Att skiljas

För situationen tro att allt är bra, frid och fröjd i förhållandet ena dagen, få reda på av sin partner dagen efter att jag vill skiljas och veta att den andra gått och tänkt på det länge är så mycket roligare menar du?

Det finns inget scenario som är roligt när man avslutar ett förhållande, men man bör ju prata med sin partner om man inte är nöjd i förhållanet. Tycker jag.

Vilket också i många andra fall är ett givet bukesvar från väldigt många. Att prata med sin partner.

Jag skulle hellre vilja veta när det är bestämt, ja. Att leva ihop med någon som funderar på om denne vill skilja sig eller ej skulle inte få mig att fungera speciellt bra. Snarare tvärtom. Raka beslut så jag kan börja bearbeta direkt är bättre för mig.

För situationen tro att allt är bra, frid och fröjd i förhållandet ena dagen, få reda på av sin partner dagen efter att jag vill skiljas och veta att den andra gått och tänkt på det länge
Det säger ju en hel del om ett förhållande. Den som inte har en aning har ju helt klart missat något. I ett sådant fall kanske det vore bra för den parten att fundera på hur det kommer sig. Kanske gick personen omkring i frid och fröjd för att denne var fullständigt tondöv.

Det säger ju en hel del om ett förhållande. Den som inte har en aning har ju helt klart missat något. I ett sådant fall kanske det vore bra för den parten att fundera på hur det kommer sig. Kanske gick personen omkring i frid och fröjd för att denne var fullständigt tondöv.
Eller så har den partner inte fattat något alls av att den andre upprepade gånger försökt kommunicera tills bägaren rinner över och uppbrottet är ett faktum. :meh:

Har svårt att släppa ditt påhopp. Hur motiverar du ditt påstående att jag "skuldbelägger dessutom offren och berättigar våld."? Jag är genuint intresserad av att få veta, som det brukar heta här på buke...

Nu var det ju inget påhopp, och efter att du kallar det påhopp är jag ju mindre motiverad att förklara. Men du skrev
Varför är det farligare för en kvinna att göra slut än för en man, menar du? Båda kan bli ifrån sig och våldsamma/elaka om sanningen kommer som en chock - i synnerhet om den ena har fixat och grejat i kulisserna.

Man kan väl säga att du där gör ett antal misstag.
Du ifrågasätter att risken med att göra slut är större för kvinnor än män. Trots allt vi vet om just detta.
Du visar förståelse för att den som blir lämnad på ett, enligt dig oschysst sätt, blir våldsam eller elak. Det är att berättiga våld. Det är också att skuldbelägga offret: hade offret bara gjort slut på ett annat sätt, hade offret sluppit uppleva våld och elakhet.

Det vi vet är alltså att bland det farligaste kvinnor kan göra är att göra slut med en man, och det gäller även i de fall mannen inte har varit våldsam tidigare i förhållandet. Ditt svar implicerar att den r

@Petruska
Jag håller inte med @tott i början när hen skriver om att hen tycker det är fult gjort men jag drar inte slutsatsen av texterna att hen tycker någonstans att det berättigar våld och att offret får skylla sig själv.

Kanske en lite helt onödig kommentar men kände ändå att jag ville ge min synpunkt. :)

Nu var det ju inget påhopp, och efter att du kallar det påhopp är jag ju mindre motiverad att förklara. Men du skrev

Man kan väl säga att du där gör ett antal misstag.
Du ifrågasätter att risken med att göra slut är större för kvinnor än män. Trots allt vi vet om just detta.
Du visar förståelse för att den som blir lämnad på ett, enligt dig oschysst sätt, blir våldsam eller elak. Det är att berättiga våld. Det är också att skuldbelägga offret: hade offret bara gjort slut på ett annat sätt, hade offret sluppit uppleva våld och elakhet.

Det vi vet är alltså att bland det farligaste kvinnor kan göra är att göra slut med en man, och det gäller även i de fall mannen inte har varit våldsam tidigare i förhållandet. Ditt svar implicerar att den r
Du läser som vanligt in en massa som inte står där. Bara för att jag vet att folk som blir upprörda kan bli våldsamma betyder det på inget sätt att jag tycker det är ok! På inget sätt! Jag skuldbelägger inte heller offret - på inget sätt! Jag vet att om man är schysst är risken mindre för bråk. Gäller alla parter, alla situationer.

@Petruska
Jag håller inte med @tott i början när hen skriver om att hen tycker det är fult gjort men jag drar inte slutsatsen av texterna att hen tycker någonstans att det berättigar våld och att offret får skylla sig själv.

Kanske en lite helt onödig kommentar men kände ändå att jag ville ge min synpunkt. :)
Skuldbeläggande behöver ju inte heller innefatta att man faktiskt tycker att offret får skylla sig själv. Det finns ju grader i helvetet, så att säga.

@Petruska

Tack för den synpunkten. Ingen behöver hålla med om vad jag tycker, men jag ogillar skarpt då jag beskylls för att tycka något jag verkligen inte tycker.
Tack!

Skuldbeläggande behöver ju inte heller innefatta att man faktiskt tycker att offret får skylla sig själv. Det finns ju grader i helvetet, så att säga.

Jag är inte riktigt med på vad du menar här men är också rejält trött. Får läsa om ikväll och se om jag hänger med bättre :)

Statistiken och du pekar åt motsatt håll där. Du skuldbelägger dessutom offren och berättigar våld.
Det här tog sannerligen priset. Statistiken? Fler kvinnor än män tar initiativ till skilsmässa? Vad säger det om kvinnorna, eller om männen? Offren? Den som inte tar initiativ till skilsmässa? Var hittade du totts berättigande av våldet i inlägget du citerar? Var? Jag är genuint intresserad av var du hittar det?

Du läser som vanligt in en massa som inte står där. Bara för att jag vet att folk som blir upprörda kan bli våldsamma betyder det på inget sätt att jag tycker det är ok! På inget sätt! Jag skuldbelägger inte heller offret - på inget sätt! Jag vet att om man är schysst är risken mindre för bråk. Gäller alla parter, alla situationer.
Problemet är att du förringar allvaret. Det handlar inte om ”bråk” och det är väl aldrig okej att någon blir våldsam? Väldigt ofta om du läser om kvinnomord så var upprinnelsen att hon ville skiljas. Att lämna en man kan vara mycket riskabelt för en kvinna. Du kan inte ha missat det? Och heller inte ha missat att du sällan eller aldrig läser motsvarande om män - han blev mördad för att han ville lämna henne.

Jag kan vara precis hur oschysst som helst mot en man utan att för den skulle använda våld eller ta till psykisk misshandel och jag ska ändå inte som kvinna riskera att bli utsatt för vare sig våld eller hotelser. Med oschysst här menar jag att gå bakom ryggen t ex och förbereda en skilsmässa.

Jag kan vara precis hur oschysst som helst mot en man utan att för den skulle använda våld eller ta till psykisk misshandel och jag ska ändå inte som kvinna riskera att bli utsatt för vare sig våld eller hotelser. Med oschysst här menar jag att gå bakom ryggen t ex och förbereda en skilsmässa.
Sant, man ska inte riskera att bli utsatt för fysisk eller psykisk misshandel, men verkligheten ser annorlunda ut. Det kan jag inte göra så mycket åt. Därför tycker jag att man ska vara ärlig och schysst även då man avslutar ett förhållande.

Sant, man ska inte riskera att bli utsatt för fysisk eller psykisk misshandel, men verkligheten ser annorlunda ut. Det kan jag inte göra så mycket åt. Därför tycker jag att man ska vara ärlig och schysst även då man avslutar ett förhållande.

Det är skitlätt att komma med sin höga moral när man inte är i situationen. I allmänhet finns det varningstecken innan att ett lämnande av mannen kan göra att man råkar illa ut eller tom blir dödad. I en del fall har dock inte varningssignalerna varit så starka att det gått att misstänka men lik förbannat har kvinnan blivit mördad.

Jag tänker aldrig döma någon kvinna som planerar noga innan hon berättar för sin man att hon vill skiljas.

@Petruska: Jag är så ledsen över vad du varit med om :heart

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 661
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 891
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 655
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Tvillingar!?
  • Vaginal vs kejsarsnitt