Men tänk om man faktiskt skäms över att både gårdagens och förrgårdagens disk står kvar på soffbordet och använda underkläder ligger på badrumsgolvet, eller hur man nu har det?
Dammigt. Stökigt. Ohygieniskt. Skitigt. Alla har vi olika var vi drar gränserna emellan, men bara det att du behöver peta in att du minsann inte har det ohygieniskt tyder på att även du har en gräns för när du inte skulle vara bekväm med att vem som helst bara kliver in spontant. Andra människor skulle kanske inte romantisera sin stökighet genom att jämföra det med ett mysplagg, utan de skäms. På riktigt.
Kl
Att strunta i andra människors integritet och behov av att ha en plats där man själv får välja om man är mottaglig för besök just då, är nonchalant i mina ögon.
Tänker att man får tänka på vad som är värst, om man inte vet hur den andra vill ha det. I det ena fallet kan jag bli sedd som högfärdig, om jag knackar på och står kvar. I det andra fallet kan jag ha trängt mig på, in över gränsen för att den andre är bekväm med. För mig är det valet rätt lätt, när jag inte vet hur den andre tänker.