Att undvika snedfördelning i förhållande

Status
Stängd för vidare inlägg.

grodan21

Trådstartare
Hur gör ni för att undvika snedfördelning av husshålsuppgifter i förhållandet? Och undvika könsnormmerna?
 
Hur gör ni för att undvika snedfördelning av husshålsuppgifter i förhållandet? Och undvika könsnormmerna?
Vi har lika viktiga jobb.
Vi jobbar samma procentsats.
Vi har lika lön, skiljer bara någon tusenlapp.
Vi hämtar och lämnar lika mycket. Fördelat på vem som har möte när.
Veckoplanerar hämtning och lämning söndag kväll.
Är hemma med sjuka barn lika ofta.
Den som hämtar lagar mat.
Båda hjälper till fram tills barnen sover. Sen har man fritid.

Trots detta finns det såklart fördelningar utefter vem som är bra på vad. Jag sköter tex myndighetskontakter och administrativa sysslor. Maken sköter mer praktiska tunga saker.

Maken har ett frivillhetsuppdrag som sjöräddare på SSRS vilket tar mycket fritid. Jag har inga sådana tidskrävande intressen. Således har maken mer rekreaktionstid än mig på daglig basis. Jag åker därför på fler weekends och resor samt äter middag med tjejkompisar oftare. Inte så att det jämnar ut sig men lite.

Mvh Miks
 
Ingenting.
Vi hjälper varandra med det som ska göras. Bägge har ett starkt sinne för ordning och reda, är självklart att man plockar undan efter sig, diskar direkt och håller det snyggt och prydligt.
Nu bor vi inte ihop men tror inte det skulle bli någon skillnad. Jag vet ju hur han har det hemma och hur noga han är.
Vi ska inte ha några ungar. Djuren är mitt ansvar och kommer alltid vara även om han tycker om dem och gärna hjälper till.
 
Hur gör ni för att undvika snedfördelning av husshålsuppgifter i förhållandet? Och undvika könsnormmerna?

Vi gör det vi tycker är minst tråkigt, dvs jag dammsuger och min sambo tvättar. Min sambo lagar 90% av maten men det är mest pga jag är otroligt kass på att laga mat så det är ren överlevnad från hans sida. Sen delar vi på resten av sysslorna typ gräsklippning och undanplockning till förbannelse (har en 1-åring..)

Min sambo drar det ”tyngre lasset” hemma med barnet då jag har häst och därför är iväg hemifrån fler timmar under veckorna. Så helt jämställda är vi inte men åt det mindre traditionella hållet då mannen gör mer med hem och barn.
 
Hur gör ni för att undvika snedfördelning av husshålsuppgifter i förhållandet? Och undvika könsnormmerna?

På fråga 1: Jag slutar städa när jag anser att jag gjort mitt. Tackolov är vi särbo så det är bara ett problem på semestern. Allt utom städning delar vi på per automatik.

På fråga 2: Håller aktiva diskussioner kring genusfrågor i vardagen. Min kille har en ganska naturligt sund inställning om att dela lika, men har aldrig behövt sätta ord på det eller reflektera. Så han kör fast ibland och jag blir vansinnig. Tex när han påstod att jag ägnar mig åt tex gräsklippning för att aktivt motverka könsrollerna (sen när var gräsklippning en manlig syssla tänker jag? Jag jobbar med maskiner så det känns naturligt att jag är mer intresserad av att köra klippare än av tex att moppa golv, det har inget med mitt kön att göra utan enbart intresse).
 
Vi gör väl egentligen det vi tycker är minst jobbigt.
Han tar det dagliga som laga mat och disk. Dels för jag inte gillar det och delsdå hästarna tar mycket tid vardagligen.

Jag gör oftast städ och tvättrycken.

Utöver det hjälps vi åt, och kommunicerar och analyserar om den ena tycker det blir ojämt fördelat någon gång.
 
Hur gör ni för att undvika snedfördelning av husshålsuppgifter i förhållandet? Och undvika könsnormmerna?

Vi pratar med varann för att undvika snedfördelning. Men sen gör ju båda vad man kan och orkar också. Det underlättar ju mot om en av oss hade skitit i allt. Vi vill också ha rent kring oss på hyfsat samma nivå. Jag är inte superpedant som sambon. Men jag vill ha rent och gillar doft av nystädat.

Däremot arbetar vi nog inte aktivt mot könsrollerna iom att vi båda har lite könsstereotypa intressen etc och vi försöker göra det vi tycker är kul/tycker minst illa om.
Sambon gillar allt som brummar och låter typ(bilar, gräsklippare, trimmer, motorsåg, båt etc) och han gillar att bygga och greja. Han är också enormt mycket starkare än mig och mindre trasig i kroppen. Han gillar att ta i och får därför göra mycket av det tyngsta.
Han är väldigt intresserad av att laga mat och är fantastiskt duktig på det. Så han lagar mat något oftare än mig om han får feeling och vill.

Jag är mindre road av matlagning, skotta snö, klippa gräs och sånt som han älskar. Så jag dammsuger, skurar, vattnar blommor, tvättar oftare kläder/gemensamma prylar, rensar ogräs etc. Det är också främst jag som inreder och planerar trädgård etc. Det är sånt jag tycker är kul.

Sen gör vi ibland tråk-uppgifter ihop för att göra det roligare. Men jag kommer inte göra ngt jag avskyr och han älskar för att vi ska tänka på könsrollerna.

Iom att vi jobbar ihop kan vi också se det som att den som har mer på jobbet den perioden kan slippa lite hushålssarbete om den andra orkar/hinner ta mer. Allt det jobbet är ju ändå för oss båda.
 
Vi har alltid kört don efter person . Vi gillar båda att laga mat så det delar vi på. Jag hatar att diska så det gör han oftast. Jag moppar golv oftare än han. Städning i övrigt delar vi på. Handlar gör vi oftast ihop. Vi har båda tummen mitt i handen och saknar tålamod för praktiska saker när något behöver repareras eller fixas med tapeter, golv eller liknande så hyr vi oftast in någon numera för vi har ekonomi till det vilket är otroligt skönt .
 
Jag går efter premissen att det inte ska finnas en maskin på gården jag inte också kan handskas med och även sådant jag anser "tråkigt" är ändå sådant som måste göras. Svårare än så är det inte. Jag kan inte ständigt förlita mig till sambon. Han har ett fysiskt arbete och hans kropp kommer att slitas ut fortare om inte jag också steppar upp.

Jag kan ärligt säga att det mekaniska och tunga arbetet har jag dragit mig för tidigare. Han "älskar ju" det. Och jag är bekväm. Men han lagar också mat, städar, hänger tvätt. Det är (framför allt) jag som måste skärpa till mig vad gäller eventuell snedfördelning. Att jag hellre hänger inomhus än följer med ut i skogen och hämtar ett par träd. Det finns ingen anledning till att lämna sambon själv med det jobbet. Vi har blivit betydligt mer jämställda sen vi flyttade till gård.

Det finns ETT undantag hittills i maskinväg, och det är vår 14 ton tunga grävmaskin. Efter en olycka för ett par år sedan, så vill jag helt enkelt inte. Det tar emot. Men nästa sommar ska den säljas och vi ska gå ner några ton i storlek, så då är problemet löst.
 
Vi är ganska könssterotypiska. Det finns en massa saker jag verkligen inte vill göra och är glad att slippa. Hade inte han gjort grejerna hade jag hyrt in tjänsten. Sånt vidertrist som att byta däck eller meka med bilar. När det gäller rent hushållsarbete delar vi nog hyggligt på det som ingen tycker är kul. Medan jag gör det jag gillar - pyssla med odling och trädgård samt ta hand om alla djuren.
 
Hur gör ni för att undvika snedfördelning av husshålsuppgifter i förhållandet? Och undvika könsnormmerna?

Vi gör inget aktivt, tycker det funkar rätt bra ändå.
Han lagar mat, diskar, tvättar (fy vad jag hatar att tvätta), skottar snö (oftast, jag kan också göra det, vi använder traktorn), kör motorsågen, bygger de fysiskt tunga grejerna.
Jag städar golven och toan, klipper gräs och gör i princip allt traktorarbete på sommaren (vi har gård), klipper gräs, kör röjsåg, målar och bygger de ’lätta’ sakerna.

Gubbarna i byn är (tyvärr kanske...) rätt imponerade över allt fysiskt jobb på gården jag gör medan maken då servar med barnpassning och mat på sommaren.

Båda gör övrig städning och tar hand om barnet. Då han tjänar mycket mer och jobbar borta endel så vabbar jag.

Vi är båda nöjda.
 
Pratar med varandra.

I övrigt gör vi mycket ihop. Vi städar ihop samt veckoplanerar och veckohandlar mat ihop. Den vardagliga matlagningen, disken, tvätten, småfixet etc sköts av den som det passar bäst för utifrån jobbschema, träning etc. Den som är först hem/har mest tid över fixar. Räkningar betalas direkt av den som öppnar breven. Större saker som försäkrings- och bankärenden, större hemmafix, presentinköp, bilreparationer etc planerar vi för tillsammans utifrån vem som har mest tid/är bäst på det eller om vi ska göra det ihop.

Vi får se hur det blir när familjen utökas med ett barn nästa år. Vi pratar mycket redan nu om nya ansvarsområden som dyker upp och hur vi kan fortsätta försöka främja jämställdhet, vilket säkerligen lär bli större utmaning i och med barn. Vi tänker nog redan nu att vi lär behöva driva det lite som ett företag, både jag och sambon gillar ordning och reda, rutiner och struktur. Vi planerar inhandla stor glastavla vi kan skriva upp veckoschemat på, lista olika ansvarsområden och sedan ha typ planeringsmöten varje söndag inför den nya veckan. Folk tycker vi är knäppa, men jag tycker rutiner, förutsägbarhet och tydlighet underlättar massor.

Typ såna här listor är bra att utgå från i diskussioner, prat och planering tycker jag: https://vardgivare.skane.se/siteass...lista-for-familjen---om-ansvarsfordelning.pdf
 
Senast ändrad:
Vi handlar mat tillsammans, lagar mat tillsammans, städar tillsammans, hänger tvätt tillsammans osv. Inte precis alla gånger men för det mesta.
Bilrelaterade sysslor betalar vi för (däckbyte osv) och jag är mer händig än honom så behöver vi fixa ngt hemma typ borra upp en tavla så gör jag det (med hjälp av honom).

Vi är såklart inte fria från traditionella könsroller men arbetar aktivt för att inte hamna där och det är ett vanligt samtalsämne hos oss.

Det underlättar nog att vi inte har barn eller hus. Vi hade gjort likadant men det hade blivit mer ansträngande.
 
Skulle nog aldrig orka vara tillsammans med någon som gör att jag måste fundera på hur jag ska undvika snedfördelning av hushållsuppgifter och hur man undviker könsnormer.
Oj, lyxigt. Enda sättet jag skulle kunna sluta tänka på det vore om partnern tänkte på det hela tiden åt mig. Men vet inte om det skulle räcka. Det är ju lika mkt att hålla koll på sina egna internaliserade könsroller som ngt annat.
 
Skulle nog aldrig orka vara tillsammans med någon som gör att jag måste fundera på hur jag ska undvika snedfördelning av hushållsuppgifter och hur man undviker könsnormer.

Samma här.

Här hemma flyter det på typ av sig själv. Vi handlar oftast tillsammans (om vi båda är lediga är det ofta han som handlar, om jag jobbar handlar jag ibland på vägen hem), jag lägger in tvätt och han hänger upp. Städar gör den som får lust.Jag småstäder kanske lite oftare, mest eftersom jag tycker vår nya dammsugare är rolig och vi har katt (=hår!) :) . Han storstädar nästan varje gång. Han tar hand om 95 % av det som handlar om inredning i hemmet och jag fixar 95 % av typ stopp i avloppet. Gemensam ekonomi tar jag hand om till största delen. Vi diskuterar självklart allt med pengar som rör bägge två, men eftersom jag tjänar mer än 3 gånger mer än honom är det jag som betalar de dyra posterna. Lagar mat gör den som orkar, det blir nog ca. en tredjedel var och den sista tredjedelen (när ingen orkar) äter vi typ mackor eller något helfabrikat :).
 
Jag har aldrig träffat någon, oavsett kön, som undviker könsnormer helt av sig självt.

Det glömde att skriva i mitt förra inlägg, vi pratar mycket om könsroller, feminism och så vidare. Men just när det kommer till hushållssysslor har det flutit på rätt smärtfritt redan från början. Men vi har bägge två bott i kollektiv i många år, även tillsammans, så det kanske har underlättat :).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Lite av en spin-off på tråden om relationsråd. Vad tänker ni när ni läser rubriken? Tycker ni att ert förhållande är jämställt? Har ni...
28 29 30
Svar
581
· Visningar
19 339
Senast: MiniLi
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 172
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
562
Senast: __sofia__
·
Tjatter Jag försöker undvika hemleverans (och är därför inte van vid hur det funkar) men nu har jag beställt en så pass stor sak att det inte...
Svar
4
· Visningar
510
Senast: Silver Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp