Att sticka?

Sv: Att sticka?

Har maskat av genom att "tvinna" ihop maskorna med en vanlig sticka... Maskat av genom att använda kroken. Maskat av genom att sy ihop det... Och genom att virka in maskorna längs med loom-pinnarna :p den där dumma instruktionen man får med köpet av loomen står det inget om hur man avslutar :rofl: Bara om man gör mössor eller halsdukar, inte "tunnlar" alá benvärmare :p
 
Sv: Att sticka?

Jag såg det efter att jag postat, men länken kanske ändå kan hjälpa på nåt sätt? :D
Vore kul om du kom på ett sätt som gör att du blir nöjd. Och det vore kul att få se lite bilder på det. :D
 
Sv: Att sticka?

Hittade endel spännande videos på youtube i natt med loom stickning :D ska försöka ta tag i det och lära mig mer tekniker snart.. Men här är iaf lite av det jag gjort nu senast:

5u1c9u.png

Det bidde bara en "raggsocka" (tubsocka akrylgarn)

11lo7l0.png

Benvärmarhybrid...

ml5xmx.png

Hur de används ihop :D
 
Sv: Att sticka?

fin! :D vad är loom-stickning?

kl

jag tog upp stickningen som legat i byrålådan ett bra tag, en mössa. insåg efter ett par kvällar att den blir ju alldeles för stor!! :mad: typ 35 maskor för mycket. hur jag tänkte då jag lade upp maskor har jag ingen aning om, men nu är den upprepad i alla fall och jag får börja om på nytt. suck. jag kommer aldrig bli klar! och så velar jag lite med tröjan jag börjat på, har nämligen ingen aning om hur man gör med ärmar och hals och sånt och jag är alldeles för otålig för att läsa beskrivningar... :angel: men den som lever får se!
 
Sv: Att sticka?

Det är runda plast ringar (finns andra former på loomarna med dock) med piggar som sticker upp och så virar man garnet runt pinnarna och "flätar" det över pinnarna med hjälp av en metallkrok/sticka eller liknande. Runt, runt, runt tills man når önskad längd.
 
Sv: Att sticka?

KL

Nu har jag gjort färdigt min mössa i melerat jeansgarn. Många tycker att den är fin. Har t o m virkat en kant runt på resårstickningen på den.

Istället för att göra klart mannens ulltröja som jag lade ner för ett år sen så har jag börjat på en liknande tröja till barnet, en mer somrig i akrylgarn, ljust ärtgrönt. Ska bli spännande och se hur den passar.
 
Stickning

Jag tänkte jag skulle försöka lära mig sticka och undrar om någon här inne har en lättförstådd nybörjar bok att rekommendera?
 
Sv: Stickning

Har lite dålig koll på böcker men om du är någorlunda bekväm med att läsa på engelska skulle jag rekommendera att titta på nätet, det finns väldigt mycket bra instruktioner på diverse bloggar.
 
Sv: Stickning

Börja med att kolla in garnstudio.se där finns instruktionsvideor/texter/bilder och även en massa mönster.
 
Sv: Stickning

Mitt tips är garnstudio.com om det inte är samma som fred föreslog. Där finns gratis mönster och beskrivningar av olika sätt att sticka. Lycka till.
 
Sv: Stickning

Ständigt flera projekt på gång samtidigt, men det går sakta. Inga egna bilder, men lägger ut länkar till beskrivningar m.m.

Huvudprojekt för närvarande är en sjal, Bitterroot (http://knitty.com/ISSUEwinter09/KSPATTbitterroot.php) i handfärgat (inte av mig) underbart mjukt 4 ply sockgarn i grön/lila/rödbrunt/senap.

Prio 2-projektet är en kofta, Corinne, i rosa Drops Muskat (bomullsgarn) http://www.knitty.com/ISSUEss11/PATTcorinne.php. Intressant sätt att sticka en kofta på för man gör i princip allt-i-ett, men det är inte en uppifrån-och-ned kofta.

I stickkorgen i övrigt finns en blivande tröja, Buttercup, men i lite modifierad version. Stickas i grön Muskat och beskrivningen finns på stick- och virkforumet Ravelry. Sedan finns det diverse andra påbörjad alster t.ex. ett par sockor, en sjal i Drops Delight, en uppifrån-och-ned kofta från boken Modern Top-Down Knitting i rött ullgarn, Heavens Hand. Och några till som jag inte minns nu. Dessutom väntar en sjal, Haruni, på att få trådarna fästade och en slipover i Drops Karisma att få halskant.
 
Sv: Stickning

Stickningen ligger på is för tillfället eftersom jag som det duktiga ridskolebarn jag en gång var idiothöll i tyglarna när Häxan Surtant skickade mig i backen häromdagen, med resultatet att jag har ett gäng hyfsat misshandlade fingrar som inte alls vill sticka några sockor.

Men annars är det merst sockor i vanlig ordning. Håller på med ett par raggsockor i Gjestal frost+ett tvåtrådigt svart ullgarn. Gillar inte alls dom där supertunna sockgarnerna utan föredrar mer raggsockstjocklek på garnet så jag har börjat sticka färgglada sockgarner tillsammans med vanligt ullgarn. Trots det har jag även ett par tunna sockor på gång, jag fick ärva gammelfaster Hedvigs supertunna strumpstickor så jag kände mig lite tvungen att pröva hur det var att använda dom.

Så blev jag efter mycket svärande klar med dessa:
32566089.jpg

Eget mönster, garnet är Fame trend och något tunt vitt sockgarn, jag tröttnade lite på dom när socka nummer två blev mycket större än den första men sen tog jag upp lite och fick till det bättre.

Dom här ser inte alls lika vansinniga ut när man har dom på sig:
http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_38/32560000-32569999/640x480/32566090.jpg?0
Garnet är trekking nånting från atelier zitron. Fick det med nåt paket jag köpte, jag gillar det för det är tillräckligt tjockt för att inte driva mig till vansinne men ändå blir det smidiga sockor av det.
 
Sv: Stickning

Jättefina sockor! Jag känner igen dem från någon stickblogg jag brukar kolla in ibland. Måste ha varit din med andra ord.:)
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 361
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 886
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 967
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 096
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp