Att äta frukost.

Sv: Att äta frukost.

Jag ville också ha glasögon som liten. Fick det som 8-åring och tröttnade rätt snabbt :p Har istället linser sen elva års ålder men längtar tills jag kan göra en ögonoperation och slippa skiten helt och hållet. Aldrig är man nöjd!

Kanske är det allt som felas? Att otacksamheten, eller vad jag ska kalla det, gjorde att det blev ett nödvändigt ont som ändå inte uppskattades.
Kan du inte försöka ha middagsgäster ibland? Inget kravfyllt utan bara för att det är kul att lägga ner lite energi på det.

Jag gillar både snabbmakaroner och köttbullar. (Antingen mormors köttbullar eller delikatess-köttbullar.) Äter det tillsammans med hackad lök, stark kebabsås, Lohmanders starka bearnaisesås, Thai sweet chili-sås och mangoraja. Kan också använda fler såser t.ex. vitlökssås, tacosalsa och/eller tzatziki. Och ja, det låter vidrigt men är förtjusande gott :d

Tycker barnen om pizza? Då kan man ju göra pizza i långpanna där man får en fjärdedel var att lägga på vad man vill. Kebabkött, kyckling, lök, salami, skinka, oliver, paprika osv. Det går att variera i nästan all oändlighet.

Jag är betydligt sämre på att göra sen jag separerade med dotterns pappa. När dottern är hos mig gör jag vettig mat men slarvar betydligt mer när jag är själv. Äter dock alltid minst ett mål riktig mat per dag.

Märker du att barnen gärna gör samma saker om och om igen så kan du ju välja att de inte får ha samma maträtt under en viss tid. T.ex. bara spaghetti med köttfärssås en gång per månad eller vad du nu tycker är rimligt.
Grönsaker ska också inkluderas i måltiden. Om det sen är vitkålssallad eller några skålar med hackad tomat, hackad gurka, hackad paprika och sallad eller en cole slaw spelar mindre roll.

Och du, det heter stegejärn ;)
 
Sv: Att äta frukost.

Har för mig att någon läkare sa att morgonillamående kan komma av lågt blodsocker, och han rekommenderade tex ett glas juice direkt när man vaknat för att boosta kroppen och mat lite senare :)
 
Sv: Att äta frukost.

Jag ville också ha glasögon som liten. Fick det som 8-åring och tröttnade rätt snabbt :p Har istället linser sen elva års ålder men längtar tills jag kan göra en ögonoperation och slippa skiten helt och hållet. Aldrig är man nöjd!

Kanske är det allt som felas? Att otacksamheten, eller vad jag ska kalla det, gjorde att det blev ett nödvändigt ont som ändå inte uppskattades.
Kan du inte försöka ha middagsgäster ibland? Inget kravfyllt utan bara för att det är kul att lägga ner lite energi på det.

Jag gillar både snabbmakaroner och köttbullar. (Antingen mormors köttbullar eller delikatess-köttbullar.) Äter det tillsammans med hackad lök, stark kebabsås, Lohmanders starka bearnaisesås, Thai sweet chili-sås och mangoraja. Kan också använda fler såser t.ex. vitlökssås, tacosalsa och/eller tzatziki. Och ja, det låter vidrigt men är förtjusande gott :d

Tycker barnen om pizza? Då kan man ju göra pizza i långpanna där man får en fjärdedel var att lägga på vad man vill. Kebabkött, kyckling, lök, salami, skinka, oliver, paprika osv. Det går att variera i nästan all oändlighet.

Jag är betydligt sämre på att göra sen jag separerade med dotterns pappa. När dottern är hos mig gör jag vettig mat men slarvar betydligt mer när jag är själv. Äter dock alltid minst ett mål riktig mat per dag.

Märker du att barnen gärna gör samma saker om och om igen så kan du ju välja att de inte får ha samma maträtt under en viss tid. T.ex. bara spaghetti med köttfärssås en gång per månad eller vad du nu tycker är rimligt.
Grönsaker ska också inkluderas i måltiden. Om det sen är vitkålssallad eller några skålar med hackad tomat, hackad gurka, hackad paprika och sallad eller en cole slaw spelar mindre roll.

Och du, det heter stegejärn ;)

Jag har haft glasögon sedan jag var 1,5 år så jag har aldrig velat ha det! Urk för sånna, men att prega in grejer i ögonen är ännu mera urk (och jag ser inte klok ut utan glasögon) så det får bli glojärn istället! :p

Otacksamhet är nog fel ord egentligen, men jag kan inte komma på något bättre ord. Du förstår hur jag menar va? Det är ju inte så att jag vill att mitt Småfolk ska buga vid mina fötter och tycka att wow vad du är underbart snäll som gjort mat till oss i dag igen! :p Men det är just att de liksom inte ser det goda i maten, inte vill ha god mat, säger urk så fort jag har annat förslag än makaroner och köttbullar (studentmat för mig så jag är trött på det).

Jag har ingen som vill äta min mat! :p Min familj mobbar mig och har så gjort i alla år! Jag flyttade hemifrån när jag var 17 och bodde granne med mamma, och varje gång jag misslyckades med min mat kom jag in till henne vid middagstid och frågade vad för gott de skulle ha :D " Har du misslyckats med middagen nu igen?2 Eh, nej, jag gjorde middag till hunden bara! :angel:

Pizza har vi ibland och där får vi dela i 4 bitar och själv bestämma innehåll :) Det är uppskattat av alla och ibland smakar vi varandras! Eller vi andra smakar varandras och trilskgrabben äter sin del.
Grönsaker stoppar jag in i varje måltid även om de inte riktigt vill, men där mutar jag ibland. Vill man tex ha efterrätt, en glass eller liknande får man trots alt äta lite grönsaker som man tycker om :)

Heter det gryda också då? :p
 
Sv: Att äta frukost.

Har för mig att någon läkare sa att morgonillamående kan komma av lågt blodsocker, och han rekommenderade tex ett glas juice direkt när man vaknat för att boosta kroppen och mat lite senare :)

Hur kom morgonillamående in i bilden? :D

Jag själv dricker oftast så fort jag vaknat nästan eftersom jag tar min medicin. :)
 
Sv: Att äta frukost.

Jag brukar äta när jag är hungrig, vilket kan infalla kl 5 på eftermiddagen eller ännu senare beroende på när vi käkar middag. :o

Ha ha... ja, då förstår jag kanske om du vill peta i dig nått tidigare.
Men just att tvinga i sig frukost och envetet hävda att det "är dagens viktigaste mål" som en del gör är nått jag aldrig fattat.

Jag funderar lite på om sonen inte behöver äta frukost hemma innan skolan, något på frukostrasten och en frukt innan lunch, för att han ska kunna hålla sig lugn och trevlig :) Sedan är det svårt att skicka med vad som helst också, skolan går inte med på vad som helst. De hade åsikter om hans mackor med nutella på då nutella ju inte är nyttigt och så. Men ja, hellre det än inget var ju vad jag tänkte.

Mmm... då förstår jag hur du tänker. Men hoppas att några av tipsen här går hem hos honom då!!
Guuuuud - hur kan de ens ha åsikter på vad barnen äter för pålägg??
Jag håller med dig - bättre att han äter en macka med nutella än inget alls kan man tycka!
 
Sv: Att äta frukost.

Fast jag kan förstå åsikter om kosthållning. Det är ju verkligen bevisat att matvanor (sunda/osunda etc) är något vi får med oss hemifrån, liksom vårt smakregister.

Att då bara servera sött (som fullständigt slår ut alla smaklökar och dessutom gör stygga saker med systemet) är ju inte optimalt i något avseende. Det ska rätt mycket till innan man svälter ihjäl...
 
Sv: Att äta frukost.

*KL*

Nu har jag inte lusläst sista sidan ca så om jag upprepar något ber jag om ursäkt! :)

Men sonen äter inget annat än onyttiga flingor ju. :

Det finns grader i helvetet :) Man måste inte servera chokladflingor eller kalaspuffar utan kanske kan ni mötas halvvägs? Har du provat typ havrefras, cheerios, allbran? De är ju söta men inte SÅ farligt sockrade och kanske kan fungera? Och sedan när han har vant sig kanske du kan trappa ner till ännu mindre söta flingor osv. Det är ju så med socker att kroppen vänjer sig, och då måste man också vänja av sig sen. För ja, är man van vid sockrade flingor så är ju supernyttiga flingor äckliga, men det behöver inte betyda att det alltid är så! Men jag tänker att det ändå kan vara lättare att hålla sig det "formatet" (flingor) som han redan gillar. Se det som ett projekt!
 
Sv: Att äta frukost.

Spånar alternativa frukostar utifrån tanken "lite är bättre än inget"

- mjölk/yoghurt/fil med knäckebröd och favoritfrukten i småbitar
- fruktsallad med lite yoghurt till
- ringla honung över äckelmüslin till sonen
- gör egen müsli (inte alls svårt)
- nötmix med torkade frukter
- stavar av ost och skinka med typ créme fraiche som dipp (går kanske att smuggla in någon gurk- eller morotsstav där också)
 
Sv: Att äta frukost.

Har inte läst alla inlägg men smoothie tycker jag är grymt. Mixa frysta bär, lite yoghurt (vaniljyoghurt om sonen vill ha det sötare), banan och ha i lite kokosflingor eller havregryn. Späd med mjölk till önskad konsistens. Gott, lättdrucket, mättande och hyfsat nyttigt.
 
Sv: Att äta frukost.

Skriver under på smoothie. Är dessutom enkelt att hälla i nåt lämpligt kärl och dricka på vägen om så behövs.

Brukar göra mina enligt följande:
1 banan, 1 apelsin (eller apelsinjuice), fryst mango efter tycke, nån ananasring (som jag gjort av färsk ananas och fryst in), naturell yoghurt (så mycket som krävs för en lagom smak och bra konsistens).
Ibland har jag i hallon, blåbär, vinbär, jordgubbar, äpple eller vad jag nu känner för för att ändra smaken.
Man kan även mixa ner linfrön eller psylliumfrön för att göra det ännu mer mättande.
 
Sv: Att äta frukost.

Jag tror jag förstår vad du menar. De tar det för givet? Kan ni kanske införa att man inte får säga urk och blä osv. Måste man öht kommentera något så kan man säga "Jag tycker inte så mycket om XXX" eller ännu hellre "Jag tycker bättre om YYY, kan vi ha det istället på måndag?".

Men är det verkligen något fel på maten eller har det blivit en grej av det att kommentera på det viset?

Jag pratar Österlen-skånska så du kan ju gissa själv ;)
 
Sv: Att äta frukost.

Jo då de hade åsikter. Jag kan förstå dem lite, samtidigt kände jag att det var bättre att han åt istället för att bråka. Det höll de med om, men den senaste tiden åt han macka utan pålägg på istället.
 
Sv: Att äta frukost.

Fast jag kan förstå åsikter om kosthållning. Det är ju verkligen bevisat att matvanor (sunda/osunda etc) är något vi får med oss hemifrån, liksom vårt smakregister.

Att då bara servera sött (som fullständigt slår ut alla smaklökar och dessutom gör stygga saker med systemet) är ju inte optimalt i något avseende. Det ska rätt mycket till innan man svälter ihjäl...

Det handlar inte om att jag är rädd att han svälter ihjäl. Det handlar om att han ska funka som människa. Äter han inte så blir det bara problem och det är inte bra för honom och hans inlärning och det är inte speciellt kul för lärare och klasskamrater och för mig som hans mamma heller.

Det är därför jag känner att jag är trött på bråket om frukost och att ha mat med sig till skolan. Det verkar ju också att det kan finnas några alternativ jag ska testa på ungen också :)

De andra två har sunda matvanor och sött är något jag inte serverar ofta.
 
Sv: Att äta frukost.

*KL*

Nu har jag inte lusläst sista sidan ca så om jag upprepar något ber jag om ursäkt! :)



Det finns grader i helvetet :) Man måste inte servera chokladflingor eller kalaspuffar utan kanske kan ni mötas halvvägs? Har du provat typ havrefras, cheerios, allbran? De är ju söta men inte SÅ farligt sockrade och kanske kan fungera? Och sedan när han har vant sig kanske du kan trappa ner till ännu mindre söta flingor osv. Det är ju så med socker att kroppen vänjer sig, och då måste man också vänja av sig sen. För ja, är man van vid sockrade flingor så är ju supernyttiga flingor äckliga, men det behöver inte betyda att det alltid är så! Men jag tänker att det ändå kan vara lättare att hålla sig det "formatet" (flingor) som han redan gillar. Se det som ett projekt!

Är de inte sötade så vill han inte ha det, han vill inte ha fil utan socker heller. Därför blir det samma problem som med annan frukost- han vill inte ha. Jag har testat och har rynkar bara på näsan ;)
 
Sv: Att äta frukost.

Spånar alternativa frukostar utifrån tanken "lite är bättre än inget"

- mjölk/yoghurt/fil med knäckebröd och favoritfrukten i småbitar
- fruktsallad med lite yoghurt till
- ringla honung över äckelmüslin till sonen
- gör egen müsli (inte alls svårt)
- nötmix med torkade frukter
- stavar av ost och skinka med typ créme fraiche som dipp (går kanske att smuggla in någon gurk- eller morotsstav där också)

Inget av det kan jag äta på morgonen själv. Muslin får jag nog inte i honom, men morötter i stavar gillar han. Har ofta med sig morötter till skolan :D Nästan hellre än äpple faktiskt! Han blir ibland sur när jag vill att han tar äpple istället för hästen fick den sista moroten! :o
 
Sv: Att äta frukost.

Är de inte sötade så vill han inte ha det, han vill inte ha fil utan socker heller. Därför blir det samma problem som med annan frukost- han vill inte ha. Jag har testat och har rynkar bara på näsan ;)

Alltså, du ska ju inte säga att de inte är sötade ;) Poängen med mina förslag var att de är så pass söta att de nästan smakar som sötade flingor och därför kanske kan fungera som "inkörsport"? Har du testat? Annars kostar ett paket typ 20:- så det kan ju vara värt ett försök. För utan frukost blir få barn (vuxna med för den delen ;) ) roliga. :)
 
Sv: Att äta frukost.

Skriver under på smoothie. Är dessutom enkelt att hälla i nåt lämpligt kärl och dricka på vägen om så behövs.

Brukar göra mina enligt följande:
1 banan, 1 apelsin (eller apelsinjuice), fryst mango efter tycke, nån ananasring (som jag gjort av färsk ananas och fryst in), naturell yoghurt (så mycket som krävs för en lagom smak och bra konsistens).
Ibland har jag i hallon, blåbär, vinbär, jordgubbar, äpple eller vad jag nu känner för för att ändra smaken.
Man kan även mixa ner linfrön eller psylliumfrön för att göra det ännu mer mättande.

Ska testa lite smoothie också. En vän sa att man kunde göra den kvällen innan :)
 
Sv: Att äta frukost.

Jag tror jag förstår vad du menar. De tar det för givet? Kan ni kanske införa att man inte får säga urk och blä osv. Måste man öht kommentera något så kan man säga "Jag tycker inte så mycket om XXX" eller ännu hellre "Jag tycker bättre om YYY, kan vi ha det istället på måndag?".

Men är det verkligen något fel på maten eller har det blivit en grej av det att kommentera på det viset?

Jag pratar Österlen-skånska så du kan ju gissa själv ;)

Nej det är inget fel på maten alls- det det blir fel på äter vi inte ;)
Han har alltid varit kräsen, men just med frukosten har jagi nte upplevt innan som ett problem förren nu en tid.

De andra är inte lika kräsna alls, men den ena drar med den andra som drar med den tredje. 10 åringen har faktiskt upptäckt mat lite mer senaste tiden, alltså, hur man lagar mat och hur goda smaker är tillsammans också.
 

Liknande trådar

Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 398
Kropp & Själ Det här tar emot att erkänna och jag känner mig misslyckad som slarvar med maten. I grund och botten har jag inga ätstörningar är bara...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
13 684
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 339
Senast: Qelina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp