Just att ändra på basala personliga egenskaper tror jag också är svårt i de flesta fall.
Men kanske det inte heller måste vara syftet med ett terapiarbete? Jag tror att det man i bästa fall kan hoppas på är att hitta verktyg, sätt, medel, strategier för att kommunicera bättre och mer effektivt med varandra. Min uppfattning är att i de allra flesta fall när ett par hamnar i det här alldeles fantastiskt vanliga läget - Han inser försent, och Hon är redan vid Point of No Return - så är det just kommunikationen som brustit. Ofta har Han varit ouppmärksam i kombination med att Hon varit otydlig (läs: kommunicerat på sätt som inte uppfattats på avsett vis av just den mottagaren), men det finns gott om variationer och jag menar inte här att skuldbelägga någondera part. Om man med hjälp av ett professionellt bollplank kan skapa grund för en bra dialog där man kan prata om sina respektive behov och förväntningar så tror jag att väldigt mycket är vunnet, oavsett om förhållandet sedan avslutas eller återuppbyggs.
Med en fungerande kommunikation kan man börja prata om förändringar, men först då.