Att sticka?

Sv: Att sticka?

Kl*
Orkar inte kolla igenom hela tråden,så det finns kanske redan tips om detta:o Har ni ngr tips på var man hittar och kan köpa mönster+garn på fina babykläder?
 
Sv: Att sticka?

kl

Någon här som har stickat på sån där avlång grej med pinnar på två rader som man ska vira runt garnet? Min farmor har köpt en sådan men förstod inte den engelska beskrivning, vilket inte jag heller gjorde, så hon bad mig leta rätt på en svensk beskrivning. Men jag kan inte hitta någon :confused: Har tittat på någon svensk video, panduro eller något, men jag fattar inte hur hon gör där man vänder håll. Någon som har en bra steg-för-steg beskrivning på svenska? :)
 
Sv: Att sticka?

KL


Jahapp, då har jag gjort en lång stickpaus. Men nu är jag tillbaka med mina hemskstickade kreationer.:devil:

Första eländet är snart färdigt. Ett ljusblått tunt garn som inte ville bli en babymössa fick bli ett par tumvantar. Har nr 2 i strumpstickor och eftersom man är lite ringrostig så fick man ju in snitsen först på vante två.:cool: Ni kan ju tänka er, lös stickning på första och lite fastare på andra.

Som vanligt hemskstickat m a o.;) Eller äh, så farligt är det inte. Har en liten tumme kvar, fi satan vad pilligt på barnvantar. Sen ska jag sticka ett snöre med som gör att barnet inte tappar vantarna, man har snöret på insidan av tröjan eller jackan.

Knälånga raggisar påbörjade med rundsticka för första gången. Väldigt besvärligt måste jag säga. Har inte riktigt kollat in hur man ska göra så jag knåpar själv. Samma mönster som dessa fast med något tjockare jeansfärgat garn:
DSC00330.jpg
 
Sv: Att sticka?

Jag har stickat hela sommaren och har som vanligt flera projekt på gång. Jag försöker tvinga mig själv att göra klart något av dessa innan jag får ge mig på garnlagret. Bara för därför beställde jag underbara handfärgade garner till sjalar igår.:crazy: Påbörjade/pågående projekt i olika stadier (bilder kommer senare):

- Bomullskofta med randigt vågmönster i natur och brunt, Drops Safran och mönster därifrån. Favvoprojektet just nu.
- Lila kofta i viskos/bomull, Brilla och mönster från Knitty.com. Har avstannat pga jag inte blev nöjd med den halvfärdiga ärmen.
- Mörkblå kofta, bomull/akryl, trist garn att sticka med, pausar därför.
- En nästan färdig socka i spetsmönster, Trekking XXL och mönster från Sock Innovation, har vilat läääänge, men snart är det vinter...
- En nästan färdig socka i resår och slätstickning, bomull/ull/polyamid-garn med mönster från Garnstudio. Stickas på när stickning som inte kräver tankearbete behövs t.ex. på Falsterbos dressyrläktare och på tåg.
- En sjal i Drops Delight och solfjädersmönster från nätet, kul men vilar
- En beige kofta i Drops Karisma och mönster från Garnstudio, tråkig och vilar
- En grå slipover i Karisma och mönster från ?, ska sys ihop och få kanter, snart är det höst...
- En sjal i härligt blågrönt ullgarn från Östergötlands ullspinneri med drakfjällsmönster från nätet, ska bara fästa trådare och ev. blocka.
- En sjal i underbart mjukt gråsvart garn från Atelier Zitron, Unisono, mönstret Haruni från nätet, ska fästas trådar och blockas, men jag tycker inte att resultatet blev riktigt som det ser ut på bilden i beskrivningen.

Förstår ni nu varför jag har "stopp" för nya projekt?:D

Va? Nä, jag fattar inte. Kan du vara snäll och förklara igen?





:D



Själv har jag inte så många projekt på g.

-sambons ulltröja, en och en halv ärm kvar.
-jeansgarnsknäraggisarna
-barnvantar, snart klara

Oj, jag är visst duktigare än du maran.:p
 
Sv: Att sticka?

Min Att-Göra-lista:

- Göra färdigt mammas julklapp
- Tuttvärmare storlek S och XL (de små påbörjade)
- Hundtröja
- Pulsvärmare 3 par (1 påbörjad)
- Raggsockor
- Tumvantar med mönster (2 färger)
- Tröja till mig själv
- Halsduk (sån där stor ring som man lägger i två varv runt halsen) (påbörjad)

Sen har jag lite virkgrejer som jag börjat på men inte gjort klart. :D
 
Sv: Att sticka?

Va? Nä, jag fattar inte. Kan du vara snäll och förklara igen?

:D

Själv har jag inte så många projekt på g.

-sambons ulltröja, en och en halv ärm kvar.
-jeansgarnsknäraggisarna
-barnvantar, snart klara

Oj, jag är visst duktigare än du maran.:p

Jag förklarar så gärna så igen och du här helt klart duktigare än vad jag är.:D

De senaste veckorna (månaderna?) har det inte blivit så mycket stickat p.g.a. jobb, häst, renovering light hemma och sällskapet i soffan inte främjat stickande om man säger så.;) I alla fall är läget så här med stickerierna:

- Bomullskofta med randigt vågmönster i natur och brunt, Drops Safran och mönster därifrån. Favvoprojektet just nu.
Vilar för säsongen.
- Lila kofta i viskos/bomull, Brilla och mönster från Knitty.com. Har avstannat pga jag inte blev nöjd med den halvfärdiga ärmen.
Fortfarande avstannat
- Mörkblå kofta, bomull/akryl, trist garn att sticka med, pausar därför.
Pausar...
- En nästan färdig socka i spetsmönster, Trekking XXL och mönster från Sock Innovation, har vilat läääänge, men snart är det vinter...
Vilar sig och minns inte var jag var någonstans så jag får nog repa upp och börja om.
- En nästan färdig socka i resår och slätstickning, bomull/ull/polyamid-garn med mönster från Garnstudio. Stickas på när stickning som inte kräver tankearbete behövs t.ex. på Falsterbos dressyrläktare och på tåg.
Klart!
- En sjal i Drops Delight och solfjädersmönster från nätet, kul men vilar
Stickar sporadiskt på denna så det går framåt sakteliga.
- En beige kofta i Drops Karisma och mönster från Garnstudio, tråkig och vilar
Vilar
- En grå slipover i Karisma och mönster från ?, ska sys ihop och få kanter, snart är det höst...
Oförändrat läge
- En sjal i härligt blågrönt ullgarn från Östergötlands ullspinneri med drakfjällsmönster från nätet, ska bara fästa trådare och ev. blocka.
Klar! Jag värmer mig med den i skrivande stund.
- En sjal i underbart mjukt gråsvart garn från Atelier Zitron, Unisono, mönstret Haruni från nätet, ska fästas trådar och blockas, men jag tycker inte att resultatet blev riktigt som det ser ut på bilden i beskrivningen.
Oförändrat

Förstår ni nu varför jag har "stopp" för nya projekt?:D

Och det där stoppet har jag inte riktigt följt utan dragit igång fler projekt.:o
- En sjal i ett av de underbara handfärgade garnerna, röd, bara de sista varven och efterarbetet kvar där.
- Ett par nya "tågsockor" som om de blir klara i tid ska bli en julklapp.
 
Sv: Att sticka?

- Göra färdigt mammas julklapp

Bild042.jpg

Bild043.jpg


:D



Min Att Göra-lista
- Göra färdigt mammas julklapp
- Tuttvärmare storlek S och XL
- Hundtröja
- Pulsvärmare 3 par
- Raggsockor
- Tumvantar med mönster (2 färger)
- Tröja till mig själv
- Halsduk (sån där stor ring som man lägger i två varv runt halsen)
 
Sv: Att sticka?

De heter "Quick knit" om det är till hjälp. Borde finnas mängder av instruktioner på typ youtube...

Fanns inte så många i den modellen jag söker förutom den från Panduro, men där får man aldrig se hur man ska göra när man vänder tillbaka och det är just den delen jag inte fattar.
 
Sv: Att sticka?

och sällskapet i soffan inte främjat stickande om man säger så.;)


Aaah, mig förstå lite bättre nu va.:D Vad är det för slags sällskap? Berätta, jag är så rysligt nyfiken av mig.
Bild042.jpg

Bild043.jpg


:D



Min Att Göra-lista
- Göra färdigt mammas julklapp
- Tuttvärmare storlek S och XL
- Hundtröja
- Pulsvärmare 3 par
- Raggsockor
- Tumvantar med mönster (2 färger)
- Tröja till mig själv
- Halsduk (sån där stor ring som man lägger i två varv runt halsen)

Men Bubblan då, du är ju så gullig så jag nästan får lust att pussa dig.:rofl:
 
Sv: Att sticka?

De blå bebisvantarna blev klara. De passar perfekt på min son som är av en helt annan åsikt än sin mor. Gap och tandagnisslan över att tvingas på något på händerna. Men jag tror att det är bättre så än att frysa fingrarna av sig.

Arbetet på rundstickan med raggsockarna fortsätter. Det fungerar men jag tror att stickan är i kortaste laget. Det var väldans segt i början men nu är jag förbi mudden och nere på skaftet.
 
Sv: Att sticka?

Det låter som att du skulle ha en längre rundsticka precis som du skriver. Minst 80 cm kör jag med till sockor och vantar.

Hos mig har det stickats massvis med vantar på sistone, och så håller jag på med ett par gröna raggsockor som ska bli allraminst knälånga.. stickar från tån och uppåt så jag kör på så länge garnet räcker.
 
Sv: Att sticka?

*kl*

Hr efter många års uppehåll börjat bli intresserad av att sticka lite igen. Men har glömt det mesta vi lärde oss i skolan. Har köpt en bok om stickning och vill nu ha tips vad jag ska börja med. Vilket är lättast, strumpor eller en tröja till bebisen?
 
Sv: Att sticka?

KL

Jag stjäler en knapp och undrar här i långtbortistan om någon har ett bra "recept" på kablar med fler än två "armar"? (Min svenska vokabulär gällande stickning är uppenbarligen obefintlig :o). Det är bara själva kabelmönstret jag är intresserad av, inte något plagg i egentlig mening.
 
Sv: Att sticka?

Jag skulle nog tipsa om att börja med en mössa, då slipper du montage (tröja) och knepiga instruktioner för första arbetet (sockor). Mössa är ju egentligen bara resårstickning, slätstickning och minskning, och fästa trådar i slutet. :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 361
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 886
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 967
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 096
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp