Att gå in oss någon annan oinbjuden (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 16)

Fast bara för att man är uppfostrad till något innebär det väl inte att man omedelbums gör detsamma mot alla främmande människor man möter? I en ny situation med en ny bekantskap försöker jag vara lite inkännande och se efter vilken typ det är jag har att göra med, jag öppnar inte dörren och tjoar bara för att mammas kaffekompisar gjorde det när jag växte upp.
I vår by var det också mycket öppen dörr och välkommen in, men återigen bara mellan kännfolk.
Blir hellre inbjuden en gång för mycket än gör någon obekväm i deras eget hus.
Läser du verkligen allt eller gissar och antar du bara för att ha något att störa dig på?

Om man är uppfostrad att göra en sak och alla i ens närhet gör likadant så är det väl snarare nornalt att anta att det är ok.
 
Jag tänker att det är därför jag inte gör det- för att den typen av situationer inte ska uppstå. Jag tycker att det är den som går in som har ansvaret. Den går in i någon annans hem- och då kollar man först så det är okej. På samma sätt som om man lånar någons ägodelar.

Enda gången jag skulle rusa in är nog om det skulle vara en fara typ det brinner eller har hänt en olycka. Annars har jag också svårt att förstå varför jag skulle gå in oannonserat. Jag kan vänta tills personen öppnar och åker man utan att ha ringt så får man ju respektera att personen kanske inte har möjlighet då.
Bygger inte detta tänk också på en tradition att man tror att folk alltid är hemma? Om jag skulle åka runt till vänner så skulle ju många inte vara hemma eller inte ha tid. Det känns ju meningslöst då...
Det hänger nog snarare med från tiden före mobiltelefonen. Då fick man leta om man ville ha tag på någon. Var de ute så kunde de ju inte svara i telefonen.
Jag är lat så jag ringer i stället för att leta. Så det är ju först om jag inte får tag på personen som det kan bli tal om att öppna några dörrar.
 
I min värld är den stängda dörren en tydlig signal. En öppen dörr betyder att man kan knacka och sticka in huvudet och hojta. En stängd dörr betyder att man knackar på först. Det är dörren öppen-stängd som är signalen, inte huruvida den är låst eller inte. Man låser ute tjuvar och annat löst folk på nätterna eller när man inte är hemma, när man är hemma är dörren stängd, men olåst. Folk knackar och man ropar kom in och folk stiger in.
För mig är det inte svårt alls, och inte för de mig närmaste heller.

kl

Jag har inget emot spontanbesök, men ser gärna att man skickar sms innan och inte bara öppnar dörren och står i hallen. Har man skickat sms och allt är klart och det är familj eller nära vänner så är det också ok att öppna dörren och kliva in utan att knacka. Då vet jag ju om att de ska komma.
En öppen dörr blir oerhört kallt på vintern, så det fungerar ju inte så bra.
Större delen av året så måste ju dörren vara stängd mot kylan.
 
Jag kan lägga till att jag skulle bli minst lika stressad av att bara gå in oannonserat till en granne och se att grannen sitter på toa eller kommer ut ur duschen.... Lite för mkt... :o

En kompis knackade på hos en granne (klev inte in). Mannen i huset öppnade spritt språngande naken :D De bastade och väntade på en kompis visade det sig. Han tyckte inte det var så farligt, min kompis ville ha eye bleach :rofl:
 
Vad får dig att tro att det är ok att gå in?
Att lagen är utformad så.
Man får leta rätt på folk för att få kontakt.
Det är inte mot lagen att gå in genom en olåst dörr för att få tag på den som bor där.
Det finns alltså en tydlig gräns på vad som är otillåtet, att ta sig in om dörren är låst. Det ger alla en möjlighet att tydligt visa att de inte vill ha in någon, de har då låst dörren.

Sedan så finns det många som tycker att man skall kunna öppna dörren själv om den är olåst och att man är högfärdig/ofärdig om man inte gör så. Det är helt enkelt olika där.
 
Läser du verkligen allt eller gissar och antar du bara för att ha något att störa dig på?

Om man är uppfostrad att göra en sak och alla i ens närhet gör likadant så är det väl snarare nornalt att anta att det är ok.
Jag läser alltihopa. Det var detsamma när jag växte upp som sagt, inte tar jag för givet att jag kan knalla in i främmande människors hus om ingen svarar när jag knackat på för det. Jag insåg att det var en överenskommelse mellan ett visst antal personer.

Bror min har väldigt öppen dörr, men även där är är det underförstått att han antingen talat om för garannarna var nyckeln finns "ifall de behöver något" när han inte är där eller att han nämner för dem att han lämnat dörren olåst. Jag tror inte att det var någonting folk bara tog för givet när de först flyttade in.
 
Att lagen är utformad så.
Man får leta rätt på folk för att få kontakt.
Det är inte mot lagen att gå in genom en olåst dörr för att få tag på den som bor där.
Det finns alltså en tydlig gräns på vad som är otillåtet, att ta sig in om dörren är låst. Det ger alla en möjlighet att tydligt visa att de inte vill ha in någon, de har då låst dörren.

Sedan så finns det många som tycker att man skall kunna öppna dörren själv om den är olåst och att man är högfärdig/ofärdig om man inte gör så. Det är helt enkelt olika där.
Jag brukar inte öppna dörren åt folk. Det räcker gott med ett hojtat "Kom in!" så vet de att de är välkomna och kan kliva på.
 
Jag brukar inte öppna dörren åt folk. Det räcker gott med ett hojtat "Kom in!" så vet de att de är välkomna och kan kliva på.
Nu så börjar jag undra om det kan ha med storleken på bostaden att göra också. Om jag sitter på mitt kontor så hör jag definitivt inte om någon knackar på dörren. Och den som knackar skulle inte heller höra om jag hojtade.

(Hund är bra där)
 
Nu så börjar jag undra om det kan ha med storleken på bostaden att göra också. Om jag sitter på mitt kontor så hör jag definitivt inte om någon knackar på dörren. Och den som knackar skulle inte heller höra om jag hojtade.

(Hund är bra där)
Hund är mycket bra för att få folk att låta bli att kliva in i farstun också. :D Men ja, svarar ingen får de väl gå därifrån eller också får de ringa, om man inte bestämt att de ska komma över, eller om de inte VET att det är okej att de kliver på.
 
Och har man inte skickat i väg ett SMs före visiten står man vackert kvar och knackar på utanför och väntar på att dörren öppnas eller någon ropar kom in. ;)
Det kräver ju att man har det där telefonnumret då.
Och att den som får SMSet svarar.
Klampa in har ju mycket med att inte lyckas med att få kontakt på annat vis.
 
Att lagen är utformad så.
Man får leta rätt på folk för att få kontakt.
Det är inte mot lagen att gå in genom en olåst dörr för att få tag på den som bor där.
Det finns alltså en tydlig gräns på vad som är otillåtet, att ta sig in om dörren är låst. Det ger alla en möjlighet att tydligt visa att de inte vill ha in någon, de har då låst dörren.

Sedan så finns det många som tycker att man skall kunna öppna dörren själv om den är olåst och att man är högfärdig/ofärdig om man inte gör så. Det är helt enkelt olika där.
Jag har inte läst lagen. Men är tveksam till att lagen står bakom det.
Dock är det ju inte fel med sunt förnuft och hänsyn.
 
Det kräver ju att man har det där telefonnumret då.
Och att den som får SMSet svarar.
Klampa in har ju mycket med att inte lyckas med att få kontakt på annat vis.
Fast riktigt så lät det inte i TS och har inte låtit i resten av tråden. GÅR det verkligen inte att få tag på den som bor i huset och man är orolig för hälsa eller något annat akut har hänt, och man försökt på alla sätt och vis att på något vis få tag på människan - så visst liksom.
För att man har lust och vill säga hej? Inte lika okej om man inte är överens om det.
 
Jag har inte läst lagen. Men är tveksam till att lagen står bakom det.
Dock är det ju inte fel med sunt förnuft och hänsyn.
Jag har läst lagen och av olika orsaker gått genom både polis och förundersökningen i ämnet. Så jo det fungerar så.
(Jag behövde delge motspänstiga hyresgäster som försökte hålla sig undan. De anmälde mig för hemfridsbrott.)
 
Det kräver ju att man har det där telefonnumret då.
Och att den som får SMSet svarar.
Klampa in har ju mycket med att inte lyckas med att få kontakt på annat vis.
Men det låter ju som en främmande person? Då kan jag tycka att det blir ännu märkligare att gå in...Du har ju berättat om din historik men det som TS började skriva om låter ju som något helt annat..
 
Jag ser det som att här är katten, porslinet och de flesta av möblerna fina iaf ;) :laugh:

Nä, men allvarligt. Mitt hem är i allmänhet stökigt och dammigt (aldrig ohygieniskt givetvis) och klarar man inte det är det nog bättre att inte komma hit. Huset är gammalt och tungjobbat plus att jag knackat på väggen ett antal gånger. Jag lägger hellre min ork på att laga god mat åt mina vänner än att jaga minsta lilla dammråtta :) Mitt hus är för mig som ett älskat mysplagg, inte så vackert kanske men bekvämt och högt älskat.

Men tänk om man faktiskt skäms över att både gårdagens och förrgårdagens disk står kvar på soffbordet och använda underkläder ligger på badrumsgolvet, eller hur man nu har det?

Dammigt. Stökigt. Ohygieniskt. Skitigt. Alla har vi olika var vi drar gränserna emellan, men bara det att du behöver peta in att du minsann inte har det ohygieniskt tyder på att även du har en gräns för när du inte skulle vara bekväm med att vem som helst bara kliver in spontant. Andra människor skulle kanske inte romantisera sin stökighet genom att jämföra det med ett mysplagg, utan de skäms. På riktigt.

Kl

Att strunta i andra människors integritet och behov av att ha en plats där man själv får välja om man är mottaglig för besök just då, är nonchalant i mina ögon.

Tänker att man får tänka på vad som är värst, om man inte vet hur den andra vill ha det. I det ena fallet kan jag bli sedd som högfärdig, om jag knackar på och står kvar. I det andra fallet kan jag ha trängt mig på, in över gränsen för att den andre är bekväm med. För mig är det valet rätt lätt, när jag inte vet hur den andre tänker.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 804
Senast: Whoever
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 785
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 146
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp