Men du missar hela grejen med ordet hen. Det är könsneutralt. Han och hon är inte könsneutralt. Det handlar inte om vilka värderingar vi lägger i ordet utan att det helt enkelt ÄR könsneutralt.
Det blir väldigt svårt att samtala med andra om vi hela tiden lägger våra egna värderingar (eller avsaknad av värderingar) i ord som betyder något annat. Om jag t.ex. kallar någon för snäll, är vi alla rätt överrens om ungefär vad jag menar. Då blir det jättekonstigt om jag själv menar att en person som är snäll är en som tränger sig före mig i kön på ica.
Han = en person som identifierar sig som man, eller i vart fall med pronomet han. Att kalla honom för hon är att felköna eftersom han är en han. Att kalla honom för hen är inte att felköna utan att inte känna till personens könsidentitet och/eller inte lägga någon vikt vid det.
Hon = en person som identifierar sig som kvinna eller iallafall med pronomet hon. Hon är en hon och inte en han. Kalla henne för han är att felköna. Det är inte att felköna att kalla henne för hen eftersom hen inte antyder att personen har en viss könsidentitet.
Hen = en person. Pronomet kan vara han, hon, hen eller något annat. Hen kan identifiera sig som cis-man, cis-kvinna, trans-man, trans-kvinna, icke-binär eller något annat. Att kalla hen för han kan vara att felköna, men behöver inte vara det. Att kalla hen för hon kan också vara att felköna, men behöver inte vara det. Att kalla en person som identifierar sig med pronomet hen för han eller hon är däremot att felköna. Men att använda ordet hen om någon innebär inte att man avkönar eller felkönar.
Självklart lyssnar jag på vad en person säger att hen har för pronomen. Oavsett om hen har hen, han, hon, den etc. Att inte respektera det är ohyfsat och inte socialt accepterat.
Säger du att du är hon så lyssnar jag självklart på dig. Men innan jag vet det, så kan jag använda mig av det könsneutrala pronomet hen. Om du tycker det är jobbigt att inte bli könad kan du berätta för mig att du vill bli kallad hon.
Jag förstår faktiskt inte vad som är så svårt att förstå. Hen ÄR ett könsneutralt pronomen. Inte ett könande.