Att tvångsköna någon

Det är inte så lätt att veta när personen inte ens vet själv. Vet/känner flera som har gått hela vägen med operation osv. Eller valt att inte operera.
Vet t.o.m. där man har ångrat sig och opererat tillbaka.
Det får vara upp till personen att presentera sig.
Hur ska jag veta? Vad är du nu?
En han, hon, hen, på väg mellan? På väg tillbaka?

Jag tror det är svårare för den personen i fråga som faktiskt själv inte vet, än för omgivningen som inte vet hur den ska reagera. Alltså, öppenhet från alla håll är ju såklart det bästa. Men ibland blir det svårt. Då tycker iallafall jag att en kan fråga. Många trans/ickebinära opererar sig ju inte ens.


Jag tillhör de som är starkt emot de heltäckande plagg som vissa av ett visst kön bär.
Ser det som ett större problem i vårt land. De som inte vill ha dem och tvingas till det, mår rysligt dåligt.
De får ofta inte uppsöka vård om de inte har fått lov av en han först.
Det tycker jag är värre än att man drar sig för att uppsöka vård, för att man inte upplever att man får ett könsneutralt bemötande.

Det är jättesvårt att sätta sig in i deras situation. Men självklart är det också fruktansvärt. Tänk dig då om du är född som kvinna (eller flicka blir det väl... :P ), tvingas ha heltäckande plagg, men inte är kvinna. Det måste oerhört hemskt. För såklart att transpersoner och ickebinära förekommer överallt. I alla länder.

Men att som vit cisperson jämföra dessa två situationer och tycka att det ena är värre än det andra känns rätt dumt. Jag tror inte att det går att säga att det ena är värre än det andra.

Alla scenarion i det jag har skrivit har jag/har haft i min närhet, så vänligen kom inte med att jag är lyckligt ovetande.

Är det något ni brukar prata om? Alltså, hur dessa personer upplever sin vardag? Det är ju väldigt intressant, om än fruktansvärt såklart. :(
 
Fast tänk om man helst vill glömma snoppen helt? Eller inte gillar den. Jag hade trott att vissa transsexuella inte tycker om att ha tex snopp. Då måste det kännas jobbigt att bli kallad snoppbärare hela tiden. Och jag är ju inte min livmoder, jag har ju mer i livet än att föda barn.

Absolut, och jag håller med. Svinsvårt att veta vad som egentligen är bäst att säga. Det bästa är väl att helt enkelt vara öppen och lyhörd. Eller såklart fråga personen. De som verkligen verkligen inte gillar sitt könsorgan brukar ju operera sig.

Självklart är en inte sina kroppsdelar. Och bara för att en har livmoder betyder inte det att en vill/ska/måste/kan/behöver föda barn.
 
Tycker problemet kommer när förkortningen kön både är förkortning på könsorgan och könsidentitet.

Ja, det är klurigt. Det håller jag med om. Snopporgan och snipporgan... :P nej, jag har faktiskt ingen aning. Vad tycker du att det isåfall borde heta?
 
I min värld finns det bara två kön, pojke eller man, flicka eller kvinna. Sen har det konstruerats könsidentiteter, vilket jag personligen har svårt att ta på allvar,. Jag har flera transpersoner i min bekantskapskrets och jag känner och har träffat, arbetat ihop med några som har bytt kön. Transpersonerna jag känner beskriver själva att de valt att leva i en viss könsidentitet/roll, men erkänner det kön de fötts med som sitt formella kön.

Hen, är för mig en lingvistisk objektiv omskrivning som jag använder då könet inte är relevant att beskriva i det jag berättar för en tredje part. Näver att jag skulle tilltala någon med "hen".

Jag vet inte om du har barn. Men om du har det, och det skulle visa sig att barnet är trans och/eller ickebinär, visst skulle du väl inte bara skratta bort det då?
Och om en person vill bli tilltalad/omtalad med ordet hen, skulle du inte göra det då? Skulle du envisa dig med att prata om den kön som personen föddes med, även fast du visste att det sårade personen?
 
Absolut, och jag håller med. Svinsvårt att veta vad som egentligen är bäst att säga. Det bästa är väl att helt enkelt vara öppen och lyhörd. Eller såklart fråga personen. De som verkligen verkligen inte gillar sitt könsorgan brukar ju operera sig.

Självklart är en inte sina kroppsdelar. Och bara för att en har livmoder betyder inte det att en vill/ska/måste/kan/behöver föda barn.
Och man behöver inte ha en livmoder för att man är kvinna vilket du har ignorerat min fråga om ett antal gånger nu.
 
Ja. Det finns det. Skulle du fråga min pappa om han vill bli tilltalad som en han, hon eller hen, skulle man nära nog åka på en propp. Han är inte så utvecklad när det gäller såna här frågor. Det finns fler som honom. Och det är också en del i det här. Han vill på alla sätt signalera att han är en man*.

*på ett stereotypt traditionellt sätt

Det är självklart svårt med den äldre generationen och dessa frågor. Visserligen obehagligt att han skulle kunna smälla till någon om denne frågade hur han vill bli tilltalad. Men jag tror samtidigt att han slipper dessa frågor angående sig själv :)
 
Tycker du det är lika obehagligt att uppge "gift" eller "ogift" i svenska myndighetsformulär?
Det beror ju på vad det gäller. Jag tycker det är totalt ovidkommande om jag t.ex. ska beställa nåt från en webshop. Om myndigheterna däremot undrar nåt som rör fastighetens ägare, beskattning, förmyndarskap av barn etc förstår jag om det behöver klargöras. Men då ska väl även mannen redovisa sin äktenskapliga status, inte bara kvinnan?
 
Jag vet inte om du har barn. Men om du har det, och det skulle visa sig att barnet är trans och/eller ickebinär, visst skulle du väl inte bara skratta bort det då?
Och om en person vill bli tilltalad/omtalad med ordet hen, skulle du inte göra det då? Skulle du envisa dig med att prata om den kön som personen föddes med, även fast du visste att det sårade personen?
Nej, jag skulle aldrig tilltala någon som hen. Lika lite som jag skulle tilltala någon som han eller hon. Du, ni eller namn är vanligaste tilltalen.
Det är ett lingvistiskt begrepp, inte någon könsidentitet.
Jag har barn ja, och skulle de en dag komma till mig och säga att de identifierar sig som annat kön än de är födda med skulle jag nog undra vad som gått fel. Skulle jag däremot få barn i dag som under uppväxten tydligt visar sig ha en starkt annorlunda könsidentitet så skulle jag stötta det barnet på bästa sätt jag kan. Varför tror du att jag skulle s k r a t t a bort det?
 
Brukar inte kommentera här, men nu är jag verkligen nyfiken på varför det det skulle vara okej att anta att en person har livmoder men inte okej att anta att en person med kvinnligt namn skulle vara kvinna? Är själv en kvinna utan livmoder (och är född utan, dock med i övrigt kvinnlig anatomi) och kan tycka att begreppet livmoderbärare skulle bli väldigt märkligt i mitt fall.
Jag borde rimligen tillhöra den grupp som ett undvikande av könande är avsett att underlätta för, men har svårt att se att det skulle vara praktiskt att inte dra slutsatser kring kön utifrån namn etc. Och begrepp som snippbärare eller som här livmoderbärare ser jag som problematiska och faktisk för egen del rätt obehagliga.

Intressant, jag har faktiskt ingen erfarenhet alls av det. Alltså, jag brukar till vardags inte använda snopp eller snippbärare/livmoderbärare. Men kan i skrift göra det för att göra det lite extra tydligt och för att inte använda just kvinna eller man.
Hur tycker du att en bör formulera sig gällande de som faktiskt inte har någon livmoder?
 
Jag har tänkt en del på den här tråden och könande idag. Och på hur mycket jag könar, helt utan att jag tänker på det. Jag antar hela tiden att personer är hon eller han, jag tänker "kvinna" om nån som ser ut som jag föreställer mig en kvinna och "man" om nån som ser ut som jag föreställer mig en man. Och, det som fick mig att verkligen tänka till, av någon anledning är det tydligen väldigt viktigt för mig hur mina djur könas?
Mina två första ponnyer var/är valacker. Jag blev alltid lite irriterad om någon tränare sa hon eller henne om dem. Nu har jag ett sto och har haft flera ston innan, och på samma sätt stör jag mig lite på om någon säger han eller honom. Eller den.
Men alltså, varför är det så viktigt för mig? Huvudsaken är ju att tränaren är bra, det spelar såklart INGEN ROLL vad hen kallar min häst. Ändå har det stört mig i alla år? WHY?

Där fick jag verkligen något att fundera på.
 
Nja, en ko och en häst är två olika raser. Mig veterligen så finns det inte olika raser av människan. Däremot finns det många olika kön :)

Lite det som var poängen. Kön och könsidentitet är olika och har egentligen ingenting med varandra att göra.
Det finns mig veterligen två kön i grunden. Vissa sjukdomstillstånd kan göra det svårt att biologiskt avgöra vad personen har för biologiskt kön.

Sen finns det en massa olika könsidentiteter, typ lika många som det finns människor då könsidentitet är individuellt.
Jag kan känna att min könsidentitet är citron idag, men mitt biologiska kön kommer likväl vara kvinna då jag har två XX-kromosomer, vilket jag alltid kommer ha.

Kön och Könsidentitet är olika saker och du använder felaktiga benämningar. I grunder uppfattar jag att du vill diskutera könsidentiteter och inte kön. Men du använder dig av ordet kön, när ett mer korrekt ord hade varit könsidentitet.
 
Intressant, jag har faktiskt ingen erfarenhet alls av det. Alltså, jag brukar till vardags inte använda snopp eller snippbärare/livmoderbärare. Men kan i skrift göra det för att göra det lite extra tydligt och för att inte använda just kvinna eller man.
Hur tycker du att en bör formulera sig gällande de som faktiskt inte har någon livmoder?
Hur vet du om någon har snopp egentligen?
Är inte det ännu "värre" än att felaktigt kalla någon man?
 
Fast jo.

Jo, du och jag är ungefär lika bestämda i vår uppfattning...
Det finns i grund två kön av (alla) djurarter: en hona och en hane. Hästar kallar vi sto och hingst, människor kallas kvinna respektive man.

Minst sagt... :rofl:
Ja alltså, du behöver inte dumförklara mig. Jag må vara korkad och kan säkert uppfattas som blåst i vissa lägen. Men jag är inte dum i huvudet. Jag VET att det är så, jag VET att vi föds som antingen kvinna eller man. Och jag vet att du aldrig någonsin kommer ändra ditt synsätt ;)

Jag är helt med på att vi säger kvinnligt och manligt könsorgan. Jag är helt med på att vi föds som antingen kvinna eller man. Men jag tycker att det blir svårt när det samtidigt är något som många inte känner sig tillfreds med. Och speciellt när det till och med kan få folk att faktiskt avstå läkarvård, även fast det är akut, i rädsla för att bli felkönade.

Sedan kommer vi till könsidentiteter.
Där är det en helt annan fråga.

Kan du inte starta en tråd där du kommenterar könsidentitet i stället för kön?
För då slipper vi stånga pannorna av att det bara blir fel.

Du tycker att jag har fel som anser att man och kvinna har med kön att göra.
Jag tycker att du har fel i din åsikt.
Språkligt sett är det jag som har rätt.

Alltså, jag ser inte det här som någon slags tävling i att ha flest rätt och mest medhåll. Jag förstår att många motsätter sig det jag skriver, just för att det är ett ickeproblem för så många. Och när en aldrig har varit i kontakt eller aldrig har behövt ta den här diskussionen så förstår jag att det blir tankekrockar. Och det är därför som det är extra viktigt att prata om det här. :)

Dom flesta här inne är ju ändå accepterande och tilltalar personen med det kön och/eller pronomen hen vill bli tilltalad som. Så det handlar ju inte om att många är trångsynta. Det handlar snarare om att vi alla är så vana vid att snopp = man och snippa = kvinna. Och i de flesta fall är det ju också så. Men eftersom problemet ändå finns så är diskussionen väldigt intressant.

Jag menar, jag behöver också aktivt tänka på hur jag tänker och uttrycker mig. Jag könar folk omedvetet, dagligen.
 
Lite det som var poängen. Kön och könsidentitet är olika och har egentligen ingenting med varandra att göra.
Det finns mig veterligen två kön i grunden. Vissa sjukdomstillstånd kan göra det svårt att biologiskt avgöra vad personen har för biologiskt kön.

Sen finns det en massa olika könsidentiteter, typ lika många som det finns människor då könsidentitet är individuellt.
Jag kan känna att min könsidentitet är citron idag, men mitt biologiska kön kommer likväl vara kvinna då jag har två XX-kromosomer, vilket jag alltid kommer ha.

Kön och Könsidentitet är olika saker och du använder felaktiga benämningar. I grunder uppfattar jag att du vill diskutera könsidentiteter och inte kön. Men du använder dig av ordet kön, när ett mer korrekt ord hade varit könsidentitet.

Det där med hur många (biologiska) kön det finns är lite av en het potatis. Det finns de som föds med delar av både manligt och kvinnligt kön, där det inte är solklart vilket kön hen föds med. Många menar att det kan ses som en skala, där man är ena ytterligheten och kvinna den andra. Många ligger vid ytterligheterna, men många är någonstans däremellan.
 
Det där är intressant. Om en person genomgår könskorrigering från man till kvinna så skulle de flesta (inklusive jag själv) anse att det är viktigt att tilltala henne som just kvinna, eftersom det är viktigt för henne. Men om jag som cis-kvinna anser att det är viktigt att få bli tilltalad som just kvinna, eftersom jag är och identifierar mig som kvinna, så blir jag ifrågasatt varför det är så viktigt för mig.

Tankar kring det?

Såklart du inte ska bli ifrågasatt fast du är cis. Det spelar ju ingen roll om en är cis eller inte!
 
Men du är alltså helt hundra på att en transsexuell person, född som man, 50+, med uttrycket kvinna gärna vill bli kallad snoppbärare?

Är inte det mer ett uttryck som passar om man har den mer flytande könstillhörigheten som kan byta från dag till dag?

(Som jag då oroligt funderar över om de inte producerar kön i ännu smalare fack och krympande roller än de som gjorde folk psykiskt sjuka i borgarhemmet på 1800-talet.)

Nej det är jag inte alls säker på. Jag bara gissar och spånar. Jag har ingen aning och jag tror inte att det finns ett svar som är rätt.
 
Det där med hur många (biologiska) kön det finns är lite av en het potatis. Det finns de som föds med delar av både manligt och kvinnligt kön, där det inte är solklart vilket kön hen föds med. Många menar att det kan ses som en skala, där man är ena ytterligheten och kvinna den andra. Många ligger vid ytterligheterna, men många är någonstans däremellan.
Jag är helt med på det. Det var därför jag skrev att det finns vissa sjukdomstillstånd där det finns svårigheter att avgöra. Men kollar man biologiskt så finns det två kön hos människan i grunden, XX-kromosomer eller XY-kromosomer. Kvinna och man.
Sen för forskning allt framåt hela tiden och snart kanske det finns fler och bättre biologiska benämningar på kön.
 
Du tar efter personerna i din bekantskapskrets.
Och försöker omdefiniera ord och uttrycker dig nedsättande gentemot dem som ser språklig skillnad mellan "kön" och "könstillhörighet".

Men gud, nej! Jag uttrycker mig verkligen inte nedsättande mot någon! Tråkigt att du tolkar det så. Men absolut, jag lyssnar och lär från de som dagligen får ta kampen att försvara sin existens.
 
Men om vi nu tar saeta som exempel så skulle Saeta i Petruskas fall kalla den könskorrigerade personen för hen. Och det är ju helt upp till var och en men jag tolkar hen som en anonymisering av könsidentifieringen och därmed är det inte ok.

Fast nej, jag skulle aldrig kalla en könskorrigerad person för hen om jag visste vad hen är för kön eller har för pronomen. Jag gör ingen skillnad på om personen i fråga har gjort en könskorrigering. Om personen hade "soffkudde" som nick så skulle jag självklart använda "hen". Men visste jag vad hen ville bli tilltalad som så skulle jag ju inte säga hen. Verkligen inte! Om hen (:P) inte vill bli kallad för just hen, då hade jag ju sagt det.

Nu skulle jag aldrig omge mej med personer som Saeta mfl då de har för radikala åsikter om saker å ting och därmed inte funka i min vänkrets. Men OM någon skulle kalla mej hen och jag får reda på det skulle jag skratta så jag grät. Sen skulle jag komma fram (oavsett) till att det nog inte är en person jag behöver eller vill ha i min omgivning. Och sen bara släppa det... Kanske dra det som en kul anekdot på fester... "haha en gång blev jag kallad hen, undra hur de fick mej till en hen" typ...

Nja, radikala åsikter är väl att ta i. Jag skulle snarare kalla det för en modern och en mer öppen syn på sina medmänniskor. :)

Sen erkänner jag ... Iom Bukes trådar så säger jag faktiskt partner numer om personers partners i stället för att "anta" med flickvän eller pojkvän... MEN vet jag könet på partnern så säger jag Pelles man eller Stinas flickvän likväl som Bellas man och Martins flickvän... Om jag outar någon då så ser jag inte problemet. Om någon då frågar "va ? är Pelle gay ?" så blir svaret bara "ja ? vadå visste du inte det det är ju allmänt känt"

Såklart att en säger könet om en vet det! Det är det nog ingen som säger emot.
Sen kan jag visserligen tycka att det är otroligt märkligt att folk fortfarande reagerar när någon är gay. Det är knappast någon som säger "VA? Är Pelle hetero?"
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 916
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
577
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 020
Senast: mars
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 146
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp