Att bo på en liten ö?

Narcissa

Trådstartare
Det gör inte jag men en sak jag alltid har undrat är om de som bor på typ ven, Fårö eller liknande alltid måste anpassa sig till de båttabeller som finns eller har de boende speciella sätt att ta sig bort eller hem? Inte alltid så kul att man måste passa sista båten kanske. Ingen bio, ingen teater och inga middagar hos vänner.... Hur gör de?

Det gör inte jag men en sak jag alltid har undrat är om de som bor på typ ven, Fårö eller liknande alltid måste anpassa sig till de båttabeller som finns eller har de boende speciella sätt att ta sig bort eller hem? Inte alltid så kul att man måste passa sista båten kanske. Ingen bio, ingen teater och inga middagar hos vänner.... Hur gör de?
Tja, man lär sig när färjorna går. Har själv varit ute mycket på Hönö, Öckerö samt Bohus Malmön. Det går säkert att ha båt att ta sig från öar till fastlandet som de har själva, men det går fortast med färjorna. :)

Säkert som vi andra som bor på landet (jag håller dock med om att det inte är riktigt samma sak). Hotellrum är billigare än taxiresan hem och därför ett perfekt alternativ. 650 kr för ett rum med grandios frukost istället för 790 kr med taxi vid 23-tiden.

(Bor hyfsat ofta på hotell i min egen hemstad.)

Skulle tippa på att många har egen båt och ställer bilen på fastlandet eller tar bussen.

Men om man typ bor på ven och vill gå ut och äta i Landskrona och kolla på bio, måste man bo över då? Blir ju galet jobbigt varje gång. Tror inte många har båt på ven iaf.

Vad händer om man blir sjuk? Eller om någon anhörig på fastlandet blir sjuk, då kan man inte åka dit?

Men om man typ bor på ven och vill gå ut och äta i Landskrona och kolla på bio, måste man bo över då? Blir ju galet jobbigt varje gång. Tror inte många har båt på ven iaf.

Varför blir det galet jobbigt? Bio är väl inte nåt som händer varje vecka?

Bio/teater/mm blir säkert mer sällan när man bor långt från stan - eftersom det är ett större projekt.

Men ven ligger 4 km från en större stad.
Jag bara funderar. Tänk om man har djur hemma, då måste man hitta vakt för att man ska ut och äta.

Tänkte om det fanns typ båttaxi och sånt.

Senast ändrad:
Blir man akut sjuk så har väl räddningstjänsten båtar eller så kommer helikoptern. Klart inte alla har båtar och speciellt inte de öar som har färjor. Men färjorna går ju ganska ofta.
Dom jag känner som bor på lite mindre öar har iaf båt som dom tar sig i land med om dom ska hitta på något. Sen så kanske dom inte springer på bio varje vecka heller och då är det ett mindre problem.

Blir man akut sjuk så har väl räddningstjänsten båtar eller så kommer helikoptern. Klart inte alla har båtar och speciellt inte de öar som har färjor. Men färjorna går ju ganska ofta.
Dom jag känner som bor på lite mindre öar har iaf båt som dom tar sig i land med om dom ska hitta på något. Sen så kanske dom inte springer på bio varje vecka heller och då är det ett mindre problem.
Aha! Räddningstjänsten tänkte jag inte ens på. De kan säkert köra.

Jag bor 5 mil utanför Stockholm med bussar som går 5 ggr om dagen. Har sen 4 km hem från bussen. Ungefär same same känns det som.
Bion, utekvällar osv behöver planeras. Antingen sover man borta eller så tar man taxi = svindyrt.
Ungefär som en öde ö. Tur att man partajat klart:D

Jag bor 5 mil utanför Stockholm med bussar som går 5 ggr om dagen. Har sen 4 km hem från bussen. Ungefär same same känns det som.
Bion, utekvällar osv behöver planeras. Antingen sover man borta eller så tar man taxi = svindyrt.
Ungefär som en öde ö. Tur att man partajat klart:D
Fast du kan ju köra, det kan man ju inte om man bor på en ö.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 033
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 518
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 264
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 118
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka