Här håller jag med, även om jag givetvis vet att där finns fysiska "mellanlägen" eller hur man ska uttrycka sig. Där man INTE är varesej helt av endera könet.
Och - lika självklart kan jag ha helt, helt fel, eftersom jag själv känner mig hemma i mitt fysiska kön och därför omöjligt kan veta hur det känns att inte göra det.
Det jag är mest intresserad av, och det skrev jag även i den förra tråden i mer eller mindre samma ämne - vad gör att en person känner en viss könstillhörighet OM det inte har det minsta med samhällets normer att göra? Att jag själv upplever mig som "kvinna" hör nog mycket ihop med att jag inte skulle känna mig bekväm i en traditionell mansroll, även om rollerna tack och lov luckras upp hela tiden. Jag är också glad över att jag kunde bli gravid och föda barn, etc. Jag attraheras heller inte, fysiskt, av kvinnor men det kan mycket väl bero på normer. Men annars?
Det har funnits intressanta trådar här på Buke där man starkt ifrågasatt skillnaden mellan "kvinna" resp "man" och menat att förutom ren fysisk muskelmassa etc , t.ex. är skillnaderna hårfina om de ens finns alls. Men hur kan där då samtidigt finnas en sådan väsensskillnad mellan "könen" att det, förutom normativt, är nästan astronomiskt fel att hänföra till en person med fel könsbenämning? Då måste ju, isåfall, skillnaden mellan de olika könen vara gigantisk. Trots allt.
Jag är helt enkelt intresserad och önskar att jag kunde bli så upplyst att jag förstod.
Jag är inte transsexuell och har ingen nära vän/släkting/liknande som är transsexuell, så jag kan bara svara för hur jag uppfattat det och inte utifrån egen erfarenhet.
Men, som jag uppfattar det handlar det inte (enbart) om att man inte är som normen för ens biologiska kön är, utan att man inte alls känner sig som sitt biologiska kön. Exakt VAD det är som gör att det "känns fel", tror jag är olika för alla transpersoner och något vi som inte är trans aldrig riktigt kan förstå. Jag tror det bästa tankeexperimentet vi kan göra är att tänka oss hur det skulle kännas att vakna upp en dag och upptäcka "fel" könsattribut. T.ex. en penis om vi är kvinna.
Jag skulle förmodligen uppleva det väldigt konstigt, och obehagligt, kanske rentav skrämmande, att ha en kropp som inte ser ut som jag förväntar mig och tänker mig att den ska.
Jag känner väldigt, väldigt många som inte följer könsstereotypa normer. Jag känner killar som trivs i typiskt "kvinnliga" grejer som smink, långa halsband och höga klackar. De är ändå helt övertygade om att de är killar.
Jag själv togs ofta för pojke som liten och var länge en så kallad "pojkflicka", jag sprang runt i samma typ av kläder som min bror och lekte gärna och ofta stereotypt "pojkiga" lekar. Jag vill inte ha biologiska barn. Trots det har jag alltid känt mig som flicka/kvinna.
Så det handlar alltså inte (bara) om att inte passa in i normen. Det handlar inte om att "vilja vara" ett annat kön. Det handlar om ens identitet. Vad en identifierar sig som och känner sig som. Många känner nog att de hatar och kanske äcklas av sitt könsorgan för att det liksom sätter en stämpel på dem om fel kön. Om jag KÄNNER MIG som en kvinna, jag identifierar mig som kvinna, så finns det förstås en risk att jag känner mig helt fel i en manskropp.
Men just precis VAD som "känns fel", tror jag dels är individuellt och dels något vi som är cis inte fullt ut kan förstå. Vi kan nog bara med olika tankelekar öka vår förståelse för hur transsexuella kan uppleva det.
Det finns flera bra youtubers att titta på för att få en större inblick i hur olika personer ser på sin egen könsidentitet. Freja Lindberg är ett exempel på en person som pratar VÄLDIGT mycket om sånt. Hen förklarar ofta på ett bra sätt vad olika termer står för och hur en kan uppleva sin könsidentitet. Viktoria Harrysson är en ung tjej som gör mycket videor som ungar i den åldern gör (smink, slime, vloggar osv) men även pratar en del om trans och har några videor bl.a. q&a och video med sin mamma där de pratar om hennes väg från pojke till flicka. Kaily Norell är en kvinna som gjort många öppna, bra och tydliga videor om sin könsidentitet och förändring. Självklart gör även hon mycket videor om annat, varken hennes eller Viktorias kanaler har ett queer-tema på samma sätt som Frejas kanal.
Det finns såklart jättemånga fler men de är några svenska jag kommer att tänka på på rak arm, som jag lärt mig mycket av och som jag tror är rätt bra att kolla lite på för att vidga sina sinnen och försöka lära sig mer och förstå mer.
Obs, hela det här inlägget är inte bara ett svar till dig utan en vidare reflektion kring den intressanta frågeställning du tar upp om HUR man vet att man är transsexuell.