, och jodå det sa "klick" när jag såg honom (snygg, brun-vit tinker :love:). Men när jag red honom kände jag ganska snabbt att "klicket" bara var att han var vacker att se på.
Sa att jag skulle fundera, men jag tror nog att ägaren också såg att vi inte riktigt passade ihop (hård i munnen, släpade runt mig mer eller mindre stundtals.. :crazy:).
Sen hittade jag Honey på annons, och bara när jag såg bilderna så var det :love: . Ringde, och vad jag fick höra lät bra. När jag såg sötnosen i hagen ville jag skrika rakt ut. Hon var väldigt nervös i stallet, sparkade lite med bakbenen när jag borstade, gnäggade efter vännerna i hagen, stod allt annat än still vid sadling och uppsittning. Reste sig så långt det gick med kedjorna, när jag försökte titta på munnen.Taktade, bockade, backade, reste sig under provridningen ute i skogen tillsammans med ett annat ekipage. När jag en timme senare red en stund på banan, var hon redan trött. Smal, omusklad. Bra hovar, bra rygg. Och jag föll, som en sten :love:

Vet inte om det var så mycket vett i det beslutet (ringde dagen efter och frågade om jag fick köpa henne), mamma har i efterhand sagt att hon trodde att jag skulle få sälja henne pga jag inte klarade henne. Men det var RÄTT beslut, idag är hon fortfarande underbar, och mycket mycket säkrare på sig själv, sin omgivning & mig.

Va härligt det låter.. :) Vilken tur att hon hamnade hos ngn som kunde ge henne det hon behövde.

Jag fastnade för denna rent allmänt. Sen gick inte ridningen som den skulle då han hade ont men det fick iaf inte mig att tappa intresset för honom. Var det bara mitt beslut hade jag redan ringt och tackat ja. *önskar*

Jag hade nog köpt den hästen *tänker INTE på syster :devil:*
Pränta in i syrran att han är helt perfekt, underbar..:D :devil:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 695
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 024
Senast: Pilot
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 034
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17